2941
Sök

Så Ska Alla Tjuvar Behandlas

148 Inlägg
17 december 2008
Har jag missat eller nämnde han va de var för typ? Skruvmejsel låter som alkis/uteliggare typ tongue

118 Inlägg
17 december 2008
og900turbo skrev:
omegalover skrev:
og900turbo skrev:
blablabla man kan tro att alla här inne har en lag bok breve datan xD bra att ni han se att han gjorde inbrott o att ni han stoppa han annars hade ni nog aldrig sätt grejerna han försökte sno igen ! MVh!

Faktiskt så har jag lagboken bredvid datorn,håller på med en uppgift!
Nåt problem för dig eller? Inte försöker jag vara nån besserwisser men kan jag dela med mig av nåt så gör jag det!

var inte dej jag syftade på såg inte ditt inlägg ! men du skriver vilken lag som säger vad osv så det är ju mer förstårligt än vad andra skriver ! sorry om du tog illa upp ! MVh!

Trodde helt klart det var ämnat för mig. Tack för förtydligandet.

Tråkigt som fan det som hänt honom och skönt att det gick bra trots allt!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

Leg. Spådam
816 Inlägg
17 december 2008
Epitaph skrev:
Tyvärr var det han gjorde olagligt. Nödvarn/nödrätt - man får bara använda våld i relation till hotet, dvs inte springa efter och slå ner killen i efterhand. Man får skydda sin egendom med "hjälp" av våld men inte som i detta fallet.

Jadu, enligt vad han skrev så drog han ner killen på marken och höll kvar honom. Det är inget olagligt med det, då vi har något som kallas "civilt gripande". Det betyder att man, precis som polisen, kan arrestera en person (dock inte frihetsberöva, alltså häkta/fängsla) och hålla kvar den till polis anländer. Vilket är precis vad personen gjort.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

835 Inlägg
17 december 2008
Merclone skrev:
Epitaph skrev:
Tyvärr var det han gjorde olagligt. Nödvarn/nödrätt - man får bara använda våld i relation till hotet, dvs inte springa efter och slå ner killen i efterhand. Man får skydda sin egendom med "hjälp" av våld men inte som i detta fallet.

Jadu, enligt vad han skrev så drog han ner killen på marken och höll kvar honom. Det är inget olagligt med det, då vi har något som kallas "civilt gripande". Det betyder att man, precis som polisen, kan arrestera en person (dock inte frihetsberöva, alltså häkta/fängsla) och hålla kvar den till polis anländer. Vilket är precis vad personen gjort.

Jag känner mycket väl till begreppet envarsgripande.

Envarsgripande
Rättegångsbalken ( RB 24:7 )

Påträffas den som begår brott, varpå fängelse kan följa, på bar gärning eller flyende fot får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till polisen.

Envar får enligt bestämmelserna i rättegångsbalken företa ett gripande om någon av följande förutsättningar är uppfyllda.

1.    Om en person begår brott på vilket fängelse kan följa och vederbörande anträffas på bar gärning eller flyende fot.

Jag tror det kan bli hur som helst. Jag vet inte. Har hört/läst att det brukar bli motanmälningar osv. Jobbigt, jag hade förmodligen gjort samma som din kompis.

1 079 Inlägg
17 december 2008
blacken skrev:
puttep skrev:
tjena tänkte berätta en liten skön historia här lite snabbt tongue

jo jag har en kompis som bor i stockholm och sen nån kväll här förra veckan medans han låg och kollade på tv hörde han en smäll utifrån så han kollade ner på gatan.
då såg han att det var folk som höll på att bryta sej in i hans bil!
så han drog på skorna och ut fort som fan  ryckte tag i snubben som var och rotade inne i bilen och kastade in honnom i i a-stolpen på bilen med huvudet före.
då drog killen upp en skruvmejsel som han hotade min kompis med sen så löpte han
men kompisen min gavdrog efter och slet tag i honnom samt pressade ner honnom mot backen.
precis då kom en taxibil förbi åkandes som stannade så kompisen min skrek till honnom att ringa snuten som kom och hämtade up killen.
men till huvudsaken. hur skönt skulle det inte vara att få tag i tjuven på bar gärning och ge honnom det som han förtjänar?

Jo det skulle vara skönt att göra, men i det fallet så har dom skitstövlarna lagen på sin sida. Man får ju inte ge dom det  som behövs för att stävja dylikt beteende, då blir man ju åtalad för allt möjligt skit och tjuvarna får en glass i truten för att det är synd om dom..

Öhh va ne.

Man får alltid använda det våld som anses vara nödvändigt, såg ett program på Tv med Silbersky där de behandlade riktiga fall. Ett fall var exakt som TS, fast bilägaren drog efter med en machete och drog ner honom och skar honom på kinden. Givetvis väcktes åtal och det blev rättegång, men han blev friad.

Man får alltså använda det våld som behövs för att gripa någon.
Senast redigerat av Syst3m (17 december 2008)

16 197 Inlägg
17 december 2008
Syst3m skrev:
blacken skrev:
puttep skrev:
tjena tänkte berätta en liten skön historia här lite snabbt tongue

jo jag har en kompis som bor i stockholm och sen nån kväll här förra veckan medans han låg och kollade på tv hörde han en smäll utifrån så han kollade ner på gatan.
då såg han att det var folk som höll på att bryta sej in i hans bil!
så han drog på skorna och ut fort som fan  ryckte tag i snubben som var och rotade inne i bilen och kastade in honnom i i a-stolpen på bilen med huvudet före.
då drog killen upp en skruvmejsel som han hotade min kompis med sen så löpte han
men kompisen min gavdrog efter och slet tag i honnom samt pressade ner honnom mot backen.
precis då kom en taxibil förbi åkandes som stannade så kompisen min skrek till honnom att ringa snuten som kom och hämtade up killen.
men till huvudsaken. hur skönt skulle det inte vara att få tag i tjuven på bar gärning och ge honnom det som han förtjänar?

Jo det skulle vara skönt att göra, men i det fallet så har dom skitstövlarna lagen på sin sida. Man får ju inte ge dom det  som behövs för att stävja dylikt beteende, då blir man ju åtalad för allt möjligt skit och tjuvarna får en glass i truten för att det är synd om dom..

Öhh va ne.

Man får alltid använda det våld som anses vara nödvändigt, såg ett program på Tv med Silbersky där de behandlade riktiga fall. Ett fall var exakt som TS, fast bilägaren drog efter med en machete och drog ner honom och skar honom på kinden. Givetvis väcktes åtal och det blev rättegång, men han blev friad.

Man får alltså använda det våld som behövs för att gripa någon.

ALLT hänger på vilken dommare samt advokat man har..   att "du" anser att du använda de våld som krävdes är inte samma sak som att dommaren anser de..

vet 2 fall av just detta..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

835 Inlägg
17 december 2008
Ja.

Envarsgripande
Rättegångsbalken ( RB 24:7 )

Påträffas den som begår brott, varpå fängelse kan följa, på bar gärning eller flyende fot får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till polisen.

Envar får enligt bestämmelserna i rättegångsbalken företa ett gripande om någon av följande förutsättningar är uppfyllda.

1.    Om en person begår brott på vilket fängelse kan följa och vederbörande anträffas på bar gärning eller flyende fot.
Senast redigerat av Epitaph (17 december 2008)

blacken
17 december 2008
audi100turboQuattro skrev:
"va gött de skulle va o misshandla den som fan, som gör inbrott i min bil" de finns hjälp o få..o nej man får inte skjuta en person som har slagit dej...är ju så självklart ni kan väl inte va helt tappade lr?.......

Man ska få skydda sig själv och sin egendom utan att bli dömd eller straffad för den sakens skull.  Efter att staden Kennesaw införde dom lagar som jag tidigare hänvisade till, så sjönk brottsligheten med 80% och dom har tydligen inte haft ett mord i den staden sedan -86.
Den som väljer att begå ett brott gentemot en enskild individ och dess egendom har banne mig inga som helst "rättigheter" utan får finna sig i att det kan "svida" rejält om man dummar sig på ett sådant sätt. men,men dom"lagkloka" och lagen tycker inte så, utan den/dom ger istället brottslingarna mera spelrum för sina aktiviteter med sin nuvarande utformning och tolkande av lagen..
Senast redigerat av blacken (17 december 2008)

blacken
17 december 2008
blacken skrev:
"va gött de skulle va o misshandla den som fan, som gör inbrott i min bil" de finns hjälp o få..o nej man får inte skjuta en person som har slagit dej...är ju så självklart ni kan väl inte va helt tappade lr?.......

Man ska få skydda sig själv och sin egendom utan att bli dömd eller straffad för den sakens skull.  Efter att staden Kennesaw införde dom lagar som jag tidigare hänvisade till, så sjönk brottsligheten med 80% och dom har tydligen inte haft ett mord i den staden sedan -86.
Den som väljer att begå ett brott gentemot en enskild individ och dess egendom har banne mig inga som helst "rättigheter" utan får finna sig i att det kan "svida" rejält om man dummar sig på ett sådant sätt. men,men dom"lagkloka" och lagen tycker inte så, utan den/dom ger istället brottslingarna mera spelrum för sina aktiviteter med sin nuvarande utformning och tolkande av lagen..

är de i sverige lr??låter inte svenskt precis rätta mej om jag har fel? kan ju dra in usa o deras lagar o skit också så blir allt skit bra de har ju inga problem alls...jo visst skjut han som slog dej då blir världen mkt bättre lr hur? funkar inte så...

Tyvärr så "funkar" människan så. Man ska ha rätt att skydda sig själv, sin familj och sin egendom oavsett vad en del trädkramande källsorterande liberalfi"""ar tycker.
Sedan vad USA:as lagar anbelangar så är dom lite mera anpassade till individens rätt än vad vi har. Och glöm ej heller bort att USA är skapat av fria individer från Europa med en vilja att få rå sig själv, utan att ständigt bli knullad i röven av staten eller den styrande potentaten med tillhörande falang. Dom inte ville ha som dom hade haft det i Europa utan skapade en stat som ska garantera individens suveränitet  gentemot staten(konstutionen) ..
Senast redigerat av blacken (17 december 2008)

Mästare
2 947 Inlägg
17 december 2008
är de i sverige lr??låter inte svenskt precis rätta mej om jag har fel? kan ju dra in usa o deras lagar o skit också så blir allt skit bra de har ju inga problem alls...jo visst skjut han som slog dej då blir världen mkt bättre lr hur? funkar inte så...

Hur skulle den bli sämre då?
Senast redigerat av KimVsWorld (17 december 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Muttley
17 december 2008
Nehe skrev:
tkd_rille skrev:
om man sätter sig på brottslingen så är de heller inget våld smile.

Hur säker är du på det där el gissar du bara?

Kan säga till 98% säkerhet att det där ej stämmer. Rätt allvarlig sak du gör när du sätter dig på en person (frihetsberövning som det så fint heter).

nope heter icke frihetsberövning vid de fallet. du ska fängsla en person med handfängsel eller liknande för att du ska ha berövat han.
har faktiskt varit med om ett fall när vi låste in en pundare i ett förråd i ett hyreshus. de kallades inte frihetsberövning överhuvudtaget och ändå hade vi spikat in honom i ett rum där han inte kommer någonstans. ända till polisen kom och frihetsberövade honom.

409 Inlägg
17 december 2008
tog 3 killar som försökte sno min brorsas moppe för några år sedan.. har aldrig någonsin fått sån jävla adrenalinkick som jag fick då. lyfte upp ena killen (rätt tanig iofs) i struphuvet med en hand mot en vägg, å jag är fan inte stark någonstans big_smile

min gamla dagmamma ala 60år, 110kg,160 lång SPRANG ikapp 2 bilstereotjuvar och klippte ner den ena på backen. hon satte sig gränsle över honom och när snuten kom så sa hon bara, "ta den andre han sprang ditåt, denna killen kommer ingenstans." det låter helt sjukt men det är faktist sant.. det tycker jag var mäktigt big_smile

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
17 december 2008
Faaan va rätt !!!

oooohhhhhhhhhh om man skulle få tag i den som "trixar" med end bil på bar gärning !

Då e det bara att åka o grava ner skiten i skogen o hoppas ingen tjallar....

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

Mästare
2 947 Inlägg
17 december 2008
KimVsWorld skrev:

Hur skulle den bli sämre då?

de är ju mkt bättre här än i usa iaf där jag bor o inte fan behöver man skjuta någon för att man har blivit slagen...lås in o få hjälp är bättre

Jo, man tror ju att det skulle vara bättre men ändå så finns det återfallsförbrytare...

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Trucker
30 Inlägg
17 december 2008
de finns dom som skärper sig åxå.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 december 2008
Nä ibland är det bättre för en själv att ligga ovetandes i sängen än att få reda på vad man skulle göra i en sån situation alltså roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

687 Inlägg
18 december 2008
tkd_rille skrev:
Nehe skrev:
tkd_rille skrev:
om man sätter sig på brottslingen så är de heller inget våld smile.

Kan säga till 98% säkerhet att det där ej stämmer. Rätt allvarlig sak du gör när du sätter dig på en person (frihetsberövning som det så fint heter).

nope heter icke frihetsberövning vid de fallet. du ska fängsla en person med handfängsel eller liknande för att du ska ha berövat han.
har faktiskt varit med om ett fall när vi låste in en pundare i ett förråd i ett hyreshus. de kallades inte frihetsberövning överhuvudtaget och ändå hade vi spikat in honom i ett rum där han inte kommer någonstans. ända till polisen kom och frihetsberövade honom.

Du har helt fel. Har du kollat ut det objektiva och subjektiva rekvisiten i lagtexten och sen bestämt den advekata kausaliteten?

Efter det så kan du berätta en gång till om det du säger är sant. (nej jag hittar inte på)

blacken
18 december 2008
blacken skrev:

Tyvärr så "funkar" människan så. Man ska ha rätt att skydda sig själv, sin familj och sin egendom oavsett vad en del trädkramande källsorterande liberalfi"""ar tycker.
Sedan vad USA:as lagar anbelangar så är dom lite mera anpassade till individens rätt än vad vi har. Och glöm ej heller bort att USA är skapat av fria individer från Europa med en vilja att få rå sig själv, utan att ständigt bli knullad i röven av staten eller den styrande potentaten med tillhörande falang. Dom inte ville ha som dom hade haft det i Europa utan skapade en stat som ska garantera individens suveränitet  gentemot staten(konstutionen) ..

me andra ord så tycker du de är ok o skjuta en för att han har slagit dej en gång?okej vet vilken nivå du o folk som tycker så är o ligger på..... fan va tragiskt.....

Undrar jag vem som är tragisk. Har vare sig krävt eller hävdat att man alltid ska få förfara  på ett sådant sätt. Utan hela tiden hävdat att man ska få försvara sig gentemot olagliga skitstövlar utan att bli fängslad eller åtalad för att man gör det. Det övriga är dina egna hjärnspöken som talar..

118 Inlägg
18 december 2008
Nehe skrev:
tkd_rille skrev:
Nehe skrev:

Du har helt fel. Har du kollat ut det objektiva och subjektiva rekvisiten i lagtexten och sen bestämt den advekata kausaliteten?

Efter det så kan du berätta en gång till om det du säger är sant. (nej jag hittar inte på)

Kan inte du beskriva de objektiva och subjektiva rekvisiten? Samt om det föreligger adekvat kausalitet?

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

185 Inlägg
18 december 2008
blacken skrev:
I Kennesaw, USA så har dom löst problemet med tjuvar och andra illgärningsmän. Samt rätten att få försvara sig själv och egendom..

Sec. 34-1.  Heads of households to maintain firearms.
(a)   In order to provide for the emergency management of the city, and further in order to provide for and protect the safety, security and general welfare of the city and its inhabitants, every head of household residing in the city limits is required to maintain a firearm, together with ammunition therefor.
(b)   Exempt from the effect of this section are those heads of households who suffer a physical or mental disability which would prohibit them from using such a firearm. Further exempt from the effect of this section are those heads of households who are paupers or who conscientiously oppose maintaining firearms as a result of beliefs or religious doctrine, or persons convicted of a felony.
(Code 1986, § 4-3-10)

Sec. 34-2.  Use of firearms.
No person shall fire a gun, pistol or other firearm in the city, except in the defense of person or property, and except peace officers or military forces of this state or the United States, in the discharge of official duties.
(Code 1986, § 11-1-4)
Secs. 34-3--34-25.  Reserved.

Står det i förordningarna för den staden. Skulle vi ta efter litegrand

Känns tveksamt;) Tänk då killen som rånar, han har ju också ett firearm för att man måste ha det, kommer bli high chapparal:)

Sök