Kör dubbat. Varför? För det första bor jag i en kuststad, och för det andra är snöröjningen under all kritik här. Snön packas och då greppar det ingenting utan dubb..
Sedan kör jag så sällan i centrum, utan mest på de oplogade småvägarna, och särskilt nu när man kör 740 är det skönt att veta att man har dubbarna om det skulle ligga en isfläck i en kurva...
Att soppaförbrukningen skulle bli högre tror jag inte på... Saaben min drog MINDRE med dubbdäcken än med sommardäcken. Visseligen Kumho dubbdäck och äckliga skitkassa kina-sommardäck..
Sen vet jag inte vart en del köper sina allrounddäck?
Efter vad jag hört och blibit utbildad så finns det i princip tre typer av däck:
Sommardäck (Hit räknas även högprestandadäck)
Dubbfria vinterdäck (Äv. kallat friktionsdäck)
Dubbade vinterdäck.
Att köra dubbfria vinterdäck på sommaren i tron att det är allrouddäck är ganska... ja, vad ska man säga... DUMT... Finns typ inget grepp...
Är typ samma sak som dubbat vs dubbfritt på isbana...
740:in min kändes som en F1 bil (ok, kanske överdriver lite, men ni fattar poängen) när jag fick på riktiga sommardäck istället för de dubbfria vinterdäcken som satt på.
Sen slits dubbfria vinterdäck rätt mycket mer än sommardäck i värmen... Och det är inge vidare bra för miljön...
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!