1791
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

493 Inlägg
30 april 2016
Bassiehof skrev:
Hassman skrev:
Fått lite parametrar från BRL på mina 5.25" basar, tänkte kolla vad andra får fram för lämplig låda till dessa? Just nu innan det fanns parametrar så sitter dom i en 100L låda med 2st 4" portar avstämd till 42hz, kommer såklart ändra avstämningen nu men det talades om en bandpass låda som förslag från BRL också.

Hjälp gärna till nu så vi kan maxa dom här basarna! 8st är det som det handlar om (y)

http://i1095.photobucket.com/albums/i463/haschman/IMG.jpg

5,25" basar med en fs på 53 hz och portar avstämda vid 42 hz? Hur tänkte du där?

Om du läser igen så fanns det inga parametrar alls när lådan byggdes..

Sponsor: www.12vled.se

1 777 Inlägg
30 april 2016
Hassman skrev:
Bassiehof skrev:
Hassman skrev:
Fått lite parametrar från BRL på mina 5.25" basar, tänkte kolla vad andra får fram för lämplig låda till dessa? Just nu innan det fanns parametrar så sitter dom i en 100L låda med 2st 4" portar avstämd till 42hz, kommer såklart ändra avstämningen nu men det talades om en bandpass låda som förslag från BRL också.

Hjälp gärna till nu så vi kan maxa dom här basarna! 8st är det som det handlar om (y)

http://i1095.photobucket.com/albums/i463/haschman/IMG.jpg

5,25" basar med en fs på 53 hz och portar avstämda vid 42 hz? Hur tänkte du där?

Det är inte svårt att fatta att du inte kan låta 5,25" basar spela ner till 42 hz om de inte har en xmax på 20 cm. Typ. Jag kan tipsa om att det förmodligen är fysiskt omöjligt.

493 Inlägg
30 april 2016
Bassiehof skrev:
Hassman skrev:
Bassiehof skrev:

Det är inte svårt att fatta att du inte kan låta 5,25" basar spela ner till 42 hz om de inte har en xmax på 20 cm. Typ. Jag kan tipsa om att det förmodligen är fysiskt omöjligt.

Varför är du så jävla otrevlig? Håll käften om du inte har något normalt att säga... Går utmärkt att ha dom spelandes avstämt till 42hz, men inte optimalt (eftersom att det fortfarande inte fanns parametrar..)

Lådan är avstämd till 42hz, inte delad så lågt på steget/hu.

Om inte annat så är du välkommen till Linköping ikväll så ska jag bevisa att det mycket väl är möjligt.

1 777 Inlägg
30 april 2016
Hassman skrev:
Bassiehof skrev:
Hassman skrev:

Varför är du så jävla otrevlig? Håll käften om du inte har något normalt att säga... Går utmärkt att ha dom spelandes avstämt till 42hz, men inte optimalt (eftersom att det fortfarande inte fanns parametrar..)

Om inte annat så är du välkommen till Linköping ikväll så ska jag bevisa att det mycket väl är möjligt.

Jag är inte otrevlig. Om du inte tål kritik, varför skriver du här då? Det är ren fysiskt omöjligt för de flesta små "basar" att spela så djupt, inte minst med tanke på att fs ligger högre än 42 hz så det kommer att låta illa. Du vill alltså låta en midbas spela subbasfrekvenser. Det kommer inte att fungera. Bas är mellan 60 och 200 hz, SUBbas (dvs UNDER basen) är mellan 20-60 hz. Är delningen högpass då, runt 60 hz?

493 Inlägg
1 maj 2016
Bassiehof skrev:
Hassman skrev:
Bassiehof skrev:

Jag är inte otrevlig. Om du inte tål kritik, varför skriver du här då? Det är ren fysiskt omöjligt för de flesta små "basar" att spela så djupt, inte minst med tanke på att fs ligger högre än 42 hz så det kommer att låta illa. Du vill alltså låta en midbas spela subbasfrekvenser. Det kommer inte att fungera. Bas är mellan 60 och 200 hz, SUBbas (dvs UNDER basen) är mellan 20-60 hz. Är delningen högpass då, runt 60 hz?

Aj då, du får nog höra av dig till jl audio och berätta att deras 6w3v3 också inte klarar av att vara avstämd till 38hz med en 44fs..

Jag kollade dina tidigare inlägg, det räckte för att avsluta diskussionen med dig.

1 777 Inlägg
1 maj 2016
Hassman skrev:
Bassiehof skrev:
Hassman skrev:

Aj då, du får nog höra av dig till jl audio och berätta att deras 6w3v3 också inte klarar av att vara avstämd till 38hz med en 44fs..

Jag kollade dina tidigare inlägg, det räckte för att avsluta diskussionen med dig.

En 6w3v3 är en gammal bas, den heter 6w3v3-4 nuförtiden. Dessutom är det en 6,5", inte en 5,25" och den klarar givetvis att spela lägre frekvenser med mer kraft.

Jag skulle inte låta denna midbas spela så låga frekvenser och absolut inte ha den i en portad låda. Det finns ingen anledning att pressa en högtalare till gränsen för vad den klarar av, också för att du, när du köper så pass kompetenta högtalare som JL Audios, antagligen har en större subbas i skuffen som klarar jobbet mycket bättre. Om du hade läst ordentligt hade du sett att F3 är 58hz så det blir en mycket lägre nivå vid lägre frekvenser = distorsion hörs inte lika mycket.
Senast redigerat av Bassiehof (1 maj 2016)

493 Inlägg
1 maj 2016
Förstår ärligt talat inte vad fan du tjafsar för. Jag har provat 4st olika lådor i olika storlekar med olika avstämningar och även 3st olika slutna lådor i olika volymer.

Det här alternativet är det enda vi har kommit fram till att få dom att spela högt, vi hade ingen som helst jävla information om varken basarna eller parametrar så vi byggde på och testade.

Nu har vi siffror och ska bygga en optimal låda, skiter fullständigt i vad du påstår om den här lådan.

108 Inlägg
3 maj 2016
Jag håller på att bygga egna dörrsidor med 2 stycken koaxialer i varje + en diskant. Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska koppla så jag får rätt ohm vid slutsteget (ett sånt här http://www.dbakuten.se/bilstereo/varuma … zta-4125x/ ). De två koaxialerna är på 150WRMS 4 ohm och diskanten är på 3,2 ohm. I bakdörrarna har jag 1 diskant på 4 ohm och en koaxial på 60WRMS 4 ohm. Vill såklart kräma på så mycket som möjligt från steget. Om jag räknat rätt so kan jag seriekoppla koaxialerna för att få 8 ohm och sen parallellkoppla diskanten för att i slutändan få 2,18 ohm. Om jag då gör detta på bädde dörrsidor så lastar jag ju steget med 4,36 ohm, eller? Om det stämmer så kanske jag ska sätta bakdörrarnas högtalare på huvudenhetens egna effekt för att få 240w till varje främre bildörr? Hjälp mig snälla!

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.

1 777 Inlägg
3 maj 2016
Hur många diskanter behöver du egentligen? Du är medveten om att det blir en del att pilla med tidskomp? Mao det kommer inte att låta särskilt bra utan tidskomp, nivåjustering och eq. En diskant är en relativt låg belastning för en förstärkare helt enkelt för att höga frekvenser inte behöver lika mycket effekt som låga så de halverar inte impedansen som en bas gör. Annars hade koaxialen också kunnat ligga på 2 ohm. Steget har 4 kanaler så du behöver inte seriekoppla nånting, bara kör med en bas till varje kanal och sen kan du ju klabba lite med de separata diskanterna MED filter/nivå för att höra vad som låter bäst. Om det funkar kan du brygga steget och bara köra framsystemet och köra de i bakdörren med stereon (om stereons inbyggda slutsteg inte stängs av automatiskt, det finns inställningar man kan göra i vissa enheter) och använda bakhögtalarna som rear fill (ofta lite lägre ljudnivå). Googla för mer info.
Senast redigerat av Bassiehof (3 maj 2016)

108 Inlägg
4 maj 2016
Bassiehof skrev:
Hur många diskanter behöver du egentligen? Du är medveten om att det blir en del att pilla med tidskomp? Mao det kommer inte att låta särskilt bra utan tidskomp, nivåjustering och eq. En diskant är en relativt låg belastning för en förstärkare helt enkelt för att höga frekvenser inte behöver lika mycket effekt som låga så de halverar inte impedansen som en bas gör. Annars hade koaxialen också kunnat ligga på 2 ohm. Steget har 4 kanaler så du behöver inte seriekoppla nånting, bara kör med en bas till varje kanal och sen kan du ju klabba lite med de separata diskanterna MED filter/nivå för att höra vad som låter bäst. Om det funkar kan du brygga steget och bara köra framsystemet och köra de i bakdörren med stereon (om stereons inbyggda slutsteg inte stängs av automatiskt, det finns inställningar man kan göra i vissa enheter) och använda bakhögtalarna som rear fill (ofta lite lägre ljudnivå). Googla för mer info.

Så jag borde skita i diskanterna i framdörrarna menar du och bara köra de två koaxialerna där? Har självklart filter till mina diskanter. När du skriver en bas per kanal, hur menar du då? tongue Det blir ju totalt 6 basar om man räknar med basarna i bakdörrarna, 2 främmre och 1 bakre och således 6 totalt. Tack för bra svar, det gav mig lite mer kött på benen! smile

MVH Niklas.

1 777 Inlägg
4 maj 2016
firrefisken skrev:
Bassiehof skrev:

Så jag borde skita i diskanterna i framdörrarna menar du och bara köra de två koaxialerna där? Har självklart filter till mina diskanter. När du skriver en bas per kanal, hur menar du då? tongue Det blir ju totalt 6 basar om man räknar med basarna i bakdörrarna, 2 främmre och 1 bakre och således 6 totalt. Tack för bra svar, det gav mig lite mer kött på benen! smile

Koaxialer är väl fullregisterhögtalare så vad ska du ha den extra diskanten till? Den enda fördelen är väl diskantplaceringen i så fall om det är det du tänker på. Det blev lite rörigt med alla diskanter och koaxialer så jag missade att du hade två i framdörrarna. Men kör de två i framdörrarna på varsin kanal på fyrkanalssteget och kör de bak med stereon som rear fill som sagt.

108 Inlägg
4 maj 2016
Bassiehof skrev:
firrefisken skrev:
Bassiehof skrev:

Koaxialer är väl fullregisterhögtalare så vad ska du ha den extra diskanten till? Den enda fördelen är väl diskantplaceringen i så fall om det är det du tänker på. Det blev lite rörigt med alla diskanter och koaxialer så jag missade att du hade två i framdörrarna. Men kör de två i framdörrarna på varsin kanal på fyrkanalssteget och kör de bak med stereon som rear fill som sagt.

Det är precis som du säger för placeringens skull, den är i höjd med örat liksom. Haha förstår att det blev lite rörigt där ja tongue Det lättaste för mig hade nog varit att seriekoppla koaxialerna ändå och köra steget bryggat i 4 ohm för har bara en högtalarkabel till varje framdörr tongue
Senast redigerat av firrefisken (4 maj 2016)

MVH Niklas.

1 Inlägg
4 maj 2016
Någon som vet hur stor batteribank och hur stor generator jag behöver för detta? Gas steget ska köras i 1 Ohm och Bass Face ska köras i 2 Ohm. Ska driva 8st midbasar, 8st diskanter och 2st 15" basar.

Slutsteg:
GAS Competition 3500.1D: http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-compe … 5001d.html

BASS FACE DB2.2: http://www.bassfacebilstereo.se/bass-face-db2.2

Högtalare:

Midbasar: http://www.bassfacebilstereo.se/spl8m.2

Diskanter: http://www.bassfacebilstereo.se/bass-face-splt.1

Basar: http://ljudbyggaren.se/15-tum-bas-bilst … xtreme.php

96 Inlägg
4 maj 2016
Tjena!

Hjälpt min bror att byta stereo i hans Megane från 2000, en gammal kasettbandspelare är ju inte så mycket att ha.
Har i alla fall satt i en ny vanlig enkel-din stereo.
Det jag funderar över är antennkabeln, den nya stereon har ju vanligt standard uttag, men vad är original för kontakt?
Den påminner ju lite om en vanlig antennkontakt fast den är mycket kortare och bredare.

Här är ett par bilder:
http://imgur.com/a/1DwdE

På bild ett är originalkontakten, bild två är kontakten jämfört med uttaget på den nya stereon och bild 3 är uttaget på den gamla stereon.

Jag har kollat brl och dbakuten men de har ingen adapter vad jag hittar.
Dock har jag hittat en som ser ut som den skulle kunna funka, men står inte vilka modeller den funkar för.
http://www.caraudiocenter.se/shop/ljud- … 13-detail/

Funkar denna adapter?
Om inte, går det annars att klippa av den gamla kontakten och sätta på rätt kontakt?

Tack på förhand
Mvh Mattias

1 777 Inlägg
5 maj 2016
firrefisken skrev:
Bassiehof skrev:
firrefisken skrev:

Det är precis som du säger för placeringens skull, den är i höjd med örat liksom. Haha förstår att det blev lite rörigt där ja tongue Det lättaste för mig hade nog varit att seriekoppla koaxialerna ändå och köra steget bryggat i 4 ohm för har bara en högtalarkabel till varje framdörr tongue

Dum fråga kanske men när du ska bygga egna dörrsidor, är det ett problem att dra lite riktig högtalarkabel? Var hade du tänkt ha steget?

108 Inlägg
5 maj 2016
Bassiehof skrev:
firrefisken skrev:
Bassiehof skrev:

Dum fråga kanske men när du ska bygga egna dörrsidor, är det ett problem att dra lite riktig högtalarkabel? Var hade du tänkt ha steget?

Det är riktig högtalarkabel som är dragen i efterhand då jag kört allt i bilen via steg sen innan, tänkte aldrig på att dra fler än en till varje dörr just då tongue Klart jag kan dra en till men det e inge kul, är så otroligt svårt att komma åt just vid övergången mellan dörr och bil så att säga tongue  Steget ligger mellan baslådan och baksäterna.

MVH Niklas.

Forummoderator
18 104 Inlägg
5 maj 2016
Tråden är anmäld pga disk. om 5"25 eller 6"5 kan spela si eller så... Jag är inte kapabel och avgöra vem som har rätt... Men alla har rätt att uttrycka sin åsikt. Låter därför tråden vara kvar. Men: Håll er på mattan, det finns forumsregler...

Jag är snäll för jag har ingen aning om vad ni pratar om.

/HS

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 777 Inlägg
5 maj 2016
firrefisken skrev:
Bassiehof skrev:
firrefisken skrev:

Det är riktig högtalarkabel som är dragen i efterhand då jag kört allt i bilen via steg sen innan, tänkte aldrig på att dra fler än en till varje dörr just då tongue Klart jag kan dra en till men det e inge kul, är så otroligt svårt att komma åt just vid övergången mellan dörr och bil så att säga tongue  Steget ligger mellan baslådan och baksäterna.

Ljudmässigt är det inte en fördel att seriekoppla två fullregisterhögtalare för den andra högtalaren får till följd av den första högtalarspolens induktans reducerad diskantåtergivning. iofs har du ju tre diskanter så du kan kompensera för det men ändå. Det blir bättre att koppla en bas till varje kanal.

29 Inlägg
6 maj 2016
Hjälper en polare med sin S70´99. Vi har bytt hans diskanter som sitter på instrumentbrädan. Nu blev vi lite fundersamma angående detta med delningsfilter. Visst fan måste det sitta något form av filter någonstans eftersom han redan hade diskanter i bilen från fabrik? Eller måste vi köpa till ett par extra filter för att inte förstöra dom nya diskanterna?

Så länge HPF är påslaget på huvudenheten så låter de nya hur bra som helst, och kan spela riktigt högt utan missljud. Så ljudet är vi nöjda med men som sagt, inge skoj om dom pajjar efter 1 vecka pga inget filter. Det är även beställt nya 6.5" till hatthyllan, samma fråga blir ju då aktuell där.

Tacksam för hjälp big_smile

1 777 Inlägg
6 maj 2016
r0ck skrev:
Hjälper en polare med sin S70´99. Vi har bytt hans diskanter som sitter på instrumentbrädan. Nu blev vi lite fundersamma angående detta med delningsfilter. Visst fan måste det sitta något form av filter någonstans eftersom han redan hade diskanter i bilen från fabrik? Eller måste vi köpa till ett par extra filter för att inte förstöra dom nya diskanterna?

Så länge HPF är påslaget på huvudenheten så låter de nya hur bra som helst, och kan spela riktigt högt utan missljud. Så ljudet är vi nöjda med men som sagt, inge skoj om dom pajjar efter 1 vecka pga inget filter. Det är även beställt nya 6.5" till hatthyllan, samma fråga blir ju då aktuell där.

Tacksam för hjälp big_smile

Om bilen inte har ett slutsteg original har jag svårt att se att det finns ett HPF i bilen. Det brukar sitta en kondensator  monterad nånstans på elementets baksida, precis som på en koaxialhögtalare. De brukar använda den billigaste lösningen.

Det är huvudenhetens filterinställningar, frekvens och branthet som avgör om det räcker. Då måste du även ha LP till basen om du ska kunna köra utan passiva filterkomponenter.
Senast redigerat av Bassiehof (6 maj 2016)

Sök