4001
Sök

Få bose liknande ljud ?

122 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
Tjenare!

Jag har "byggt en ljud-bil med rejäla saker som spelade högt å bra

Men nu har man ju tröttnat på det där, inte så att det är tråkigt att lyssna på bra stereo men köpte riktigt bra saker till hemmet istället.

I Farsans A6 sitter det bose orginal monterat. Det är absolut inget som vinner värsta spela-högt tävlingar, och inga Hifi tävlingar heller, dock tycker jag det är ett skönt tryck i elementen, sitter endast 2st 5,25or i framdörrarna som basar. Vilka enligt mig ger ett skönt tryck utan massa brummande oljud.

Till frågan så sitter det bose i min S4 också, men inte alls så bra som i farsans, så provade slänga in ett steg och en sketen bas jag hade hemma, sedan ställa ner basen på noll i huvudenheten och sedan låta 12" basen ta hand om dom låga tonena.

Men har inte alls samma sköna snärtiga bas i min bil.

Borde man satsa på typ en 6,5" bas i min bil eller nått ?

Är alltså inte ute efter en super dunka plåt bas.

Mvh Emil
Senast redigerat av Emil741 (8 december 2008)

Egentligen TSDI

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
8 december 2008
Fördelen med audi och många andra biltilverkares system är att basen sitter i dörrsidan, eventuellt med en tillsatslåda med extra slutsteg i bakdörrarna (min audi 100) och kanske t.o.m en liten låda i bagaget, är att ljudbilden inte behöver tidskompenseras för att bli optimal. det närmaste man kan komma tror jag med hemmabygge är att klämma in några 6,5" i dörrarna och evetuellt en 8" i hanskfacket. Så hade nog jag byggt iaf.

Funderar själv på ett litet, men välljudande bygge med bra tryck. Som sagt inget som vinner vare sig HiFi tävlingar eller DBdrag, men som klart speler avsevärt mycket bättre än de flesta andra.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

122 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
Hmm okej ! hade dock hoppats på att slippa riva isär original grejerna, tror du att 2st 6,5" DLS basar i skuffen med mitt lilla 2kanals Jl-audio steg skulle funka bättre ?

Egentligen TSDI

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
8 december 2008
Jag hade nog försökt flytta fram basarna, kanske lägga dem under stolarna eller något... annars kan du fasvända basarna jämför med framsystemet 8dvs koppla plus till minus och tvärt om) för att "fattigmans tidskompensera" Hörs en rejäl förbättring på ljudet om du har basarna långt bak i en stor bil tycker jag.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
jag har själv haft en del bilar med bose ljud. jag tycker dom låter inte så bra alls
enorma pengar kostade dom den tiden till bilarna . jag kan med GAS tex bygga mycket bättre ljud . även med biltema helt seriöst. man delar fq rätt osv . vissa av dagens lågpris grejjor får man låta riktigt gott om man bygger allt rätt ju

men såklart det blir en annan sak om man går på finare prylarna . men att knäcka bose är lätt match för 4x under pengarna
nån som vill hålla med mig?
Senast redigerat av mk_sound (8 december 2008)

jag är inget proffs inom biljud. men jag kan en hel del. lyssna med andra vad dom tycker om mina tips oxå. sköt om er . basa inte ihjäl er

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
tips : DLS eller HERTZ är super produkter för fint ljud. men det är upp till hur du monterar
vill man ha värre kör man på SEAS grejjor eller tex TEC . alpines värsta serie tex. eller varför inte infinitys finaste serie .osv

en 10a eller 2x 8tums basar i skuffen på en kombi är suveränt. och riktigt härligt dämpade dörrsidor samt förstärkta med mycket kärlek i monteringen av ett kit . bra ström försörjning. rejäla kablar. det är mums med vettigga steg  sen

jag är inget proffs inom biljud. men jag kan en hel del. lyssna med andra vad dom tycker om mina tips oxå. sköt om er . basa inte ihjäl er

6 851 Inlägg
8 december 2008
zovix skrev:
Fördelen med audi och många andra biltilverkares system är att basen sitter i dörrsidan, eventuellt med en tillsatslåda med extra slutsteg i bakdörrarna (min audi 100) och kanske t.o.m en liten låda i bagaget, är att ljudbilden inte behöver tidskompenseras för att bli optimal. det närmaste man kan komma tror jag med hemmabygge är att klämma in några 6,5" i dörrarna och evetuellt en 8" i hanskfacket. Så hade nog jag byggt iaf.

Funderar själv på ett litet, men välljudande bygge med bra tryck. Som sagt inget som vinner vare sig HiFi tävlingar eller DBdrag, men som klart speler avsevärt mycket bättre än de flesta andra.

Mvh Magnus

Vad pratar du om nu? basar i bakdörrarna? det är vanliga mellan/midbasar som sitter där bak. även diskanter ska sitta där org.
Fram i din bil ska där sitta 4½" + diskant i dörren. Bak finns det ibland en org. 6½" bas, tilläggspaket.
Det finns även aktiva högtalare som sitter i alla dörrar (har jag för mej). Men jag vet inte hur vanligt detta va i C4 karossen.
Sedan det mend att man inte behöver tidskompa ljudet för att bli optimalt..det är oxå fel. i en Audi, så måste man lägga ner ganska mycke tid på tidskompandet för att få det bra och ska vi prata C4 karossen så tar det väldigt mycke tid om högtalarna sitter på org. plats...fråga mej, jag vet.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
8 december 2008
TT-Avant skrev:
zovix skrev:

Mvh Magnus

Vad pratar du om nu? basar i bakdörrarna? det är vanliga mellan/midbasar som sitter där bak. även diskanter ska sitta där org.
Fram i din bil ska där sitta 4½" + diskant i dörren. Bak finns det ibland en org. 6½" bas, tilläggspaket.
Det finns även aktiva högtalare som sitter i alla dörrar (har jag för mej). Men jag vet inte hur vanligt detta va i C4 karossen.
Sedan det mend att man inte behöver tidskompa ljudet för att bli optimalt..det är oxå fel. i en Audi, så måste man lägga ner ganska mycke tid på tidskompandet för att få det bra och ska vi prata C4 karossen så tar det väldigt mycke tid om högtalarna sitter på org. plats...fråga mej, jag vet.

Det var lite det jag menade med min fattigmans tidskompensering lösning. Kör man på orginal, med orginal placering och smäller dit en baslåda utan tidskomp i skuffen så får man inget bra ljud. Fasvänder man basen så får man mycket bättre ljud, men det är ändå en milsvid skillnad till optimaltljud, men det blir bättre än orginal.

Angående Basar i bakdörrarna så refererar jag till min egna bil. Den hade innan jag rev bort dem små portade lådor med 6,5"  nokian element i bakdörrarna som drevs av varsitt slutsteg i bakdörren. Utåt sett satt det ett 5,25" midbas och 1" diskant detta dock bose som var synliga. Min bil var dock tyskimport om det kunde skilja, vet ej. Ska leta och se om jag har några bilder kvar på konstallationen då det var 2 år sedan jag rev ur dem för att ha en stor låda och DLS högtalare i dörrarna.

Mvh Magnus

1 727 Inlägg
8 december 2008
Koppla först in ett slutsteg till högtalarna i fram på audin,  -Ellerhur TT smile

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
Horsyhorse skrev:
Koppla först in ett slutsteg till högtalarna i fram på audin,  -Ellerhur TT smile

Pierre

LÄGG AV det räcker med huvudenhet eller ?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
8 december 2008
mk_sound skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

LÄGG AV det räcker med huvudenhet eller ?

Vilket slutsteg som helst i stort sett är bättre än inbyggd effekt..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
ja men det vet vi ju smile eller?

tillome världens sämsta orginal högtalare får man låta bättre med ett 800kr.nsr slutsteg än de inbyggda en modern huvis har

6 851 Inlägg
8 december 2008
Horsyhorse skrev:

Pierre

Ja typ..det är en bra början iaf.

122 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
Men högtalarna fram och bak drivs ju redan av ett steg orginal ?

Håller med om att bose ljudet i S4an suger, men jag har då fan aldrig hört ett par 5,25or spela som dom gör i A6an, det är ingen av dom som åkt i den som trott på det man sagt om stoleken på elementen.

Sedan är inte detta en tråd för att diskutera hur vida bose är privärt osv osv, tror inte man med 2st gas 5,25or kan prestera i närheten av vad det gör, men det är endast en gissning.

Tycker inte bose är så sjukt bra över lag, men en sak kan dom, och det är att bygga små element ! (enligt mitt tycke iallfall)

Men som sagt mera förslag på bas som kan köpas.

Tror inte att det skulle få plats under stolen då det är el-stolar med massa plast å motorer under.

Mvh

Egentligen TSDI

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
vem har sagt det behövs stora basar för att få bra lyssnar bas i en bil?
det här fixar sig utan värsting basar lovar jag , lyssna på TT AVANT . han kan det här med AUDI . du har en grym bil. klart du ska ha grymt ljud i den. mer än va bose gjort . det är inget tvivel att TT AVANT kan sätta upp en set up för dig. eller tokken. även devil audio tror ja han heter. dessa killar är proffs

122 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
Det har jag aldrigt sagt ?
Jo jag vet då jag varit i kontakt med dom väldigt mycket förut från min avstängda användare, men tack för tipsen smile
Jag är inte helt okunnig vad det gäller ljud smile
Vill fortfarande inte byta ut orginalslutstegen, eller stereon osv osv, vill att navigationen telefonen å allt ska funka i bilen så tänker inte eftermontera nån huvudenhet eller så.
Så frågar engång till om någon vet något element eller några som skulle lira ihop med resten av systemet å ge lite extra tryck.

Som tillägg så kan jag säga att basen som jag hellst inte vill nämna är en gas-bas byggt i "rätt låda" och det låter piss.

Tack för kommentaren på bilen smile

Egentligen TSDI

1 727 Inlägg
8 december 2008
Så slutligen, summera storlek o antal så ska du få ett förslag.

Pierre

122 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Så slutligen, summera storlek o antal så ska du få ett förslag.

Pierre

Tack !

Storleken är fritt, tycker någon att en 6,5" borde vara bra så föreslå en sådan, tycker någon en 12" så föreslå det.

Helst bara en, men om 2st betyder att de får jobba mindre å där igenom renare ljud så föreslå det smile

Egentligen TSDI

1 727 Inlägg
8 december 2008
Jag har missat helt, det var ju till en sub det handlade om.....smile

Budget? Alltså steg+sub eller aktiv, bygger du låda själv?

Pierre

122 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Jag har missat helt, det var ju till en sub det handlade om.....smile

Budget? Alltså steg+sub eller aktiv, bygger du låda själv?

Pierre

Det är lungt smile

Steget jag har är typ 3veckor gammalt, ingen värsting men ett Jl audio 2kanals som skulle ge typ 210rms i 2ohm, så det duger nog till en liten bas iallfall smile

Om den är passiv i låda eller bygga själv spelar inte så stor roll

Mvh Emil

Egentligen TSDI

Sök