2989
Sök

Dumpventil till Nissan 200sx S13

63 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tänkte inhandla en dumpventil till en Nissan 200sx S13.

Skulle vilja ha tips på nån erkänt bra dumpventil smile
Senast redigerat av Makkewh (5 oktober 2008)

Som en kille här på forumet sa:
tror 200sx bilarna börjar dominera garaget..
;)

Galen
849 Inlägg
6 oktober 2008
#2
bosch dumpen som sitter på saab och volvo, kostar 3-400kr och funkar riktigt bra!

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

63 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#3
Okej, big_smile

Som en kille här på forumet sa:
tror 200sx bilarna börjar dominera garaget..
;)

Mr: Mike
231 Inlägg
7 oktober 2008
#4
LOL...

Inte köra återcirkulerande dump på en CA18DET. Köp en HKS kopia eller en Greddy för 700-900kr så kommer du bli nöjd.
Väldigt enkelt att koppla in, se bara till och hämta trycket på rätt plats!

//Mike

-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget

406 Inlägg
8 oktober 2008
#5
Mike_200sx: Varför ska han inte köra med återcirkulerande? Bilen kommer gå fett vid växlingarna med en öppen eftersom lmm redan mätt upp den luft som dumpas.

Makkew: Jag kör med en saabdump (återcirkulerande) fungerar hur bra som helst.

My way or the highway? I take both sideways

27 Inlägg
8 oktober 2008
#6
Pillevinken skrev:
Mike_200sx: Varför ska han inte köra med återcirkulerande? Bilen kommer gå fett vid växlingarna med en öppen eftersom lmm redan mätt upp den luft som dumpas.

Makkew: Jag kör med en saabdump (återcirkulerande) fungerar hur bra som helst.

Kan väl vara fränt med lite flammor efter bilen big_smile om man nu kör utan kat..
Men för övrigt så kan inte jag komma på någon anledning, enligt min erfarenhet så fungerar det lika bra med både öppen eller återcirkulerande..
Visst en del har problem med öppen men även många som kör problemfritt...
Senast redigerat av DanneR33 (8 oktober 2008)

Mr: Mike
231 Inlägg
8 oktober 2008
#7
DanneR33 skrev:
Pillevinken skrev:
Mike_200sx: Varför ska han inte köra med återcirkulerande? Bilen kommer gå fett vid växlingarna med en öppen eftersom lmm redan mätt upp den luft som dumpas.

Makkew: Jag kör med en saabdump (återcirkulerande) fungerar hur bra som helst.

Kan väl vara fränt med lite flammor efter bilen big_smile om man nu kör utan kat..
Men för övrigt så kan inte jag komma på någon anledning, enligt min erfarenhet så fungerar det lika bra med både öppen eller återcirkulerande..
Visst en del har problem med öppen men även många som kör problemfritt...

Helt rätt! Det spelar ingen roll om du kör öppen eller återcirkulerande. Den går varken fetar eller smäller i avgasröret!

//Mike

-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget

63 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#8
Mike_200sx skrev:
DanneR33 skrev:
Pillevinken skrev:
Mike_200sx: Varför ska han inte köra med återcirkulerande? Bilen kommer gå fett vid växlingarna med en öppen eftersom lmm redan mätt upp den luft som dumpas.

Makkew: Jag kör med en saabdump (återcirkulerande) fungerar hur bra som helst.

Kan väl vara fränt med lite flammor efter bilen big_smile om man nu kör utan kat..
Men för övrigt så kan inte jag komma på någon anledning, enligt min erfarenhet så fungerar det lika bra med både öppen eller återcirkulerande..
Visst en del har problem med öppen men även många som kör problemfritt...

Helt rätt! Det spelar ingen roll om du kör öppen eller återcirkulerande. Den går varken fetar eller smäller i avgasröret!

//Mike

Okej, jag tror nog det antingen blir en GFB dump från streetside.se eller en Saab dump då dom verkar vara billiga och bra. Tack för alla svar hittills smile

Som en kille här på forumet sa:
tror 200sx bilarna börjar dominera garaget..
;)

71 Inlägg
8 oktober 2008
#9
Min hade värdelös spoolup med öppen dump, har återcirkulerande nu för tiden och det fungerar svin bra, plus att man hör ett compressor surge liknande ljud när man släpper gasen, oslagbart.

Mr: Mike
231 Inlägg
8 oktober 2008
#10
jackpack3 skrev:
Min hade värdelös spoolup med öppen dump, har återcirkulerande nu för tiden och det fungerar svin bra, plus att man hör ett compressor surge liknande ljud när man släpper gasen, oslagbart.

Alla sätt är bra utom dom dåliga! cool

-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget

653 Inlägg
8 oktober 2008
#11
Det är ett väldigt diskuterande ang. öppet filter och dump på ca18det, 50% säger att det inte fungerar så bra och den andra hälften säger att det är inga problem, vem ska man tro på? för jag hämtar min s13 om 2 helger, skulle faktist hellre köra på öppet föratt det låter skönare men jag vet inte vad jag ska köpa neutral


Sveriges Bredaste Supra
167 Inlägg
8 oktober 2008
#12
Jag hade satsat på en HKS SSQV den låter riktigt gott ! och det är väligt många som är nöjda med den !


71 Inlägg
8 oktober 2008
#13
Ja det är verkligen två läger när det kommer till dumpventiler. Men en sak kan du vara säker på och det är att bilen kommer gå för fett. Det behöver kankse inte rimmligt vis vara märkbart, säkert beroende på bilmodell, turbo, laddtryck osv. Men änu en gång, säg att din luftmassemätare registrerar 1 liter luft vid ett visst tillfälle, luften komprimeras av turbon och vidare till insuget, bilen uppfattar det och är beredd med en viss mängd bränsle. Men när du släpper på gasen och släpper ut, säg 2-3dl luft genom dumpen (vilket din motor inte uppfattat) så kommer samma mängd bränsle som ÄR till för den där litern luft att blandas.
Vare sig du märker detta eller inte så är det uppenbarligen inte bra för din bil, trots vad de andra säger.
Du kan ju om du vill köpa både en återcirkulerande och öppen dump, och se vad du gillar mest.

Givetvis kommer bilen gå sämre med öppendump efftersom den släpper ut en del luft(även om det inte är särkilt märkbart) , ökad effekt är beroende av ökad lufttillgång.

remember that!

(alla siffror är tagna för enbart för illustration, ta inte åt er och inga påhopp tack)

653 Inlägg
8 oktober 2008
#14
jackpack3 skrev:
Ja det är verkligen två läger när det kommer till dumpventiler. Men en sak kan du vara säker på och det är att bilen kommer gå för fett. Det behöver kankse inte rimmligt vis vara märkbart, säkert beroende på bilmodell, turbo, laddtryck osv. Men änu en gång, säg att din luftmassemätare registrerar 1 liter luft vid ett visst tillfälle, luften komprimeras av turbon och vidare till insuget, bilen uppfattar det och är beredd med en viss mängd bränsle. Men när du släpper på gasen och släpper ut, säg 2-3dl luft genom dumpen (vilket din motor inte uppfattat) så kommer samma mängd bränsle som ÄR till för den där litern luft att blandas.
Vare sig du märker detta eller inte så är det uppenbarligen inte bra för din bil, trots vad de andra säger.
Du kan ju om du vill köpa både en återcirkulerande och öppen dump, och se vad du gillar mest.

Givetvis kommer bilen gå sämre med öppendump efftersom den släpper ut en del luft(även om det inte är särkilt märkbart) , ökad effekt är beroende av ökad lufttillgång.

remember that!

(alla siffror är tagna för enbart för illustration, ta inte åt er och inga påhopp tack)

Tyvärr så är ju inte en dump särskilt billig, har inte lust att köpa 2 olika och ha en som ligger och samlar damm yikes


71 Inlägg
8 oktober 2008
#15
jag köpte min återcirkulerande på btracing för ca 250kr, du behöver inte ha en "äkta" dump för att det skall fungera bra och vara driftsäkert

653 Inlägg
8 oktober 2008
#16
jackpack3 skrev:
jag köpte min återcirkulerande på btracing för ca 250kr, du behöver inte ha en "äkta" dump för att det skall fungera bra och vara driftsäkert

Det va relativt billigt, nej det är klart, hade inte tänkt köpa en äkta HKS lr liknande tongue


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
8 oktober 2008
#17
jackpack3 skrev:
Ja det är verkligen två läger när det kommer till dumpventiler. Men en sak kan du vara säker på och det är att bilen kommer gå för fett. Det behöver kankse inte rimmligt vis vara märkbart, säkert beroende på bilmodell, turbo, laddtryck osv. Men änu en gång, säg att din luftmassemätare registrerar 1 liter luft vid ett visst tillfälle, luften komprimeras av turbon och vidare till insuget, bilen uppfattar det och är beredd med en viss mängd bränsle. Men när du släpper på gasen och släpper ut, säg 2-3dl luft genom dumpen (vilket din motor inte uppfattat) så kommer samma mängd bränsle som ÄR till för den där litern luft att blandas.
Vare sig du märker detta eller inte så är det uppenbarligen inte bra för din bil, trots vad de andra säger.
Du kan ju om du vill köpa både en återcirkulerande och öppen dump, och se vad du gillar mest.

Givetvis kommer bilen gå sämre med öppendump efftersom den släpper ut en del luft(även om det inte är särkilt märkbart) , ökad effekt är beroende av ökad lufttillgång.

remember that!

(alla siffror är tagna för enbart för illustration, ta inte åt er och inga påhopp tack)

men original så släpper den också ut luft då det ej finns nån dump..det sker via luftfiltret..
jag har kört öppen dump i tre år utan några problem..du ser på dina tändstift om den går fett


63 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#18
maximus skrev:
jackpack3 skrev:
Ja det är verkligen två läger när det kommer till dumpventiler. Men en sak kan du vara säker på och det är att bilen kommer gå för fett. Det behöver kankse inte rimmligt vis vara märkbart, säkert beroende på bilmodell, turbo, laddtryck osv. Men änu en gång, säg att din luftmassemätare registrerar 1 liter luft vid ett visst tillfälle, luften komprimeras av turbon och vidare till insuget, bilen uppfattar det och är beredd med en viss mängd bränsle. Men när du släpper på gasen och släpper ut, säg 2-3dl luft genom dumpen (vilket din motor inte uppfattat) så kommer samma mängd bränsle som ÄR till för den där litern luft att blandas.
Vare sig du märker detta eller inte så är det uppenbarligen inte bra för din bil, trots vad de andra säger.
Du kan ju om du vill köpa både en återcirkulerande och öppen dump, och se vad du gillar mest.

Givetvis kommer bilen gå sämre med öppendump efftersom den släpper ut en del luft(även om det inte är särkilt märkbart) , ökad effekt är beroende av ökad lufttillgång.

remember that!

(alla siffror är tagna för enbart för illustration, ta inte åt er och inga påhopp tack)

men original så släpper den också ut luft då det ej finns nån dump..det sker via luftfiltret..
jag har kört öppen dump i tre år utan några problem..du ser på dina tändstift om den går fett

Okej, får se vad det blir. Magkänslan säger att en GFB skulle vara bäst. Vet inte varför tongue

Som en kille här på forumet sa:
tror 200sx bilarna börjar dominera garaget..
;)

63 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#19
Men vad tror ni är bäst av GFB Hybrida eller JBR raceparts Hybrida? Sen gärna förslag på öppna sportluftfilter som har gött ljud och som det är bra kvalité på ? big_smile

Som en kille här på forumet sa:
tror 200sx bilarna börjar dominera garaget..
;)

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
23 november 2008
#20
du har pm



Sök