3272
Sök

cross 125 cc kan man köra på aspen 95 oktan?

694 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
cross 125 cc kan man köra på aspen 95 oktan?

snabb fråga vet att den kommer gå¨. slött men tar motorn skada?

Med.lem
3 759 Inlägg
21 oktober 2008
Ja motorn tar skada. Kör med riktigt 2-t olja.

Sån ska man inte snåla på.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

50 Inlägg
21 oktober 2008
oljan i en 4 taktare är i oljetråget och oljan på 2taktare är i bensinen så det blir samma resultat som om du skulle köra utan olja i en 4 taktad bil resultat= skuren motor inta att rekomendera om du inte vill ta sönder motorn

82 Inlägg
21 oktober 2008
Du hade väl ente tänkt köra på ren Aspen? måste ju ha 2-takts olja i ju.
Annars går det fin fint. Kör man inomhus får man inte använda vanlig bensin o då brukar man ha Aspen eller annan miljöbensin. Motorn i sej blir renare på köpet.

Man har varit med för...

Med.lem
3 759 Inlägg
21 oktober 2008
Jag utgick från att det är en 2-t.
Och att du tänkter köra med deras oljeblandade 2-t för typ gräsklippare å sånt.

Detta är inte bra!

Som jag sa i mitt tidigare inägg så är det mycket viktigt att oljan i en just 2-t är av fin kvalle och smörjer bra.

Och blanda inte i tanken, häll i bensin i en dunk och mät upp i ett mätglas så du får ca 2-4% olja och skaka dunken och häll sen i den i crossen.

Är det en 4-t så spelar oljekvallen mindre roll då man ändå byter den med så korta intervaller (ca 5 h).
Som du ser på min avatar så kör jag motard (eller körde) och åkte på biltemaolja i min husa 650 en hel säsong utan några oljerelaterade fel.

694 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Men har ja inte fel är väl aspen 2 takt redan olje blandad? eller har ja så fel?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 oktober 2008
Aspen är 2 takt. Aspen är Ren bensin tror jag!
Men vet ej hur det fungerar me din då jag själv bara kört med 4 takt i princip.
Har även kört på Etanol o fungerade finfint , Så länge man sköter oljan noga som mr_emcom säger på 4taktare.
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (22 oktober 2008)

C H E V R O L E T <3

694 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
OK det verkar bli mkt missförtånd och skit..

Detta är grejen crossen är en honda cr 125 2 takt..

FRÅGAN LYDER GÅR CROSSEN ATT KÖRA PÅ ASPEN 2 TAKT... OCH ÄR ASPEN 2 TAKT OLJEBLANDAD? OCH TAR CROSSEN SKADA AV DET ELLER FUNDERAR DET BRA?

för man kör ju motorsågar och dyligt på det utan att oljeblanda?

5 Inlägg
22 oktober 2008
aspen bensinen till min röjsåg är oljeblandad iaf. smile. och varför vill du köra på aspen? den är väll betydligt dyrare än vanlig 95 bensin.
Senast redigerat av ZtruL (22 oktober 2008)

694 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
ja den är oljeblandad.. Priset är skitsamma vill bara veta om det går utan att skada motor tex..

Legitimerad klåpare
212 Inlägg
22 oktober 2008
Gör de inte. Om du kör aspen och sen börjar köra på vanlig bensin igen så får du massa häftiga fiber trådar i förgasaren. Och dom kommer att sätta sig ivägen och hämna bränsleflödet eller tillochmed sätta igen förgasaren. Det är inte skit svårt att plocka lös förgasaren å rengöra men de är välldigt onödigt och tidsödslande.

Nismo
758 Inlägg
22 oktober 2008
Du får väl prova wink

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 oktober 2008
nån här som en kört med aspen i sin cross ?

kört me Aspen i bra många år i både crossar och mopeder funkar klockrent
ni som säger att de sliter vad sliter det ? jag har inte behövt byta varken lager eller kolv i min gamla ktm 80cc borrad till 85
kört drygt 450-500 tim med samma kolv samma lager å hela skiten
endast körd på Aspen bensin (den oranga dunken ) som är oljeblandad

Aspen är en bensin som är framtagen för motorsågar och andra högvarviga motorer och där är en cross 2T iräknad då det är en högvarvig motor

så go for it

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 oktober 2008
Stoorn skrev:
Gör de inte. Om du kör aspen och sen börjar köra på vanlig bensin igen så får du massa häftiga fiber trådar i förgasaren. Och dom kommer att sätta sig ivägen och hämna bränsleflödet eller tillochmed sätta igen förgasaren. Det är inte skit svårt att plocka lös förgasaren å rengöra men de är välldigt onödigt och tidsödslande.

10-15 min jobb att plocka ner göra rent och plocka tebax en förgasare om man gort det innan

Teddan
2 495 Inlägg
22 oktober 2008
Team-Adolfsson skrev:

ni som säger att de sliter vad sliter det ? jag har inte behövt byta varken lager eller kolv i min gamla ktm 80cc borrad till 85

Aspen är en bensin som är framtagen för motorsågar och andra högvarviga motorer och där är en cross 2T iräknad då det är en högvarvig motor

så go for it

500tim med samma kolv ??? jag skulle inte ens kört 50timmar med samma kolv ?

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 oktober 2008
r-ted skrev:
Team-Adolfsson skrev:

så go for it

japp
ville inte lägga ner några pengar på en cross som egentligen var för liten för mig så jag körde me den så länge den höll tongue
och den funkar fortfarande yikes dock körs den inte mer

Med.lem
3 759 Inlägg
22 oktober 2008
Jag vet att det inte är specielt bra "bevis" men alla mina grannar som kör cross 24/7 på sommaren rasade alla sina crossar innom samma vecka när dom fick tag på en pall med "Aspen oljeblandad bensin"

http://www.emr.no/Jonsered_environmental_petrol_J412-083_320.gif
(Den till höger)
Jag litar helt enkelt inte på färdigblandad bensin.

Men du verkar ju ändå inte tro på mig, har inte fått en ena bekräftelse på att du äns läst mina tidigare inlägg.
Senast redigerat av Mr_EmCom (22 oktober 2008)

Med.lem
3 759 Inlägg
22 oktober 2008
Team-Adolfsson skrev:
r-ted skrev:
Team-Adolfsson skrev:

så go for it

japp
ville inte lägga ner några pengar på en cross som egentligen var för liten för mig så jag körde me den så länge den höll tongue

Låter mer eller mindre otrolig, med 500h på en crosskolv.
Senast redigerat av Mr_EmCom (22 oktober 2008)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 oktober 2008
Mr_EmCom skrev:
Team-Adolfsson skrev:
r-ted skrev:

japp

Låter mer eller mindre otrolig, med 500h på en crosskolv.

ja kanske det
dock är den ju aldrig bankörd eller liknande bara några rundor i skogen och på grusvägar
men den pustar å går fortfarande

694 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Mr_EmCom skrev:
Jag vet att det inte är specielt bra "bevis" men alla mina grannar som kör cross 24/7 på sommaren rasade alla sina crossar innom samma vecka när dom fick tag på en pall med "Aspen oljeblandad bensin"

http://www.emr.no/Jonsered_environmenta … 83_320.gif
(Den till höger)
Jag litar helt enkelt inte på färdigblandad bensin.

Men du verkar ju ändå inte tro på mig, har inte fått en ena bekräftelse på att du äns läst mina tidigare inlägg.

Japp jo jag har läst alla inlägg.. Och jag tror dig utan tvekan.. För ja har nämligen testat detta på min förra cross en yamaha yz 125 och den värmeskar men trodde inte det berodde på soppan..

Men du verkar utan tvekan kunnig och tänker inte göra samma misstag 2 gånger så det får bli vanlig bensin och 2 t olja.

Hmm den där bensinen shell V-power är den något man kan köra på?

mvh oscar

Sök