2917
Sök

ström till LEDljus

680 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#1
tänkte sätta LED vi förar å passagerar "fötterna
vart är de smidigast å ta strömmen till detta ??


utbildad klant
2 197 Inlägg
24 oktober 2008
#2
Det e bara att ta fram multimetern å leta efter något som har plus på sig:P  t.ex. någon annan slags innerbelysning

Mvh O.Frankeståhl

265 Inlägg
24 oktober 2008
#3
oggy_swe skrev:
Det e bara att ta fram multimetern å leta efter något som har plus på sig:P  t.ex. någon annan slags innerbelysning
enklare svar kan man inte få smile


1 833 Inlägg
24 oktober 2008
#4
cigg tändaren big_smile

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

892 Inlägg
24 oktober 2008
#5
Squadron skrev:
cigg tändaren big_smile
Tänk då på att det sitter en säkring till cigg tändaren. Om du tänker koppla mycket ljus kanske den säkringen inte räcker, utan det kanske helt enkelt är bäst att dra en kabel direkt från batteriet, med större säkring, till en dosa i kupén där du kan koppla in vad skit du vill. Bara en ide. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

4 Inlägg
24 oktober 2008
#6
Med tanke på att de flesta LED drar ett 10 tal mA så lär det inte vara någon risk för överbelastning vare sig från Cigg tändaren då den brukar vara avsäkrad med 10A, inte heller innerbelysningen är det någon större fara med. Om det ska vara instegsbelysning så är innerbelysningen absolut ett bra tips, men det är en smaksak. Inte ens på stenåldern när man monterade in röda s.k. "ljungfrubröst" i epa traktorerna så var strömförbrukningen något större problem.
Känner man sig osäker så är ett elschema inte dumt att ha.

/Thomas

24 Inlägg
24 oktober 2008
#7
Android skrev:
Squadron skrev:
cigg tändaren big_smile
Tänk då på att det sitter en säkring till cigg tändaren. Om du tänker koppla mycket ljus kanske den säkringen inte räcker, utan det kanske helt enkelt är bäst att dra en kabel direkt från batteriet, med större säkring, till en dosa i kupén där du kan koppla in vad skit du vill. Bara en ide. smile
Ja, nått i den stilen får det bli. Ska du sätta separata dioder som du bygger ihopa själv elelr du ska köpa "färdigbyggda" dioder? Om du ska bygga ihopa allting själv, vilket äör bäst, eftersom du själv kan bestämma lite vilken styrka du vill ha i dioderna osv, så glöm för i H*lvete inte motstånden. Och sen efter de så kan du ju antingen dra det på innerbelysningen, eller så får du helt enkelt dra dom direkt från batteriet, men glöm inte säkringen då! Har kopplat in en del dioder på både moppar och bilar innan, och då brukar vi koppla direkt på batteriet. Ta en bit kabel, på med en ringsko, koppla på batteriet, säkring, och sen en bita kabel till som du skalar hela vägen, sen flätar du in så du får ström till alla dioderna osså lödda!

Om du kopplar nått sånt här kanske;

                                     ---x------/-------- + - ------
                                    |                                     |
                                    |                                     |
                                    |------------------------------|

Mycket förenklat kopplinsschema, men ändå! Kan fixa nånting bättre i paint eller PS under natten, postar de lite senare isf!


//S

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar!

302 Inlägg
24 oktober 2008
#8
Tänk på att dina LED lampor eventuellt kommer blinka några sekunder efter dom slocknar.
9-3 ss "bieffekt" Dock inte säkert att det gäller om du kopplar på innerbelysningen.

Kolla exempel i mitt galleri
http://www.garaget.org/-Rickard-/video
Senast redigerat av -Rickard- (24 oktober 2008)

(none)
1 725 Inlägg
25 oktober 2008
#9
-Rickard- skrev:
Tänk på att dina LED lampor eventuellt kommer blinka några sekunder efter dom slocknar.
9-3 ss "bieffekt" Dock inte säkert att det gäller om du kopplar på innerbelysningen.

Kolla exempel i mitt galleri
http://www.garaget.org/-Rickard-/video
Stämmer det Rickard säger. Men det kommer INTE att ske om du kopplar från en strömkälla som sitter inne i bilen.

--Lev i går som det vore i morgon--

680 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#10
ok tänke oxå på cigg,,,först tänkte jag koppa de på samma ställe som mätarna i a-stolpen som är kopplade på instrumpentpanelsbelysningen,,men när jag kopplade led ditt så slocknade mätarna ???


(none)
1 725 Inlägg
25 oktober 2008
#11
Men vill du ha dom tända hela tiden eller vill du kunna stänga av dom? Kan ju bli ett välidit starkt ljus.

--Lev i går som det vore i morgon--

680 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#12
kvittar men stänga av kan ju vara bra om de inte är frö svårt typ


(none)
1 725 Inlägg
25 oktober 2008
#13
Kan man koppla in dom, så kan man sätta en strömbrytare också. Men använder du inte ditt cigg uttag så kan du ju koppla där med en strömbrytare. Jag har kopplat min GPS-mottagare via ciggen..funkar kanon! Jag behöver förvisso ingen strömbrytare till den. Men du har väl en extra plats bredvid din stolsvärme knapp, om jag minns rätt från den bilen. Då kan du sätta strömbrytaren där.
Senast redigerat av Braather (25 oktober 2008)

--Lev i går som det vore i morgon--

680 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#14
jo de finns nog en extra där ,,så jag skall ta ström fråg cigg å koppla vidare???


(none)
1 725 Inlägg
25 oktober 2008
#15
japp, till en strömbrytare som sen då går till dina led.

--Lev i går som det vore i morgon--

680 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#16
ok då får man mäta lite sen då ,,å skaffa en strömbrytar då


(none)
1 725 Inlägg
25 oktober 2008
#17
Mer eller mindre ja. Löser du! Skaffa en sådan på SAAB så du får det snyggt. En likadan som du har till stolsvärmen.

--Lev i går som det vore i morgon--

680 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#18
tackar frå kolla vad de blir



Sök