Bullo skrev:
IzzYzzI skrev:
men hur som helst så börjar det slänga bort dubbarna när man åker lite fortare. det är väl pga centrifugalkraften och dubbarna är ju inte fast gjutna i däcken utan de är ju som alla vet gjorda av ett annat slag av material.
anta att man kör i 200km/h det är 55,6m/s. detta är också hjulets fart där radien är 312,75mm.
hjulets omkrets är 625,5 mm, 312,75mm radie och omkretsen är 1965mm. (vid 205/55 -16")
anta oxå att vikten för en dubb är 5 gram.
då kommer accelerationen på dubben bli a=v*v/r= 9884m/s-kvadrat
kraften dubben kommer känna blir då: F=m*a= 49,4N
vid en sådan stor kraft på sådan liten yta kommer nog dubben slitas loss. märk väl att kraften är i proportion mot hasitgheten i kvadrat, vilket innebär att dubblar du hastigheten kommer du 4dubbla kraften.
Edit: detta är centrifugalacceleration. kraften är beror av accelerationen och därför heter det centrifugalacceleration och inte centrifugalkraft.