3287
Sök

Fråga: Vilken personbil har det största turboaggregatet original?

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
31 oktober 2008
#21
Sluta giddra alpina är ingen biltillverkare alltså kan man inte säga att dom passar i kriterien.
Skulle det vara så kan man oxå säga att autotech steg7 v70r har störst turbo.
Men det vore inte helt rätt va...?

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Gokartförare och Skidåkare
227 Inlägg
31 oktober 2008
#22
Xuri skrev:
s80 t6 har nog ett av dom minsta aggregaten..de frågas inte i denna tråden men nån uppgav de :p

Singelsuprorna orkar la med runt 400hk med std turbon i alla fall...rätt stort...

Evo/imprezorna har rätt stora snurror orginal...runt 400 där med skulle jag tippa

Porsche brukar ju köra twinturbo sad

Bmw 335i har väl rätt stor hårfön ?

Sitter dubbla agg. i Bmw 335i också, men de gör ju inte bilen tråkigare roll


Mästare
2 947 Inlägg
31 oktober 2008
#23
Audi R8 V12 TDI Concept har två aggregat som skapar 500 hk och 1000Nm så dem lär vara hyffsat stora.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 … /index.xml

Hennessy Viper Venom 1000 Twin Turbo har väl också ganska stora aggregat skulle jag tro.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hennessey_ … Twin_Turbo

Du får gärna sätta fler kriterier på vilka bilar du menar mer än " personbilar " .

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

174 Inlägg
1 november 2008
#24
Xuri skrev:
Evo/imprezorna har rätt stora snurror orginal...runt 400 där med skulle jag tippa

Evo IV-VI har TD05-16G (15G hos VI TME), med titanturbin och grejor på RS modellen av sexan.
Tål säkerligen en del laddtryck och kan pumpa en del effekt men ingen direkt stor turbo rent fysiskt.

Äldre Imprezor har också Mitsu TD05 aggregat. Från -96 nånting sitter det turbos från IHI's VF serie i olika modeller.
Största aggregatet i äldre Imprezor sitter i 22B tror jag. Dock inga monsterturbos alls, varken fysiskt eller effektmässigt.

Har inte Audi S2 en rätt maffig KKK-turbo från fabrik?


Meister
6 763 Inlägg
1 november 2008
#25
Xuri skrev:
s80 t6 har nog ett av dom minsta aggregaten..de frågas inte i denna tråden men nån uppgav de :p

Singelsuprorna orkar la med runt 400hk med std turbon i alla fall...rätt stort...

Evo/imprezorna har rätt stora snurror orginal...runt 400 där med skulle jag tippa

Porsche brukar ju köra twinturbo sad

Bmw 335i har väl rätt stor hårfön ?

Singelsuprorna är alltså mk3orna och de tror jag inte hänger med till några 400hk och mk4:orna finns ju bara som dubbel eller utan från fabrik så de är nog inga monster där heller..


429 Inlägg
1 november 2008
#26
Det minsta turboaggregatet jag har sätt är nog den som sitter citroen C3? diesel och någon nyare peugote diesel. De borde platsa bra bland de minsta.


Mästare
2 947 Inlägg
1 november 2008
#27
roll
https://www1.garaget.org/gallery/archive/79899/493482_e4ohtb.jpg

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 november 2008
#28
JontaK skrev:
Xuri skrev:
Evo/imprezorna har rätt stora snurror orginal...runt 400 där med skulle jag tippa

Evo IV-VI har TD05-16G (15G hos VI TME), med titanturbin och grejor på RS modellen av sexan.
Tål säkerligen en del laddtryck och kan pumpa en del effekt men ingen direkt stor turbo rent fysiskt.

Äldre Imprezor har också Mitsu TD05 aggregat. Från -96 nånting sitter det turbos från IHI's VF serie i olika modeller.
Största aggregatet i äldre Imprezor sitter i 22B tror jag. Dock inga monsterturbos alls, varken fysiskt eller effektmässigt.

Har inte Audi S2 en rätt maffig KKK-turbo från fabrik?

vad jag vet så har polarn 350 drivhjulshästar i sin wrx sti... turbon behöver inte vara stor fysiskt men kan pumpa mycke  å 350 hk är väl möe på en std bil.... vad är de personen frågar egentligen ? vill han har stor turbo bör han väl kolla på nån båt.....


1 062 Inlägg
1 november 2008
#29
Äldre bilar med gammal teknik har ju ofta större aggregat för att skapa låga mottryck, låg värme och marginaler mot herr spikbert men om vi pratar nyare bilar och under 500000:- och som drivs av bensin/diesel så har väl få bilar speciellt stora agregat... Det brukar ju kopplas till antalet hästar!
Och sexor har ju oftast två aggregat så de går ju bort.
Nån fyra eller femma borde ha ett realtivt stor aggregat skulle jag gissa. Nyare Volvo kör väl med KKK K24 och det är ju inte mini sett till prestanda iaf. V70R AWD AUT har ju ett Mit TD04 hl19t.

Skulle gissa att tex 335i har riktiga myggturbos faktist. Även om den hade haft EN så vore det nog inte så stort ändå. Öka effekten från runt 250hk till lite drygt 300hk kräver ju inge höfläktar precis.

M.V.H.


174 Inlägg
1 november 2008
#30
Xuri skrev:
vad jag vet så har polarn 350 drivhjulshästar i sin wrx sti... turbon behöver inte vara stor fysiskt men kan pumpa mycke  å 350 hk är väl möe på en std bil.... vad är de personen frågar egentligen ? vill han har stor turbo bör han väl kolla på nån båt.....

Runt 430hk i motorn med standard turbo i en STi låter riktigt mycket. Kanske funkar med nyare Subbor, är dåligt påläst om dom. Antar att han kör VF34 eller något liknande då...

Min poäng var just lite att få fram vad det frågas efter också.
Precis som du skriver så finns det många, mindre aggregat som är effektiva i förhållande till sin storlek.
En liten effektiv turbo är ju betydligt mer körbar än ett stort ineffektivt aggregat.


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
1 november 2008
#31
Det största man kan hitta upp till lätt lastbil är Dodge RAM 2500 med 5.9 Cummins dieseln. Rätt maffig pjäs.

Annars så har jag ingen aning.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
1 november 2008
#32
Fords powerstrokemaskiner har väll turbo? Och ett agregat till en 7,4liters v8 diesel borde ju inte vara allt för litet i vart fall smile

Ska du plocka en stor turbo från en skitbil och trycka in i din kärra så är det nog bättre att leta bland uttjänade lastbilar.

Edit: iom v8 borde det sitta biturbo i dem, men som föregående talare skrev, kolla dodges cumminsmaskiner.
Senast redigerat av TenZer (1 november 2008)

Rock'n Roll

KHRacing
1 november 2008
#33
Norbro skrev:
Tony_Rene skrev:
BMTech skrev:

Knappast en fabriksbil där mäster wink

hepp är inte alpina en fabrik då eller?

nepp, skulle säga modifieringsföretag! vet inte allt vad alpina gör men de gör banne mej inte BMW:n från scratch vilket jag tror var kriteriet i denna tråd.. rätta mig om jag har fel//

Alpina är registrerat som ett bilbyggsbolag vad jag vet :-)

Finns även Ruf, som köper tomma karossen utav Porsche.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
1 november 2008
#34
KHRacing skrev:
Norbro skrev:
Tony_Rene skrev:

hepp är inte alpina en fabrik då eller?

nepp, skulle säga modifieringsföretag! vet inte allt vad alpina gör men de gör banne mej inte BMW:n från scratch vilket jag tror var kriteriet i denna tråd.. rätta mig om jag har fel//

Alpina är registrerat som ett bilbyggsbolag vad jag vet :-)

Finns även Ruf, som köper tomma karossen utav Porsche.

Alpina finns i samma fabrik som BMW smile
finns även på andra orter med huvudkontoret är i samma fabrik

och Alpina är ingen egen bilsort eller vad ni kallade det
är som ett orginaltillbehör till BMW du kan välja att få bilen ombyggd av Alpina om du vill när du köper en sprillans ny BMW
så det är ett extratillbehör kan man säga


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
1 november 2008
#35
Cummins 5.7'an kör med Holset HX35 medans 6.7'an kör med Holset HE351VGT. Rätt stora ändå.

Sen finns det ju Dodge RAM 4500, som kör med antingen HX40 eller större. Men det är närmare lastbil än något annat.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

904 Inlägg
1 november 2008
#36
Iaf turbon som sitter i SportQuattron, BMW 745 Turbo samt nån Porshe är en KKK27 (gammla modellen)
Den räcker iaf till ca 470hk och är rättt stor om man tänker på hur gammal den är smile Tidigt 80tal.
Turbon i S2 är inte stor.. max 280hk
Turbon i RS2 räcker till ca 360hk

Resten av bilarna ni räknat upp är främst dubbelturbo, iaf Japsarna med mycket effekt.

Men Turbon som sitter i Supra MKIII är ju också den rätt stor, ska iaf palla en 350hk plus

De ska va gött å leva

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
1 november 2008
#37
saab 9-7 har en stor snurra.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

2 014 Inlägg
1 november 2008
#38
Team-Adolfsson skrev:
KHRacing skrev:
Norbro skrev:

nepp, skulle säga modifieringsföretag! vet inte allt vad alpina gör men de gör banne mej inte BMW:n från scratch vilket jag tror var kriteriet i denna tråd.. rätta mig om jag har fel//

Alpina är registrerat som ett bilbyggsbolag vad jag vet :-)

Finns även Ruf, som köper tomma karossen utav Porsche.

Alpina finns i samma fabrik som BMW smile
finns även på andra orter med huvudkontoret är i samma fabrik

och Alpina är ingen egen bilsort eller vad ni kallade det
är som ett orginaltillbehör till BMW du kan välja att få bilen ombyggd av Alpina om du vill när du köper en sprillans ny BMW
så det är ett extratillbehör kan man säga

Alpina är ett eget bilmärke sedan 1983 (som Alpina Burkhard Bovensiepen GmbH) med egen fabrik, de håller inte till i BMW's fabriker. Deras fabrik ligger i Buchloe utanför München (jag har varit där), och endast där. För vissa serier hyr de in sig på BMW's produktionslinjer dock.

Ett KKK K27 aggregat sitter i samtliga modeller av B7 och B7S Turbo. Kan itnyga att det är stora aggregat som pumpar rikigt bra med luft.

BMTech skrev:
Sluta giddra alpina är ingen biltillverkare alltså kan man inte säga att dom passar i kriterien.

Lägg ner attityden och se gärna till att kolla upp fakta innan du yttrar dig. Inte för att jag vet om de på grund av det passar in i kriterierna, men Alpina är ett eget bilmärke.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 november 2008
#39
jonas 740 skrev:
Det minsta turboaggregatet jag har sätt är nog den som sitter citroen C3? diesel och någon nyare peugote diesel. De borde platsa bra bland de minsta.

Smart (diesel) har säkert väldigt liten turbo :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

457 Inlägg
1 november 2008
#40
zijaa skrev:
saab 9-7 har en stor snurra.

Är väl inte ens turbo på dom?!


Sök