2313
Sök

Montering av progressiv BTR utan tryckmätare? Dålig ide? :S

Svetsare
3 150 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#1
Som topic lyder:  Har köpt en progressiv BTR men har ingen tryckmätare för bränsletrycket, köpte ingen då den kostade 350 spänn.

Men hur nödvändig är den igentligen?  Behöver man den, eller går det lika bra att justera utan?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 004 Inlägg
17 november 2008
#2
ZonaX skrev:
Som topic lyder:  Har köpt en progressiv BTR men har ingen tryckmätare för bränsletrycket, köpte ingen då den kostade 350 spänn.

Men hur nödvändig är den igentligen?  Behöver man den, eller går det lika bra att justera utan?

hur ska du kunna justera när du inte vet hur högt tryck du har eller kommer att få? känns som hela grejen med ställbar försvinner,,, mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

587 Inlägg
17 november 2008
#3
är ju bra mkt lättare om du har en mätare till den . då kan man ju bara höra vilket tryck de andra kör med som har samma mods o ha deras värde som utgångspunkt å sen bara finlira istället för att skruva i blindo.


Entreprenör
1 784 Inlägg
17 november 2008
#4
ZonaX skrev:
Som topic lyder:  Har köpt en progressiv BTR men har ingen tryckmätare för bränsletrycket, köpte ingen då den kostade 350 spänn.

Men hur nödvändig är den igentligen?  Behöver man den, eller går det lika bra att justera utan?

Kliar mej fortfarande i huvet.......kanske koppla tryckröret direkt till spridarna... Hehehe...

Svetsare
3 150 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#5
Ok,  övervägde ganska snabbt att inhandla en sådan pga nödvändighet!

Men saab-ägare (och andra?) - vad kör ni med för bränsletryck?  (helst med progressiv BTR och org. sprut)
Senast redigerat av ZonaX (18 november 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#6
Blir 3bar bra?  Har inge aning om vad det ska va  :S

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 november 2008
#7
ZonaX skrev:
Blir 3bar bra?  Har inge aning om vad det ska va  :S

varför köpte du en sån egentligen....?

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 november 2008
#8
ZonaX skrev:
Blir 3bar bra?  Har inge aning om vad det ska va  :S

Vad är problembilden?  Jag antar att den som mappar justerar in ett bra grundtryck åt dig. Den progressiva kommer ju dra av bränsle progressivt vid undertryck också så bilen komemr gå magert innan laddtryck, men justera innan mappning och rör inget efter så blir det toppen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
19 november 2008
#9
ZonaX skrev:
Men hur nödvändig är den igentligen?  Behöver man den,

Nej (bränsletrycksregulatorn alltså) det går lika bra eller t.o.m bättre utan den då det blir mindre rörigt.
Jag tycker du skall lämna tillbaka regulatorn och om det finns behov av mer bränse byta till ett annat bränslechipp som steg 1 och räcker inte det så byt spridare och bränslechipp igen.

Men saab-ägare (och andra?) - vad kör ni med för bränsletryck?

Jag kör original d.v.s 3 bar vid 0bar i insuget.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Svetsare
3 150 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#10
Asså bilen spikar vid för högt ladd, va därför ja köpte den.   Och jag ska ha både org. och progressiv BTR, har fått för mig att det ska förhindra mager blanding på tomgång.

Och chippet har ja redan testat, första chippet gick tomgången upp till ca 3500rpm och gasen fastnade där man släppte den.  Andra chippet verkade funka men sen när jag drog på så bluddrade den och gick kasst, startade inte heller efter jag stängde av den vid macken.



Ps. Speedparts rekomenderade den progressiva BTRen eftersom chippen inte funkade.
Senast redigerat av ZonaX (19 november 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 november 2008
#11
Nått är ju vajsing med din bil, lös de problemen först innan du mörkar dem.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Svetsare
3 150 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#12
Tips?

(har redan fått tips om fördelaren, tändspolen och LMM, men har svårt att tro att det skulle vara orsaken till "de mindre problemen")
Senast redigerat av ZonaX (19 november 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

tuningservice.se
91 Inlägg
19 november 2008
#13
lite mer info om problemet.
Vid vilket laddtryck spikar bilen?
Har du höjt laddtrycket från original och hur har du gjort det?
Ändrat tryckvakten?
MVH sebastian


Forummoderator
10 576 Inlägg
19 november 2008
#14
ZonaX skrev:
Tips?

(har redan fått tips om fördelaren, tändspolen och LMM, men har svårt att tro att det skulle vara orsaken till "de mindre problemen")

Där går jag tyvärr bet, har inte koll på Saab och gillar inte att gissa ut i tomma rymden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Svetsare
3 150 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#15
sebben skrev:
lite mer info om problemet.
Vid vilket laddtryck spikar bilen?
Har du höjt laddtrycket från original och hur har du gjort det?
Ändrat tryckvakten?
MVH sebastian

Har bytt apc box till en "moddad"

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

tuningservice.se
91 Inlägg
19 november 2008
#16
Aja hur mycket laddar den då. och har du ändrat tryckvakten så inte den slår ifrån.

Kanske en ide att ge bilen mer soppa när man höjer laddtrycket annars blir det inte så roligt:cool:

om du inte känner för ett bränslechipp kan det vara bra att klämma ihopp din std BTR och på så vis öka bränsletrycket.

Mät gärna med en bredbandslambda om du har tillgång till det
Senast redigerat av sebben (19 november 2008)


Svetsare
3 150 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#17
sebben skrev:
Aja hur mycket laddar den då. och har du ändrat tryckvakten så inte den slår ifrån.

Kanske en ide att ge bilen mer soppa när man höjer laddtrycket annars blir det inte så roligt:cool:

om du inte känner för ett bränslechipp kan det vara bra att klämma ihopp din std BTR och på så vis öka bränsletrycket.

Mät gärna med en bredbandslambda om du har tillgång till det

I min laddar den ca 0.8 med spikningar, och förra ägaren av boxen laddade ca 1.4.

Idèn med mer bränsle, det va just därför jag inhandlade den progressiva BTRen som alla klagar på.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

tuningservice.se
91 Inlägg
20 november 2008
#18
ja, du kan ju testa att höja bränsletrycket och se om det hjälper. isåfall är det en ide att köpa ett bränslechipp.
Tryckvakten hade du gjort någonting åt den?

Förmodar att förra ägaren hadde bränslechipp med
Senast redigerat av sebben (20 november 2008)


Svetsare
3 150 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#19
sebben skrev:
ja, du kan ju testa att höja bränsletrycket och se om det hjälper. isåfall är det en ide att köpa ett bränslechipp.
Tryckvakten hade du gjort någonting åt den?

Förmodar att förra ägaren hadde bränslechipp med

Asså jag har redan testat bränslechippen, bilen gick sjukt dåligt med båda 2!  Det va Därför jag köpte BTRen.

Vet inte om/var jag har tryckvakten.

Förra ägarn hade inte bränslechip, han skruvade ut juster-skruven på sin justerbara LMM, och då fick den tydligen mer soppa.
Senast redigerat av ZonaX (20 november 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 november 2008
#20
Det handlar ju om bränsle och tändläge.  Man måste justera bägge för att få rätt resultat.  ökar man bara soppan så kyler man cylindern så mycket att spikningar inte uppstår, men sen blir det rackans varmt i turbon när bränslet brinner upp där.

Är du säker på att bränslepump, filter, slangar, original regulator LMM mm fungerar som det skall?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök