2574
Sök

Växthuseffekten !

257 Inlägg
9 december 2008
Tuffhaggman skrev:
zovix skrev:
Hehe 10,4 Ton per år, få se nu om någon av er knäcker det....

Tror inte på allt j-a dravel om växthuseffekt.... Dock tror jag på att vara energieffektiv vilket är en annan sak.

/Magnus

Det är tråkigt att du väljer bort den forskningen, jag ska se om jag kan hitta information som är lätt att ta till sig. Det är ofta det som är problemet med dessa "forskare" som hävdar att jordens klimatförändringar är naturliga osv, dom är grymt vältaliga och skriver information som är lätt att ta till sig. Alla vill ju höra att den ökande växthuseffekten är en myt, då är det väldigt lätt att få folket att tro på den typen av forskning...

Hur som hellst så kommer man rätt långt med att försöka vara energieffektiv, få se om du kan få ner dina utsläpp av växthusgaser nu då smile...

//Alex

haha , när dom kan komma med en riktigt förklaring varför allt händer och att det inte är natur gång kanske jag kan börja tro på det. Men dom slösar väldigt mkt pengar på forskning men den leder absolut ingenstans.. VILKET SKÄMT!

"Why do we kill people who are killing people to show that killing people is wrong?"

RMR-Crew
478 Inlägg
9 december 2008
Vi kan ju lika gärna gå bak till medeltiden och låta de som pumpar ut all smörja i media leva som dem vill, ännu rikare och mer makt och frisk luft ute på havet medans dem glider runt i deras 5 miljoners båt.

Alla kan ju sluta jobba och jaga sin egen mat och göra sina egna kläder istället.

edit ; hoppas jag släpper ut över 50 ton / året.
Senast redigerat av kawiZz (9 december 2008)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 december 2008
Jag var ut i affär idag och handlade lite mat som alla brukar göra ocg det jag reagerar på är att när man kommer till kassa och köper en plast bärkasse, den kostar 1.50:- och en papper kasse kostar 2,50:-, varför inte tvärtom? eller göra som i frankrike, plastpåssar förbjudna i affärer så sent som januari 2008.
Man anklaga många gånger USA som dåligt exempel för växthuseffekten men dom har alldrig haft plast bärkassa i affärer, enbart papper.
Vad väntar på Svenska regeringen för att förbjuda alla ton plast bärkassa i affärer varie år!!!! bara papper.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

RMR-Crew
478 Inlägg
9 december 2008
alain skrev:
Jag var ut i affär idag och handlade lite mat som alla brukar göra ocg det jag reagerar på är att när man kommer till kassa och köper en plast bärkasse, den kostar 1.50:- och en papper kasse kostar 2,50:-, varför inte tvärtom? eller göra som i frankrike, plastpåssar förbjudna i affärer så sent som januari 2008.
Man anklaga många gånger USA som dåligt exempel för växthuseffekten men dom har alldrig haft plast bärkassa i affärer, enbart papper.
Vad väntar på Svenska regeringen för att förbjuda alla ton plast bärkassa i affärer varie år!!!! bara papper.

Det har jag faktiskt inte tänkt på, vore ju mycket bättre med papper.

1 814 Inlägg
9 december 2008
resultat av CO2 test tongue

Du orsakar mindre utsläpp än den genomsnittliga världsmedborgaren. På sikt måste du sänka nivån ännu mer.

Ditt resultat:     2.3 ton växthusgaser / år

rätt bra ju smile

Norrlänning
1 453 Inlägg
9 december 2008
De är ganska roligt att se hur många här som saknar förankring till verkligenheten som vägrar tro på växthuseffekten... När de sitter forskare runt hela världen som lägger fram bevis efter bevis. Speciellt vi som bor där vi bor också, vi som skulle stryka med bland dom första om isarna börjar smälta. och nej! ja är inte miljöpartist. ja är nog en av de dummaste här som tror på forskningen med som vägrar göra nått åt den.

15.5 Ton/ år fick jag.  80 kvadrat själv och kör en jäkla massa bil tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Avstängd
962 Inlägg
9 december 2008
Ellertz skrev:
De är ganska roligt att se hur många här som saknar förankring till verkligenheten som vägrar tro på växthuseffekten...

Är du förvånad? Det är ju mest whitetrash folk med ruttna Volvo 740 som skriver på detta fortumen, och sen folk som kör utan bälte........

Jag är ingen miljöbög men nog fan fattar jag att man måste göra något åt problemen, dock överdriver politikerna i Sverige för att dom vill tjäna pengar själva, USA och Asien skiter ju fullständigt i miljön...

Sleeper
3 084 Inlägg
9 december 2008
Vem kom på miljöhysterin jo Aftonbladet och New York times mfl. Hur ofta talar media sanning eller har rätt??

Det är inte så hemskt som dem vill få det att låta. Sen om det tar 20 eller 30 eller 50år innan vi slutat med utsläpp spelar nog inte så stor roll.

Jag bettar allt jag äger på att jorden aldrig kommer gå under! efter 20 år vill jag ha vinsten om jorden är kvar och människan lever, skulle jorden gå under efter det så betalar jag såklart tillbaka.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Sleeper
3 084 Inlägg
9 december 2008
Ellertz skrev:
De är ganska roligt att se hur många här som saknar förankring till verkligenheten som vägrar tro på växthuseffekten... När de sitter forskare runt hela världen som lägger fram bevis efter bevis. Speciellt vi som bor där vi bor också, vi som skulle stryka med bland dom första om isarna börjar smälta. och nej! ja är inte miljöpartist. ja är nog en av de dummaste här som tror på forskningen med som vägrar göra nått åt den.

15.5 Ton/ år fick jag.  80 kvadrat själv och kör en jäkla massa bil tongue

Det är ganska fel ställe att dra i tåtar för att få upp verkningsgraden 0,001% på maskiner i Sverige
då man tex i asien ligger 10 år efter i utvecklingen då deras maskiner har 10ggr sämre verkningsgrad.

Då växthuseffekten är global kan man väl ändå satsa pengar för att förbättra alla länders energieffektivitet, Det är ju ganska dumt att satsa 100ggr mer pengar i avancerade miljösatsningar, istället för att lägga in en 1/100 av summan i ett av de sämre miljötänkande länderna med en enklare lösning och få samma miljöeffekt

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
9 december 2008
prodrive skrev:
Ellertz skrev:
De är ganska roligt att se hur många här som saknar förankring till verkligenheten som vägrar tro på växthuseffekten...

Är du förvånad? Det är ju mest whitetrash folk med ruttna Volvo 740 som skriver på detta fortumen, och sen folk som kör utan bälte........

Gah, du stal min replik! smile
Som om dessa skulle ha insikt i att forskning faktiskt leder någon vart. Tja, läser man aftonblaskan varje dag så drar man på sig dumhet efter dumhet.
Medvetenhet kostar ju inte så mycket kosing.. Inte heller att gå 500m till affären...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

864 Inlägg
9 december 2008
Zahak skrev:
Tuffhaggman skrev:
Den ökande växthuseffekten är ett faktum, liväl konsekvenserna av det.

1. Växthuseffekten finns, svår att missa.
2. Konsekvenser finns, självklart.

Men, exakt vilka blir konsekvenserna? Det har man däremot inte koll på, och det är tämligen svårt att bevisa innan det har inträffat.
Hur stor inverkan har växthuseffekten på klimatförändringarna? Det har hänt förr att forskningen har fel, och det kommer att hända igen. Om klimatförändringarna skulle vara naturliga så är det inte första gången som något naturligt har gått bra mycket snabbare än vad man har förväntat sig.

Jag var lite för ivrig vid tangentbordet i morse, konsekvenserna av de ökade västhusgaserna är inte självklara. Att ökningen beror på människan är däremot erkänd av de flesta. Självklart ska man inte ligga sömnlös över det men man behöver ju inte ignorera det heller, jag har svårt att se att den ökade växthuseffekten är av något annat än ondo. Att jorden skulle gå under är varken troligt eller något som påstås.

Hur som hellst så kommer oljan ta slut inom en relativt snar framtid och då kommer det ske förändringar vare sig vi vill eller inte. Det gäller att överge oljan innan den överger oss.

Sleeper
3 084 Inlägg
9 december 2008

671 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Ohoj

Rösträtt skulle gå samman med ett test i allmänbildning och intelligens !
Så många inskränkta whitetrash det var här
Det fanns en tid då man sade att det är omöjligt att fiska ur världshaven !
Japanska bilar var skit och man skrattade åt dem..
Jobbar i Kina då o då och kan säga att de har en nyare bilpark än vad vi har...
Dom åker inte gamla bilar,,, ignorent whitetrash...

Det var era farsor som hade den mentaliteten vilken ni ärvt och för vidare !
Otur att den genuppsättning är såpass rådande och har rösträtt....

Centrum för ISRACING låg i mälardalen på 50-talet,,,, säger det något...
Hur kommer det sig att en svensk forskare redan på 50-talet räknade ut vad för medeltemperatur vi skulle ha idag pga utsläppen.

Självklart så finns det forskare som är köpta vilka skriver fint och lättläst för dummies...
Men de artiklarna återfinns inte i seriösa tidskrifter,,,, 

ÄR DET INTE IDIOTISKT ATT BARA KÖRA PÅ
NÄR FORSKARE UTAN VINNING SÄGER ÅT OSS ATT BROMSA.

När klimatet vänder går det fort, livet blir ingen lekstuga...

Fan att ni e så ignoranta...
VAD KRÄVS FÖR ATT NI SKA ÄNDRA ER !
tröttpannor

RMR-Crew
478 Inlägg
9 december 2008
endorfinslaven skrev:
Ohoj

Hur kommer det sig att en svensk forskare redan på 50-talet räknade ut vad för medeltemperatur vi skulle ha idag pga utsläppen.

Självklart så finns det forskare som är köpta vilka skriver fint och lättläst för dummies...

tröttpannor

Ligg du på bromsen, så gasar jag, kötthuvve.

Avstängd
962 Inlägg
9 december 2008
Att förbjuda alla bilar som drar över 1l milen och gör 0-100 över 8 sekunder hade vart nåt, och sedan alla bilar från Amerika, då hade man fan sparat på miljön! Jag ska nog bli politiker så jag kan förbjuda det tror jag!

Förbjud slöa skitbilar som drar mer soppa än riktiga bilar NU!

wink
Senast redigerat av prodrive (9 december 2008)

7 274 Inlägg
9 december 2008
Det är mycket roliga grejer som allmänheten VET.
Låt oss titta tillbaka lite.

Förr VISSTE alla att jorden var platt, eller tänk på alla som vi VISSTE var häxor och nu VET alla hur vi påverkar jorden med våra utsläpp.
Tänk vad vi VET imorgon wink

Nej men forskare, som det heter idag, har ju alltid rätt...
Bara för att det är många som säger det betyder det inte att det stämmer, 2 wrongs don't make a right.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
9 december 2008
endorfinslaven : jag tycker att man ska va rädd om jorden , tänk dig att de va en toppen ide att bygga bilar , men om dom byggde en ren miljö vänlig motor , så man kunde köpa den till ett litet belopp å byta motor för litet belopp ? då försvinner all dagens motorer . plus att jag menar att trafik , bilar , lastbilar m.m vad avser du om de ?

Nissan Silvia

Sleeper
3 084 Inlägg
9 december 2008
endorfinslaven skrev:
Ohoj

tröttpannor

syftar du på mig så syftar jag inte på bilar....

kolla Kinas industri dem använder gamla tillverkningsmetoder i industrin. Kina är långt ifrån toppmodernt
då det gäller energieffektivitet/miljötänk och dem ligger fortfarande minst 10år efter oss då det gäller sånt och öppna ögonen nästa gång du är i Kina. 

Angående forskarna källor tack!

Egentligen så borde jag väl förespråka miljöhypen då jag utbildar mig inom solenergiteknik/ biobränslen och av dem föreläsningar av både forskare och miljöentreprenörer så har i alla fall jag fått höra att miljökrisen är extremt överdriven i media.

Inte en jävel bryr sig ju om miljön om det inte handlar om pengar, Vem fan tankar etanol nu då bensinen är billigare? inte är det då många. Elbilar är energieffektivitet och det enda vettiga alternativet (miljövänligare blir det inte) Men då krävs utveckling.
Senast redigerat av Sushikocken (9 december 2008)

Prisjägare
238 Inlägg
9 december 2008
Tuffhaggman skrev:
Zahak skrev:
Tuffhaggman skrev:
Den ökande växthuseffekten är ett faktum, liväl konsekvenserna av det.

1. Växthuseffekten finns, svår att missa.
2. Konsekvenser finns, självklart.

Men, exakt vilka blir konsekvenserna? Det har man däremot inte koll på, och det är tämligen svårt att bevisa innan det har inträffat.
Hur stor inverkan har växthuseffekten på klimatförändringarna? Det har hänt förr att forskningen har fel, och det kommer att hända igen. Om klimatförändringarna skulle vara naturliga så är det inte första gången som något naturligt har gått bra mycket snabbare än vad man har förväntat sig.

Jag var lite för ivrig vid tangentbordet i morse, konsekvenserna av de ökade västhusgaserna är inte självklara. Att ökningen beror på människan är däremot erkänd av de flesta. Självklart ska man inte ligga sömnlös över det men man behöver ju inte ignorera det heller, jag har svårt att se att den ökade växthuseffekten är av något annat än ondo. Att jorden skulle gå under är varken troligt eller något som påstås.

Hur som hellst så kommer oljan ta slut inom en relativt snar framtid och då kommer det ske förändringar vare sig vi vill eller inte. Det gäller att överge oljan innan den överger oss.

Jo, jag var väl också lite het på gröten. Jag håller faktiskt med om att man bör överge oljan innan den överger oss, men jag tycker det är ont om bra alternativ än så länge. Det finns några lovande metoder, men de är fortfarande i utvecklingsstadiet.

Prisjägare
238 Inlägg
9 december 2008
endorfinslaven skrev:
Ohoj

tröttpannor

Så eftersom klimatet var kallare på 50-talet än nu så är det ett bevis på global uppvärmning som orsakas av oss? Jo tjena...
Oavsett sida i diskussionen så är det där en av de sämsta kommentarerna hittills.

Nåväl, du tycker att det är idiotiskt att bara köra på när forskare utan vinning säger åt oss att bromsa.
1. All forskning har vinning. Dock, blir du inte tillräckligt känd så får du inte så mycket pengar. Inte ett argument, bara ett konstaterande.
2. Så vad ska vi göra istället för att köra på? Vad är det vi gör när vi kör på? Antar du att alla som menar att växthuseffekten är överdriven kör bil 500 meter till jobb, låter tv, dator, stereo och mikrovågsugn stå på hela dagen, har var sin hummer osv?
Eller tycker du att vi ska uppfinna en bil som går på något riktigt miljövänligt, som inte har några tråkiga nackdelar som väger så tungt så att man inte köper möget?

Nej men det är helt okej, vi läser i aftonbladet, tittar lite på "public service" och sen när vi zappar över till lite reklam så kan vi köpa allt "miljövänligt" som de packar på oss.

Personligen så tycker jag att det hela är överhypat. Det har varit både varmare och kallare på vår kära moder jord, och redan när jag läste på i ämnet så visste man att det går i perioder. Tittade man på de fina diagrammen så påverkar växthuseffekten lite grann, men i längden inget speciellt.
Oavsett vilket, av såväl ekonomiska skäl som sunt förnuft så slösar man inte med energi. Sen att det för min del inte har något som helst med allt tjat om global uppvärmning osv att göra...

Tagga ner lite nu, tänk på att lampan för caps-lock på ditt tangentbord gör att din dator slukar mer energi..

Sök