2573
Sök

Plugga till Lastbilschaff?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Hur ska jag göra för att göra detta ? Då jag är målare och har körkort och så..

Hur länge ska ja ha haft vanlig körkort?
Ska man gå någon utbildbilding?
Eller räcker bara ett vanliigt ?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Yellow bug!
1 640 Inlägg
20 oktober 2008
Du ska gå till en körskola och ta C-kort roll

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Hemmasittare
241 Inlägg
20 oktober 2008
1. Du börjar med en läkarundersökning
2. Ansök om körkortsbehörighet för C och ev CE.
3. Börja i skola

Ett tips kan vara att kolla in Arbetsförmedlingens utbildningar, dom brukar ha C och CE chaufförs utbildningar, men då ska man väl antagligen ha varit arbetslös osv.
Senast redigerat av C-Douglas (20 oktober 2008)

22 Inlägg
20 oktober 2008
Är du under 21år måste du skaffa Yrkeskompetensbevis också, annars får du inte jobba. Och efter 10Sept 2009 måste alla (alla transporter med C, CE, D och DE) ha Yrkeskompetensbevis.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 oktober 2008
C-Douglas skrev:
1. Du börjar med en läkarundersökning
2. Ansök om körkortsbehörighet för C och ev CE.
3. Börja i skola

Ett tips kan vara att kolla in Arbetsförmedlingens utbildningar, dom brukar ha C och CE chaufförs utbildningar, men då ska man väl antagligen ha varit arbetslös osv.

och man måste vart arbteslöst minst 6 månader för de äns kan kanske tänka sig tanken

försöker själv övertala dom och betala de så

Hemmasittare
241 Inlägg
20 oktober 2008
Skusty skrev:
Är du under 21år måste du skaffa Yrkeskompetensbevis också, annars får du inte jobba. Och efter 10Sept 2009 måste alla (alla transporter med C, CE, D och DE) ha Yrkeskompetensbevis.

Tur att man skaffade det då när man va under 21, eller man var ju tvungen. Fatta när alla dagens rutinerade chaffisar måste ta det där beviset.. Eller behöver dom ta det? Själv tycker jag inte man lärde sig nått spec vettigt, bara byråkrati. Kommer inte ens ihåg vad den teorin innehöll tongue

volvo_dude skrev:
och man måste vart arbteslöst minst 6 månader för de äns kan kanske tänka sig tanken

försöker själv övertala dom och betala de så

Hmm jo, konsigt ändå. Dom tjatar ju om att det är chaufförsbrist hela tiden, vägra utbilda folk som vill köra då. Eller har det blivit lite lugnare på chaffis fronten? När jag körde var det folk som högg i en hela tiden och frågade om man hade jobb osv..
Senast redigerat av C-Douglas (20 oktober 2008)

782 Inlägg
21 oktober 2008
Tyvärr räcker sällan bara ett C eller CE-kort, hellst ska du ha truckkort, adr-utbildning, arbete på väg och  några års erfarenhet för att få jobb och dom där extrautbildningarna är ganska dyra.
Jag tog mitt kort genom komvux och reglerna för 8 år sen va att hade du ingen färdig gymnasieutbildning så kunde inte din hemkommun neka dej en plats på den utbildningen du ville gå, troligtvis är reglerna ändrade men värt att kolla upp om du inte har fått ihop någon komplett gymnasieutbildning.

782 Inlägg
21 oktober 2008
Jag tror inte det är någon större brist på folk med körkort, det som saknas är vettigt folk som kan hantera en lastbil, tänka lite själva samt vara trevliga.

Hemmasittare
241 Inlägg
22 oktober 2008
patrik79 skrev:
Jag tror inte det är någon större brist på folk med körkort, det som saknas är vettigt folk som kan hantera en lastbil, tänka lite själva samt vara trevliga.

Så kan det ju också vara smile

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
Väcker liv här igen!

Yrkeskompetensbevis = hur menar ni då?

Och Arbetsförmedlningen har dom kurser som gör att man får ta C eller CE då? Tänker mer till sommarn att börja plugga till Lastbilsnisse:)?

8 883 Inlägg
24 november 2008
Läs här vad som gäller angående Kompetensbevis
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … forare.pdf

Fotograf på tierpidag.se

7 274 Inlägg
24 november 2008
Det där med att vara under 21 och kräva kompetensbevis är inte många som vet om.

Min kompis har blivit stoppad många gånger och dom har ALDRIG frågat efter ett sådant.
Hans flickvän visade upp sitt en gång, polisen undrade vad det var för något...

C teroin tycker jag inte skilde så mycket från B.
CE däremot hade en hel del kluriga frågor.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
okej tack tack!

Men nu, suttit och tittat lite på arbetsförmedlingen nu.. Men detta med utbildningen får man då själv C o CE med där? yikes Vart inne på arbetsförmedlingen hittar jag denna utbildningen?smile

Och dom över 21, slipper ta det beviset?

7 274 Inlägg
24 november 2008
emijl skrev:
okej tack tack!

Men nu, suttit och tittat lite på arbetsförmedlingen nu.. Men detta med utbildningen får man då själv C o CE med där? yikes Vart inne på arbetsförmedlingen hittar jag denna utbildningen?smile

Ja dom över 21 behöver inte det, men antar att det är VV som vill att alla lastbilschaffisar ska ha det.
Kan inte tänka mig att dom kan tvinga alla gamla chaffisar att ta det, om något så lär det bli att alla nya måste ha det beviset.

Av någon anledningen så räcker inte all teorin man redan har skrivit utan måste ha mer utav den där skiten...
Nej jag har aldrig haft svårt för teori men anser att man lär sig 100 gånger mer och snabbare genom att göra det i praktiken!
Jag har YK'n och anser mig definivt inte som en bättre förare, lastare eller något öht pga det.

Man glömmer snabbt det man inte har anvädning för och man lär sig snabbt det man behöver kunna i yrket.

8 883 Inlägg
25 november 2008
Brains skrev:
emijl skrev:
okej tack tack!

Ja dom över 21 behöver inte det, men antar att det är VV som vill att alla lastbilschaffisar ska ha det.
Kan inte tänka mig att dom kan tvinga alla gamla chaffisar att ta det, om något så lär det bli att alla nya måste ha det beviset.

Alla måste gå en fortbildning vart 5e år...så visst hamnar även dom äldre på skolbänken förr eller senare wink

Har svårt att tänka mig att AMS har några utbildningar längre för tyngre behörighet, blir till att finnansiera det själv.
Senast redigerat av Hamilton (25 november 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
25 november 2008
att ha C- kort de e dyrt , jag skulle vilja plugga / ha de , jag ringde till en trafik skola å dom sa att jag skulle lägga ut 25 000 kronor på C- kort , dom pengarna har inte jag , synd tycker jag

Nissan Silvia

529 Inlägg
25 november 2008
Hamilton skrev:
Brains skrev:
emijl skrev:
okej tack tack!

Alla måste gå en fortbildning vart 5e år...så visst hamnar även dom äldre på skolbänken förr eller senare wink

Har svårt att tänka mig att AMS har några utbildningar längre för tyngre behörighet, blir till att finnansiera det själv.

Vad är det för fortbildningskurs?
Min pappa har haft lastbilskortet i jag vet inte hur många år men han har då aldrig varit på någon kurs förutom för att förnya ADR-intyget.
Själv har jag ju haft CE i 4 år nu så då måste jag också till skolbänken nästa år?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

8 883 Inlägg
25 november 2008
JimpeBoy skrev:
Hamilton skrev:
Brains skrev:

Vad är det för fortbildningskurs?
Min pappa har haft lastbilskortet i jag vet inte hur många år men han har då aldrig varit på någon kurs förutom för att förnya ADR-intyget.
Själv har jag ju haft CE i 4 år nu så då måste jag också till skolbänken nästa år?

Som körkortsinehavare skylldig att känna till vilka regler som gäller.
Iofs så  börjar yrkeskompetens reglerna gälla från och med den 10 september 2009 och efter 5e året står det 2014 i kallendern wink och då är det inte så konstigt att ni inte gått någon kurs.
Era arbetsgivare borde ha informerat er om det här
Senast redigerat av Hamilton (25 november 2008)

Fotograf på tierpidag.se

underordnad allfixare
696 Inlägg
25 november 2008
s12 skrev:
att ha C- kort de e dyrt , jag skulle vilja plugga / ha de , jag ringde till en trafik skola å dom sa att jag skulle lägga ut 25 000 kronor på C- kort , dom pengarna har inte jag , synd tycker jag

25?? ska ta ett kort snart och det skulle kosta 13600 för allt

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
25 november 2008
LasseMan : de e kanske olika priser vart man bor , men de e inte biligt he he

Nissan Silvia

Sök