2949
Sök

Vad rekommenderar du dubbade eller odubbade vinterdäck?

Masterworks
9 oktober 2008
#21
racefan skrev:
köper man top of the line dubbfritt så är dom lika bra som dubbat oavsett underlag,Finns massor tester som bevisar det.
Köper man budget eller halvbra så dubb om man har mycket underkylt o is då.
Dock tänkvärt att ett dubbdäck går sönder om man kör mycket på torr asfalt med 7+ grader som det är i södra Sverige hela vintern till o från o då är dubbdäcket sämre i feb än ett dubbfritt även på is.

Hmmm... Den testen skulle jag villja se, och ett dubbdäck går INTE sönder på torr asfalt!

Dubbdäcket är det ända som har någorlunda fäste på is!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
9 oktober 2008
#22
jag skulle tagit dubbdäck direkt.. här vid mig brukar det vara is nedför våran backe på vintrarna (blank is) och har ingen som helst lust att tappa fästet pgra dåliga odubbade vinterdäck (säger inte att alla är dåliga) men vill man vara på säkra sidan så.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

* Voff voff *
10 589 Inlägg
9 oktober 2008
#23
racefan skrev:
köper man top of the line dubbfritt så är dom lika bra som dubbat oavsett underlag,Finns massor tester som bevisar det.
Köper man budget eller halvbra så dubb om man har mycket underkylt o is då.
Dock tänkvärt att ett dubbdäck går sönder om man kör mycket på torr asfalt med 7+ grader som det är i södra Sverige hela vintern till o från o då är dubbdäcket sämre i feb än ett dubbfritt även på is.

Nu blir jag nyfiken! Har du nå´n länk till dessa test? I alla test jag kollat på så är dom bästa dubbfria ungefär likvärdiga med dom sämsta dubbade på is... hmm På andra underlag är skillnaderna klart mindre! Men jag tänkte eftersom du skrev att dom är likvärdiga oavsett(!) underlag!

Iofs har jag bara(?) kollat testerna i ViBilägare, Aftonbladet och Automotorsport... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

250 Inlägg
9 oktober 2008
#24
Hybbe_ skrev:
Vad rekommenderar du dubbade eller odubbade vinterdäck?

Jag har alltid haft dubbade vinterdäck, men nu när nya ska inhandlas så funderar jag på om jag ska köpa dubbade eller odubbade.
Det blir ju mindre och mindre snö för varje vinter, så dubb känns inte som det givna valet längre.

Vad tycker du? För/nackdelar? Egna erfarenheter?



/Bor i mitten av landet.

Om det blir mindre och mindre snö så är det ju mer angeläget att skaffa dubb... Dubbdäck hjälper inte på snö, det är tom så att friktionsdäck ofta är bättre på snö än dubbdäck. Men idag är friktionsdäcken så pass bra, att fördelarna helt klart väger upp nackdelarna, för de allra flesta. smile

1 661 Inlägg
9 oktober 2008
#25
Ska man köra på is måste man ha dubb. Ska man inte det så ska man ha dubbfritt.

* Klåpare
1 718 Inlägg
9 oktober 2008
#26
Så sammanfattningvis är valet självklart då.
Man skall undvika dubbfria däck efterssom det ska låta och döna så mycket som möjligt när man kör, plus att komfort och lägre bränsleförbrukning är blaha blaha. Dubbfria däck bör även beläggas med vapenlicens efterssom de är direkt livsfarliga, och däckverkstäder som monterar dem bör åtalas för dråp eller mordförsök. wink

Har kört på både snö och is med mina dubbdäck som har löjligt lite dubb kvar utan att köra åt h-vette, så jag resonerade som så att dubbfria inte kan vara sämre än den skiten. Och det stämde. Det är inte bara däckvalet som räddar en på vintern, körstilen spelar en stor roll.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Egen företagare
201 Inlägg
9 oktober 2008
#27
Kört dubbfritt men återgått till dubbdäck för dom senaste åren har det blivit mer och mer is på väggarna,vore det en riktigt vinter med snö och 1-2 gånger ishalka under årets å hade jag fortsatt med dubbfria vinterdäck

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 oktober 2008
#28
beror ju på äre snö och is suger dubbfria  äre ingen snö alls så är dubbdäck onödiga och drar mer soppa
själv kör ja sommar däck den här vintern orkar inte bry mig=D värsta som kan hända att är man får böter och att de blir en volvo mindre på vägarna=D


128 Inlägg
9 oktober 2008
#29
Mitt val är lika varje gång. Jag skulle inte åka med friktionsdäck. Dubbat är det enda som gäller för mig då jag är upp till fjälls lite titt som tätt.

Det går tyvärr inte att sticka under stolen med att ett dubbat däck är oslagbart på vintervägval.
Håller även med överstående talar om att det är för det mesta is på våra vägar i dagsläget beroende på det varierande vädret.

Mvh Mattias


huh?
10 427 Inlägg
9 oktober 2008
#30
racefan skrev:
köper man top of the line dubbfritt så är dom lika bra som dubbat oavsett underlag,Finns massor tester som bevisar det.

I årets test av vinterdäck som Aftonbladet gjorde fick bästa dubbfria tre plus totalt sett för vinteregenskaper.
Dubbdäcken ligger främst fyra plus och en del tre. Dvs dubbdäcken är bättre totalt sett.


Grabbar med lem kör bilar med rem.
62 Inlägg
9 oktober 2008
#31
Privat så kör jag med dubbdäck på min framhjulsdrivna bil. I jobbet så kör samtliga bilar med dubbfritt. Visst föredrar jag dubbar i däcken, men om man ser till att det hittils inte varit någon på firman som har råkat ut för någon för någon olycka på grund av däcksvalet, så är det svårt att säga. Dock så är samtliga bilar på firman fyrhjulsdrivna, så framkomligheten förbättras avsevärt på grund av detta. Om vi anställda skulle få välja, då hade nog samtliga valt ett riktigt bra dubbdäck till våra arbetsfordon. Som sagt, ingen olycka hittils och då går varje bil runt 7-8000 mil per år.


Smålänning
7 883 Inlägg
9 oktober 2008
#32
Kör dubbat. Varför? För det första bor jag i en kuststad, och för det andra är snöröjningen under all kritik här. Snön packas och då greppar det ingenting utan dubb..

Sedan kör jag så sällan i centrum, utan mest på de oplogade småvägarna, och särskilt nu när man kör 740 är det skönt att veta att man har dubbarna om det skulle ligga en isfläck i en kurva...

Att soppaförbrukningen skulle bli högre tror jag inte på... Saaben min drog MINDRE med dubbdäcken än med sommardäcken. Visseligen Kumho dubbdäck och äckliga skitkassa kina-sommardäck..

Sen vet jag inte vart en del köper sina allrounddäck?

Efter vad jag hört och blibit utbildad så finns det i princip tre typer av däck:

Sommardäck (Hit räknas även högprestandadäck)
Dubbfria vinterdäck (Äv. kallat friktionsdäck)
Dubbade vinterdäck.

Att köra dubbfria vinterdäck på sommaren i tron att det är allrouddäck är ganska... ja, vad ska man säga... DUMT... Finns typ inget grepp...
Är typ samma sak som dubbat vs dubbfritt på isbana...

740:in min kändes som en F1 bil (ok, kanske överdriver lite, men ni fattar poängen) när jag fick på riktiga sommardäck istället för de dubbfria vinterdäcken som satt på.

Sen slits dubbfria vinterdäck rätt mycket mer än sommardäck i värmen... Och det är inge vidare bra för miljön...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

288 Inlägg
9 oktober 2008
#33
Kör dubbfritt sen ca 7 år tillbaka o det funkar kanon. Har kört dubbat innan, men kommer att köpa nya dubbfria även i år. Köper nya däck varje vinter, så man alltid börjar vintern på bra däck. Kör mest runt GBG men även Norrland i bland.

70 Inlägg
9 oktober 2008
#34
Tror jag hellre lyssnar på det grabbarna som jobbar på testbanorna här uppe i norrland säger om vinter däcken. Varför skulle ni i södra svergie behöva dubb? finns ju ingen is att köra på endå och ja i många fall är ett friktionsdäck av bra märke bättre än ett dubbdäck av dåligt märke.
Däremot ska du köra där det är mera snö och is på vägen t.ex. där det inte saltas som norra svergie och gotland?! då är det nästan omöjligt att inte ha dubbdäck.

Vad rekomenderar jag för däck då. Ja för mig gäller ju bara nokia däck och hakkapelita som enligt många här uppe i norrland är det enda däck som gäller

och ni som är från söder och tex kalmar (då jag själv är från trakterna) och säger att ni behöver dubbdäck, ni borde kanske tänka över hur ni kör istället? det är ju kanske snö en, två veckor om året? ja inte är det mycket iaf

5 198 Inlägg
10 oktober 2008
#35
Varför snackar folk snö och dubbdäck.. de hjälper inte mot snö jue

3 Inlägg
10 oktober 2008
#36
En annan synvinkel är att dubben ger små rostfläckar på bilen om du inte har stänkskydd. Det stänker upp små små "svetsloppor" på tröskeln vilket är ganska jobigt att polera bort. Det är inte rost i karossen utan mer rost som sitter fast i lacken. Så köp inte dubbdäck om du inte behöver.


761 Inlägg
10 oktober 2008
#37
Beror ju helt på var man bor... I södra sverige finns väl ingen anledning till en massa dånande dubbar då där inte är is som dubb gör nytta på mer än 10 dagar på ett år...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

601 Inlägg
10 oktober 2008
#38
Bor man här uppe så är nästan dubbdäck ett måste. Haft friktions däck ett år och jag säger bara aldrig mera! hojja noll kontroll när det är lite halt ute

17 Inlägg
10 oktober 2008
#39
Dubb eller inte, har inte någon speciell inverkan på just snö. Där är bara mönstret och mönsterdjupet inspelande faktorer på just däcken.
Det är på fruset regn, frostiga och isiga vägar där dubben gör skillnad. de biter fast i vägen medan dubbfria hokus pokus, miljöskitdäck tar livet av folk i trafiken. TROTS att de har blivit väldigt bra i förhållande till de första generationerna kan de aldrig mäta sig med dubbar på hal is. den enda fördelen är att de river upp mindre asfalt i atmosfären och påverkar miljön mindre på det viset.

Med tanke på det du själv skrev om att det blir mindre och mindre snö på vägarna så kommer odubbade vinterdäck dö ut och bara vara vä'rdelösa eftersom det istället kommer vara just is på vägarna efter allt slask som fryser på.

Så gör som du alltid gjort och byt ALDRIG din säkerhet mot odubbade bluffdäck.

Ciao:D

17 Inlägg
10 oktober 2008
#40
vill bara påpeka att jag själv bor i södra sverige (övre delen) i uppsala och här är det ofta väldigt kalla vintrar men inte mycket snö. inte alls ovanligt med 16-17 minusgrader från och till under hela dec-feb. så is är i princip det enda väglaget eftersom regnet som kommer alltid fryser på under natten. så bara den enfaldige chansar. detsamma gäller er skåningar.


Sök