940 skakar.

Moberger
10 december 2008 · 30 Inlägg

Heej! nån som har någon aning vad som kan va fel när min 940 skakar på höga växlar? den går fint på växlarna upp till 3 an. på 4 å 5 an skakar den när man gasar men inte omman kör lungt. nån som har nån aning? mvh Anders

Jukkas :]
10 december 2008 · 469 Inlägg

skakar de i ratten?

snapshot
10 december 2008 · 908 Inlägg

är det ratten som skakar är det antagligen bussningarna i styrlederna.. rätt/fel ?

Senast redigerat av Beckstroem (10 december 2008)

Jukkas :]
10 december 2008 · 469 Inlägg

Beckstroem skrev:
är det ratten som skakar är det antagligen bussningarna i styrlederna.. rätt/fel ?

eller obalans i däcken.

Moberger
10 december 2008 · 30 Inlägg

Nej ratten skakar ingenting:S

blacken
10 december 2008 ·

Knutkors, stödlager?..

81an
10 december 2008 · 566 Inlägg

Åker du grusvägar mycket? jag brukar få ler beläggningar i fälgarna på vintern när det är ständigt regn och oväder..då blir det obalans..prova och spola insidan av fälgen nästa gång du tvättar bilen!

MHperformance CNC operatör
10 december 2008 · 280 Inlägg

det var likadant på brosans om man gav fullt på 4 och 5, det var kopplingen som inte orkade med utan den släppte lite  ibland, blev väldigt ryckigt,

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Moberger
10 december 2008 · 30 Inlägg

MHperformance skrev:
det var likadant på brosans om man gav fullt på 4 och 5, det var kopplingen som inte orkade med utan den släppte lite  ibland, blev väldigt ryckigt,

Humm tror ej de e de för de skakar bara jag gasar lite:S

Moberger
10 december 2008 · 30 Inlägg

blacken skrev:
Knutkors, stödlager?..

Kan man koll upp de? typ känna på kardan?

Niklas1987 NO
10 december 2008 · 2 182 Inlägg

Bakre knutkors, satsar ja mina slantar på, bara å byta, eller är bilen nyligen tektylad inunder?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
David_G
12 januari 2009 · 97 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Bakre knutkors, satsar ja mina slantar på, bara å byta, eller är bilen nyligen tektylad inunder?

jag tror mer att det är stödlagret.. Jag har nämligen samma problem... om jag rycker i kardanern klockar det från stödlagret. jag har oxå en ny koppling så den e det inte fel på.
mvh david

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!
Lurken_85
12 januari 2009 · 832 Inlägg

Moberger skrev:

blacken skrev:
Knutkors, stödlager?..

Kan man koll upp de? typ känna på kardan?

Du kan känna så det inte glappar i stödlagret det är bara att ta tag i kardan och ruska lite i sidled sen känner du så knuten inte är glapp oxå på samma sätt men kom ihåg att vrida kardan eftersom när du kollar knuten. Sen kan du även kolla hardyskivan så det inte är massa sprickor å så i den. Är hardyskivan dålig kan man få liknande problem.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
David_G
13 januari 2009 · 97 Inlägg

Lurken_85 skrev:

Moberger skrev:

blacken skrev:
Knutkors, stödlager?..

Kan man koll upp de? typ känna på kardan?

Du kan känna så det inte glappar i stödlagret det är bara att ta tag i kardan och ruska lite i sidled sen känner du så knuten inte är glapp oxå på samma sätt men kom ihåg att vrida kardan eftersom när du kollar knuten. Sen kan du även kolla hardyskivan så det inte är massa sprickor å så i den. Är hardyskivan dålig kan man få liknande problem.

vart sitter hardyskivan då? tongue

Senast redigerat av David_G (13 januari 2009)

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!
Jonathan_A Volvo PV
13 januari 2009 · 222 Inlägg

Jag har samma problem på min 940 turbo. Fast den vibrerar bara på 2:an när man gasar, och den vibrerar mer om man är fler i bilen. Jag har kännt på mitt stödlager men det känndes inte som att det glappade.

Lurken_85
13 januari 2009 · 832 Inlägg

David_G skrev:

Lurken_85 skrev:

Moberger skrev:

Kan man koll upp de? typ känna på kardan?

Du kan känna så det inte glappar i stödlagret det är bara att ta tag i kardan och ruska lite i sidled sen känner du så knuten inte är glapp oxå på samma sätt men kom ihåg att vrida kardan eftersom när du kollar knuten. Sen kan du även kolla hardyskivan så det inte är massa sprickor å så i den. Är hardyskivan dålig kan man få liknande problem.

vart sitter hardyskivan då? tongue

Som en gummikudde mellan medbringarna på växelådan och kardan

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
epapower
13 januari 2009 · 593 Inlägg

Moberger skrev:
Heej! nån som har någon aning vad som kan va fel när min 940 skakar på höga växlar? den går fint på växlarna upp till 3 an. på 4 å 5 an skakar den när man gasar men inte omman kör lungt. nån som har nån aning? mvh Anders

så om ja fattat de hela rätt så kommer vibratonerna vid fullt gaspådrag på 4:an 5;an? vet du om det kommer ungefär i samma veva då laddtrycket kommer?

Xuri One Man Clan
13 januari 2009 · 4 287 Inlägg

De ni har problem med är att dubbelmassesvänghjulet bottnar pga av för mycke vrid...släng på större turbo eller vassare kamaxel så slipper ni de kanske för då flyttar ni registret uppåt...

De kommer ett par sekunder efter att man har gett fullgas å skakar i hela bilen till man kommit upp lite i varv...vibrerar från 2-3500 Rpm på vissa bilar beroende på setup...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Moberger
8 februari 2009 · 30 Inlägg

Xuri skrev:
De ni har problem med är att dubbelmassesvänghjulet bottnar pga av för mycke vrid...släng på större turbo eller vassare kamaxel så slipper ni de kanske för då flyttar ni registret uppåt...

De kommer ett par sekunder efter att man har gett fullgas å skakar i hela bilen till man kommit upp lite i varv...vibrerar från 2-3500 Rpm på vissa bilar beroende på setup...

Hej tack för svaret smile de låter väldigt troligt för passar in väldigt bra på beskrivningen! Kan någontig ta skada av det  om jag kör så här ett tag till? mvh Anders

Xuri One Man Clan
8 februari 2009 · 4 287 Inlägg

Moberger skrev:

Xuri skrev:
De ni har problem med är att dubbelmassesvänghjulet bottnar pga av för mycke vrid...släng på större turbo eller vassare kamaxel så slipper ni de kanske för då flyttar ni registret uppåt...

De kommer ett par sekunder efter att man har gett fullgas å skakar i hela bilen till man kommit upp lite i varv...vibrerar från 2-3500 Rpm på vissa bilar beroende på setup...

Hej tack för svaret smile de låter väldigt troligt för passar in väldigt bra på beskrivningen! Kan någontig ta skada av det  om jag kör så här ett tag till? mvh Anders

Mja skada å skada...de är väl inte så nyttigt kanske men har aldrig hört nån som kört sönder något pga av lite skak...

Jag körde så bra länge med orginalturbon å har inte bytt något än..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang