3184
Sök

Köpråd: Volvo 960 3.0 -95

2 638 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#21
henrikh skrev:
Mina föräldrar köpte en 960 2.5 - 96 2003, den hade gått 8000mil och var rätt fräsch. I princip allt som kan paja har gått sönder. De har lagt ut massa pengar på reparationer, småfel, topplock, generatorer, strulande växellåda, leder och stag som ständigt måste bytas mm mm. Lite gnekig och plastig inredning med dålig finish. Det är lite synd för det är en ganska stor och maffig bil annars, schysst drag i motorn och bra komfort. Dessutom en av de snyggare volvomodellerna i mitt tycke.

Både ris och ros i ditt inlägg ser jag tongue
Tråkigt när allt går sönder, kanske ett extremt dåligt måndagsexemplar ni fått tag i?

Hoppas att fler med erfarenhet har något att tillägga smile

1 570 Inlägg
3 december 2008
#22
Aker_s40 skrev:
henrikh skrev:
Mina föräldrar köpte en 960 2.5 - 96 2003, den hade gått 8000mil och var rätt fräsch. I princip allt som kan paja har gått sönder. De har lagt ut massa pengar på reparationer, småfel, topplock, generatorer, strulande växellåda, leder och stag som ständigt måste bytas mm mm. Lite gnekig och plastig inredning med dålig finish. Det är lite synd för det är en ganska stor och maffig bil annars, schysst drag i motorn och bra komfort. Dessutom en av de snyggare volvomodellerna i mitt tycke.

Både ris och ros i ditt inlägg ser jag tongue
Tråkigt när allt går sönder, kanske ett extremt dåligt måndagsexemplar ni fått tag i?

Hoppas att fler med erfarenhet har något att tillägga smile

Jo, hade man haft samma erfarenheter av 960n som 850n hade jag gärna köpt en fin 960. Men killarna på Torslanda var väl bakis när de monterade ihop vårat ex. smile

2 982 Inlägg
3 december 2008
#23
Aker_s40 skrev:
volvo_dude skrev:
Aker_s40 skrev:

Okej. Det är ju sant tongue

Angående effekten, stämmer det att 3.0:orna är trötta trots sina 204hk? Och om så är fallet, finns det något att göra för att skrämma upp dem lite i effekt?

ingen aning faktist fast antar att de e slöare än 940 tic med turbo plus

antar att de är en skön glidar bil men som sagt volvos är inte byggda för racing gillar man och gasa så e nog turbo bästa valet big_smile

Absolut, är tänkt som en glidarbil men lite kraft vill man ju ha, enklaste alternativet blir nog att provköra en sån.

960 3,0 E (exclusive) är lite av en lyxmodell, den är "TopOfTheLine" om man tittar på alla bilar ur 700/900 serien.
ruskigt skön att glida i samt Bakhjulsdriven gör den inte sämre heller. finns en riktigt snygg till salu på www.svxc.se


2 638 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#24
henrikh skrev:
Aker_s40 skrev:
henrikh skrev:
Mina föräldrar köpte en 960 2.5 - 96 2003, den hade gått 8000mil och var rätt fräsch. I princip allt som kan paja har gått sönder. De har lagt ut massa pengar på reparationer, småfel, topplock, generatorer, strulande växellåda, leder och stag som ständigt måste bytas mm mm. Lite gnekig och plastig inredning med dålig finish. Det är lite synd för det är en ganska stor och maffig bil annars, schysst drag i motorn och bra komfort. Dessutom en av de snyggare volvomodellerna i mitt tycke.

Både ris och ros i ditt inlägg ser jag tongue
Tråkigt när allt går sönder, kanske ett extremt dåligt måndagsexemplar ni fått tag i?

Hoppas att fler med erfarenhet har något att tillägga smile

Jo, hade man haft samma erfarenheter av 960n som 850n hade jag gärna köpt en fin 960. Men killarna på Torslanda var väl bakis när de monterade ihop vårat ex. smile

Antagligen big_smile Känns så skumt med så mycket fel på en bil som inte gått mer än 8000mil bara hmm

2 638 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#25
Residence skrev:
Aker_s40 skrev:
volvo_dude skrev:

ingen aning faktist fast antar att de e slöare än 940 tic med turbo plus

antar att de är en skön glidar bil men som sagt volvos är inte byggda för racing gillar man och gasa så e nog turbo bästa valet big_smile

Absolut, är tänkt som en glidarbil men lite kraft vill man ju ha, enklaste alternativet blir nog att provköra en sån.

960 3,0 E (exclusive) är lite av en lyxmodell, den är "TopOfTheLine" om man tittar på alla bilar ur 700/900 serien.
ruskigt skön att glida i samt Bakhjulsdriven gör den inte sämre heller. finns en riktigt snygg till salu på www.svxc.se

Just därför den känns perfekt som glidarbil på sommaren. All lyx man kan tänkas behöva och lite till.
Antar att du menar den svarta? Har sett den förut, och ja den är riktigt snygg. Men jag vill gärna ha en orginal och fixa allt själv, annars blir det inget projekt smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 december 2008
#26
Aker_s40 skrev:
Residence skrev:
Aker_s40 skrev:

Absolut, är tänkt som en glidarbil men lite kraft vill man ju ha, enklaste alternativet blir nog att provköra en sån.

960 3,0 E (exclusive) är lite av en lyxmodell, den är "TopOfTheLine" om man tittar på alla bilar ur 700/900 serien.
ruskigt skön att glida i samt Bakhjulsdriven gör den inte sämre heller. finns en riktigt snygg till salu på www.svxc.se

Just därför den känns perfekt som glidarbil på sommaren. All lyx man kan tänkas behöva och lite till.
Antar att du menar den svarta? Har sett den förut, och ja den är riktigt snygg. Men jag vill gärna ha en orginal och fixa allt själv, annars blir det inget projekt smile

typ + att du slipper 2 liter milen normal körning när du är ute och glider oxå;)


2 638 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#28
volvo_dude skrev:
typ + att du slipper 2 liter milen normal körning när du är ute och glider oxå;)

Nu hänger jag inte riktigt med vad du menar?

2 638 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#29
Residence skrev:
helt oslagbar!!!!
http://www.blocket.se/vi/19243207.htm?ca=11_s

Tack, kul med sånt engagemang i min tråd.
Men jag vill ha automat då det ska vara en glidarbil, manuell har jag i s40n.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 december 2008
#30
Aker_s40 skrev:
volvo_dude skrev:
typ + att du slipper 2 liter milen normal körning när du är ute och glider oxå;)

Nu hänger jag inte riktigt med vad du menar?

jo menade att glidar bilar ska ju inte va allt för törstiga hade du tex funderat på en 940 turbo hade du säkert haft liknade som jag har 2 liter milen;)


2 638 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#31
volvo_dude skrev:
Aker_s40 skrev:
volvo_dude skrev:
typ + att du slipper 2 liter milen normal körning när du är ute och glider oxå;)

Nu hänger jag inte riktigt med vad du menar?

jo menade att glidar bilar ska ju inte va allt för törstiga hade du tex funderat på en 940 turbo hade du säkert haft liknade som jag har 2 liter milen;)

Okej, så den drar så mycket i soppa.

För att återgå till det jag skrev i första inlägget, några fler som vet vad det finns i stylingväg och hur mycket från 940 som passar. Antar att vinge samt fälgar från 940 passar?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 december 2008
#32
Aker_s40 skrev:
volvo_dude skrev:
Aker_s40 skrev:

Nu hänger jag inte riktigt med vad du menar?

jo menade att glidar bilar ska ju inte va allt för törstiga hade du tex funderat på en 940 turbo hade du säkert haft liknade som jag har 2 liter milen;)

Okej, så den drar så mycket i soppa.

För att återgå till det jag skrev i första inlägget, några fler som vet vad det finns i stylingväg och hur mycket från 940 som passar. Antar att vinge samt fälgar från 940 passar?

tror de kan ta prylar från 760 740 sista modellerna 940 varför man nu ska ta de ge gammla gejjerna wink vore jag du skulle jag satsa på och plocka grejjer från s90 /v90 då de är uppgraderingen 960 de har säkert nått fränt 960in inte har;)


2 638 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#33
volvo_dude skrev:
tror de kan ta prylar från 760 740 sista modellerna 940 varför man nu ska ta de ge gammla gejjerna wink vore jag du skulle jag satsa på och plocka grejjer från s90 /v90 då de är uppgraderingen 960 de har säkert nått fränt 960in inte har;)

Varför jag vill ta de gamla sakerna? För att jag vill ha fälgar med bred fälgkant, har sett många 940 som har de men inte nån 960. Att plocka saker från s90/v90 kommer säkert det med om det blir affär.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 december 2008
#34
Aker_s40 skrev:
volvo_dude skrev:
tror de kan ta prylar från 760 740 sista modellerna 940 varför man nu ska ta de ge gammla gejjerna wink vore jag du skulle jag satsa på och plocka grejjer från s90 /v90 då de är uppgraderingen 960 de har säkert nått fränt 960in inte har;)

Varför jag vill ta de gamla sakerna? För att jag vill ha fälgar med bred fälgkant, har sett många 940 som har de men inte nån 960. Att plocka saker från s90/v90 kommer säkert det med om det blir affär.

antar att de är samma fälgs storlek på så länge de är 15 tums borde de passa utan spacers iaf tror 740760 940 passar utan problem och att ska du tex ta från 850is behöver du spacers


2 982 Inlägg
3 december 2008
#35
Aker_s40 skrev:
volvo_dude skrev:
tror de kan ta prylar från 760 740 sista modellerna 940 varför man nu ska ta de ge gammla gejjerna wink vore jag du skulle jag satsa på och plocka grejjer från s90 /v90 då de är uppgraderingen 960 de har säkert nått fränt 960in inte har;)

Varför jag vill ta de gamla sakerna? För att jag vill ha fälgar med bred fälgkant, har sett många 940 som har de men inte nån 960. Att plocka saker från s90/v90 kommer säkert det med om det blir affär.

Mim juventus söker du förmodar jag smile


1 079 Inlägg
3 december 2008
#36
Farsan hade en 960 -97 (gjordes månaden innan modellen döptes till S90) med 3.0 aut. Den bästa bilen han haft! 960 är en underbar bil. Håll dig till -95 dvs nya modellen så får du en helt annan bil smile

Motorn är bra drag i, går att köra som en galning med bilen men den funkar ju även som en glidarbil tongue Ligger över litern hur du än gör, typ. Dock är ju automaten bara 4-stegad, men det gör inte så mycket ändå. Annars är de ju 2,5 med manuell, 3.0 180 me manuell eller om du hittar en av få 3.0 204 med manuell.

Styling får du modda rätt mycket. Kolla runt här på gorg efter 940 med 960-front så ser du vad du kan göra. Aldrig sett ett kjolpaket till 960, så de blir te att modda, men den när ju så snygg org så jag tycker de räcker med fälgar, sänkning (som du säkert redan vet är det jobbigt ibak), vinge och toning smile
Senast redigerat av Syst3m (3 december 2008)

2 638 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#37
Syst3m skrev:
Farsan hade en 960 -97 (gjordes månaden innan modellen döptes till S90) med 3.0 aut. Den bästa bilen han haft! 960 är en underbar bil. Håll dig till -95 dvs nya modellen så får du en helt annan bil smile

Motorn är bra drag i, går att köra som en galning med bilen men den funkar ju även som en glidarbil tongue Ligger över litern hur du än gör, typ. Dock är ju automaten bara 4-stegad, men det gör inte så mycket ändå. Annars är de ju 2,5 med manuell, 3.0 180 me manuell eller om du hittar en av få 3.0 204 med manuell.

Styling får du modda rätt mycket. Kolla runt här på gorg efter 940 med 960-front så ser du vad du kan göra. Aldrig sett ett kjolpaket till 960, så de blir te att modda, men den när ju så snygg org så jag tycker de räcker med fälgar, sänkning (som du säkert redan vet är det jobbigt ibak), vinge och toning smile

Tack för ett bra svar. Angående det där med automaten så vill jag ha det när det är en glidarbil. Och att den är 4-stegad vet jag, men enligt farsan så gör det inget. Blir lite tröttare på 1:an då den drar ut mera vid full gas än en 5-stegad låda.

Vad det gäller styling håller jag med, men tänkte ändå höra vad det finns att erbjuda smile

2 638 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#38
Residence skrev:
Aker_s40 skrev:
volvo_dude skrev:
tror de kan ta prylar från 760 740 sista modellerna 940 varför man nu ska ta de ge gammla gejjerna wink vore jag du skulle jag satsa på och plocka grejjer från s90 /v90 då de är uppgraderingen 960 de har säkert nått fränt 960in inte har;)

Varför jag vill ta de gamla sakerna? För att jag vill ha fälgar med bred fälgkant, har sett många 940 som har de men inte nån 960. Att plocka saker från s90/v90 kommer säkert det med om det blir affär.

Mim juventus söker du förmodar jag smile

Bland annat, även Super DTM och Polaris tror jag att de heter smile

huh?
10 427 Inlägg
3 december 2008
#39
Fälgar från 740/940 passar inte 960 from årsmodell 1995, dom kör samma ET som Volvo 850 och framåt.
Så Polaris eller Super DTM går icke wink


huh?
10 427 Inlägg
3 december 2008
#40
volvo_dude skrev:
Aker_s40 skrev:
volvo_dude skrev:
tror de kan ta prylar från 760 740 sista modellerna 940 varför man nu ska ta de ge gammla gejjerna wink vore jag du skulle jag satsa på och plocka grejjer från s90 /v90 då de är uppgraderingen 960 de har säkert nått fränt 960in inte har;)

Varför jag vill ta de gamla sakerna? För att jag vill ha fälgar med bred fälgkant, har sett många 940 som har de men inte nån 960. Att plocka saker från s90/v90 kommer säkert det med om det blir affär.

antar att de är samma fälgs storlek på så länge de är 15 tums borde de passa utan spacers iaf tror 740760 940 passar utan problem och att ska du tex ta från 850is behöver du spacers

850 som passar, 740/760/940 passar ej wink



Sök