1887
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

49 Inlägg
18 april 2017
#25901
K10 skrev:
Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Är det ett bättre val att sätta en bas där varningstriangeln sitter?

Säkerligen dumma frågor, helt novis på detta!

Går i samma funderingar i min egen bil, läs gärna projekttråden med för och nackdelar jag kommit fram till hittils.
Även en trevlig 8" bas från b2 som går att köra 7L slutet, samt 10 och 20l portat (enligt tillverkarnas förslag). smile


Of World
3 371 Inlägg
18 april 2017
#25902
Fundering kring koppling av bas via högnivå-->lågnivå men vilka högtalare är aktiva på dessa? Samt.. bygga in bas i sidan på bagaget vad krävs exakt?

Gäller en Toyota Prius 2006

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

4 Inlägg
20 april 2017
#25903
Har en dubbeldin i min Golf IV. Den svarta kontakten är gjuten i ett ganska stort plaststycke, men den bruna går att ta bort.
Alltså inga standard kontakter där man byter plats på två kablar.

Passar Biltemas iso-adapter för bl.a. VW, Opel och Citroen på denna?

Bilden på nätet visar inte själva kontaktstycket från rätt håll och det är en bit att åka..
Senast redigerat av K10 (20 april 2017)


1 777 Inlägg
21 april 2017
#25904
K10 skrev:
Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Är det ett bättre val att sätta en bas där varningstriangeln sitter?

Säkerligen dumma frågor, helt novis på detta!

Ja, det du har förstått stämmer.

Jag tror inte att varningstriangelns lilla plasthölje gömmer en 8" bas.

Dumma frågor kräver dumma svar.


Du kan också fundera på att ersätta 6,5" skräpet i bakdörrarna med riktiga 6,5" basar som gräver djupt, dvs har en frekvensgång ner till 30-40 hz. Då får du mer och bättre bas i kupén än med en 8" bas undangömd i skuffen.

1 494 Inlägg
21 april 2017
#25905
Bassiehof skrev:
K10 skrev:
Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Är det ett bättre val att sätta en bas där varningstriangeln sitter?

Säkerligen dumma frågor, helt novis på detta!

Ja, det du har förstått stämmer.

Jag tror inte att varningstriangelns lilla plasthölje gömmer en 8" bas.

Dumma frågor kräver dumma svar.


Du kan också fundera på att ersätta 6,5" skräpet i bakdörrarna med riktiga 6,5" basar som gräver djupt, dvs har en frekvensgång ner till 30-40 hz. Då får du mer och bättre bas i kupén än med en 8" bas undangömd i skuffen.

Går att få en singel 8'' i skuffen att spela riktigt bra om man gör rätt, har en i min v70 och det är bra drag i den. Att sätta basar i dörrarna medför dock en del problem. För det första är det svårt att få dörren tät och stum vilket är väldigt avgörande för resultatet samt att det är svårt att påverka volym och få till en bra port.

Det går att bygga in lådor på sidorna där triangeln sitter om man lägger lite tid på det. Gäller bara att räkna ordentligt i förväg och sedan välja element som passar utrymmet.


4 Inlägg
21 april 2017
#25906
Bassiehof skrev:
K10 skrev:
Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Är det ett bättre val att sätta en bas där varningstriangeln sitter?

Säkerligen dumma frågor, helt novis på detta!

Ja, det du har förstått stämmer.

Jag tror inte att varningstriangelns lilla plasthölje gömmer en 8" bas.

Dumma frågor kräver dumma svar.


Du kan också fundera på att ersätta 6,5" skräpet i bakdörrarna med riktiga 6,5" basar som gräver djupt, dvs har en frekvensgång ner till 30-40 hz. Då får du mer och bättre bas i kupén än med en 8" bas undangömd i skuffen.

Det finns så kallade formanpassade lådor som man sätter där varningstriangeln sitter.

Skit samma, köpte 2x12 istället.


1 777 Inlägg
22 april 2017
#25907
Fjong skrev:
Bassiehof skrev:
K10 skrev:
Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Är det ett bättre val att sätta en bas där varningstriangeln sitter?

Säkerligen dumma frågor, helt novis på detta!

Ja, det du har förstått stämmer.

Jag tror inte att varningstriangelns lilla plasthölje gömmer en 8" bas.

Dumma frågor kräver dumma svar.


Du kan också fundera på att ersätta 6,5" skräpet i bakdörrarna med riktiga 6,5" basar som gräver djupt, dvs har en frekvensgång ner till 30-40 hz. Då får du mer och bättre bas i kupén än med en 8" bas undangömd i skuffen.

Går att få en singel 8'' i skuffen att spela riktigt bra om man gör rätt, har en i min v70 och det är bra drag i den. Att sätta basar i dörrarna medför dock en del problem. För det första är det svårt att få dörren tät och stum vilket är väldigt avgörande för resultatet samt att det är svårt att påverka volym och få till en bra port.

Det går att bygga in lådor på sidorna där triangeln sitter om man lägger lite tid på det. Gäller bara att räkna ordentligt i förväg och sedan välja element som passar utrymmet.

Jag har som de flesta andra 6,5" i dörrarna. En ordentlig baffel är ett måste. Det är inte svårt att få dörren "tät". Det du behöver fundera på är akustisk kortslutning, och det räcker med en "tät" ring av tjock skumplast, den med folie, från Biltema mellan plåten som högtalaren (eller baffeln) sitter monterad i och dörrsidan. Andra tätar hålen i dörrplåten med allt möjligt, men den här lösningen är lika enkel som genialisk.  Den där triangeln sitter på lite olika ställen, bl a fäst under bakluckan på en Saab 9-5 sedan så den är lättåtkomlig när skuffen är ockuperad . Reservhjulsbaljan kanske är ett mera korrekt begrepp.

1 494 Inlägg
22 april 2017
#25908
Bassiehof skrev:
Fjong skrev:
Bassiehof skrev:

Ja, det du har förstått stämmer.

Jag tror inte att varningstriangelns lilla plasthölje gömmer en 8" bas.

Dumma frågor kräver dumma svar.


Du kan också fundera på att ersätta 6,5" skräpet i bakdörrarna med riktiga 6,5" basar som gräver djupt, dvs har en frekvensgång ner till 30-40 hz. Då får du mer och bättre bas i kupén än med en 8" bas undangömd i skuffen.

Går att få en singel 8'' i skuffen att spela riktigt bra om man gör rätt, har en i min v70 och det är bra drag i den. Att sätta basar i dörrarna medför dock en del problem. För det första är det svårt att få dörren tät och stum vilket är väldigt avgörande för resultatet samt att det är svårt att påverka volym och få till en bra port.

Det går att bygga in lådor på sidorna där triangeln sitter om man lägger lite tid på det. Gäller bara att räkna ordentligt i förväg och sedan välja element som passar utrymmet.

Jag har som de flesta andra 6,5" i dörrarna. En ordentlig baffel är ett måste. Det är inte svårt att få dörren "tät". Det du behöver fundera på är akustisk kortslutning, och det räcker med en "tät" ring av tjock skumplast, den med folie, från Biltema mellan plåten som högtalaren (eller baffeln) sitter monterad i och dörrsidan. Andra tätar hålen i dörrplåten med allt möjligt, men den här lösningen är lika enkel som genialisk.  Den där triangeln sitter på lite olika ställen, bl a fäst under bakluckan på en Saab 9-5 sedan så den är lättåtkomlig när skuffen är ockuperad . Reservhjulsbaljan kanske är ett mera korrekt begrepp.

Hur har du tätat gummilisten som ligger emot rutan? Svårt att få så stora ytor millimeter tunn plåt att bli stum med.

För övrigt sa ju ts att han har en golf variant, så var triangeln sitter i en saab spelar ju inte direkt någon roll..


1 777 Inlägg
22 april 2017
#25909
Fjong skrev:
Bassiehof skrev:
Fjong skrev:
Går att få en singel 8'' i skuffen att spela riktigt bra om man gör rätt, har en i min v70 och det är bra drag i den. Att sätta basar i dörrarna medför dock en del problem. För det första är det svårt att få dörren tät och stum vilket är väldigt avgörande för resultatet samt att det är svårt att påverka volym och få till en bra port.

Det går att bygga in lådor på sidorna där triangeln sitter om man lägger lite tid på det. Gäller bara att räkna ordentligt i förväg och sedan välja element som passar utrymmet.

Jag har som de flesta andra 6,5" i dörrarna. En ordentlig baffel är ett måste. Det är inte svårt att få dörren "tät". Det du behöver fundera på är akustisk kortslutning, och det räcker med en "tät" ring av tjock skumplast, den med folie, från Biltema mellan plåten som högtalaren (eller baffeln) sitter monterad i och dörrsidan. Andra tätar hålen i dörrplåten med allt möjligt, men den här lösningen är lika enkel som genialisk.  Den där triangeln sitter på lite olika ställen, bl a fäst under bakluckan på en Saab 9-5 sedan så den är lättåtkomlig när skuffen är ockuperad . Reservhjulsbaljan kanske är ett mera korrekt begrepp.

Hur har du tätat gummilisten som ligger emot rutan? Svårt att få så stora ytor millimeter tunn plåt att bli stum med.

För övrigt sa ju ts att han har en golf variant, så var triangeln sitter i en saab spelar ju inte direkt någon roll..

Det behövs inte när du "tätar" med en skumgummiring runt högtalaren mellan plåten och dörrsidan. Det blir inte lufttätt, men det blir ingen akustisk kortslutning. Du får dämpa ordentligt med bitumen och använda en baffel (mdf). Det är ju likadant för en vanlig dörrhögtalare, som också kan gå ner till 50-60 hz, så varför skulle det inte funka när basen spelar ner till 30-40 hz? Det där med reflexport är overrated för att du får ett "naturligt" lyft i basen i en kupé. Dessutom blir det bättre transientsvar med basen i kupén. Poängen är väl att jag inte vet var triangeln sitter i en Golf variant, årsmodell okänd.
Senast redigerat av Bassiehof (22 april 2017)

1 494 Inlägg
23 april 2017
#25910
Bassiehof skrev:
Fjong skrev:
Bassiehof skrev:

Jag har som de flesta andra 6,5" i dörrarna. En ordentlig baffel är ett måste. Det är inte svårt att få dörren "tät". Det du behöver fundera på är akustisk kortslutning, och det räcker med en "tät" ring av tjock skumplast, den med folie, från Biltema mellan plåten som högtalaren (eller baffeln) sitter monterad i och dörrsidan. Andra tätar hålen i dörrplåten med allt möjligt, men den här lösningen är lika enkel som genialisk.  Den där triangeln sitter på lite olika ställen, bl a fäst under bakluckan på en Saab 9-5 sedan så den är lättåtkomlig när skuffen är ockuperad . Reservhjulsbaljan kanske är ett mera korrekt begrepp.

Hur har du tätat gummilisten som ligger emot rutan? Svårt att få så stora ytor millimeter tunn plåt att bli stum med.

För övrigt sa ju ts att han har en golf variant, så var triangeln sitter i en saab spelar ju inte direkt någon roll..

Det behövs inte när du "tätar" med en skumgummiring runt högtalaren mellan plåten och dörrsidan. Det blir inte lufttätt, men det blir ingen akustisk kortslutning. Du får dämpa ordentligt med bitumen och använda en baffel (mdf). Det är ju likadant för en vanlig dörrhögtalare, som också kan gå ner till 50-60 hz, så varför skulle det inte funka när basen spelar ner till 30-40 hz? Det där med reflexport är overrated för att du får ett "naturligt" lyft i basen i en kupé. Dessutom blir det bättre transientsvar med basen i kupén. Poängen är väl att jag inte vet var triangeln sitter i en Golf variant, årsmodell okänd.

En sluten låda som läcker? wink Ser fortfarande ingen fördel med att sätta en bas i en läckande låda när du kan ha en tät och stum låda i bagagen. Samma sak gäller självklart midbasar men till skillnad från basen så har man inte mycket att välja på mer än att sätta dom i dörrarna.


2 712 Inlägg
23 april 2017
#25911
Tjena måste bara fråga en sak..

Jag har lite billjud liggandes över från förra bilen som jag nu efter ca 1,5 år fått tummen ur och ska stoppa in i nya..

Det jag tänker på är framkitet jag har.

Jag har detta slutsteg : http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1030

Och detta kittet http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1244

Dessvärre kan jag inte använda diskanterna då jag inte har något ställe att sätta dem. däremot har jag ett par nya Koax i brädan som låter bra och endast sköter de "högre" frekvenserna pga delningsfilter..

Kan jag utan några problem endast koppla in 6,5an på Woofer på filtret?

Är det någon risk med det slutsteget om man spelar normal volym? spelar aldrig jätte högt så.. smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

49 Inlägg
23 april 2017
#25912
amoreex skrev:
Tjena måste bara fråga en sak..

Jag har lite billjud liggandes över från förra bilen som jag nu efter ca 1,5 år fått tummen ur och ska stoppa in i nya..

Det jag tänker på är framkitet jag har.

Jag har detta slutsteg : http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1030

Och detta kittet http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1244

Dessvärre kan jag inte använda diskanterna då jag inte har något ställe att sätta dem. däremot har jag ett par nya Koax i brädan som låter bra och endast sköter de "högre" frekvenserna pga delningsfilter..

Kan jag utan några problem endast koppla in 6,5an på Woofer på filtret?

Är det någon risk med det slutsteget om man spelar normal volym? spelar aldrig jätte högt så.. smile

Det går alltid få in ett par diskanter, det krävs olika mycket jobb bara wink
Men hur det är med filtret utan diskar vet jag inte.. Men om du har hög/lågpass  filter i slutsteget så kan du väl köra basarna direkt och ställa hur högt dom ska spela via steget smile


2 712 Inlägg
23 april 2017
#25913
Caari skrev:
Det går alltid få in ett par diskanter, det krävs olika mycket jobb bara wink
Men hur det är med filtret utan diskar vet jag inte.. Men om du har hög/lågpass  filter i slutsteget så kan du väl köra basarna direkt och ställa hur högt dom ska spela via steget smile

Jo vet det går, var inne på att plasta först, men då jag saknar kunskapen så avvaktar jag med det, för o se hur bra detta spelar smile

Tänker du på detta :
- Inbyggt in/urkopplingsbart lågpassfilter till subbas, variabelt mellan 50 - 500 Hz.
- Högpassfiltret är variabelt mellan 15 - 150 Hz.? smile

Funderar vilken frekvens filtret sätter från start.

Och läser man i manualen på DLS så står det att filterboxarna måste användas smile

Så det blir nog att använda dem. sen se hur det fungerar haha! smile
Senast redigerat av amoreex (23 april 2017)

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 777 Inlägg
23 april 2017
#25914
Fjong skrev:
Bassiehof skrev:
Fjong skrev:

Hur har du tätat gummilisten som ligger emot rutan? Svårt att få så stora ytor millimeter tunn plåt att bli stum med.

För övrigt sa ju ts att han har en golf variant, så var triangeln sitter i en saab spelar ju inte direkt någon roll..

Det behövs inte när du "tätar" med en skumgummiring runt högtalaren mellan plåten och dörrsidan. Det blir inte lufttätt, men det blir ingen akustisk kortslutning. Du får dämpa ordentligt med bitumen och använda en baffel (mdf). Det är ju likadant för en vanlig dörrhögtalare, som också kan gå ner till 50-60 hz, så varför skulle det inte funka när basen spelar ner till 30-40 hz? Det där med reflexport är overrated för att du får ett "naturligt" lyft i basen i en kupé. Dessutom blir det bättre transientsvar med basen i kupén. Poängen är väl att jag inte vet var triangeln sitter i en Golf variant, årsmodell okänd.

En sluten låda som läcker? wink Ser fortfarande ingen fördel med att sätta en bas i en läckande låda när du kan ha en tät och stum låda i bagagen. Samma sak gäller självklart midbasar men till skillnad från basen så har man inte mycket att välja på mer än att sätta dom i dörrarna.

Vem har sagt nåt om en sluten låda? Dörren blir akustiskt "tät" med en skumgummiring mellan plåten och dörrsidan, runt högtalaren. Hur stum dörren blir beror på konstruktionen. Om du vill lägga ner hur mycket tid som helst och plasta en låda i dörren, be my guest, men bitumen och dämpfilt dämpar tillräckligt bra, sen får du som sagt ha nån slags baffel i mdf för att montera basen. Lösningen funkar bra i en bruks/familjebil.

1 777 Inlägg
23 april 2017
#25915
amoreex skrev:
Caari skrev:
Det går alltid få in ett par diskanter, det krävs olika mycket jobb bara wink
Men hur det är med filtret utan diskar vet jag inte.. Men om du har hög/lågpass  filter i slutsteget så kan du väl köra basarna direkt och ställa hur högt dom ska spela via steget smile

Jo vet det går, var inne på att plasta först, men då jag saknar kunskapen så avvaktar jag med det, för o se hur bra detta spelar smile

Tänker du på detta :
- Inbyggt in/urkopplingsbart lågpassfilter till subbas, variabelt mellan 50 - 500 Hz.
- Högpassfiltret är variabelt mellan 15 - 150 Hz.? smile

Funderar vilken frekvens filtret sätter från start.

Och läser man i manualen på DLS så står det att filterboxarna måste användas smile

Så det blir nog att använda dem. sen se hur det fungerar haha! smile

Vilket filter du ska använda beror på i vilket frekvensområde du vill att de ska spela. Om de bara ska spela upp till 500 hz kan du använda stegets filter och skippa DLS eget, tvärtom om de ska spela över 500 hz.

2 712 Inlägg
23 april 2017
#25916
Bassiehof skrev:
amoreex skrev:
Caari skrev:
Det går alltid få in ett par diskanter, det krävs olika mycket jobb bara wink
Men hur det är med filtret utan diskar vet jag inte.. Men om du har hög/lågpass  filter i slutsteget så kan du väl köra basarna direkt och ställa hur högt dom ska spela via steget smile

Jo vet det går, var inne på att plasta först, men då jag saknar kunskapen så avvaktar jag med det, för o se hur bra detta spelar smile

Tänker du på detta :
- Inbyggt in/urkopplingsbart lågpassfilter till subbas, variabelt mellan 50 - 500 Hz.
- Högpassfiltret är variabelt mellan 15 - 150 Hz.? smile

Funderar vilken frekvens filtret sätter från start.

Och läser man i manualen på DLS så står det att filterboxarna måste användas smile

Så det blir nog att använda dem. sen se hur det fungerar haha! smile

Vilket filter du ska använda beror på i vilket frekvensområde du vill att de ska spela. Om de bara ska spela upp till 500 hz kan du använda stegets filter och skippa DLS eget, tvärtom om de ska spela över 500 hz.

Vad är ett lagom frekvens då?
Dem ska agera typ midbas,
Vilka frekvens är DLS eget filter i ?
Alltså vilket område?

Vill det ska vara lite "bas" i dem typ tills jag sätter i baslåda smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 777 Inlägg
23 april 2017
#25917
amoreex skrev:
Bassiehof skrev:
amoreex skrev:

Jo vet det går, var inne på att plasta först, men då jag saknar kunskapen så avvaktar jag med det, för o se hur bra detta spelar smile

Tänker du på detta :
- Inbyggt in/urkopplingsbart lågpassfilter till subbas, variabelt mellan 50 - 500 Hz.
- Högpassfiltret är variabelt mellan 15 - 150 Hz.? smile

Funderar vilken frekvens filtret sätter från start.

Och läser man i manualen på DLS så står det att filterboxarna måste användas smile

Så det blir nog att använda dem. sen se hur det fungerar haha! smile

Vilket filter du ska använda beror på i vilket frekvensområde du vill att de ska spela. Om de bara ska spela upp till 500 hz kan du använda stegets filter och skippa DLS eget, tvärtom om de ska spela över 500 hz.

Vad är ett lagom frekvens då?
Dem ska agera typ midbas,
Vilka frekvens är DLS eget filter i ?
Alltså vilket område?

Vill det ska vara lite "bas" i dem typ tills jag sätter i baslåda smile

Jag venne, kompis! Du får testa!
Då är det heta bandpassfilter, och du använda stegets hög- och lågpassfilter, typ 60 till 200 hz.
Ingen aning, men ett 2-vägskit brukar väl ha en delningsfrekvens mellan 1500-4000 hz.
Där pizzan säljer svart.

502 Inlägg
26 april 2017
#25918
Är på jakt efter en ny huvudenhet och funderar lite på Soundpressure bx-110, är det någon som vet om det är någonting att ha?

Vill främst ha en ny stereo med blåtand så man kan styra via stereon och ha telefonen kvar i fickan, har GAS tolva och original högtalare så är inte ute efter några värsting grejor smile


http://www.soundpressure.se/BX-110.Universal.DVD.GPS
Senast redigerat av Sonnback (26 april 2017)


59 Inlägg
26 april 2017
#25919
Tjena! Har nyss monterat slutsteg och baslåda i bilen, och allting fungerar hur bra som helst!

Men har en liten säkerhetsfråga bara. Idag ska jag plocka bort slutsteget för att bygga om fästet för det, men räcker det att skruva bort - från batteriet så bryter jag kretsen, eller ska jag skruva bort slutstegets jordpunkt efter det också med något icke-ledande?

Tacksam för svar så jag inte ger mig själv en stöt smile

3 Inlägg
1 maj 2017
#25920
Hej!
Jag har en Aero 9-3 OG och har nyss fått ta över en del ljudprylar till bilen.
Som ni ser på bilden är det en Kicker 400.1 slutsteg, en kondensator och lite smått och gott.
Just nu har jag en Alpine UTE-72BT stereo sittandes och ett par aftermarket högtalare i framdörrarna, som jag dessvärre tycker låter rätt risigt vid högre volym.
Jag skulle verkligen uppskatta om jag kunde få lite hjälp med vilka saker som behöver införskaffas för att få ett schysst ljud till ett lite mindre pris. Tänker mig mellan 1000-3000 kr inkl. högtalare och sub.
Förstår inte heller skillnad på mellanregister/diskant högtalare osv..?  Vad ska man ha? Olika högtalare bak och fram?
Otroligt tacksam för hjälp!
Mvh Isak
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223096/223096-dd1299e6a88d8a594ed84f7231ee3872.jpg



Sök