Ja det är verkligen två läger när det kommer till dumpventiler. Men en sak kan du vara säker på och det är att bilen kommer gå för fett. Det behöver kankse inte rimmligt vis vara märkbart, säkert beroende på bilmodell, turbo, laddtryck osv. Men änu en gång, säg att din luftmassemätare registrerar 1 liter luft vid ett visst tillfälle, luften komprimeras av turbon och vidare till insuget, bilen uppfattar det och är beredd med en viss mängd bränsle. Men när du släpper på gasen och släpper ut, säg 2-3dl luft genom dumpen (vilket din motor inte uppfattat) så kommer samma mängd bränsle som ÄR till för den där litern luft att blandas.
Vare sig du märker detta eller inte så är det uppenbarligen inte bra för din bil, trots vad de andra säger.
Du kan ju om du vill köpa både en återcirkulerande och öppen dump, och se vad du gillar mest.
Givetvis kommer bilen gå sämre med öppendump efftersom den släpper ut en del luft(även om det inte är särkilt märkbart) , ökad effekt är beroende av ökad lufttillgång.
remember that!
(alla siffror är tagna för enbart för illustration, ta inte åt er och inga påhopp tack)