3213
Sök

Känns konstigt i styrningen på min Volvo 850:S

33 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#1
Tjenare!
Det är så här att jag bytte till mig en Volvo 850 GLE -93 för ett tag sen. Den gamla ägaren hade kört med för lite servo olja vilket gjorde att den var trögstyrd och lät lite konstigt.. jag fyllde på olja och servon funkade som vanligt utan miss ljud och allt.. nu är det så att den börjat kännas konstigt i styrningen igen men låter inte konstigt. känns precis som att man måste över ett visst läge innan den börjar styra plus att den är trögstyrd som satan:/ olja finns i servon så det är inte det igen..
Vad kan felet vara? Hjälp vore tacksamt:)

//Robin


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 november 2008
#2
luft i sysytemet?
Kass oljepump

C H E V R O L E T <3

33 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#3
Children-Of-Bodom skrev:
luft i sysytemet?
Kass oljepump

Hur skulle det kunna komma in i luft i systemet bara så där då? funkade ju hur bra som helst för nån dag sen:S Det kan inte vara styrväxel eller nåt sånt? MVH


355 Inlägg
24 april 2009
#4
Lånar tråden lite !

Har samma symptåm som föregående  talare på min Volvo 850 GLT -93 !
Har trögt som FAN att styra men det är  vissa lägen som  går  bra att styra på
Kan vrida  2 cm åt var håll sen  tar det  imot Drar ajg  ratten  mer så får jag  där jag stannar  2 cm som går lätt osv !

Pump bytt !
Styrväxel bytt !

Hissar jag upp bilen  fram så julen  hänger i lufften så  går det lätt som satan ! inget hugg eller motstånd !

Gissar på Fjäderbenslagringarna som är gångna !?

Någon som kan bekfäffta detta ?

Mvh Mathias
Senast redigerat av Matte1979 (24 april 2009)


NissanMotorsport
24 april 2009
#5
Ingen av er som har bytt till sommardäck nyligen då? kanske är något lurt där? no idea, tanke bara..

41 Inlägg
24 april 2009
#7
har du provat att smörja den "knuten" så styrstången eller vad den heter hade liknande fel på våran gamla 850 och det funkade att smörja den ibland så funkade det perfekt sen!
mvh john

1 798 Inlägg
24 april 2009
#8
Byt ut rattaxelknuten, kostar 850:- på Volvo.
En liten guide:
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2067.html


355 Inlägg
24 april 2009
#9
Det är inga problem med styrningen när det inte är någon vikt på hjulen !


1 024 Inlägg
24 april 2009
#10
hallo jag hade faktiskt samma problem med min 740 va liksom som ett hack när man svängde jag körde på som vanligt med bilen, sen en dag tvättade jag den så försvann det bara inte kommit tillbaka sen dess så jag vet i tusan vad felet va.


Chef
167 Inlägg
24 april 2009
#11
På Gle: gissar ja på servopumpen eller fjäderbenslagring, På Glt låter det som fjäderbenslagringen

Over and out

355 Inlägg
24 april 2009
#12
Blackdeath skrev:
På Gle: gissar ja på servopumpen eller fjäderbenslagring, På Glt låter det som fjäderbenslagringen

Jag gissar på det jag med !
Var kanman få tag i nya sådanna för ett  bra pris ?


Chef
167 Inlägg
24 april 2009
#13
Matte1979 skrev:
Blackdeath skrev:
På Gle: gissar ja på servopumpen eller fjäderbenslagring, På Glt låter det som fjäderbenslagringen

Jag gissar på det jag med !
Var kanman få tag i nya sådanna för ett  bra pris ?

824:- styck på mekonomen... Inte direkt gratis! hmm

Over and out

299 Inlägg
24 april 2009
#14
459:- på biltema tror jag..........men jag skulle lossa rattaxeln å känna på knutkorsen låter precis som om nån av dom skulle börja säga upp sig


355 Inlägg
24 april 2009
#15
Tror du det ?
Assa  det är  lika  tugnt att vrida på ratten som om moton vore avstängd + stillastående och i mellan detta så  är det hack som går lätt som  tusan  och  du kan vrida ratten fullt åt ett håll där du stannar  kan du röra ratten en liten del fram och tillbaka  lätt ! osv

Skulle det inte vara samma  symptåm om man  lyfte bilen i frånten så julen  ej  är i marken ?
om det nu är  korsen ?


299 Inlägg
24 april 2009
#16
skruvar bara me lastbilar men symtomen är exakt som när knuten skär ihop så när vinkeln är rätt går de lätt sen när knuten ska byta läge så går de tugnt


355 Inlägg
25 april 2009
#17
ratvexlen är bytt same  problem like b4 !
Ska byta Fjäderbenslager + fjäderbenssäte på en sida och se om det blir  bättre och i så fall byta andra med när man får råd med det !


Chef
167 Inlägg
26 april 2009
#18
Matte1979 skrev:
ratvexlen är bytt same  problem like b4 !
Ska byta Fjäderbenslager + fjäderbenssäte på en sida och se om det blir  bättre och i så fall byta andra med när man får råd med det !

Har du provat ha båda hjulen upphissade och sen vara framme vid hjulen och vridit dom för hand, då kan man ibland känna på vilken sida fjäderbenslagringen har farit på...big_smile bara ett tips:P

Over and out

147 Inlägg
26 april 2009
#19
Servopumpen!!!

Audi S4

Chef
167 Inlägg
26 april 2009
#20
Rosenqvist skrev:
Servopumpen!!!

tänkte också de först meen om den funkar ibland alltså men kan svänga en bit som går lätt sen går det tungt en bit osv tycker inte jag de låter som pumpen

Over and out


Sök