3154
Sök

Saab växellådor

+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej! Det är ju allmänt kännt att saab växellådorna krånglar som standard. men är det någon som vet vad som är den felande länken i lådan som krånglar?

Mvh Rikard

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

4 586 Inlägg
24 oktober 2008
#2
beror nog på att man sliter i växlarna samt för mycket ketchup effekt. finns många saabar som gått 30.000 utan att lådan är bytt
Senast redigerat av jorre83 (24 oktober 2008)


864 Inlägg
24 oktober 2008
#3
Ett "problem" är att saab:s turbobilar är förbannat lättrimmade, det går ju utan problem att skrämma upp dom till 260-290hk beroende på modell utan att öppna motorn. Många trimmar då upp sina bilar till det och kör som idioter och då är det inte så konstigt att låda/koppling säger ifrån.

German Engineering
9 083 Inlägg
24 oktober 2008
#4
Polarn har ju en Saab 9-3 Aero Coupe -01 och han har aldrig haft problem med växellådan, även om Saab har problem med det. Här är bilen: http://www.blocket.se/vi/18606277.htm?ca=11_s

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Inläggskritiker
990 Inlägg
24 oktober 2008
#5
Det är orginaldiffen som är dålig, byt ut den mot en quaife / sellholms diff och lådan håller för bra mycket effekt. 500+

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

1 196 Inlägg
24 oktober 2008
#6
Handlar väl om du lådan är skött och hur personen i fråga har kört. Om man hela tiden gör rivsarter så håller inte lådan speciellt länge.

Sen är det inte bara Saabs lådor som går sönder. Tjejens Farsas xc70 han gå 700 mil innan lådan skar ihop på motorvägen, ett ganska vanligt fel på förra modellen av v70.


Inläggskritiker
990 Inlägg
24 oktober 2008
#7
Volvo gör inte mycket bättre lådor dom som du sa, 850 lådan är bättre än 9000 lådan, men inte med några hästlängder, dom rasar med efter ett tag.
Och inte undra på om man laddar på med 100% effekt än vad skiten är byggt.

Och som sagt burna och hålla på och innerhjulsspinna ut ur kurvor så rasar lådan, dvs diffen skär.
quaifediff motverkar detta utmärkt dock

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Med.lem
3 759 Inlägg
24 oktober 2008
#8
Hammarslag skrev:
Volvo gör inte mycket bättre lådor dom som du sa, 850 lådan är bättre än 9000 lådan, men inte med några hästlängder, dom rasar med efter ett tag.
Och inte undra på om man laddar på med 100% effekt än vad skiten är byggt.

Och som sagt burna och hålla på och innerhjulsspinna ut ur kurvor så rasar lådan, dvs diffen skär.
quaifediff motverkar detta utmärkt dock

Är det en sånhär du menar?

Tokdyr ju yikes

Från Maptun.com
In cooperation with Quaife in the U.K, MapTun have developed an exclusive gear kit that meets demands from owners of serious high performance Saab street cars. Tired of being cautious when applying the throttle, or of changing gearboxes as often as you replace engine oil? Well, this is the kit for you! This 6-speed gear kit fits the stock gearbox housing of NG900, 9000, OG9-3 and 9-5 and is specified for extreme levels of torque. We have put this gear kit through demanding tests in one of our more extreme project cars, with 540 hp/700 Nm and it passed with flying colors! Contrary to previous 6-speed Quaife gear kits, this one is thus first of all more durable in terms of construction. Secondly, it has a gearing that is adapted to street use, rather than track or drag racing. The 6th gear is actually slightly higher than Saabs traditionally very high geared 5th gears.

http://www.maptun.com/webshop/pics_fullsize/2269_drevstas%209000%20big.jpg

Price: 33 750.00 SEK
Senast redigerat av Mr_EmCom (24 oktober 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

337 Inlägg
24 oktober 2008
#9
Mr_EmCom skrev:
Hammarslag skrev:
Volvo gör inte mycket bättre lådor dom som du sa, 850 lådan är bättre än 9000 lådan, men inte med några hästlängder, dom rasar med efter ett tag.
Och inte undra på om man laddar på med 100% effekt än vad skiten är byggt.

Och som sagt burna och hålla på och innerhjulsspinna ut ur kurvor så rasar lådan, dvs diffen skär.
quaifediff motverkar detta utmärkt dock

Är det en sånhär du menar?

Tokdyr ju yikes

Från Maptun.com
In cooperation with Quaife in the U.K, MapTun have developed an exclusive gear kit that meets demands from owners of serious high performance Saab street cars. Tired of being cautious when applying the throttle, or of changing gearboxes as often as you replace engine oil? Well, this is the kit for you! This 6-speed gear kit fits the stock gearbox housing of NG900, 9000, OG9-3 and 9-5 and is specified for extreme levels of torque. We have put this gear kit through demanding tests in one of our more extreme project cars, with 540 hp/700 Nm and it passed with flying colors! Contrary to previous 6-speed Quaife gear kits, this one is thus first of all more durable in terms of construction. Secondly, it has a gearing that is adapted to street use, rather than track or drag racing. The 6th gear is actually slightly higher than Saabs traditionally very high geared 5th gears.

http://www.maptun.com/webshop/pics_full … %20big.jpg

Price: 33 750.00 SEK

de där är ju quaife drevsatsen som är 6växlad smile en diff e nog betydligt billigare wink

3 liters diesel, mumma!

482 Inlägg
24 oktober 2008
#10
Tuffhaggman skrev:
Ett "problem" är att saab:s turbobilar är förbannat lättrimmade, det går ju utan problem att skrämma upp dom till 260-290hk beroende på modell utan att öppna motorn. Många trimmar då upp sina bilar till det och kör som idioter och då är det inte så konstigt att låda/koppling säger ifrån.

nej då är det inte så konstigt, men det är ju även lådorna som sitter i bilar utan turbo som brukar rasa ofta.

just real power
no turbo shit

BMW fantast
1 172 Inlägg
24 oktober 2008
#11
Rwd skrev:
Mr_EmCom skrev:
Hammarslag skrev:
Volvo gör inte mycket bättre lådor dom som du sa, 850 lådan är bättre än 9000 lådan, men inte med några hästlängder, dom rasar med efter ett tag.
Och inte undra på om man laddar på med 100% effekt än vad skiten är byggt.

Och som sagt burna och hålla på och innerhjulsspinna ut ur kurvor så rasar lådan, dvs diffen skär.
quaifediff motverkar detta utmärkt dock

Är det en sånhär du menar?

Tokdyr ju yikes

Från Maptun.com
In cooperation with Quaife in the U.K, MapTun have developed an exclusive gear kit that meets demands from owners of serious high performance Saab street cars. Tired of being cautious when applying the throttle, or of changing gearboxes as often as you replace engine oil? Well, this is the kit for you! This 6-speed gear kit fits the stock gearbox housing of NG900, 9000, OG9-3 and 9-5 and is specified for extreme levels of torque. We have put this gear kit through demanding tests in one of our more extreme project cars, with 540 hp/700 Nm and it passed with flying colors! Contrary to previous 6-speed Quaife gear kits, this one is thus first of all more durable in terms of construction. Secondly, it has a gearing that is adapted to street use, rather than track or drag racing. The 6th gear is actually slightly higher than Saabs traditionally very high geared 5th gears.

http://www.maptun.com/webshop/pics_full … %20big.jpg

Price: 33 750.00 SEK

de där är ju quaife drevsatsen som är 6växlad smile en diff e nog betydligt billigare wink

det är nog för diff och alla andra drev till dom andra växlarna. bara diffen går väl på runt en 15-17k har jag för mig..

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
24 oktober 2008
#12
Det handlar om hur man kör, finns alldeles för många 18:åringar som lämnar in för steg 3, får ut 250-270hk och det första dom gör är att dra i handbromsen och bara tokbränner, nej det är inte konstigt att lådan rasar då.
Jag känner folk som har plockat ut 300++ ur saab 900OG (som väl har dom sämsta 5:växlade lådorna) och fortfarande kört stripp med orginallåda i säsong efter säson utan några problem.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
24 oktober 2008
#13
Jag har kört med 460hk, orginallåda och viggenkoppling hela sommaren nu. Enbart strippkörning (ryck och slit i växlarna mm.)
Har inte hänt ett skit. Utom att bilen gått som bara fan.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Avstängd
914 Inlägg
24 oktober 2008
#14
Mr_EmCom skrev:
Hammarslag skrev:
Volvo gör inte mycket bättre lådor dom som du sa, 850 lådan är bättre än 9000 lådan, men inte med några hästlängder, dom rasar med efter ett tag.
Och inte undra på om man laddar på med 100% effekt än vad skiten är byggt.

Och som sagt burna och hålla på och innerhjulsspinna ut ur kurvor så rasar lådan, dvs diffen skär.
quaifediff motverkar detta utmärkt dock

Är det en sånhär du menar?

Tokdyr ju yikes

Från Maptun.com
In cooperation with Quaife in the U.K, MapTun have developed an exclusive gear kit that meets demands from owners of serious high performance Saab street cars. Tired of being cautious when applying the throttle, or of changing gearboxes as often as you replace engine oil? Well, this is the kit for you! This 6-speed gear kit fits the stock gearbox housing of NG900, 9000, OG9-3 and 9-5 and is specified for extreme levels of torque. We have put this gear kit through demanding tests in one of our more extreme project cars, with 540 hp/700 Nm and it passed with flying colors! Contrary to previous 6-speed Quaife gear kits, this one is thus first of all more durable in terms of construction. Secondly, it has a gearing that is adapted to street use, rather than track or drag racing. The 6th gear is actually slightly higher than Saabs traditionally very high geared 5th gears.

http://www.maptun.com/webshop/pics_full … %20big.jpg

Price: 33 750.00 SEK

Det kostar att ligga på topp, Har man inte råd så ska man inte hålla på wink

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
24 oktober 2008
#15
Det kostar att ligga på topp, Har man inte råd så ska man inte hålla på wink

jag gillar folk som klarar av att fixa saker utan massor med pengar, kreativitet beats money.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

76 Inlägg
24 oktober 2008
#16
En Quaiffe diff ligger på cirka 11-12 tusen kronor. den 6-växlade drevsatsen är som sagt betydligt dyrare:P


Snål gnällspik
402 Inlägg
24 oktober 2008
#17
Saablådorna pajar ju även på insprutarna och för dem som kör försiktigt.  En 1990 9000i (130 hk) jag hade fick jag reparera lådan på, och den var redan bytt en gång på fabriksgaranti.   
Lådorna från -94 är ju lite bättre men jag har fått renovera en sådan också.
Vad jag har förstått så är just växellådan en av de dyraste komponenterna att tillverka i en bil. Saab har väl sparat för mycket helt enkelt.
Men saab måste ha förlorat enormt mycket pengar på all bad-will som problemen med växellådorna har gett folk. Minsta barn vet ju att växellådorna i saab är sk*t!

Volvos låda klarar mer effekt men är ju också ett problembarn...tyvärr.
Senast redigerat av perzy (24 oktober 2008)

Volvo S80 2,9.

Renault spec "Electromekaniker"
109 Inlägg
24 oktober 2008
#18
Beror helt o hållet på hur man kör! Har kört rally med min gröne, inga problem med den. Bara man kopplar helt o ser till att få i växeln riktigt. Har haft hjulspinn 1,2 den håller. Klart när man kommer upp till över 300hk, då är riskten större, men vet om folk som kört med över 300hk i og900 o gamla 99or utan lådras.

Ketchup effekten har inget med att lådorna rasar, Är snarare bättre. Är vridet på låga varv som tar död på lådorna, i alla fall de äldre för de är de jag pratar om just nu.

Volvos lådor är bättre, de är det, inget snack om det. Men kul o åka runt i en container smile

//David
Senast redigerat av 99_turbo (24 oktober 2008)

302 Inlägg
24 oktober 2008
#19
problemet är att folk kör som idioter... samt att dom inte växlar ner vid gaspådrag... för då utsätts lådorna för för mycket vrid..

sen är det inte hk som är farligt utan nm.

har kört saab med 320hk och 430nm i 6 månader och 2000mil nu utan problem.

410 Inlägg
24 oktober 2008
#20
discokapten skrev:
Det kostar att ligga på topp, Har man inte råd så ska man inte hålla på wink

jag gillar folk som klarar av att fixa saker utan massor med pengar, kreativitet beats money.

WORD ! cool

Copyright @ Rybbs Production


Sök