3122
Sök

lättat vs olättat svänghjul??

251 Inlägg
22 februari 2006
Trådstartare
#1
De här ha ja länge gått å grubblatt på..vad tar ut vad lättat eller olättat svänghjul..lättar man så svarar den mer på gasen (varvvilligare) men då mister man ju vridet som man har på ett icke lättat..nån som har nått bra förslag på detta??

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

12 086 Inlägg
22 februari 2006
#2
Man mister inge vridmoment.. det du gör är att du förlorar en viss stabilitet i varvet som ett svänghjul annars bidrar med. Tex om du ska åka iväg på 1an så håller den varvet lättare om du har ett tungt svänghjul. Lite svårt o förklara om ja gska va ärlig =P

Men det ger inga förluster i vridmoment i motorn (rätta mig om jag har fel? jag tänker bara logiskt)

251 Inlägg
22 februari 2006
Trådstartare
#3
som jag tänker då: mindre massa mindre vrid..men men inte vet ja..menar du typ om man jämnför en diesel bil å en bensin så ha ju dieseln mer vrid i starten så att man slipper gasa lika mycket som med en bensin eller?

men vad ska man sattsa på..lätta eller inte?..vad förlorar man om man lättar?..vad vinner man när man lättar?

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

10 287 Inlägg
22 februari 2006
#4
Nej, du tänker fel. Vridmomentet har inget med den roterande massan att göra. Du måste hela tiden tillföra kraft (på kolvarna. Genom förbränningen) för att få vridmoment och det är denna kraft som bestämmer vilket vridmoment du får.

/Göran

sorken skrev:
som jag tänker då: mindre massa mindre vrid..men men inte vet ja..menar du typ om man jämnför en diesel bil å en bensin så ha ju dieseln mer vrid i starten så att man slipper gasa lika mycket som med en bensin eller?

men vad ska man sattsa på..lätta eller inte?..vad förlorar man om man lättar?..vad vinner man när man lättar?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

86 Inlägg
22 februari 2006
#5
Lättat svänghjul gör att du kan växla snabbare då motorn går ner i varv snabbare. (mindre rörlig massa i motorn)

460 Inlägg
22 februari 2006
#6
EbbeW skrev:
Lättat svänghjul gör att du kan växla snabbare då motorn går ner i varv snabbare. (mindre rörlig massa i motorn)

Framför allt kommer man upp i varv fortare,det är nog mer intresant än ner

1 639 Inlägg
22 februari 2006
#7
Motorn bli rappare, men får samtidigt en karaktär som inte gillas av alla...
Kommer ihåg min R1'a som stack upp till 12 tusen varv innan man han blinka och sjönk lika snabbt, sen kan vi ta tex en gammal B23'a som snurrar en halvminut efter man stängt av den smile Det är skillnaden mellan liten och stor roterande massa... tongue

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

251 Inlägg
22 februari 2006
Trådstartare
#8
så då tycker ni jag ska sattsa på en lättning av mitt svänghjul till en omega 3000 24v?

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

671 Inlägg
22 februari 2006
#9
Ytterligare en fördel är att du får mindre belastning på vevaxeln, fast det är nog bara ett problem om orginal veven är vek och man trimmar.

Risken för motorstopp när man ska iväg blir större. Man får inte mesa när man ska iväg.
Senast redigerat av Daniel (22 februari 2006)

251 Inlägg
22 februari 2006
Trådstartare
#10
ok..men då borde de ju vara som jag tror iaf att man förlorar vrid om man lättar ..för att den blir vekare när man ska iväg..eller har jag fel? vad kan en lättning kosta då? svänghjulet väger orginal 17,5kg inget lätt hjul de heller:S tro de väger ca 25kg komplett med koppling

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

86 Inlägg
23 februari 2006
#11
carawelle skrev:
EbbeW skrev:
Lättat svänghjul gör att du kan växla snabbare då motorn går ner i varv snabbare. (mindre rörlig massa i motorn)

Framför allt kommer man upp i varv fortare,det är nog mer intresant än ner

När du har släppt upp kopplingen ska hela bilens tyngd accelereras och då har ett 3kg lättare svänghjul inte någon större betydelse. Eller...?

Svar till Sorken:
17,5 kg låter onekligen rätt tungt. Lätta på! Är du händig med svarv o fräs fixar du det själv. En mek. verkstad lär nog ta runt en tusenlapp om dom både ska svarva o fräsa i ditt svänghjul. Tänk på att du måste balansera det efter lättning.

671 Inlägg
23 februari 2006
#12
17,5kg.. Tjeeena. Tyckte mitt var tungt. Mitt vägde 12kg.
Jag köpte ett helt nytt svänghjul. 4,5kg.

Du förlorar inte vrid, däremot förlorar du den energi som finns i svänghjulet. Energin som kommer av vikten och rotationen hjälper dig om du är klantig när du ska iväg. 

Ebbw, svänghjulet sitter framför växellådan, hjulen bakom och kopplingen kliver man normal inte av utan man släpper den kontrollerat.
Senast redigerat av Daniel (23 februari 2006)

460 Inlägg
23 februari 2006
#13
EbbeW skrev:
carawelle skrev:
EbbeW skrev:
Lättat svänghjul gör att du kan växla snabbare då motorn går ner i varv snabbare. (mindre rörlig massa i motorn)

Framför allt kommer man upp i varv fortare,det är nog mer intresant än ner

När du har släppt upp kopplingen ska hela bilens tyngd accelereras och då har ett 3kg lättare svänghjul inte någon större betydelse. Eller...?

Svar till Sorken:
17,5 kg låter onekligen rätt tungt. Lätta på! Är du händig med svarv o fräs fixar du det själv. En mek. verkstad lär nog ta runt en tusenlapp om dom både ska svarva o fräsa i ditt svänghjul. Tänk på att du måste balansera det efter lättning.

Man kan ju lätta ett svänghjul mer än 3kg..
Jo faktskt så märks skllnaden,har inte provat på standardmotorer utan bara på Volvo och Ford pinto motorer i rallybilar på mellan 150-200hk.
Forden hade tätstegad låda och på den var skillnaden märkbar.åtminstone enlgt tidur och trippmätare i bilen.
Senast redigerat av carawelle (23 februari 2006)

155 Inlägg
23 februari 2006
#14
en liten avtickare. funderar på att  lätta svänghjulet på en b21. hur ska jag gå till väga om jag har tillgång till svarv, fräs o borr. har sett att någon borrar hål medans jag funderar på att bara svarva på ytan och nedåt. tips!!!!!!!

och hur balanserar man det senare???

mc e livet

251 Inlägg
24 februari 2006
Trådstartare
#15
det skulle jag ochså vilja veta då då far jobbar inom industrin..vart ska man lätta? kan man balansera det sj sen?

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

12 086 Inlägg
24 februari 2006
#16
Du har fel igen ang vridmomentet.. det här med att den blir lite känsligare vid starter beror på att med ett tungt svänghjul hjälper detta motorn att hålla kvar varvet inte pga av motorn vridmoment utan fysiska lagar.

Till lättningen, utanför anläggningsytan för kopplingen kan du lätta som fan det är ju bara kuggarna som ska sitta kvar så de behövs inte mkt gods där. Innan för får man väl va lite mer beräknelig då de handlar om att det ska hålla för vridmomentet i motorn. Går givetvis att ta där med men man får nog kolla upp hur mkt man kan ta.

en svarv är utomordentlig men även en fräs med klocka är bra då kan du fräsa rakt igenom.. de kan du ju inte med en svarv. Ev en ordentlig pelarborr. Att balansera själv? Ja, hur hade du tänkt göra då.. det handlar alltså inte om ett halv kilo hit lr dit utan de är väldigt noga. Lätta kan du göra själv, balansera låter du en verkstad ordna.

671 Inlägg
24 februari 2006
#17
black140 skrev:
en liten avtickare. funderar på att  lätta svänghjulet på en b21. hur ska jag gå till väga om jag har tillgång till svarv, fräs o borr. har sett att någon borrar hål medans jag funderar på att bara svarva på ytan och nedåt. tips!!!!!!!

och hur balanserar man det senare???

Det här är bara en gissning men de hål du har sett är antagligen balansering. Ska du göra svänghjulet lättare genom att borra hål blir det väldigt mycket hål.

460 Inlägg
24 februari 2006
#18
Daniel skrev:
black140 skrev:
en liten avtickare. funderar på att  lätta svänghjulet på en b21. hur ska jag gå till väga om jag har tillgång till svarv, fräs o borr. har sett att någon borrar hål medans jag funderar på att bara svarva på ytan och nedåt. tips!!!!!!!

och hur balanserar man det senare???

Det här är bara en gissning men de hål du har sett är antagligen balansering. Ska du göra svänghjulet lättare genom att borra hål blir det väldigt mycket hål.

Borrhålen är från  balanseringen

Tekniskt freak
14 Inlägg
19 mars 2006
#19
Är det någon här som har några bra länkar till firmor som:

1: Säljer färdiga, lätta svänghjul till Volvos B230?

2: Kan lätta och balansera ett standard-svänghjul?

Tack på förhand,
Fredrik


460 Inlägg
20 mars 2006
#20
945booster skrev:
Är det någon här som har några bra länkar till firmor som:

1: Säljer färdiga, lätta svänghjul till Volvos B230?

2: Kan lätta och balansera ett standard-svänghjul?

Tack på förhand,
Fredrik

Hör med närmaste motorrenoveringsfirma


Sök