2901
Sök

Batteri lampan lyser Opel Vectra GT 16v

75 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#1
Har nyss bytt generatorn på min Opel Vectra GT 16v med c20xe motor, och nu lyser batteri lampan på instrument brädan, vad kan felet vara ? :/ vi har kollat lite sladdar och säkringar osv.. utan att hittat nått fel, så någon som har någon ide vad de kan va ?

Följ strömmen..
233 Inlägg
18 december 2008
#2
Lyser lampan om du kopplar bort D+ på generatorn (tunna kabeln) och slår på tändningen?

Svar ja: Du har ett jordfel på kabeln till laddningslampan.

Svar nej: Troligtvis fel på generatorn.

75 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#3
Startmotorpunktse skrev:
Lyser lampan om du kopplar bort D+ på generatorn (tunna kabeln) och slår på tändningen?

Svar ja: Du har ett jordfel på kabeln till laddningslampan.

Svar nej: Troligtvis fel på generatorn.

Om de är jordfel på kabeln till laddningslampan, då laddar inte generatorn alls eller ?

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
18 december 2008
#4
Njae, tror inte det. Strömmen går ju igenom lampan har jag för mig om ? Eller om det är bromslampan ? Någon lampa är det iallafall xD

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

75 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#5
TritoN skrev:
Njae, tror inte det. Strömmen går ju igenom lampan har jag för mig om ? Eller om det är bromslampan ? Någon lampa är det iallafall xD

Okej, jo har för mig de också men är inte säker tongue har även provat byta batteri, men batteri lamapan lyser ändå och även när  tändningen är påslagen hmm

143 Inlägg
18 december 2008
#6
Hej!   Kolla om generatorn laddar genom att mäta spänningen över battpolerna med motorn i tomgång. Ska vara ca 14 volt.

75 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#7
astra2 skrev:
Hej!   Kolla om generatorn laddar genom att mäta spänningen över battpolerna med motorn i tomgång. Ska vara ca 14 volt.

Har kollat de och de är bara 11.9 och har precis bytt generator satt de kan inte va fel på denna, innan jag bytte så var de 11 nånting med och när vi tog bort den gamla och kolla vad de var för fel på den så hade den brunnit..
Senast redigerat av Koppa (18 december 2008)

143 Inlägg
18 december 2008
#8
Hej!  Är alla kablar kring batteri, startmotor o generator OK? Har generatorn ordentlig jordkontakt?

Entreprenör
1 784 Inlägg
18 december 2008
#9
Koppa skrev:
astra2 skrev:
Hej!   Kolla om generatorn laddar genom att mäta spänningen över battpolerna med motorn i tomgång. Ska vara ca 14 volt.

Har kollat de och de är bara 11.9 och har precis bytt generator satt de kan inte va fel på denna, innan jag bytte så var de 11 nånting med och när vi tog bort den gamla och kolla vad de var för fel på den så hade den brunnit..

11,9 e för dåligt...

21 761 Inlägg
18 december 2008
#10
Koppa skrev:
Om de är jordfel på kabeln till laddningslampan, då laddar inte generatorn alls eller ?

Den borde nog inte kunna göra det.

Om det är jordfel på den kabeln så innebär det väl att den lilla förmagnetiseringsström som skulle ha gått till generatorns dioder, istället går via det ställe som kabeln jordar emot. Jag har dock inte testat detta själv, är mest en gissning. Startmotorpunktse eller astra2 får väl ge mer råd om det där.

Men nu verkar det som att batteriet har blivit en del urladdat av alla tester, du bör ladda upp det fullt innan du fortsätter felsökandet tycker jag. smile

75 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Koppa skrev:
Om de är jordfel på kabeln till laddningslampan, då laddar inte generatorn alls eller ?

Den borde nog inte kunna göra det.

Om det är jordfel på den kabeln så innebär det väl att den lilla förmagnetiseringsström som skulle ha gått till generatorns dioder, istället går via det ställe som kabeln jordar emot. Jag har dock inte testat detta själv, är mest en gissning. Startmotorpunktse eller astra2 får väl ge mer råd om det där.

Men nu verkar det som att batteriet har blivit en del urladdat av alla tester, du bör ladda upp det fullt innan du fortsätter felsökandet tycker jag. smile

okey, tack för all hjälp smile Ska kolla alla tips och de i helgen när jag har gått om tid och kanske får låna grannens varma garage smile så åter kommer jag om de inte funkar tongue

Följ strömmen..
233 Inlägg
19 december 2008
#12
Generatorn behöver en startström (magnetiseringsström) på D+ (lampa) för att börja ladda. Om D+ kabeln ligger mot jord någonstans på vägen går strömmen den vägen istället för att gå genom generatorn vilket leder till att generatorn aldrig får den ström den behöver för att börja ladda.

Ett enkelt sätt att testa om D+ kabeln är hel är att koppla bort den från generatorn och och sedan slå på tändningen. Om lampan lyser trots att kabeln inte är monterad betyder det att kabeln ligger mot jord någonstans på vägen. Om lampan inte lyser bör kabeln vara hel. För att vara extra säker kan man lägga den mot jord (tändningen ska fortfarande vara påslagen) då den ska lysa.

Ett sätt att testa generatorn är att varva upp den till 3000-4500 varv/min då den i de allra flesta fall självmagnetiseras (sk induktans) och fungerar som vanligt efter uppvarvningen (dvs generatorn fungerar som vanligt tills man stänger av motorn, nästa gång man startar måste proceduren upprepas). Detta kan vara bäst och testa utan att D+ är inkopplad då den kabeln kan vara boven i dramat.

Har du några frågor är det bara att ringa 08-556 333 35

75 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#13
Startmotorpunktse skrev:
Generatorn behöver en startström (magnetiseringsström) på D+ (lampa) för att börja ladda. Om D+ kabeln ligger mot jord någonstans på vägen går strömmen den vägen istället för att gå genom generatorn vilket leder till att generatorn aldrig får den ström den behöver för att börja ladda.

Ett enkelt sätt att testa om D+ kabeln är hel är att koppla bort den från generatorn och och sedan slå på tändningen. Om lampan lyser trots att kabeln inte är monterad betyder det att kabeln ligger mot jord någonstans på vägen. Om lampan inte lyser bör kabeln vara hel. För att vara extra säker kan man lägga den mot jord (tändningen ska fortfarande vara påslagen) då den ska lysa.

Ett sätt att testa generatorn är att varva upp den till 3000-4500 varv/min då den i de allra flesta fall självmagnetiseras (sk induktans) och fungerar som vanligt efter uppvarvningen (dvs generatorn fungerar som vanligt tills man stänger av motorn, nästa gång man startar måste proceduren upprepas). Detta kan vara bäst och testa utan att D+ är inkopplad då den kabeln kan vara boven i dramat.

Har du några frågor är det bara att ringa 08-556 333 35

Ja så nu är de fixat smile var precis som du sa, att lilla sladden från generatorn låg imot på ett ställe de är sladden var sliten, satt fixade de och nu laddar generatorn och ingen lampa lyser smile satt, tack så jätte mycket för hjälpen!

Följ strömmen..
233 Inlägg
29 december 2008
#14
Bra! Härligt att kunna hjälpa till smile


Sök