2958
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

594 Inlägg
23 december 2016
Har en fråga. Hur gör man med remote kabeln när man ska ha flera slutsteg i bilen?
Ska man dra en kabel till varje stel eller hur gör man?

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER

1 494 Inlägg
24 december 2016
Green_devil skrev:
Har en fråga. Hur gör man med remote kabeln när man ska ha flera slutsteg i bilen?
Ska man dra en kabel till varje stel eller hur gör man?

Precis, har dragit min rem till knappar och sen vidare till stegen så att jag kan starta/stänga av dom separat.

594 Inlägg
24 december 2016
Aha tackar så mkt för svaret. Då vet jag

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER

47 Inlägg
26 december 2016
Hejsan har några frågor, varför blir ljudet sämre när bilen är på? Och ska man köra med nå slutsteg/delningsfilter på 6x9?

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!

2 712 Inlägg
26 december 2016
Tja måste fråga.
Har en DLS Ultimate Nobelium, 15 tummare, ska bygga en liten sluten låda på 40 liter, har kört med det innan och är nöjd.

Den förra lådan byggde jag i 19mm mdf.

Kan det fungera lika bra med 16mm?
Frågar mest pga plast bristen haha!

Plötsliga stoppet är det som dödar..

19 Inlägg
12 januari 2017
Tja! Jag undrar om jag kan koppla 3st 12" Jbl cs1214 basar till mitt mds mono slutsteg? Håller det och hur ska jag koppla i så fall?

Lite info om basarna:
effekt rms 250w
Max Effekt 1000w
Impedans 4 ohm

Lite info om slutsteget:
POWER: 1600 Watt max,
1 x 800 WRMS (2 Ohm),
1 x 400 WRMS (4 Ohm).
CROSSOVER: Justerbar lågpass (40-400Hz) och justerbar ljuds högpassfilter (10-50Hz).

1 494 Inlägg
12 januari 2017
HRoshamn skrev:
Tja! Jag undrar om jag kan koppla 3st 12" Jbl cs1214 basar till mitt mds mono slutsteg? Håller det och hur ska jag koppla i så fall?

Lite info om basarna:
effekt rms 250w
Max Effekt 1000w
Impedans 4 ohm

Lite info om slutsteget:
1 x 800 WRMS (2 Ohm),
1 x 400 WRMS (4 Ohm).
CROSSOVER: Justerbar lågpass (40-400Hz) och justerbar ljuds högpassfilter (10-50Hz).

3st sådana passar inte super bra ihop med det steget, det landar på 1,34 ohm ifall du parallell kopplar dom, vet inte hur känsligt steget är men vet du inte vad du gör skulle jag inte rekommendera att lasta lägre än vad tillverkaren säger.

Så kör med 2 basar eller skaffa ett steg som är 1 ohm stabilt skulle jag säga.

19 Inlägg
14 januari 2017
Fjong skrev:
HRoshamn skrev:

Lite info om basarna:
effekt rms 250w
Max Effekt 1000w
Impedans 4 ohm

Lite info om slutsteget:
1 x 800 WRMS (2 Ohm),
1 x 400 WRMS (4 Ohm).

3st sådana passar inte super bra ihop med det steget, det landar på 1,34 ohm ifall du parallell kopplar dom, vet inte hur känsligt steget är men vet du inte vad du gör skulle jag inte rekommendera att lasta lägre än vad tillverkaren säger.

Okej. Så om jag ska köpa ett nytt slutsteg (helst mono), vad ska jag köpa då med tanke på infon om basarna som jag skrev?

1 494 Inlägg
15 januari 2017
HRoshamn skrev:
Fjong skrev:
HRoshamn skrev:

Lite info om basarna:
effekt rms 250w
Max Effekt 1000w
Impedans 4 ohm

Lite info om slutsteget:
1 x 800 WRMS (2 Ohm),
1 x 400 WRMS (4 Ohm).

Okej. Så om jag ska köpa ett nytt slutsteg (helst mono), vad ska jag köpa då med tanke på infon om basarna som jag skrev?

Ett 1 ohm stabilt steg, effekten är väl inte lika viktig men skulle nog sikta på nått som har runt 750-1000w

773 Inlägg
17 januari 2017
hejsan, skulle behöva lite hjälp med mitt billjud, det består utav
pioneer mvh560bt
gpx1226 x2 i db låda.
massive n4 2000w rms.

nu till mitt problen, så är det så om jag lyssnar på rock & hiphop så blir basen väldigt mullrig och bara möljer överhela låten ungefär blir inge rapp i den eller hur man ska förklara,

hur ska man ställa in steg osv för sånt?

19 Inlägg
22 januari 2017
Fjong skrev:
HRoshamn skrev:
Fjong skrev:

Ett 1 ohm stabilt steg, effekten är väl inte lika viktig men skulle nog sikta på nått som har runt 750-1000w

Okej! Skulle detta slutsteget fungera? http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-gm-d8601.html

96 Inlägg
10 februari 2017
Hallå!

Vet inte om det här är en dum fråga eller inte... men kan ett baselement frysa eller gå sönder av att bara stå länge?
Baselementet har suttit i lådan hela tiden och den har stått i en stängd bil i kallgarage i lite mer än 2.5år.
Jag är helt 100 på att det funkade innan det blev stående, men idag när jag kände på basen så är den nästan helt stum om man trycker lite på den, går att trycka lite men är nått skrapande ljud och inte alls mjukt och fint som det ska vara.
Har tagit in det nu så de får stå i värme en stund..

311 Inlägg
13 februari 2017
Mattii skrev:
Hallå!

Vet inte om det här är en dum fråga eller inte... men kan ett baselement frysa eller gå sönder av att bara stå länge?
Baselementet har suttit i lådan hela tiden och den har stått i en stängd bil i kallgarage i lite mer än 2.5år.
Jag är helt 100 på att det funkade innan det blev stående, men idag när jag kände på basen så är den nästan helt stum om man trycker lite på den, går att trycka lite men är nått skrapande ljud och inte alls mjukt och fint som det ska vara.
Har tagit in det nu så de får stå i värme en stund..

Jag hade ett Amega 15" element liggandes på vindsförrådet i cirka 2 år.
Det blev motsatt effekt, alltså att hela upphängningen blev förslappad.
Vände du elementet upp och ner så rörde sig allt ihop smile

Det blev ej bättre av att ligga inomhus i värme!

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

2 Inlägg
21 februari 2017
Tjäna, ja har lite problem med mina 2 SPL Dynamics XTR-200 D2 kopplat i 1ohm som jag driver med ett SPL Dynamics MD1500.1.

ja har provat olika lådor för mina basar varav 2 jag byggt själv och den 3 fick jag med basarna men ja får inget att spela riktigt som jag vill...

lådan ja fick med basarna spelade ganska ok men "slog igenom" vid hög volym och ganska djup bas och den lådan var på 32l netto (SPL Dynamics 2x8" box)  säljs på dbakuten.

fösta lådan ja byggde va på 110l netto med en 4 tums aeroport som var 30 cm lång och den spelade riktigt dåligt, lät som basarna va spräckta när dom satt i den.

ja gjorde ett nytt försök och byggde en låda på 75l netto med en 6tums aeroport som var full längd. den spelade över förväntan bra men samma som på den baslåda ja köpte så "slår" basarna igenom vid ganska djup bas..

ja skulle vilja ha en låda man kan spela ganska högt med men samtidigt "rent" utan att det slår igenom.

jag gissar på att avstämningen inte stämmer på mina lådor... ja skulle vilja ha hjälp med volym och avstämning på en låda till mina basar då ja tänkt bygga en ny om de är problemet.

spec på basen:
Effekttålighet RMS     500
MAX SPL Power     1000
Frekvensområde     25-300Hz
Känslighet     84,4dB
Impedans     2x2ohm
Storlek på baselement     8"
Fs     38Hz
X-max     13mm
Mms     189g
Cms     94,7
Re     3,6
Bl     18,3Tm
Sd     20,1
Qms     3,9
Qes     0,484
Qts     0,431
Vas     5,5L
Magnetstorlek     100Oz
Yttre diameter     220mm
Monteringshål     184mm
Inbyggnadsdjup     128mm
Vikt     8kg

mvh Jesper

441 Inlägg
1 mars 2017
Nu har jag googlat runt lite men jag blir inte klokare.

Hur blir det med ohm på kitsystem via delningsfilter?

Både diskanten och woofern är ju på 4 ohm.

Ser stereon/steget allting som 8 eller 2 ohm? Ser  stereon delningsfiltret som en högtalare på 4 ohm?

Hur gör jag om jag vill spela två kit på samma kanal?
Har ett GAS PRO 80.2 som är stabilt i både 2 ohm 4 ohm. Antar att jag ska paralellkoppla delningsfiltrena?

Det gäller ett Hertz DSK 165.3
https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dsk-1653-.html
Senast redigerat av Ainok (1 mars 2017)

Bass face
2 Inlägg
16 april 2017
Finns det nån som har använt sig av märket bass face är de bra eller bara?

4 Inlägg
18 april 2017
Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Är det ett bättre val att sätta en bas där varningstriangeln sitter?

Säkerligen dumma frågor, helt novis på detta!
Senast redigerat av K10 (18 april 2017)

Avstängd
10 388 Inlägg
18 april 2017
K10 skrev:
Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Beror ju givetvis på hur många liter lådan blir på. Finns en del element som fungerar "helt ok" även i små portade lådor

Skar vd-8 ska ha runt 20l har jag för mig i en portad låda, En RF Punch He2 RFP3208 runt 17 liter. Visst, den sistnämnda nöjer sig med typ 9 l sluten, så visst är där skillnad.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 Inlägg
18 april 2017
it_mutt skrev:
K10 skrev:

Beror ju givetvis på hur många liter lådan blir på. Finns en del element som fungerar "helt ok" även i små portade lådor

Skar vd-8 ska ha runt 20l har jag för mig i en portad låda, En RF Punch He2 RFP3208 runt 17 liter. Visst, den sistnämnda nöjer sig med typ 9 l sluten, så visst är där skillnad.

Oj, glömde det. Borde landa på 17l som innermått i en 15"-fälg. Låter som att jag ska kolla på 8-tummare. Tack iaf.

Avstängd
10 388 Inlägg
18 april 2017
K10 skrev:
it_mutt skrev:
K10 skrev:

Oj, glömde det. Borde landa på 17l som innermått i en 15"-fälg. Låter som att jag ska kolla på 8-tummare. Tack iaf.

Finns en uppsjö av basar som kan funka. Bara att kolla runt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök