1964
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

5 Inlägg
8 januari 2020
Någon här som har lite information om gas PRO 12D2 kanske till och med en spec på information om den?

1 523 Inlägg
8 januari 2020
Emretsson skrev:
Någon här som har lite information om gas PRO 12D2 kanske till och med en spec på information om den?

"GAS PRO 12D2 är en 12" bas med dubbla 2 ohms talspolar, med RMS-tålighet på 500W. Det innebär att man i PRO 12D2 får både möjlighet att avgöra slutlasten mot slutsteg (1 eller 4 ohm) samt möjlighet att spela riktigt, riktigt högt!

500W RMS/1000W MAX
2x2 ohm impedans
GAS klassiska design

PRO-serien har en historia av välkonstruerade element i en grym prisklass. Den nya generation är bättre än någonsin. Kraftigare magnetkonstruktion, dubbla spiders, dubbla talspolar och en förhållandesvis hög effekttålighet ger oss baselement som förgyller det lägre registret av ljudbilden med sin närvaro, och allt detta till ett rimligt pris.

PRO 12D2 är ett svårtslaget alternativ i prisklassen, där PRO-serien alltid varit en stor gigant. Designen är också den exakt lika iögonfallande som vanligt, med svart kon och tydliga orange sömmar samt logga.

VAS: 41.05L
Qts: 0.56
Fs: 34.42Hz
Re: 4,2Ω
SPL: 86.37 dB"

51 Inlägg
15 februari 2020
Tja!
tänkte beställa hem lite ljud till saaben jag införskaffa idag.
saab 9-3 2009

högtalarna i dörrarna i fram tänkte jag byta ut mot ett par Hertz MP 165P.3 PRO.
Hatthyllan hade jag tänkt ett par Rockford Punch 6x9tum.
instrumentpanelen blir det Rockford Punch 3.5tum.
huvudenhet tänkte jag Sony XAV-AX3005DB.
Slutsteg har jag jävligt dålig koll på men har kikat lite på EDGE EDA200.4-E7
ligger rätt i pris klass men de kanske är på tok för klent?

baslåda får vänta är inte ute efter jätte mycket bas utan ett klarare och bättre ljud jämfört med orginal och hoppas på att dom högtalarna jag har tänkt mig levererar lite bas iallafall.

Har jag missat något eller något annat att tänka på?

Mvh Lukas

22 Inlägg
9 mars 2020
Hej, jag har en stereo av märket GAS som saknar kontakt. Någon här kanske vet vart jag får tag i en? Har frågat BRL men dom kunde inte hjälpa mig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195351/195351-db4cf2823102377a73aae42976370c40.jpg
Senast redigerat av Leumasen (9 mars 2020)

2 037 Inlägg
9 mars 2020
Leumasen skrev:
Hej, jag har en stereo av märket GAS som saknar kontakt. Någon här kanske vet vart jag får tag i en? Har frågat BRL men dom kunde inte hjälpa mig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195351/195351-db4cf2823102377a73aae42976370c40.jpg

Kanske funkar med en sån här exempelvis: https://www.ebay.co.uk/itm/360704343819

2 Inlägg
11 mars 2020
Jag har en kapad 740 och jag har just nu 2x10 och ett dåligt slutsteg på 200watt
Men jag ska fixa nya basar och nytt slutsteg någon som vet några billiga och bra basar/Slutsteg
Det kan vara både 12or och 10or

715 Inlägg
14 juni 2020
Bassiehof skrev:
mulleina skrev:
Är där skillnad på audio preout och subwoofer preout? Jag antar ju att om man har baslåda så ska baslådans slutsteg gå till subwoofer preout. Det som gör mig lite förvirrad är att audio preout är två (röd och vit som vanligt) men att subwoofer preout är en ensam. Ska man då sätta ett Y på den?

Klar det är skillnad. Sub out har egna filter och justeringsmöjligheter som är anpassade för en bas. Signalen är i mono så du inte behöver dubbla basar/talspolar. Kolla manualen.

Jag hittade inget i stereomanualen och jag kollat i andra slutstegsmanualer men jag gjorde som så att jag satte Y-kabel på preouten. Nu är jag lite osäker om signalen blir rätt då? För nu när jag tänker på det så känns det lite konstigt att det skulle bli rätt, att signalen från en kabel skulle kunna dela sig till två. Stereon är en kenwood dmx 120BT
Senast redigerat av mulleina (14 juni 2020)

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
14 juni 2020
Leumasen skrev:

fråga brl är ju mitt tips.. eftersom dom säljer gas.

Kör fort så hinner inget hända...

2 037 Inlägg
14 juni 2020
mulleina skrev:
Bassiehof skrev:
mulleina skrev:
Är där skillnad på audio preout och subwoofer preout? Jag antar ju att om man har baslåda så ska baslådans slutsteg gå till subwoofer preout. Det som gör mig lite förvirrad är att audio preout är två (röd och vit som vanligt) men att subwoofer preout är en ensam. Ska man då sätta ett Y på den?

Klar det är skillnad. Sub out har egna filter och justeringsmöjligheter som är anpassade för en bas. Signalen är i mono så du inte behöver dubbla basar/talspolar. Kolla manualen.

Jag hittade inget i stereomanualen och jag kollat i andra slutstegsmanualer men jag gjorde som så att jag satte Y-kabel på preouten. Nu är jag lite osäker om signalen blir rätt då? För nu när jag tänker på det så känns det lite konstigt att det skulle bli rätt, att signalen från en kabel skulle kunna dela sig till två. Stereon är en kenwood dmx 120BT

Funkar hur bra som helst att göra så som du gjort.

2 Inlägg
30 juni 2020
Undrar vad som kan vara fel med mitt Xcelsus Magma 220.4 steg? När man till exempel släpper steget så det dunsar ner lite så sprakar det till i middarna, sedan går det i protect. Ibland kan detta även göra att basarna slår till. tycker det med basarna är skit konstigt eftersom basarna sitter på ett helt annat steg? Nån som varit med om liknande i annat steg eller ett lika steg? Alla kablar sitter som det ska, har hållt på med ljud ett bra tag nu så har koll, men har noll koll på hur steg funkar och vad som orsakar dessa fel.

Mvh Hampus.

45 Inlägg
6 september 2020
Någon som har något tips på bra bas och slutsteg man kan köpa? Ska snart skaffa A traktor. Vill helst ha en bas som är större än 10 tum och som spelar rätt så djupa bastoner eller vad man säger?!? Kan inte så mycket om billjud heller. Vill ha 2 basar och ett slutsteg för max kanske 5000-8000kr (Ju billigare desto bättre). Baslåda ska jag bygga själv:)

Som sagt så kan jag inte så mycket om billjud och vill gärna lära mig lite så om någon vill får dom gärna förklara vad allt betyder t.ex watt och ohm. Har för mig att hz är hur djupa eller höga bastonerna är? iaf så är jag lite osäker på vad jag behöver? Räcker bas och slutsteg eller behövs det något mer? (Förutom kablar då heheh) A traktorn jag ska bygga ljud i kommer vara Volvo V70 2008 eller en Volvo v70 awd. Vet ju själv inte heller vilka märken som är bra. Vet bara t.ex att GAS är rätt populärt men vet inte om det är bra kvalitet på produkterna eller om det spelar bra?

Iallafall behöver en eller två basar jag kan spela på parkeringen utanför skolan som kommer få folk att vända blicken till!

30 Inlägg
24 september 2020
Vad rekommenderar du?
Byta original bilstereon till en eftermarknad stereo och ha kvar orginalhögtalarna eller byta orginalhögtalarna och ha kvar original stereon?

23 Inlägg
9 oktober 2020
Hej!
Har en V70 2008, jag undrar om det är svårt att koppla in slutsteg och baslåda på original stereo.
Och behövs det en ljudprocessor om jag har stora ljudpaketet?
Och hur svårt är det att koppla in en ljudprocessor.
Skicka gärna kopplingsscheman smile

Tack på förhand!

10 Inlägg
13 januari 2021
Hej alla
Har 4 st 3ohms högtalare som skall sitta i hatthyllan och ett 4-kanals steg där minsta impedans vid 4-kanalsanvändning för respektive HT är 2ohm samt vid 2-kanals bryggkoppling 4ohm för respektive HT.
Hur kopplar jag för att inte det ska bli fel om jag vill köra alla 4 på på steget
Bryggat 2-kanals?
Eller har jag som enda alternativ att köra 4-kanals?
Steget blir väl belastat med 1,5ohm om jag väljer att brygga det i 2 kanaler med 4 högtalare?
Det är ett JBL GTR-104 och 4st GTO939
Vad jag förstår så om jag seriekopplar 2st så dubblas impedansen till 6ohm
Och om jag paralellkopplar så halveras den till 1,5ohm?
Antar att det negativa är att belasta nedåt men påverkas steget också negativt med ett högre ohm-tal eller är det ljudet som påverkas?

1 777 Inlägg
15 januari 2021
Bryggat blir 0,75 Ohm. Du får köra fyrkanals.

14 149 Inlägg
15 januari 2021
skulle nog köra  serie så det blir 6ohm per par..   och brygga på steget.   

igentligen har du ju bara 4kanaler som alternativ men steg brukar inte vara så känsliga..
Senast redigerat av Growe (15 januari 2021)

1 777 Inlägg
15 januari 2021
Growe skrev:

igentligen har du ju bara 4kanaler som alternativ men steg brukar inte vara så känsliga..

Det blir 3 Ohm i vilket fall.

14 149 Inlägg
15 januari 2021
Bassiehof skrev:
Growe skrev:

Det blir 3 Ohm i vilket fall.

jo det vet jag smile    men tror det klarar 3ohm bryggat istället för 4ohm   aldrig haft några problem att lasta ner stereo steg jättemycket..   körde mitt 4ohm stabila i 1ohm.  utan problem.   lasta det med 2st 4ohms basar pararell kopplat och det pallade.. körde från örebro mot Eda på full volym och när jag paserat arvika slog steget av sig pga värmen men det var 30+ och steget var rätt varmt men när det var kallt igen så var det bara att spela vidare.. 

iof var det lite bättre grejer förr  var ett gammalt Lanzar optidrive 2150 smile

men det är så klart alltid en risk att lasta ner steg för mycket.
Senast redigerat av Growe (15 januari 2021)

1 777 Inlägg
15 januari 2021
Det beror helt på hur strömstarkt det är, men det bästa är att följa tillverkarens rekommendation. Det är bara 3 Ohm nominell impedans. Det kan alltså dippa under 3 Ohm under vissa omständigheter.

14 149 Inlägg
15 januari 2021
Bassiehof skrev:
Det beror helt på hur strömstarkt det är, men det bästa är att följa tillverkarens rekommendation. Det är bara 3 Ohm nominell impedans. Det kan alltså dippa under 3 Ohm under vissa omständigheter.

självklart.   är det något steg att ha så kommer det bara gå i protect..   lite värre är det att lasta ett gammalt steg som kondingarna börjar bli dåliga.. då kan man släppa ur röken ur grejerna. 

men det var derför jag skrev att igentligen är det 4kanaler som gäller.. smile  kanske skulle varit lite mer nogrann i hur jag skrev det..  började med mitt egna stereobygge när jag var 17 eller nått sånt och är 43 idag så man har snappat upp en del saker under åren så man glömmer lätt bort att yngre inte hunnit lära sig alla dumheter som man snappat upp

jag personligen hade inte tvekat men har man inte råd med att steget riskerar att gå upp i rök så ska kanske man ska ta det försiktigt...

det som jag anser är viktigaste är att man har kablar och sånt anslutna ordekligt och har ström till grejerna...

att jag inte eldat upp mer saker när jag var yngre är för mig en gåta..     jag körde ett Lanzar optdrive 50c och ett 2150 och ett 2050 i min fiat uno utan att ha gjort några uppgraderingar av varken batteri eller laddningsystem inte ens gjort big tree..     men det spelade  mycket bättre än vad någon annan stereo anläggning jag hört.. kanske inte högre och kanske inte finare.. men  kvaliten i basen var sjuk riktigt hård och distinkt..

Sök