3605
Sök

Slutstegs krasch IGEN

jobbar påre
751 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Tjena..
har ett GAS silver C2 steg, jag beställde de i sommras, hade de i två dagar i bilen.sen brann det, så skicka jag in och fick de lagat för ca 800kr.. sen bytte ja till ännu grövre kablar osv. bökade dit allt..sen starta jag och drog på, mätte då mellan matningen och jorden vid steget och det låg på ungefär 14V stadigt. så jag antog att de var lugnt.och 1vecka senare så brann steget igen, va kan felet vara? BRL som jag snackat me kommer bara me undanflykter hela tiden.så dom har jag gett upp att snacka me.. jag har en omformator som gör om högnivå kabel till lågnivå (jag kör med orginalstereon i en V50).
kan det vara denne som ger för mkt ström till steget? den ligger inte riktigt på max men den går att sänka betydligt, kan det vara denne som är problemet?

hade vart tacksam om de är någon vet?smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 oktober 2008
polaren hadde samma problem ...de är  högnivå / lågnivå onvandlaren som  förstör för den  skickar  ut så orensignal  till steget så de distar i basarna lr nå sånt  iaf den som var  skiten i allt  nu kör han med  såndära adapter baki stereon.. biln var en s60

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 oktober 2008
christofer_k skrev:
polaren hadde samma problem ...de är  högnivå / lågnivå onvandlaren som  förstör för den  skickar  ut så orensignal  till steget så de distar i basarna lr nå sånt  iaf den som var  skiten i allt  nu kör han med  såndära adapter baki stereon.. biln var en s60

Det finns inte så många anledningar till varför steget brinner, men den du just beskriver är väldigt sällsynt. Alldeles oavsett så är det en dålig idé att ha en sån adapter ställd för högt. För hög signalnivå kan leda till problem, däremot så att stegt ger distad signal ut är i sig inte ett problem för steget, däremot för högtalarna.

De vanligaste anledningarna att steg "brinner" är:

a) Man har dålig strömförsörjning, dvs klena kablar, dålig jord etc
b) För låg last på högtalarutgångarna, dvs det blir stora strömmar och VARMT
c) Man rycker lågnivån ut ur/in i steget medans det är påslaget.
d) Steget får för dålig kylning, dvs monterat lite knasigt

Många steg har skyddskretsar mot b) och d), dvs steget slår ifrån när det blir för varmt, liksom de flesta även har mot kortslutning på högtalarsidan samt låg matningsspänning vilket kan anses vara ett av problemen med a).

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 oktober 2008
kan  varit att  den  var för högt inställd

jobbar påre
751 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
okej. har hört att de kan vara den iaf.. har skickat in steget nu iaf.. ska ta å sänka ner den sen.. sen är de ja tkr är så jobbigt.kan ju ej höra om de blir distat ljud så jag har så mkt annat ljud som överröstar detta.
Men de som blir fel är att steget bröt, och den stannar hela tiden på protectionläge (precis som första gången och då hade de brännt 2 mosfeter). men en sak är säker.jag har så mkt ström man ska ha och lite till till steget såå:) och rycker i RCA kablarna gör ja inte^^. så antar att de måste vara min addapter så knasar

6 851 Inlägg
21 oktober 2008
En liten fråga bara. Ditt steg, är det stabilt i 2ohm mono? För jag antar att du har kopplat basarna paralellt med varandra och sedan bryggat steget?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
21 oktober 2008
dom dära omvandlarna suger  drar du ut ena lågnivån så höjjs ljudet dubbelt på steget ..  var iaf så på polarens ..  är de inted bara bättre å köpa nån adapter till org stereon  ?  lr finns de till din bil enns ?

jobbar påre
751 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
En liten fråga bara. Ditt steg, är det stabilt i 2ohm mono? För jag antar att du har kopplat basarna paralellt med varandra och sedan bryggat steget?

Du de är en jävla bra fråga:P då basarna är köpta färdigt. alltså steg och låda är köpta som ett paket, tkr då att BRL borde vara så pass kunniga att dom inte lägger ihop ett paket som inte funkar. men jaa lådan är bryggad.men vet incke hur det ser ut inne i lådan om de är seriekopplat lr parrallelkopplat..
finns bara ett uttag att koppla in högtalarkabel i (+ o -).

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 oktober 2008
jonash skrev:
christofer_k skrev:

Det finns inte så många anledningar till varför steget brinner, men den du just beskriver är väldigt sällsynt. Alldeles oavsett så är det en dålig idé att ha en sån adapter ställd för högt. För hög signalnivå kan leda till problem, däremot så att stegt ger distad signal ut är i sig inte ett problem för steget, däremot för högtalarna.

De vanligaste anledningarna att steg "brinner" är:

a) Man har dålig strömförsörjning, dvs klena kablar, dålig jord etc
b) För låg last på högtalarutgångarna, dvs det blir stora strömmar och VARMT
c) Man rycker lågnivån ut ur/in i steget medans det är påslaget.
d) Steget får för dålig kylning, dvs monterat lite knasigt

Många steg har skyddskretsar mot b) och d), dvs steget slår ifrån när det blir för varmt, liksom de flesta även har mot kortslutning på högtalarsidan samt låg matningsspänning vilket kan anses vara ett av problemen med a).

mvh Jonas

Om det nu har funnits steg med skydd för problem a) så varför skulle det inte finnas idag?

Tex mitt gamla Coustic Amp215 som jag har liggandes har både kortslutningsskydd och underspänningsskydd på strömsidan.
Polvänder man ingångarna så startar det inte ens, får den under 10.5V så går det direkt i protect tills spänningen överstiger.

Är det så att en sådan krets bortprioriteras av kostnadsskäl?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 oktober 2008
Pro_fxr skrev:
TT-Avant skrev:

Du de är en jävla bra fråga:P då basarna är köpta färdigt. alltså steg och låda är köpta som ett paket, tkr då att BRL borde vara så pass kunniga att dom inte lägger ihop ett paket som inte funkar. men jaa lådan är bryggad.men vet incke hur det ser ut inne i lådan om de är seriekopplat lr parrallelkopplat..

Vad är det för färdiglåda då?

TT-Avant: Steget är 2 ohm stabilt o mono precis som sina syskon/kusiner.

Som exempel:

GAS C2 Silver:
Uteffekt: 2x155W RMS 4ohm, 2x290W RMS 2ohm, 2x400W RMS 1ohm, 1x590W RMS 4ohm bryggkopplat. 1ohm stabil.

Carpower Syntex 2/300:
  2 x 150wrms i/ i4ohm
  2 x 270wrms i/ i2ohm
  2 x 380wrms i/ i1ohm
  1 x 540wrms i/ i4ohm
  1 x 750wrms i/ i2ohm

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

jobbar påre
751 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
Pro_fxr skrev:
TT-Avant skrev:

Vad är det för färdiglåda då?

TT-Avant: Steget är 2 ohm stabilt o mono precis som sina syskon/kusiner.

Som exempel:

GAS C2 Silver:
Uteffekt: 2x155W RMS 4ohm, 2x290W RMS 2ohm, 2x400W RMS 1ohm, 1x590W RMS 4ohm bryggkopplat. 1ohm stabil.

Carpower Syntex 2/300:
  2 x 150wrms i/ i4ohm
  2 x 270wrms i/ i2ohm
  2 x 380wrms i/ i1ohm
  1 x 540wrms i/ i4ohm
  1 x 750wrms i/ i2ohm

Jag har en JBL Bandpass GT5-2402BR (kollar på www.brl.se). enligt BRL så ska paketet funka korrekt.

15 Inlägg
9 januari 2009
Köpte oxå ett sånt paket från brl och hade mitt GAS silver C2 i bara en vecka och sen brann det. Så lät det vara kvar i bilen i kopplat och allt for till brl och bad dom komma ut och kolla om dom visst hur det hade kunnat brinna. Men dom kolla och sa att allt var in kopplat rätt och att jag hade nog tjocka kablar och allt. Men då sa dom till mig att dom hade fått in flera GAS silver C2 som hade brunnit. Så jag la bara nån hundring i mellan och byte in Gas steget mot ett JBL GTO7001E steg istället och det spelad mycke bättre med det...

16 197 Inlägg
9 januari 2009
har själv aldrig testat just C2 stegen men har 10 st C1 å 4st C4 i bilen å har aldrig haft nå problem me dom smile   förutom då att dom blir lite varma men de finns de ju förklaring till så.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

15 Inlägg
9 januari 2009
Nå dom sa åt mig på brl att dom tror att det har blivit nåting fel lödningen inne i stegen. För dom hade fått in ett helt gäng med C2 steg som hade blivit brända. Och då fick jag välja mellan att steget skulle fara in på lagning i några dagar eller bara lägga nån ynka hundring i mellan och få JBL steget som skulle dess utom driva basarna bättre. Så jag tog det snabbaste alternativet:) Jo kan för stå att det kan bli ganska varmt där inne. Vad har du kommit upp i för DB som mest med den??

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
9 januari 2009
Jag skulle tippa på att steget är förlågt lastat för normaltbruk.
Baslådan är på 2ohm och steget är knappt stabilt i 2ohm mono. Så problemet lär nog ligga där.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

15 Inlägg
9 januari 2009
Jo men det är ju som lite konstigt att man säljer ett baspaket med ett steg som inte pallar att driva basarna och brinner upp direkt. Så då får man ju skylla sig själv som butik om det kommer in en massa brännda steg. Eller det tycker då jag i alla fall. Jag är inte så haj på det dära med bilstereo grejer så hade jag vetat direkt från början att det inte hade driva ut så hade jag tagit JBL steget direkt smile

16 197 Inlägg
9 januari 2009
Wollbro skrev:
Jo men det är ju som lite konstigt att man säljer ett baspaket med ett steg som inte pallar att driva basarna och brinner upp direkt. Så då får man ju skylla sig själv som butik om det kommer in en massa brännda steg. Eller det tycker då jag i alla fall. Jag är inte så haj på det dära med bilstereo grejer så hade jag vetat direkt från början att det inte hade driva ut så hade jag tagit JBL steget direkt smile

elle så kör man steget 4ohm i stereo så slipper man problem.big_smile

7 274 Inlägg
9 januari 2009
evilaudio skrev:
Wollbro skrev:

elle så kör man steget 4ohm i stereo så slipper man problem.big_smile

Då får man ju inte ut alla effekt och man måste ha mycket watt förstår du väl? cool
Kontroll spelar ingen roll sålänge wattsiffrorna är höga, haha.

807 Inlägg
9 januari 2009
Säljer dom ett paket och skriver superljud mm och så brinner steget stup i kvarten för att det är fellastat så är det nåt grovt fel på den organisationen! Själva grejen med att sälja paket(som dom tycker att komponenterna passar ihop i) är att det ska vara plug & play, man ska inte behöva klura på ohm, watt, volt, medvind och motvind:) Det är oftast vanligt folk som köper dessa, den sorten folk som inte har tid eller lust att gå igenom hela bilens elsystem med multimeter för att optimera allting! Om jag var du så skulle jag ta i lite mot dom, ger dom sig inte så är det bara o anmäla till KO och se vad som händer! Blir trött på företag som är snabba på att ta pengarna och sen skiter i kunden...

I'd rather die like a man, than live like a coward

16 197 Inlägg
9 januari 2009
drazen_gti skrev:
Säljer dom ett paket och skriver superljud mm och så brinner steget stup i kvarten för att det är fellastat så är det nåt grovt fel på den organisationen! Själva grejen med att sälja paket(som dom tycker att komponenterna passar ihop i) är att det ska vara plug & play, man ska inte behöva klura på ohm, watt, volt, medvind och motvind:) Det är oftast vanligt folk som köper dessa, den sorten folk som inte har tid eller lust att gå igenom hela bilens elsystem med multimeter för att optimera allting! Om jag var du så skulle jag ta i lite mot dom, ger dom sig inte så är det bara o anmäla till KO och se vad som händer! Blir trött på företag som är snabba på att ta pengarna och sen skiter i kunden...

står de i annonsen till kitet att man ska kunna lasta ner steget i 2ohm mono??  sen e de väl klart att kunde måste veta lite va han håller på me.. vet flera fall där saker å ting har varit helt GALET kopplat å kunden har skyllt på produkterna.
Senast redigerat av evilaudio (9 januari 2009)

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök