Sleepy_One skrev:
kolvar, stakar, portning, annan kam, fmic, extraktorgrenrör, större turbo, annat styrsystem(MS m.fl..), större spridare, ev. annat insug.
bara att fylla på grabbar å flickor!
lycka till!
Ehm det där var att ta i.
Jag har byggt en b21et till min volvo 142a satsar på 350-400hk
satsar du "bara" på 300hk behöver du en större turbo typ k27 ett 940turbogrenrör och nytt styrsystem, megasquirt är att föredra.
a-kam fungerar bra till den setupen t-kamaxeln som sitter i många turbomotorer är värdelös.
bredbandslambda är bra när du ska mappa.
Det borde vara det som behövs för att nå 300 max 350hk ska du ha mer behöver du förmodligen ett bättre grenrör.
Byta kolvar och stakar är det inte tal om än.
Så det är inte speciellt avancerat att nå det effektmålet om man tar sig i kragen
Mitt motorecept är följande.
Avgassidan:Egengjort grenrör pulsplittat, k27 turbo och separat wastegate.
insugsidan:Ett kjet insug med svetsade spridarfästen(mest för platsbrist men det ska vara ett utav dom bästa originalinsug som passar på en b21et)
Bottendel:Original nyrenoverad bottendel.
Portad standardtopp k eller a-kam kommer sitta på motorn
Styrsystem: megasquirt
Effektmål 350-400hk