2529
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
6 oktober 2010
Gronwalls skrev:
FreddeLi skrev:
Gronwalls skrev:

Nej det var int så jag mena, men vill ha kitsystem som funkar bra i en 740 då och spelar ok i orginalhålen.
och om det inte går utan att jag måste göra om dörrsidorna så får jag väl ha kvar dom högtalar jag har i nu smile

okej då är jag med dig! jag personligen har ingen erfarenhet av kitsystem så kan inte rekomendera något speciellt. däremot så kan jag säga dig att 2500kr är ingen ide att lägga om du inte tänker göra något med dörrarna. kommer inte låta bättre än om du köper ett system för halva priset.
hade jag varit du så hade jag dämpat dörrarna och sett till så att dörren är stabil och högtalaren går att montera stumt i dörren. är inte så mycket jobb egentligen.
vad ska du driva kitsystemet med tänkte du? smile

MVH

Har ett litet mutant steg som jag driver 6*9 med, men tänkte kasta ur dom å ha det steget till kit-systemet

Asså det kommer inte att bli bra. beror ju helt på om du vill ha ett jäkla brölande eller om du vill spela satan.  Ska du driva ett 5.25" kit på ett steg så ja då måste det sitta fast.
Du pratar om 2500-3000:- eller nåt, ja då är det bra ljud. riktigt finlir. men då måste skiten dämpas och sitta korrekt.

http://www.garaget.org/video/y7oxrza6jtrl

Dessa högtalare kostar 99kr paret. Tycker du att det duger så köp dem.

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=167

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2010
primeramannen skrev:
Quadrablast skrev:
primeramannen skrev:
vart i stockholm kan jag hitta 35mm2 krympslang i svart och rött?

Hobbybutiker, Kjell&co m.fl.

kan du ge mig en länk?
kollade nämligen på kjell&co,clas ohlson och biltema.
kjell&co hade 45mm inte 35mm2.
clas ohlson hade 25,4mm och bara i svart.
biltema hade bara upp till 10mm

Krympslang mäts inte i mm2 (area) utan i mm (diameter), "arean" i en krympslang är ju bara luft så det är ointressant. Kjell & Company har fina paket med blandade storlekar på krympslang, finns både röd och svart, den grövsta där i borde passa utan problem.

Gronwalls skrev:
Vela inte göra någon ny tråd bara för denna fråga, men är ute efter ett par riktigt jävla bra 5,25" ( ska passa i en volvo 740 i orginalhålen ) ett par alltså och får kosta kanske 2500 - 3000 kr. vad ska ja leta efter då?

Amega Q-Cox500 + Silent Coat + ett steg = roligt! Eller om du prompt vill ha kitsystem så finns ju DLS UR5i till ett väldigt bra pris nu. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (6 oktober 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
6 oktober 2010
Drönirettab skrev:
Om du parallellkopplar alla midbasarna i varje dörr så blir det 1 Ohms belastning, tex GZHA 2350XII skulle nog trycka på ganska bra i så fall. Jag vet dock inte vad ett sånt steg kostar. smile

ok så det går att köra 4 midbasar på 1 ohm?

går det då att koppla 2 st på 1 ohm med eller blir det 2 ohm då?

dom stegen ligger runt 5 tusen styck så njaaae.. inte direkt så kul att kasta ut bara 10 papp på steg för midsystemet tongue

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2010
Om midbasarna har enkla 4Ohms spolar (vilket dom flesta har) så blir det 1Ohm om du parallellkopplar 4st, 2Ohm om du parallellkopplar 2st. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

907 Inlägg
6 oktober 2010
ChriZtoffer skrev:
primeramannen skrev:
Quadrablast skrev:

Hobbybutiker, Kjell&co m.fl.

kan du ge mig en länk?
kollade nämligen på kjell&co,clas ohlson och biltema.
kjell&co hade 45mm inte 35mm2.
clas ohlson hade 25,4mm och bara i svart.
biltema hade bara upp till 10mm

Krympslang mäts inte i mm2 (area) utan i mm (diameter), "arean" i en krympslang är ju bara luft så det är ointressant. Kjell & Company har fina paket med blandade storlekar på krympslang, finns både röd och svart, den grövsta där i borde passa utan problem

åfan där fick man lära sig nått nytt,då är det bara fara in till dom nån dag och köpa då

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2010
Nu har jag lite tråkigt så jag tar och länkar till dom så får du numren, röd & svart. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

907 Inlägg
6 oktober 2010
ChriZtoffer skrev:
Nu har jag lite tråkigt så jag tar och länkar till dom så får du numren, röd & svart. smile

perfect tack så mycket underlättade ganska mycket

138 Inlägg
7 oktober 2010
Ja altså jord-sladden/negativ

MVH

Självmord är det enda alternativet.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
7 oktober 2010
hyperspace skrev:

MVH

förstår fortfarande inte? jorden till själva stereon eller negativ till högtalarna?

MVH

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
7 oktober 2010
hyperspace skrev:

MVH

Först och främst vad är problemet? Att skriva att du är osäker på jord är inte direkt nåt som gör att det direkt säger att det är detta som är problemet.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 212 Inlägg
7 oktober 2010
Senast redigerat av kenth66 (7 oktober 2010)

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

41 Inlägg
7 oktober 2010
någon som testat att sätta basarna i gavlarna på baslådan och sen en port "där  man brukar ha basarna"? tänkte ha 2 basar en i varje gavel? något att testa?

138 Inlägg
7 oktober 2010
Ska förklara lite tydligare. Jag får inget ljud i högtalarna. bara ett brus likande ljud NÄR jag jordar högtalarna på bilen tex golvet, men dock inte när ja sätter jord-högtalar sladden till högtalarna från stereon till högtalarna. vet inte om ja kan förtydliga det mer än så ^^

MVH

Självmord är det enda alternativet.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
8 oktober 2010
coccakalle skrev:
någon som testat att sätta basarna i gavlarna på baslådan och sen en port "där  man brukar ha basarna"? tänkte ha 2 basar en i varje gavel? något att testa?

normalt sett säger man ju att bas och port ska sitta på samma sida för att nå maximalt ljudtryck. men testa du bara och se hur det låter, tror ärligt talat inte att det kan spela så stor roll. visst de är väl lite skillnad men tror inte de blir så mkt smile

MVH

41 Inlägg
8 oktober 2010
FreddeLi skrev:
coccakalle skrev:

normalt sett säger man ju att bas och port ska sitta på samma sida för att nå maximalt ljudtryck. men testa du bara och se hur det låter, tror ärligt talat inte att det kan spela så stor roll. visst de är väl lite skillnad men tror inte de blir så mkt smile

MVH

okej får la ta å testa

40 Inlägg
8 oktober 2010
Jag behöver hjälp nu snabbt! tongue

Jag har komplatt in mitt kitsystem och slutsteg men problemet är att jag inte får något ljud.

Jag får 12.nånting V in i slutsteget men ut får jag ingenting.
Nån som kan tänka sig veta vad felet är?
Det är inga säkringar som har gått.
Det är ett Hertz ESK165 kit och Hertz HE4 steg.

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
8 oktober 2010
Batterifråga:
Det säljs en del batteri och det står nästan alltid i annonserna, Använda ett år, Alltid stått med Ctek laddare Eller nästan nya.
-Vågar man köpa ett sånt batteri.
Eller är det som vanligt med allt, 50 50 chansning.
Senast redigerat av jinxs (8 oktober 2010)

Diesel is the blood of satan.

1 212 Inlägg
8 oktober 2010
jinxs skrev:
Batterifråga:
Det säljs en del batteri och det står nästan alltid i annonserna, Använda ett år, Alltid stått med Ctek laddare Eller nästan nya.
-Vågar man köpa ett sånt batteri.
Eller är det som vanligt med allt, 50 50 chansning.

50/50 chansning är det som du skriver. har man tur så kan man komma över ett riktigt fint köp, men nytt är nytt.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 oktober 2010
redey skrev:

Jag har komplatt in mitt kitsystem och slutsteg men problemet är att jag inte får något ljud.

Du kan inte mäta likspänning på utgångarna, för det ska du absolut inte ha! Om du ska mäta nåt så är det växelspänning. Men ändå, går steget igång som det ska? Hur har du kopplat det till huvudenheten (stereon)?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

40 Inlägg
8 oktober 2010
ChriZtoffer skrev:
redey skrev:

Du kan inte mäta likspänning på utgångarna, för det ska du absolut inte ha! Om du ska mäta nåt så är det växelspänning. Men ändå, går steget igång som det ska? Hur har du kopplat det till huvudenheten (stereon)?

Nu funkar det, Det va remote kabeln som var felet, hade kopplat den till fel sladd vid stereon.

Men jag behöver hjälp med hur man ska ställa in inställningarna i steget.
Ska jag skruva på max på stereon ocg sedan skruva upp Gain till det börjar låta dåligt?

Sök