3021
Sök

Motorn hackar vid ca 4500 rpm och uppåt..

96 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#1
Som det står i rubriken....den hackar som om den inte får nog med bensin, och den gör det vid samma varvtal på alla växlar. Har dock inte testat å backat med det varvtalet:P Kan den som har haft bilen innan mig grejat med soppatrycket?..går det överhuvudtaget? kan det vara soppafiltret?, soppapumpen?.

Gjorde iordning vevhusventilationen ( va ett rör som va kass) och en slang som inte inte va inkopplad där den skulle vara. När jag hade plockat ihop allt igen och startade bilen hade jag för högt varv på tomgång. går det att ställa in tomgång själv? hur gör man isf?

volvo 854 t5 96



Mvh janne

Rapidoz
688 Inlägg
21 november 2008
#2
du har möjligtvis inte höjt laddet lite för mycket? roll

kolla så att spjällhuset är stängt så det inte ligger skitdär.
leta efter smygluft någonstans med startgas.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

96 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#3
940turboplus skrev:
du har möjligtvis inte höjt laddet lite för mycket? roll

kolla så att spjällhuset är stängt så det inte ligger skitdär.
leta efter smygluft någonstans med startgas.

Har letat med startgas, ingen smygluft någonstans.
Har själv inte rört turbon...men kanske ägaren innan mig kan ha gjort det. men enligt tubonålen så laddar han bara till hälften i det vita fältet.
Ska titta på spjällhuset.

96 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#4
Finns det ett filter någonstans för bensin, eller kan man rengöra soppa pumpen?

8 248 Inlägg
21 november 2008
#5
Turbo_virus skrev:
Finns det ett filter någonstans för bensin, eller kan man rengöra soppa pumpen?

Bränslefiltret sitter framför bakhjulet på passagerarsidan. Tomgången kan man inte direkt ställa in själv. Prova och göra rent spjället /och tomgångsmotorn, samt smörj upp.


96 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Turbo_virus skrev:
Finns det ett filter någonstans för bensin, eller kan man rengöra soppa pumpen?

Bränslefiltret sitter framför bakhjulet på passagerarsidan. Tomgången kan man inte direkt ställa in själv. Prova och göra rent spjället /och tomgångsmotorn, samt smörj upp.

Tomgången var bra innan jag böjade att greja med bilen.....(dvs. tog bort insuget för att komma åt vevhusventilationen).
Så det möjligt att det har kommit lite skit i spjället.
Men tomgången är ibland normal för att sen krypa upp i 12-1300 varv.

96 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#7
Vad det gäller tomgången så var jag inte helt tydlig..gör ett nytt försök:

När jag startar bilen så är tomgången bra, efter att ha kört en liten bit så kryper varvtalet upp när man trycker kopplingen eller stannar. Den går inte upp och ner hela tiden utan håller sig ganska konstant på ca 12-1300 varv, men går alldrig under standard varvtal.
Senast redigerat av Turbo_virus (24 november 2008)

4 001 Inlägg
24 november 2008
#8
Turbo_virus skrev:
Vad det gäller tomgången så var jag inte helt tydlig..gör ett nytt försök:

När jag startar bilen så är tomgången bra, efter att ha kört en liten bit så kryper varvtalet upp när man trycker kopplingen eller stannar. Den går inte upp och ner hela tiden utan hålle

tjuvluft tror jag, startgas är inte så bra använd brääkcleaner istället när du letar efter tjuvluft

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Servicetekniker
235 Inlägg
25 november 2008
#9
Inte glömt kontakten till spjllägesgivaren när du satte ihop allt? lätt o glömma den..smile

mvh ralle

Team Chevy740

96 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#10
kolvas skrev:
Turbo_virus skrev:
Vad det gäller tomgången så var jag inte helt tydlig..gör ett nytt försök:

När jag startar bilen så är tomgången bra, efter att ha kört en liten bit så kryper varvtalet upp när man trycker kopplingen eller stannar. Den går inte upp och ner hela tiden utan hålle

tjuvluft tror jag, startgas är inte så bra använd brääkcleaner istället när du letar efter tjuvluft

Har hittat felet....höll inte tät mellan insuget och blocket.

96 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#11
Då har jag en följdfråga! varför har jag rätt varvtal när jag startar bilen...den kan stå en stund utan att varvtalet höjs...men så fort man kör en liten bit och sedan trycker ner kopplingen eller stannar så är varvtalet för högt

23 Inlägg
28 november 2008
#12
Skulle gissa att den chokar mer i starten och blir inte lika kännslig för tjuvluft,


96 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#13
mejn skrev:
Skulle gissa att den chokar mer i starten och blir inte lika kännslig för tjuvluft,

Det är nog en ganska bra gissning.


Sök