3584
Sök

Volvo 760 svårstartad när den är varm

Ragge
32 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#1
Hey

Problemet gäller en Volvo 760 -88 med B280F motor, automat.

När bilen är kall startar den omedelbart, och bilen går bra när den väl startat. Men när bilen är varm/ljummen så kan man stå och nöta väldigt länge innan den startar,OM den startar dvs. Den stinker även bensin medans man försöker. Det verkar även som den startar lättare om man pumpar på gasen medans startmotorn går. Bensin strömmar fram till stiften och gnista finns.

Det som jag gjort: Bytt tändstift + hällt i STP Injector Cleaner nyligen, så detta har nog inte kommit ut i systemet ordentligt än. Tänkte kolla med er här om ni kanske har en aning vad som är fel innan man börjar byta något mer.

Hjälp?

MVH
Anders
Senast redigerat av ragge____ (26 november 2008)

" The only dependable thing about the future is uncertainty"
http://www.gamefaqs.com/features/mygame … ferentbeat

blacken
26 november 2008
#2
Soppapumpen är dålig, Hallgivaren på väg att säga upp sig, kan det vara..

Ragge
32 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#3
blacken skrev:
Soppapumpen är dålig, Hallgivaren på väg att säga upp sig, kan det vara..

Trots att den går hur bra som helst när den väl startat, varm som kall? Vad är hallgivare, vad har den för funktion och vart sitter den?
Senast redigerat av ragge____ (26 november 2008)

" The only dependable thing about the future is uncertainty"
http://www.gamefaqs.com/features/mygame … ferentbeat

Ugglan-racing
362 Inlägg
26 november 2008
#4
drar den mer bensin än innan den började krångla?? kolla kallstarts ventilen..

How does dust taste sucker??

Ragge
32 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#5
blacklin3 skrev:
drar den mer bensin än innan den började krångla?? kolla kallstarts ventilen..

Tror den drar som vanligt.

" The only dependable thing about the future is uncertainty"
http://www.gamefaqs.com/features/mygame … ferentbeat

Ugglan-racing
362 Inlägg
26 november 2008
#6
Okej men du har 6:a iden va??

How does dust taste sucker??

Ragge
32 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#7
blacklin3 skrev:
Okej men du har 6:a iden va??

Ja

" The only dependable thing about the future is uncertainty"
http://www.gamefaqs.com/features/mygame … ferentbeat

Ugglan-racing
362 Inlägg
26 november 2008
#8
ragge____ skrev:
blacklin3 skrev:
Okej men du har 6:a iden va??

Ja

Hm okej.. tänkte så det inte är så att det blir sån värme från grenröret upp på insuget så bensin ångar bort!

How does dust taste sucker??

Ragge
32 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#9
blacklin3 skrev:
ragge____ skrev:
blacklin3 skrev:
Okej men du har 6:a iden va??

Ja

Hm okej.. tänkte så det inte är så att det blir sån värme från grenröret upp på insuget så bensin ångar bort!

Hm..låter mysko att något sånt skulle komma så plötsligt.

" The only dependable thing about the future is uncertainty"
http://www.gamefaqs.com/features/mygame … ferentbeat

Ugglan-racing
362 Inlägg
26 november 2008
#10
ragge____ skrev:
blacklin3 skrev:
ragge____ skrev:

Ja

Hm okej.. tänkte så det inte är så att det blir sån värme från grenröret upp på insuget så bensin ångar bort!

Hm..låter mysko att något sånt skulle komma så plötsligt.

Haha ja det tkr jag med.. men kolla lmm eller nått kan ju vara fel på den eller så.. hör du soppa pumpen att den surrar och så eller??

How does dust taste sucker??

908 Inlägg
26 november 2008
#11
JAG VET !! big_smile big_smile eller ja tror till 80 % att det är luftmassemätaren !

Ragge
32 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#12
blacklin3 skrev:
ragge____ skrev:
blacklin3 skrev:
Hm okej.. tänkte så det inte är så att det blir sån värme från grenröret upp på insuget så bensin ångar bort!

Hm..låter mysko att något sånt skulle komma så plötsligt.

Haha ja det tkr jag med.. men kolla lmm eller nått kan ju vara fel på den eller så.. hör du soppa pumpen att den surrar och så eller??

Hm inte tänkt på att lyssna, ska göra det imorrn. Men om den är paj, hur kan den då starta överhuvudtaget och sedan gå finfint:/ ?
Senast redigerat av ragge____ (26 november 2008)

" The only dependable thing about the future is uncertainty"
http://www.gamefaqs.com/features/mygame … ferentbeat

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 november 2008
#13
hmm, hade liknande problem med min, men då drog den ohyggliga mängder bensin när man väl fick igång den, å då va felet BTR som hade kärvat så jag fick byta den...

annars kan jag också tänka mig kallstartsventil, eller tempgivaren,

nästa gång den inte vill, prova hålla gasen i botten när du startad den (men släpp för guds skull när den väl startat) ifall den startar mycket lättare då så vet du iaf att problemet är att den surar...


Ragge
32 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#14
Xoff skrev:
hmm, hade liknande problem med min, men då drog den ohyggliga mängder bensin när man väl fick igång den, å då va felet BTR som hade kärvat så jag fick byta den...

annars kan jag också tänka mig kallstartsventil, eller tempgivaren,

nästa gång den inte vill, prova hålla gasen i botten när du startad den (men släpp för guds skull när den väl startat) ifall den startar mycket lättare då så vet du iaf att problemet är att den surar...

Testat tidigare idag och det stämmer ganska bra....

" The only dependable thing about the future is uncertainty"
http://www.gamefaqs.com/features/mygame … ferentbeat

Ugglan-racing
362 Inlägg
26 november 2008
#15
ragge____ skrev:
Xoff skrev:
hmm, hade liknande problem med min, men då drog den ohyggliga mängder bensin när man väl fick igång den, å då va felet BTR som hade kärvat så jag fick byta den...

annars kan jag också tänka mig kallstartsventil, eller tempgivaren,

nästa gång den inte vill, prova hålla gasen i botten när du startad den (men släpp för guds skull när den väl startat) ifall den startar mycket lättare då så vet du iaf att problemet är att den surar...

Testat tidigare idag och det stämmer ganska bra....

då kan det vara temp, kallstarts ventil eller LMM

How does dust taste sucker??

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 november 2008
#16
men då har ju ju iaf problemet, att den surar sig själv...

men då pekar det ju mycket mot just kallstarten, troligen givaren som börjar bli dålig å tror att det är svinkallt ute hela tiden... (dvs skicka in massor med soppa)

nån tempgivare sitter i vattenpumpen, men exakt vilket funktion just den har är jag inte 100% Ifall den endast styr tempvisaren i bilen eller även kallstarten...

satt det kallstartsventil på B280F? jag kommar fan inte ihåg å min bild e för suddig för att kolla...


Ugglan-racing
362 Inlägg
26 november 2008
#17
Xoff skrev:
men då har ju ju iaf problemet, att den surar sig själv...

men då pekar det ju mycket mot just kallstarten, troligen givaren som börjar bli dålig å tror att det är svinkallt ute hela tiden... (dvs skicka in massor med soppa)

nån tempgivare sitter i vattenpumpen, men exakt vilket funktion just den har är jag inte 100% Ifall den endast styr tempvisaren i bilen eller även kallstarten...

satt det kallstartsventil på B280F? jag kommar fan inte ihåg å min bild e för suddig för att kolla...

Ja det sitter på 230F men sitter det inte en temp givare långt inunder insuget med som brukar pajja??

How does dust taste sucker??

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 november 2008
#18
C-son skrev:
Fördelarlocket samt rotorn gissar ja på.. har jämt precis haft samma problem som dig

visst, även här finns det ju själklart en chans att det är lite för dålig gnista, så är det inte bytt på länge så kan det vara dags! ta även kablarna i samma veva då för även dem är färskvara...


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 november 2008
#19
blacklin3 skrev:
Xoff skrev:
men då har ju ju iaf problemet, att den surar sig själv...

men då pekar det ju mycket mot just kallstarten, troligen givaren som börjar bli dålig å tror att det är svinkallt ute hela tiden... (dvs skicka in massor med soppa)

nån tempgivare sitter i vattenpumpen, men exakt vilket funktion just den har är jag inte 100% Ifall den endast styr tempvisaren i bilen eller även kallstarten...

satt det kallstartsventil på B280F? jag kommar fan inte ihåg å min bild e för suddig för att kolla...

Ja det sitter på 230F men sitter det inte en temp givare långt inunder insuget med som brukar pajja??

B230F? nu pratar vi ju V6! inte tråkig rak 4a wink och nej, det sitter ingen kallstartsventil på B230F iaf inte på 740 -90 och nyare...
Senast redigerat av Xoff (27 november 2008)


344 Inlägg
27 november 2008
#20
Xoff skrev:
blacklin3 skrev:
Xoff skrev:
men då har ju ju iaf problemet, att den surar sig själv...

men då pekar det ju mycket mot just kallstarten, troligen givaren som börjar bli dålig å tror att det är svinkallt ute hela tiden... (dvs skicka in massor med soppa)

nån tempgivare sitter i vattenpumpen, men exakt vilket funktion just den har är jag inte 100% Ifall den endast styr tempvisaren i bilen eller även kallstarten...

satt det kallstartsventil på B280F? jag kommar fan inte ihåg å min bild e för suddig för att kolla...

Ja det sitter på 230F men sitter det inte en temp givare långt inunder insuget med som brukar pajja??

B230F? nu pratar vi ju V6! inte tråkig rak 4a wink och nej, det sitter ingen kallstartsventil på B230F iaf inte på 740 -90 och nyare...

är det V6? jag trodde det va rak 6:a? finns det tändmodul påört  den? det borde det väl nästan göra. jag har hört att om dem e dålig så kan bilen starta när den e kall men väldigt svårstartad när den e varm, men det behöver ju inte vara det men kanske kan vara värt att kolla upp.


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök