2601
Sök

BMW 530i (e34) -93 Just nu: Besiktning bokad, koppling fixad och nytt ljud 2xJBL 8" med RF slutsteg

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 maj 2009
#81
Blev ju bra, lite kvar i skärmen bara wink

Och E91 är verkligen en underbar bil! big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bmw!
101 Inlägg
10 maj 2009
#82
Snyggt Robin! Kul idé med wlan wink

67 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#83
Då var det dags igen... Update

Min kära släkting var och hälsade på med sin opel astra från 97. Den hade (som de flesta på detta forum kanske förstår) börjat rosta wink Så vi körade en lite rostfixardag. Resultatet blev "gör om gör rätt" på hans bil och "det funkar" på min bil. Problemet var att vi använde en lite burk med bättringsfärg och inte spray som jag alltid kör. Vilket inte alls gav de resultatet som vi ville ha på opeln. Men nästa vecka så ska vi fixa till det är det sagt. Köper en sprayburk och sprayar första decimetern av motorhuven med ny fin lack.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/97752/large/660491_7ytfze.jpg
Min kära släkting Henke

https://www1.garaget.org/gallery/archive/97752/large/660473_ope1w6.jpg
Ett hundratal stenskott....

https://www1.garaget.org/gallery/archive/97752/large/660474_rnm686.jpg
Resultatet på min skärm

Så jag kämpar vidare. Kanske har bilen rostfri till vintern då den kan få rosta tillbaka igen tonguelol

Mitt e34 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106088
If you can't love me for who i am, at least love me for my car

501 Inlägg
18 maj 2009
#84
Ser bra ut, Du kan ju få köpa mina fälgar och dimljus och bakljus om du vill.. tongue även allt annat.. tongue
Senast redigerat av Wee (18 maj 2009)

OBS: Ironi

Bmw!
101 Inlägg
18 maj 2009
#85
Bra robin, nu börjar det likna något. Snart kommer motorraset och därmed är det dags för att trimma lite. wink

67 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#86
Wee skrev:
Ser bra ut, Du kan ju få köpa mina fälgar och dimljus och bakljus om du vill.. tongue även allt annat.. tongue

Jo jag vet... är en del grejer som skulle behövas för att bilen ska bli en riktig pärla, tex nya bakljus, fälgar och xenon... Men nu måste man ju känna att man vill investera det i bilen också. Känns kanske inte helt rätt att stoppa grejer för 30 lök i en bil som man köpte för 17 och som sakta men säkert rostar sönder mer och mer...  sad

Johan_S skrev:
Bra robin, nu börjar det likna något. Snart kommer motorraset och därmed är det dags för att trimma lite. wink

Jag trodde att du om någon visste hur pålitliga bmws motorer är. här kommer det inte ske något ras. Visst den kanske sakta läcker olja och går dåligt på höga varv ibland. Men 36 000 mil är inget alls för en så välbyggd V8... hoppas jag hmm

Mitt e34 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106088
If you can't love me for who i am, at least love me for my car

Bmw!
101 Inlägg
19 maj 2009
#87
Pitoya skrev:
Johan_S skrev:
Bra robin, nu börjar det likna något. Snart kommer motorraset och därmed är det dags för att trimma lite. wink

Jag trodde att du om någon visste hur pålitliga bmws motorer är. här kommer det inte ske något ras. Visst den kanske sakta läcker olja och går dåligt på höga varv ibland. Men 36 000 mil är inget alls för en så välbyggd V8... hoppas jag hmm

Går ju riktigt fint för sina mil, alltid lika trevligt att sätta sig i din bil. Vad är planerna framöver? Åka och njuta eller något annat roligt på g?

Mvh

67 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#88
Johan_S skrev:
Går ju riktigt fint för sina mil, alltid lika trevligt att sätta sig i din bil. Vad är planerna framöver? Åka och njuta eller något annat roligt på g?

Mvh

Pontaic fiero... ska på fiero träff den 30 maj. Efter det får vi se om det blir en liten sportig amerikans bil med kaross i plast big_smile

Mitt e34 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106088
If you can't love me for who i am, at least love me for my car

Bmw!
101 Inlägg
19 maj 2009
#89
Läckert! Annorlunda modell. smile

67 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
#90
Nu är bilen stående igen... hmm

Denna gång är det bensinpumpen som har gett upp. Jag hoppas på att det är detta som har orsakat problemen med dålig ork på höga varv. I vart fall så behövde den gamla bytas då den lät och gick fruktansvärt dåligt när jag provkörde den utanför bilen. En "ny" är nu beställd från nån kille i göteborg som hade en från en 540 över. (En ny från mekonomen skulle kosta 2700kr så det var inget alternativ)

En bild också för de som vill se hur pumpen samt bränslemätaren ser ut

https://www1.garaget.org/gallery/archive/97752/large/687974_fiv9gj.jpg

Mitt e34 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106088
If you can't love me for who i am, at least love me for my car

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 juni 2009
#91
Att soppapumpen skulle orsaka att den den går dåligt på höga varv låter troligt...

37k mil är ingenting för de här bilarna/motorerna med rätt skötsel. Den enda "svaga" punkten du kanske skulle kolla upp på V8an är vattenpumpen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

67 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#92
Sakta men säkert går det framåt med bilen. Bränslepumpen är bytt och problemen är som bortblåsta. Åkte med bilen till köpenhamn (ca 130 mil på tre dagar) och allt gick så bra så. Förutom värmen. Ibland så hänger sig värmen så att det bara kommer varmluft in i kupén på förarsidan. Så jag sökte lite på autopower.se och hittade en gör det själv guid. Nu 2h senare så är det fixat, var bara att ta ut värmeventilerna som släpper in varmt kylvatten till kupén och göra rent dem. Nu ska jag bara lufta hela kylsystemet vilket verkar vara lite svårt. så nu hoppas jag på att jag inte ska behöva sitta i en bastu nå mer.

Mitt e34 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106088
If you can't love me for who i am, at least love me for my car

349 Inlägg
15 juli 2009
#93
Köpte min pump från biltema till min 540iA, har funkat i 2 år nu så för 500kr och 2h arbete så va det värt! tongue

JUST GOING SIDEWAYS WITH NOTHING BUT TYRE SMOKE LEAVING YOU BEHIND!<3
Mathias Liljenberg, 20år, Bilplåtslagare! :)
Följ projekttråd:BMW 730i e32 -93

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 juli 2009
#94
Kul att du inte har problem längre i alla fall, autopower kan vara bra att ha ibland smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

67 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#95
Här kommer en väldigt liten update.

Var tvungen att göra om mina hemmagjorda nummerplåtslampor (se sid 1) då båda hade gått sönder. teoretiskt sett så ska lydsioder kunna lysa i ca 11 år utan att gå sönder men dessa gick efter bara ett halvår.

Varför?

(Varning! Är du inte el-nörd, som jag, behöver du inte läsa detta wink )

För att begränsa strömmen genom dioderna så hade jag använt ett motstånd. Motstånd går efter lagen U=I*R vilket innebär att ju högre spänning (volt) man har ju högre ström (Ampere) kommer passera genom dioderna. Eftersom spänningen kan variera väldigt mycket i en bil från 12v upp till 14,5 - 15v när man laddar så gick det för hög ström genom dioderna. Hur löser man då detta? Jo man kopplar in en spänningsregulator (7805 använde jag). Denna gör så att oavsett vilken spänning jag har in så får jag alltid 5 volt ut. Därmed kan jag anpassa strömmen exakt som jag vill ha den.

Här kommer en bild med den nya designen högst upp och den gamla längst ner. Den lilla svarta lådan är min spänningsregulator. Den stora vita grejen är effektmotstånd, enbart för att lura datorn att det sitter en 5W lampa där.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/97752/large/722262_362eer.jpg

Mitt e34 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106088
If you can't love me for who i am, at least love me for my car

12 086 Inlägg
30 juli 2009
#96
Matte_peggan skrev:
Köpte min pump från biltema till min 540iA, har funkat i 2 år nu så för 500kr och 2h arbete så va det värt! tongue

Min höll i 3 veckor sen skar den.

67 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#97
Köpte min pump från biltema till min 540iA, har funkat i 2 år nu så för 500kr och 2h arbete så va det värt!

Min höll i 3 veckor sen skar den.

Man kan aldrig vara säker med biltema grejer, kan funka toppen men ibland är det bara skit.

Bilen går bara sämre och sämre, kopplingen behöver bytas. Så nu är jag ute efter tips och råd. Hur svårt är det att byta en koppling på en bakhjulsdriven bil? Är det någon som har bytt koppling på en BMW med V8 så får ni gärna skriva med tips och bra att tänka på.

Jag har aldrig bytt koppling på en bil men jag tror jag kan lyckas. BMW skulle ha 9000kr för jobb o grejer. Då är det bättre att byta själv.

Så tips och idéer är väldigt välkomna! Typ måste man ta loss kardanaxel eller kan man bara skjuta lådan bakåt och komma åt koppling osv

Edit: bilen har manuell låda!
Senast redigerat av Pitoya (12 augusti 2009)

Mitt e34 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106088
If you can't love me for who i am, at least love me for my car

2 911 Inlägg
11 augusti 2009
#98
Hum, skjuta lådan framåt? Du har en motor där tongue
Lättare att ta ner axeln, sitter i några bult bara. Passa på att checka stödlagret och hardyskiva samtidigt.

Sen underlättar en växellådslyft då det är tunga as. En stödbalk under lådan och sen bara rocka på.
Ett tips är att "köpa" verkstadshandboken, eller sök på google efter: bmw e34 filetype:pdf

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 augusti 2009
#99
9K?! Går att ordna betydligt billigare, Bmw i stan skulle ha en dryg tredjedel av det för byte på en 525a. Gå till icke auktoriserade verkstäder också, mycket billigare och du har ju ändå ingen garanti på en E34 så smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

67 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#100
Decibel skrev:
Hum, skjuta lådan framåt? Du har en motor där tongue
Lättare att ta ner axeln, sitter i några bult bara. Passa på att checka stödlagret och hardyskiva samtidigt.

Sen underlättar en växellådslyft då det är tunga as. En stödbalk under lådan och sen bara rocka på.
Ett tips är att "köpa" verkstadshandboken, eller sök på google efter: bmw e34 filetype:pdf

Haha, jag menar såklart bakåt tongue är lite snurrig nu första veckan efter semestern lol

jo jag har en verkstadshandbok där jag har läst lite i nu och det står precis som du säger. ta bort axeln, ta bort lådan och byta koppling. även avgasrören måste tas bort för att komma åt. Jag hade hoppats på att man kunde klara sig utan att behöva lyfta ner lådan då jag inte har en växellådslyft. Har dessutom bara domkraft och pallbockar för att höja upp bilen. Det som gör saken ännu svårare är ju att jag dumt nog lät en bilfirma göra en idiotlagning av avgassystemet. Vilket innebär att jag måste ta bort kattar och hela skiten från grenröret. sad

Rquired skrev:
9K?! Går att ordna betydligt billigare, Bmw i stan skulle ha en dryg tredjedel av det för byte på en 525a. Gå till icke auktoriserade verkstäder också, mycket billigare och du har ju ändå ingen garanti på en E34 så smile

jag åkte till två andra bilverkstäder, aros auto och nån mekonomen verkstad här i västerås båda gav mig pris på runt 7,5. Det är ju en klar förbättring men fortfarande lite mer pengar än vad jag vill lägga. har fått ett tips på en bilverkstad som tydligen ska vara billig och bra som jag ska besöka imorgon.

Mitt e34 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106088
If you can't love me for who i am, at least love me for my car


Sök