2787
Sök

Hört om den "luft" drivna bilen?

48 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
Såg i en tidning och på nätet om en luft-driven bil som går i 80 km/h hoppas de blir nått bra av de då :p..
Om dom utvecklar den osv då..

Deta har ja sätt o hört men är in 100%

Någon som vet något mer om den kan ju berätta lite, faktiskt intressant..

2 751 Inlägg
11 december 2008
Som pendlar bil hade det varit mer än utmärkt big_smile

Who Djaa bless no man curse

48 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
aa de hade varit grymt smart:p

Filkörning?
852 Inlägg
11 december 2008
Pill3 skrev:
Såg i en tidning och på nätet om en luft-driven bil som går i 80 km/h ~

Länk?

1 723 Inlägg
11 december 2008
visades på Discovery för nån månad sen i programmet Framtidens bilar. kolvarna i motorn drivs av komprimerad luft och de hade även en idé om att montera en kompressor på bilen så den i stort sett skulle vara självförsörjande.

en tankning tar några minuter på en tankstation, men går bra att tanka hemma med en vanlig kompressor men då tar det runt 20 min att fylla tanken.

ful som stryk är den! smile men bra idé iaf.
Senast redigerat av falloutboy (11 december 2008)

1 814 Inlägg
11 december 2008
Portal skrev:
Pill3 skrev:
Såg i en tidning och på nätet om en luft-driven bil som går i 80 km/h ~

Länk?

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_vehicle

http://www.autobloggreen.com/2008/01/11 … s-of-work/

http://www.themotorreport.com.au/5732/t … w-me-down/

Allt genom en sökning på tata air car tongue

597 Inlägg
11 december 2008
Vad jag hört så skall den kunna åka 80km/h, klara av 20mil på en tank (tveksamt)
Sedan så hade luftdrivet ändå inte vart billigt varför undrar ni? jo för att politikerna skulle vara snabba med att beskatta syret....
Senast redigerat av PlatinumRacing (11 december 2008)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
Prisjägare
238 Inlägg
12 december 2008
Hur mycket energi går det åt för att tanka?
Hur mycket energi går åt i "tillverkningsprocessen" av luften (alltså att trycka ihop luften)?
Kommer ev "bensinstationer" att kunna "tillverka" luft själva, eller måste det fortfarande transporteras dit?
osv osv

Finns många intressanta frågor som bör ha svar innan intressesmurfarna hoppar av glädje.

blacken
12 december 2008
Låter som det är uttänkt av en konstruktör som har blandat ihop morgonmedicinen med skurpulver, och fick en riktig resa..tongue

904 Inlägg
12 december 2008
Vad jag läst om detta så går det åt för mycket energi att tillverka den komprimerade luften... De flesta kompressorer går på El eller bensin, å då går det åt mer El att komprimera luft för att sedan köra på luften än om bilen gick direkt på el eller Bensin..

De ska va gött å leva

7 120 Inlägg
12 december 2008
PlatinumRacing skrev:
Vad jag hört så skall den kunna åka 80km/h, klara av 20mil på en tank (tveksamt)
Sedan så hade luftdrivet ändå inte vart billigt varför undrar ni? jo för att politikerna skulle vara snabba med att beskatta syret....

Är det bara jag som är dum, eller hur skulle man kunna beskatta syre? neutral

blacken
12 december 2008
Aerodynamik skrev:
PlatinumRacing skrev:

Miljötalibanerna och sossarna hittar nog på något som dom tycker är "riktigt". Dom är ju så "kreativa" dom små kräken..

2 182 Inlägg
12 december 2008
Aerodynamik skrev:
PlatinumRacing skrev:

Enkelt, det blir väl att de sätter på en mätare på alla kompressorer även dem du har hemma, sen så kommer en kontrollant å kollar av mätaren, du får betala för syret du använt.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

CNC operatör
280 Inlägg
12 december 2008
Niklas1987 skrev:
Aerodynamik skrev:
PlatinumRacing skrev:

Enkelt, det blir väl att de sätter på en mätare på alla kompressorer även dem du har hemma, sen så kommer en kontrollant å kollar av mätaren, du får betala för syret du använt.

dom vet ju inte vilka som har kompressorer i hemmet ?wink och om dom kommer och fråga så kan man väll alltid säga nej?

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

2 182 Inlägg
12 december 2008
MHperformance skrev:
Niklas1987 skrev:
Aerodynamik skrev:

dom vet ju inte vilka som har kompressorer i hemmet ?wink och om dom kommer och fråga så kan man väll alltid säga nej?

Hehe, du ska se att de löser det på nått korkat sätt, svenska staten vill nog inte gå miste om en chans att tjäna miljoner wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

blacken
12 december 2008
MHperformance skrev:
Niklas1987 skrev:
Aerodynamik skrev:

Jodå, dom kommer bara att införa en "kompressor licens/avgift" mod TV avgiften..

1 174 Inlägg
12 december 2008
antar att olje chejkarna *stavnng?* kommer köpa upp det bolaget med som dom gjorde med planerna på nya el bilen ^^

1 814 Inlägg
12 december 2008
Zahak skrev:
Hur mycket energi går det åt för att tanka?
Hur mycket energi går åt i "tillverkningsprocessen" av luften (alltså att trycka ihop luften)?
Kommer ev "bensinstationer" att kunna "tillverka" luft själva, eller måste det fortfarande transporteras dit?
osv osv

Finns många intressanta frågor som bör ha svar innan intressesmurfarna hoppar av glädje.

Komprimerad luft kan "tillverkas" på plats, energin som krävs då är el till bensinstationen, så är den elen "ren" så har du en väldigt bra miljöbil smile

Saabvilde!
1 708 Inlägg
12 december 2008
Om ni ursäktar mig en stund, jag ska bara iväg till Biltema och köpa all kompressorer dom har. Tjingeling! smile

Mvh Michael!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Sök