2912
Sök

Innerbelysning i Golf GT -94 (Elschema, pluspol) HJÄLP!

36 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
Tjena Garaget!

Nu är det så att jag ska ge mig på att montera LED-ljus i Golfen och jag har kört fast lite. Jag och en kompis försökte ta loss olika kåpor för att hitta lämpliga kablar att dra ljusen till. Men den enda vi lyckades få fram var sidkåpan under förardörren. Hör börjar problemen. Där fanns ett stort utbud av olika kablar och färger och jag har tyvärr inget elschema till bilen tillgängligt. Men det vi behöver veta är vilken färg som är pluspol på min modell Golf GT -94?

Om ni skulle ha ett elschema till min modell i t.ex. pdf-form så vore det underbart!

Ni får gärna komma med andra tips om ni har förslag på vad som kan vara en enklare lösning istället för att dra till sidokåpan.

MVH / Degas
Senast redigerat av Degas (17 december 2008)

2 665 Inlägg
17 december 2008
Är man lost i ellära är frågan om du ska göra det du gör.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

36 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Är man lost i ellära är frågan om du ska göra det du gör.

Min frågeställning är väl ganska simpel hur som helst? Min kompis har gått el  och det är därför han hjälper mig. Frågan är ju om du ska kommentera i en tråd om du inte har nått vettigt att komma med?

16 197 Inlägg
17 december 2008
de första du måste ha e ju en mulitimeter å llite koll annars e de svårt..

de lättaste e ju ju att du river plasten vid A-stolpen på vänster sida för om ja inte har fel så e de där kablarna går upp till innenbelysningen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

36 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:

de lättaste e ju ju att du river plasten vid A-stolpen på vänster sida för om ja inte har fel så e de där kablarna går upp till innenbelysningen.

Jo vi tänkte det, men det lättaste att komma åt var listen under dörren och som sagt vet inte vilken av färgerna som är plus. Ingen som vet vars man kan få tag på ett elschema alltså?

16 197 Inlägg
17 december 2008
Degas skrev:
evilaudio skrev:

Jo vi tänkte det, men det lättaste att komma åt var listen under dörren och som sagt vet inte vilken av färgerna som är plus. Ingen som vet vars man kan få tag på ett elschema alltså?

köp en verkstadshandbok.

listen under dörren?? menar du innertröskeln elle??   men riv bort plasten på a-stolpen så ser du ju färgen på dom där..

men du MÅSTE ha en multimeter..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
17 december 2008
Generellt sett på vw och div andra tyska märken är att röd är batterispänning, brun jord och svart tändningsspänning.
Kablarna kan även ha nån märklinje på sig och är då oftast säkrade eller avsedda för nåt speciellt.

Det stämmer rätt så bra men är ändå värt att kolla med multimeter eller provlampa.
Senast redigerat av g-man (17 december 2008)

36 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
Ok tack för svaren!

Sök