4557
Sök

tankade fel bränsle.. bilen går ej bra..!?

2 982 Inlägg
4 november 2008
#21
torpis skrev:
Ksj skrev:
Den borde inte ens reagera om du har 20l e85 blandat med 50l vanlig soppa..
Den borde gå som vanligt med andra ord.

9-5:orna spikar redan med original mapp och 98oktan, allt för att optimera motorn bränsleåtgång. Man väljer att lägga tändningen på gränsen och litar på knacksensorn.

Vad händer om man tankar i 20l E85 som trollar bort spikningarna så inte knacksensorn kan höra dem?


Etanolsöpket kommer och tar kolvarna!   Det är liksom inget skämt utan så det är!

följ torpis råd då jag vet att han inte snackar i nattmössan.


2 072 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#22
torpis skrev:
oleg skrev:
Skit i allt dom skriver om att ändra/nollställa styrboxen.
Kör slut på soppan som är i tanken, tanka 95 oktan sedan går allt som det ska!
(kör lungt tills du tankar igen, spikar motorn för mycket tar den skada!)

Exakt, bortsett från att E85 trollar bort spikningarna...  Kolvarna kommer se ut som dendär T3000 i Terminator och rinna iväg om det blir vamrt nog.

http://www.themotorreport.com.au/wp-con … piston.jpg

då ska jag köra slut o tanka 95a.. eller köra slut på 10l o tanka till 95a?

Sandzoo i da house

371 Inlägg
4 november 2008
#23
sandzoo skrev:
torpis skrev:
oleg skrev:
Skit i allt dom skriver om att ändra/nollställa styrboxen.
Kör slut på soppan som är i tanken, tanka 95 oktan sedan går allt som det ska!
(kör lungt tills du tankar igen, spikar motorn för mycket tar den skada!)

Exakt, bortsett från att E85 trollar bort spikningarna...  Kolvarna kommer se ut som dendär T3000 i Terminator och rinna iväg om det blir vamrt nog.

http://www.themotorreport.com.au/wp-con … piston.jpg

då ska jag köra slut o tanka 95a.. eller köra slut på 10l o tanka till 95a?

Om du chansar och inte slangar så är det bästa alternativet att successivt minska etanolhalten genom att tanka i 10 liter lite då och då.

torpis skrev:
Vad händer om man tankar i 20l E85 som trollar bort spikningarna så inte knacksensorn kan höra dem?!

Har man egentligen det problemet med saabar med joniseringsmätning?
Senast redigerat av NiV3Rt (4 november 2008)

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

141 Inlägg
4 november 2008
#24
tanka så fort du får chans att få i ett par liter då spär du ju mer än att köra slut på det det hade ja gjort

Claeson

2 072 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#25
GOLF_TDI_ skrev:
tanka så fort du får chans att få i ett par liter då spär du ju mer än att köra slut på det det hade ja gjort

ja ska nog göra de.. för de kommer ju o blandas.. bättre en vänta tills all soppa e slut..
har förbrukat ca 20-25l just nu

Sandzoo i da house

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
5 november 2008
#26
så jävla farligt är det ej
en modern motor klarar av det utan att det blir tokras
bara gefan i att plåga bilen

försök att köra med lite ladd och tanka allt eftersom det går åt bränsle

det mest troliga är att adaptionen inte fungerar direkt efter man tankat annat bränsle
så det mest troliga är att bilen kan kompensera för så lite e85 som 20liter

det klarade åtminstånde min golf mk2 av och den har BETYDLIGT sämre adaption än en saab kan jag garantera
men den hackar så som beskrivs i början när man tankade

Kör fort så hinner inget hända...

2 072 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#27
Growe skrev:
så jävla farligt är det ej
en modern motor klarar av det utan att det blir tokras
bara gefan i att plåga bilen

försök att köra med lite ladd och tanka allt eftersom det går åt bränsle

det mest troliga är att adaptionen inte fungerar direkt efter man tankat annat bränsle
så det mest troliga är att bilen kan kompensera för så lite e85 som 20liter

det klarade åtminstånde min golf mk2 av och den har BETYDLIGT sämre adaption än en saab kan jag garantera
men den hackar så som beskrivs i början när man tankade

ja precis.. vi får se.. jag kör lungt me han.. varvar max 2t varv.. tankade just knappt 23liter

Sandzoo i da house

Avstängd
232 Inlägg
6 februari 2009
#28
jag har kört på ren etanol i i alla mina bilar utan massa ombyggnader och mappningar, dock ej turbo bilar men jag har iaf aldrig haft problem pga etanol
Senast redigerat av rawbin (6 februari 2009)

Avstängd
512 Inlägg
6 februari 2009
#29
Oleg, gillar de du skriver, Blivande Focusexpert! Det jag inte kah lär jag mig! Tycker synd om dig! Hörselkåpor på! Var 2009´a Focus på 380mil slukade olja!! och bara rappel..skrammel och elände! Gav bort den..

14 Inlägg
24 januari 2011
#30
Istället för att starta en ny tråd tänkte jag skriva i denna, eftersom samma sak gjorde jag som TS:n.

Jag har en Audi 100 2.0E -93 års modell.

Råkade tanka E85, dock inte mycket, 8 liter.

Bilen gick bra tills jag parkerade den. Dagen efter gick det inte att starta bilen.

En kompis till mig kom och kollade bilen, han trodde dock att det berodde på kamremen som var sliten, samt en dålig spännrulle. Dessa bytte vi. Gick inte att starta.

Jag tankade med 25 liter 95-oktan bensin. Ändå går det inte att starta bilen. När man väl försöker starta kan man höra att det krävs bara lite för att den ska lyckas - men ändå går det inte.

Skulle vilja säga att alla förslag accepteras - men just nu har jag inte råd med en verkstad som kan tömma tanken o dylikt. Dock uppskattas "enkla lösningar", så att säga.

Mvh

Väldigt entusiastisk kring bilar, dock inte proffs. Därav kan det nog hända att mina förslag blir lite vilseledande :D P.S. Ursäkta grammatiska fel, har bott här i några år nu - men jag försöker lära mig ständigt. Ha det!

233 Inlägg
24 januari 2011
#31
respekt90 skrev:
Istället för att starta en ny tråd tänkte jag skriva i denna, eftersom samma sak gjorde jag som TS:n.

Jag har en Audi 100 2.0E -93 års modell.

Råkade tanka E85, dock inte mycket, 8 liter.

Bilen gick bra tills jag parkerade den. Dagen efter gick det inte att starta bilen.

En kompis till mig kom och kollade bilen, han trodde dock att det berodde på kamremen som var sliten, samt en dålig spännrulle. Dessa bytte vi. Gick inte att starta.

Jag tankade med 25 liter 95-oktan bensin. Ändå går det inte att starta bilen. När man väl försöker starta kan man höra att det krävs bara lite för att den ska lyckas - men ändå går det inte.

Skulle vilja säga att alla förslag accepteras - men just nu har jag inte råd med en verkstad som kan tömma tanken o dylikt. Dock uppskattas "enkla lösningar", så att säga.

Mvh

Detta beror garanterat inte på etanolen jag körde min Audi 2.6 v6a på 50/50 besin och etanol gick hur bra som helst det är något annat som spökar har den gnista? Får den soppa?

Audi frälst

14 Inlägg
24 januari 2011
#32
SaabIV skrev:
respekt90 skrev:
Istället för att starta en ny tråd tänkte jag skriva i denna, eftersom samma sak gjorde jag som TS:n.

Jag har en Audi 100 2.0E -93 års modell.

Råkade tanka E85, dock inte mycket, 8 liter.

Bilen gick bra tills jag parkerade den. Dagen efter gick det inte att starta bilen.

En kompis till mig kom och kollade bilen, han trodde dock att det berodde på kamremen som var sliten, samt en dålig spännrulle. Dessa bytte vi. Gick inte att starta.

Jag tankade med 25 liter 95-oktan bensin. Ändå går det inte att starta bilen. När man väl försöker starta kan man höra att det krävs bara lite för att den ska lyckas - men ändå går det inte.

Skulle vilja säga att alla förslag accepteras - men just nu har jag inte råd med en verkstad som kan tömma tanken o dylikt. Dock uppskattas "enkla lösningar", så att säga.

Mvh

Kan det inte ha blivit en isprop då. Etanol har väl en tendens att bli lite kläggigt på vintern.
(ok nu kanske jag överdrev, men ändå) Och detta är bara en chansning.

Om det nu blir isprop som är problem - hur gör jag då?

Du sa själv att det är en chansning - om det inte är isprop - kommer du kanske på något annat?

Tackar i förhand! smile

Väldigt entusiastisk kring bilar, dock inte proffs. Därav kan det nog hända att mina förslag blir lite vilseledande :D P.S. Ursäkta grammatiska fel, har bott här i några år nu - men jag försöker lära mig ständigt. Ha det!

390 Inlägg
24 januari 2011
#33
Förra ägaren på min Saab 9-5 körde alltid med 50% etanol och 50% 95 och det är absolut inget fel på bilen smile


14 Inlägg
24 januari 2011
#34
Testade idag att skruva loss några skruvar på fuelrailen, den får soppa utan problem.

Sedan kollade jag om den får gnistor - allt är som det ska.

Misstänker att det själva bensinet som jag tankade efteråt inte kommer fram pga etanolen.

Hade varit lättare om jag hade tillgång till ett garage, men det har jag inte. sad

Väldigt entusiastisk kring bilar, dock inte proffs. Därav kan det nog hända att mina förslag blir lite vilseledande :D P.S. Ursäkta grammatiska fel, har bott här i några år nu - men jag försöker lära mig ständigt. Ha det!

14 Inlägg
25 januari 2011
#35
Har tagit bort all "blandning" som fanns i tanken och tankat igen, fast nu blev det ren bensin.

Ändå vill den inte starta.

Jag vet inte vad ska jag göra med bilen längre... sad

Är verkstaden verkligen den sista utvägen? sad

Väldigt entusiastisk kring bilar, dock inte proffs. Därav kan det nog hända att mina förslag blir lite vilseledande :D P.S. Ursäkta grammatiska fel, har bott här i några år nu - men jag försöker lära mig ständigt. Ha det!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
26 januari 2011
#36
Va de ska krånglas om denhär etanolen. Kör på det bränsle ni ska, Sluta "snik" konvertera!

( givetvis så har jag förståeelse för om man tankar fel tongue )

Martin Karlsson -Plötsligt händer det


Sök