3229
Sök

Köpråd: Volvo 960 3.0 -95

2 638 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#1
Har kollat på en 960 med stora motorn på 3.0 med 204hk och 4-stegs automatlåda.

Tänkte höra med er här på garaget om ni har lite erfarenhet av 960, om det är något speciellt man ska se upp med eller kolla efter vid provkörning?

Bilen är tänkt som ett projekt men även som glidarbil så lite bränsleförbrukningsuppgifter vore trevligt, antar att den ligger runt litern?

Och, om det nu skulle bli köp, vad finns det för roligt i stylingväg till 960. Har hittat vinge, usa-blinkers, vindavisare och fälgar mm. Men vad finns det utöver det?

Så helt enkelt, vad tycker ni om bilen, både positiva och negativa svar välkomnas smile

Tacksam för svar, då bilen jag ska kolla på finns 30 mil bort och det vore bra med lite mer kött på benen vid en eventuell provkörning.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
2 december 2008
#2
Aker_s40 skrev:
Har kollat på en 960 med stora motorn på 3.0 med 204hk och 4-stegs automatlåda.

Tänkte höra med er här på garaget om ni har lite erfarenhet av 960, om det är något speciellt man ska se upp med eller kolla efter vid provkörning?

Bilen är tänkt som ett projekt men även som glidarbil så lite bränsleförbrukningsuppgifter vore trevligt, antar att den ligger runt litern?

Och, om det nu skulle bli köp, vad finns det för roligt i stylingväg till 960. Har hittat vinge, usa-blinkers, vindavisare och fälgar mm. Men vad finns det utöver det?

Så helt enkelt, vad tycker ni om bilen, både positiva och negativa svar välkomnas smile

Tacksam för svar, då bilen jag ska kolla på finns 30 mil bort och det vore bra med lite mer kött på benen vid en eventuell provkörning.

kan inget om volvos 6or men de är vell de sedvanliga du ska kolla efter missljud osv

vad de gäller stylig så finns de ju en hel del till 900 serien men du slipper ju göra sånt som tex behövs på 940is dvs 960 dörrhand tag och andra 960 delar;)


2 638 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#3
volvo_dude skrev:
kan inget om volvos 6or men de är vell de sedvanliga du ska kolla efter missljud osv

vad de gäller stylig så finns de ju en hel del till 900 serien men du slipper ju göra sånt som tex behövs på 940is dvs 960 dörrhand tag och andra 960 delar;)

Okej. Det är ju sant tongue

Angående effekten, stämmer det att 3.0:orna är trötta trots sina 204hk? Och om så är fallet, finns det något att göra för att skrämma upp dem lite i effekt?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
2 december 2008
#4
Aker_s40 skrev:
volvo_dude skrev:
kan inget om volvos 6or men de är vell de sedvanliga du ska kolla efter missljud osv

vad de gäller stylig så finns de ju en hel del till 900 serien men du slipper ju göra sånt som tex behövs på 940is dvs 960 dörrhand tag och andra 960 delar;)

Okej. Det är ju sant tongue

Angående effekten, stämmer det att 3.0:orna är trötta trots sina 204hk? Och om så är fallet, finns det något att göra för att skrämma upp dem lite i effekt?

ingen aning faktist fast antar att de e slöare än 940 tic med turbo plus

antar att de är en skön glidar bil men som sagt volvos är inte byggda för racing gillar man och gasa så e nog turbo bästa valet big_smile


3 714 Inlägg
2 december 2008
#5
3,0 är inte direkt slöa med 204 hk men inte direkt snabba heller

polaren har en 2,5 med 170hk och den e hyffsat pigg tycker jag

bussningar i fram och bakvagn kan vara dåliga eftersom bilen väger en del aå det ska man väl kolla upp lite
6orna i dem bilarna brukar vara rätt bra har jag för mig (iofs så har polarens bara gått 5500 mil så)

Med tanke på att det är en volvo så brukar det inte vara några större problem utom bakaxeln som är av multilinktyp och har den nivåreglering så kan denna vara trasig och det är inte direkt billigt att byta ut.

syns genom att bilen är låg i bak och ej höjs när man kör så indikerar det på att den är trasig

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

2 638 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#6
volvo_dude skrev:
Aker_s40 skrev:
volvo_dude skrev:
kan inget om volvos 6or men de är vell de sedvanliga du ska kolla efter missljud osv

vad de gäller stylig så finns de ju en hel del till 900 serien men du slipper ju göra sånt som tex behövs på 940is dvs 960 dörrhand tag och andra 960 delar;)

Okej. Det är ju sant tongue

Angående effekten, stämmer det att 3.0:orna är trötta trots sina 204hk? Och om så är fallet, finns det något att göra för att skrämma upp dem lite i effekt?

ingen aning faktist fast antar att de e slöare än 940 tic med turbo plus

antar att de är en skön glidar bil men som sagt volvos är inte byggda för racing gillar man och gasa så e nog turbo bästa valet big_smile

Absolut, är tänkt som en glidarbil men lite kraft vill man ju ha, enklaste alternativet blir nog att provköra en sån.

4 637 Inlägg
2 december 2008
#7
Komfortabel, säker och snygg lyxbil! Pålitlig motor till skillnad från de i 760. Bra besiktningsresultat enligt Svensk bilprovning. 0-100 på 9,1 s. Automat 1,12l/mil bl a körning.

Är du lång kan du uppleva att du sitter lite för högt i den.

På automatväxlade bilar ska handbromsen kontrolleras så att den inte kärvar, de används sällan av många.

Oljeläckage kan förekomma vid packboxen i vevaxelns bakkant. Kolla under bilen så att det inte är oljesmet mellan motor och låda. Vid fel måste växellådan tas bort för att komma åt det.

Kamremsintervall. 1993 var 4.500 mil, ofta! 1994 var 7.500 mil och därefter 12.000 mil.
Senast redigerat av EmilHammarlund (3 december 2008)

865 Inlägg
2 december 2008
#8
Aker_s40 skrev:
Har kollat på en 960 med stora motorn på 3.0 med 204hk och 4-stegs automatlåda.

Tänkte höra med er här på garaget om ni har lite erfarenhet av 960, om det är något speciellt man ska se upp med eller kolla efter vid provkörning?

Bilen är tänkt som ett projekt men även som glidarbil så lite bränsleförbrukningsuppgifter vore trevligt, antar att den ligger runt litern?

Och, om det nu skulle bli köp, vad finns det för roligt i stylingväg till 960. Har hittat vinge, usa-blinkers, vindavisare och fälgar mm. Men vad finns det utöver det?

Så helt enkelt, vad tycker ni om bilen, både positiva och negativa svar välkomnas smile

Tacksam för svar, då bilen jag ska kolla på finns 30 mil bort och det vore bra med lite mer kött på benen vid en eventuell provkörning.

nå vet faktiskt inga fel och brister på dom bilarna... min drar ca 1,2l milen blandad körning dock har ju jag bara 2,5l 170hk... om din e från 95 och uppåt har den ju låga fronten och då passar ju inte så mycket styling från 965an... men det finns sänkningsatser kromringar t mätarna och kjolpaket... skicka pm så kan jag skicka sidor med grejer i morgon till 960om du vill se


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
2 december 2008
#9
Kolla så det inte e nått problem med bakfjädringen å hanbromsen å lyckas du hitta en som inte har krullat sig i skinnet på dörrpanelerna skall du va lycklig

Jävligt sköna bilar annrs å vissa går riktigt fint andra inte fullt så bra. E lite med dessa som det va med dom första 850glterna vissa går massa bättre än andra

Annas har bilarna klarat sig bra från rost å sånt har bytt handbromsvajrar på en en gång det va INTE roligt så som sagt kolla upp handbromsen noga å att bakfjädringen funkar som den skall både att dämparna e OK och att fjädern inte har brustit (kompositbladfjäder) Dämparna e dyra å det e säkert fjädern med å så e den inget rolig å byta den heller

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

2 638 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#10
bollen1986 skrev:
3,0 är inte direkt slöa med 204 hk men inte direkt snabba heller

polaren har en 2,5 med 170hk och den e hyffsat pigg tycker jag

bussningar i fram och bakvagn kan vara dåliga eftersom bilen väger en del aå det ska man väl kolla upp lite
6orna i dem bilarna brukar vara rätt bra har jag för mig (iofs så har polarens bara gått 5500 mil så)

Med tanke på att det är en volvo så brukar det inte vara några större problem utom bakaxeln som är av multilinktyp och har den nivåreglering så kan denna vara trasig och det är inte direkt billigt att byta ut.

syns genom att bilen är låg i bak och ej höjs när man kör så indikerar det på att den är trasig

Tack för svaret, ok. alltså, inte slöa men inte snabba heller, lagom som glidarbil med andra ord? tongue

Ska lägga det där med bakaxeln på minnet.

2 638 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#11
EmilHammarlund skrev:
Komfortabel, säker och snygg lyxbil! Pålitlig motor till skillnad från de i 760. Bra besiktningsresultat enligt Svensk bilprovning. 0-100 på 9,1 s. 1,12l/mil bl a körning.

Är du lång kan du uppleva att du sitter lite för högt i den.

På automatväxlade bilar ska handbromsen kontrolleras så att den inte kärvar, de används sällan av många.

Oljeläckage kan förekomma vid packboxen i vevaxelns bakkant. Kolla under bilen så att det inte är oljesmet mellan motor och låda. Vid fel måste växellådan tas bort för att komma åt det.

Kamremsintervall. 1993 var 4.500 mil, ofta! 1994 var 7.500 mil och därefter 12.000 mil.

Ok, ofta svårt dock att kolla under när man provkör en bil, men ska försöka kolla det. Så på en -95 ska kamremmen bytas vid 12.000 mil eller förstår jag inte vad du menar?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
2 december 2008
#12
Aker_s40 skrev:
EmilHammarlund skrev:
Komfortabel, säker och snygg lyxbil! Pålitlig motor till skillnad från de i 760. Bra besiktningsresultat enligt Svensk bilprovning. 0-100 på 9,1 s. 1,12l/mil bl a körning.

Är du lång kan du uppleva att du sitter lite för högt i den.

På automatväxlade bilar ska handbromsen kontrolleras så att den inte kärvar, de används sällan av många.

Oljeläckage kan förekomma vid packboxen i vevaxelns bakkant. Kolla under bilen så att det inte är oljesmet mellan motor och låda. Vid fel måste växellådan tas bort för att komma åt det.

Kamremsintervall. 1993 var 4.500 mil, ofta! 1994 var 7.500 mil och därefter 12.000 mil.

Ok, ofta svårt dock att kolla under när man provkör en bil, men ska försöka kolla det. Så på en -95 ska kamremmen bytas vid 12.000 mil eller förstår jag inte vad du menar?

Japp 12,000 mil eller 8 år

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Fattig student
1 282 Inlägg
3 december 2008
#13
Störtsköna bilar saknar min lite ibland.. dom rör hyfsat på sig vid kickdown..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

2 638 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#14
JaggaChafen skrev:
Aker_s40 skrev:
EmilHammarlund skrev:
Komfortabel, säker och snygg lyxbil! Pålitlig motor till skillnad från de i 760. Bra besiktningsresultat enligt Svensk bilprovning. 0-100 på 9,1 s. 1,12l/mil bl a körning.

Är du lång kan du uppleva att du sitter lite för högt i den.

På automatväxlade bilar ska handbromsen kontrolleras så att den inte kärvar, de används sällan av många.

Oljeläckage kan förekomma vid packboxen i vevaxelns bakkant. Kolla under bilen så att det inte är oljesmet mellan motor och låda. Vid fel måste växellådan tas bort för att komma åt det.

Kamremsintervall. 1993 var 4.500 mil, ofta! 1994 var 7.500 mil och därefter 12.000 mil.

Ok, ofta svårt dock att kolla under när man provkör en bil, men ska försöka kolla det. Så på en -95 ska kamremmen bytas vid 12.000 mil eller förstår jag inte vad du menar?

Japp 12,000 mil eller 8 år

Den som jag kollat på har gått 15.000 mil, bilen är ju 13år gammal, betyder det att kamremmen ska bytas igen 2011?

4 637 Inlägg
3 december 2008
#15
Aker_s40 skrev:
EmilHammarlund skrev:
Komfortabel, säker och snygg lyxbil! Pålitlig motor till skillnad från de i 760. Bra besiktningsresultat enligt Svensk bilprovning. 0-100 på 9,1 s. 1,12l/mil bl a körning.

Är du lång kan du uppleva att du sitter lite för högt i den.

På automatväxlade bilar ska handbromsen kontrolleras så att den inte kärvar, de används sällan av många.

Oljeläckage kan förekomma vid packboxen i vevaxelns bakkant. Kolla under bilen så att det inte är oljesmet mellan motor och låda. Vid fel måste växellådan tas bort för att komma åt det.

Kamremsintervall. 1993 var 4.500 mil, ofta! 1994 var 7.500 mil och därefter 12.000 mil.

Ok, ofta svårt dock att kolla under när man provkör en bil, men ska försöka kolla det. Så på en -95 ska kamremmen bytas vid 12.000 mil eller förstår jag inte vad du menar?

Det verkar som de menar så i  Teknikens världs Begbilboken 2008.

2 638 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#16
Tiger1978 skrev:
Störtsköna bilar saknar min lite ibland.. dom rör hyfsat på sig vid kickdown..

Tackar alla för sitt engagemang hittills smile

2 638 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#17
EmilHammarlund skrev:
Aker_s40 skrev:
EmilHammarlund skrev:
Komfortabel, säker och snygg lyxbil! Pålitlig motor till skillnad från de i 760. Bra besiktningsresultat enligt Svensk bilprovning. 0-100 på 9,1 s. 1,12l/mil bl a körning.

Är du lång kan du uppleva att du sitter lite för högt i den.

På automatväxlade bilar ska handbromsen kontrolleras så att den inte kärvar, de används sällan av många.

Oljeläckage kan förekomma vid packboxen i vevaxelns bakkant. Kolla under bilen så att det inte är oljesmet mellan motor och låda. Vid fel måste växellådan tas bort för att komma åt det.

Kamremsintervall. 1993 var 4.500 mil, ofta! 1994 var 7.500 mil och därefter 12.000 mil.

Ok, ofta svårt dock att kolla under när man provkör en bil, men ska försöka kolla det. Så på en -95 ska kamremmen bytas vid 12.000 mil eller förstår jag inte vad du menar?

Det verkar som de menar så i  Teknikens världs Begbilboken 2008.

Ok, JaggaChafen säger samma så det stämmer nog.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 december 2008
#18
Aker_s40 skrev:
JaggaChafen skrev:
Aker_s40 skrev:

Ok, ofta svårt dock att kolla under när man provkör en bil, men ska försöka kolla det. Så på en -95 ska kamremmen bytas vid 12.000 mil eller förstår jag inte vad du menar?

Japp 12,000 mil eller 8 år

Den som jag kollat på har gått 15.000 mil, bilen är ju 13år gammal, betyder det att kamremmen ska bytas igen 2011?

Den skall bytas vart 8ånde år så det beror ju på när den e bytt innan kolla upp det med säljaren. Kamremmen e dock ingen konst att byta kostar inte så värst att göra på verkstad heller

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

2 638 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#19
JaggaChafen skrev:
Aker_s40 skrev:
JaggaChafen skrev:

Japp 12,000 mil eller 8 år

Den som jag kollat på har gått 15.000 mil, bilen är ju 13år gammal, betyder det att kamremmen ska bytas igen 2011?

Den skall bytas vart 8ånde år så det beror ju på när den e bytt innan kolla upp det med säljaren. Kamremmen e dock ingen konst att byta kostar inte så värst att göra på verkstad heller

Får kolla upp det, tack smile

1 570 Inlägg
3 december 2008
#20
Mina föräldrar köpte en 960 2.5 - 96 2003, den hade gått 8000mil och var rätt fräsch. I princip allt som kan paja har gått sönder. De har lagt ut massa pengar på reparationer, småfel, topplock, generatorer, strulande växellåda, leder och stag som ständigt måste bytas mm mm. Lite gnekig och plastig inredning med dålig finish. Det är lite synd för det är en ganska stor och maffig bil annars, schysst drag i motorn och bra komfort. Dessutom en av de snyggare volvomodellerna i mitt tycke.


Sök