2709
Sök

Sökes: Liten tvärställd turbo/sugmotor på runt 150-180 hk orginal?

4 682 Inlägg
11 november 2008
#21
opel C20XE, toppen e designad av cosworth tongue.

38 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#22
De här honda motorerna som ni tippsar om.
I vilka bilar sitter de orginal?

Lär ju behöva lite mer grejjer än bara motorn, drivaxlar, växellåda osv.

27 Inlägg
11 november 2008
#23
EyEr0n skrev:
De här honda motorerna som ni tippsar om.
I vilka bilar sitter de orginal?

Lär ju behöva lite mer grejjer än bara motorn, drivaxlar, växellåda osv.

B16A1 = Civic VT & CRX VTEC 90-91
B16A2 = Civic VTI 92-typ 00

B18c tror jag den heter? Civic VTI 97-99 4d-Aerodeck (kombi) 169 hk. Den andra B18 motorn sitter som sagt i Integra Type-R årsmodell runt 98 (brukar väl ha röd ventilkåpa & är väl manuellt blueprintad ifrån fabrik)

149 Inlägg
11 november 2008
#24
Moparboy440 skrev:
opel C20XE, toppen e designad av cosworth tongue.

Yes, 150Hk/196Nm original men lätt trimmad...

Redigt vässad: http://www.garaget.org/video/b0s33ped7yio
http://www.garaget.org/?car=15134 (motorn till salu)

Lätt vässad: http://www.garaget.org/video/n5ywh3o4z3ti
http://www.garaget.org/?car=99750

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 november 2008
#26
DOHC skrev:
B18c tror jag den heter? Civic VTI 97-99 4d-Aerodeck (kombi) 169 hk. Den andra B18 motorn sitter som sagt i Integra Type-R årsmodell runt 98 (brukar väl ha röd ventilkåpa & är väl manuellt blueprintad ifrån fabrik)

b18c4 sitter i civic vti 169hk
b18c5/c6 sitter i Integror 190-195hk

Olika toppar. Se skillnad på insuget och vattenkanaler:

http://i205.photobucket.com/albums/bb187/Tahiti_Manalishi/bildb18c4.jpg

http://i205.photobucket.com/albums/bb187/Tahiti_Manalishi/bildb16b18c56.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 353 Inlägg
11 november 2008
#27
Annars så finns Chevrolet GTZ med en tvärställd 4'a på 2.3 liter, 185 hästar, och omkring 250 NM smile

There's no replacement for displacement

1 Inlägg
12 januari 2009
#28
Hej EyEr0n!

Varför tittar du inte på Toyotas egen 2zzge-motor, som i TSport-versionen ger 192 hk vid 7800 varv? Toppen är konstruerad av Yamaha och den varvar normalt till 8200 (i vissa versioner 8400), medan botten skall klara ca 10500 varv. Motorn på 1,8 liter som är byggd helt i aluminium och väger endast ca 115 kg används även av Lotus m fl. Den är ju inte direkt billig, men kanske kan du hitta en begagnad?

Om du vill veta mer, titta gärna in på http://corollatsport.se/


EyEr0n skrev:
Är det någon som har tips på vars man kan finna en tvärställd motor med eller utan turbo som ger runt 150-180 hk orginal...

+Uppfinnare+
643 Inlägg
7 februari 2009
#30
nyare golf GTi

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

517 Inlägg
7 februari 2009
#31
I och med att det är en toyota motorn ska sitta i så varför inte en turbo-snurra från en celica gt4. De ligger på 185hk och sugmotor varianten ligger väll på en 150hk om jag minns rätt.

1 785 Inlägg
8 februari 2009
#32
EyEr0n skrev:
Tjena.

Är det någon som har tips på vars man kan finna en tvärställd motor med eller utan turbo som ger runt 150-180 hk orginal, eller efter lite modifikation.

Motorn får inte vara monsterstor, då den skall få plats i en Starlet.

WV motor som sitter i Golf MK3 GTI den heter ABF en 16V motor på 2liter ger 150Hk orginal.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

MitsuNörd
880 Inlägg
8 februari 2009
#33
Motor från en gammal Galant GTi eller Eclipse tycker jag är ett bra utgångs läge.
4G63 DOHC sugis på 2L och dubbla kammar 150hk


Sedan om du vill ha lite mera pulver i maskinen så kika in här:
http://www.extremepsi.com/

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

629 Inlägg
9 februari 2009
#34
Alfa Romeo 2,0TS kanske? 150-155 hk original... smile
Senast redigerat av Oxygen (9 februari 2009)


1 827 Inlägg
9 februari 2009
#35
Larsson_Power skrev:
Dansken- skrev:
EyEr0n skrev:
Tjena.

Är det någon som har tips på vars man kan finna en tvärställd motor med eller utan turbo som ger runt 150-180 hk orginal, eller efter lite modifikation.

Motorn får inte vara monsterstor, då den skall få plats i en Starlet.

En gammal Honda Integra motor. 1,8 liter och 190 hk. Den varvar typ 8000 :-)

Den motorn låter spännande! big_smile

Den är spännande. wink

8300rpm ligger varvstoppet på. Diffbroms orginal dessutom så fort i kurvor går det också.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Darth Vader
1 644 Inlägg
9 februari 2009
#36
Hondas små motorer är verkligen helfestliga smile, kan verkligen rekommendera dessa

Braaaaap?

7 120 Inlägg
9 februari 2009
#37
Oxygen skrev:
Alfa Romeo 2,0TS kanske? 150-155 hk original... smile

Jag har då inte hört mycket bra om Alfas motorer och konstruktioner.. tongue

Vw trimmare
2 995 Inlägg
9 februari 2009
#38
AGU 1.8T sitter i golf gti turbo Audi A4 etc

150hk och billig finns drösvis på skroten...


629 Inlägg
9 februari 2009
#39
Aerodynamik skrev:
Oxygen skrev:
Alfa Romeo 2,0TS kanske? 150-155 hk original... smile

Jag har då inte hört mycket bra om Alfas motorer och konstruktioner.. tongue

Motorkonstruktionen är det nog inget fel på, Det är nog snarare så att spännaren till kamremmen var dålig från början, detta har åtgärdats genom byte till en annan spännare och sänkning av intervallet för kamremsbyte...

Låter underbart gör dom iaf!



Sök