Tuffhaggman skrev:
Den ökande växthuseffekten är ett faktum, liväl konsekvenserna av det.
1. Växthuseffekten finns, svår att missa.
2. Konsekvenser finns, självklart.
Men, exakt vilka blir konsekvenserna? Det har man däremot inte koll på, och det är tämligen svårt att bevisa innan det har inträffat.
Hur stor inverkan har växthuseffekten på klimatförändringarna? Det har hänt förr att forskningen har fel, och det kommer att hända igen. Om klimatförändringarna skulle vara naturliga så är det inte första gången som något naturligt har gått bra mycket snabbare än vad man har förväntat sig.
Osv osv.
Sluta agera tuff och säga att forskningen som är värd att bry sig om säger att så är det och därför är det så. För övrigt är du knappast tillräckligt kunnig för att avgöra vilken forskning som är värd att bry sig om och vilken som inte är det. Reportrarna på aftonbladet är nog inte heller kvalificerade för att avgöra sånt...
Klart att man gör det lilla man kan för att få en hyfsat hälsosam värld, men jag kommer inte ligga sömnlös för det. Jag råkar även veta om att Sverige är piss i havet, och hur gott exempel vi ändå framstår att vara så kommer andra länder inte att bry sig om oss.
Jämför tex Sverige och USA. I Sverige tar man ev med sig en cykel på camping, i USA tar man med sig "lilla" bilen på camping... Bara ett exempel, ska inte skylla allt på USA...
Förr eller senare tar det slut, jag kan dö när jag går till jobb imorgon, men jag slutar inte gå för det.. Jag går visserligen inte mitt i vägen, men o andra sidan så har jag inte en hummer i garaget heller. Dvs, man gör det lilla man kan utan att det får en direkt negativ effekt på en eller omgivningen.
(E85 är ett perfekt exempel på vad som får en negativ effekt på omgivningen, lite i stil med om jag trampar upp en stig genom grannens rabatt bara för att jag inte vill gå över vägen.)