4156
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
17 oktober 2010
Uträkningarna kommer att spela ganska jämnt i ett vanligt rum, men i bilen blir nog den djupa basen lite lidande. smile

Har kikat på alternativa förslag:
====================================================================
4:e ordningens bandpass (5:e ordningen enligt Backe):

Sluten kammare: 35 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 40 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
Port: 2 st 4", rören görs 11 cm och sedan trattar i båda ändar
====================================================================
6:e ordningens bandpass (7:e ordningen enligt Backe):

Bakre kammare: 40 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
Främre kammare: 35 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
Port bakre kammare: 1 st 4", röret görs 34 cm och sedan trattar i båda ändar
Port främre kammare: 2 st 4", rören görs 11 cm och sedan trattar i båda ändar
Senast redigerat av Drönirettab (17 oktober 2010)

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
17 oktober 2010
Okej, skulle du kunna skicka lite uträkningar på de eller är det bara uppskattning med tanke på de jämna siffrorna?
Senast redigerat av slice_max (17 oktober 2010)

21 761 Inlägg
17 oktober 2010
Egentligen är det väl så att den jämna frekvenskurvan i vanliga rummet istället får en markerad peak i bilen, då överröstas den djupare basen en del. Speciellt på 6:e ordningens bandpass är det nog lättare att få den där peaken eftersom frekvenskurvan faller så brant neråt i frekvens.

Sedan beror det ju även på bilkupen, det blir olika bra djupbasåtergivning om man jämför kombi och småbil. smile

När jag gör beräkningar i mitt program så använder jag en funktion där jag kan simulera kupens inverkan (dock ganska förenklat), på så sätt syns frekvenskurvan på ett lite annat sätt.

De lådförslag som jag gav är uträknade med hänsyn till kupens inverkan, men man får komma ihåg att det bara är teorier. Jag kan aldrig garantera till 100% att beräkningarna blir exakt som uträkningarna visar. smile
Senast redigerat av Drönirettab (17 oktober 2010)

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
17 oktober 2010
Jo jag kan förstå att basåtergivningen i en pickup är sämre än en kombi tongue

Alltså med dina siffor skall denna peak vara förminskad teorin?

Är det också så att en bandpass är extra känslig för att man öppnar ett fönster tex?

21 761 Inlägg
17 oktober 2010
Mina beräkningar är tänkta att ge hyfsat jämn återgivning i bilkupe, dock brukar bilkupeer även ha en eller flera egna små peakar. Jag har iaf inte hört något om att bandpass skulle bete sig mer annorlunda än någon annan låda när man öppnar fönster, men man vet aldrig. smile

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
17 oktober 2010
Okej ja det låter ju faktiskt bra, det blir till att pröva, går det så går det wink Har du mer exakta siffror på volymen från programmet eller blev de så jämt?

Skickar dig en bild på den färdiga datormodellen när den är klar wink

21 761 Inlägg
17 oktober 2010
Jag räknar på så jämna siffror som möjligt, det är ingen ide att räkna på halva litrar eftersom det tex kan göra mer skillnad på hur basens parametrar stämmer. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 oktober 2010
softobbe skrev:
Fimp3n skrev:
ekelund88 skrev:

kan vara dålig kontakt med tex jord smile och kolla de direkt så slipper stereon pajja för dig

Yes får ta och kolla jorden bättre. Måste ju ändå slänga på vinterdäcken tongue

ett smart tips när du kollar så du har bra jord är att ohm mäta upp kabel och kaross.. en mätpinne på en plåtren yta på karossen och sen den andra mätpinnen på jordkabeln vid steget. du bör sträva efter ett så låg ohm tal som möjligt, jag hade 0.1ohm och det funkar för mig:)

Eller ännu hellre, mäta spänning. Resistansen kommer troligtvis vara låg oavsett men om man spelar på och mäter spänningen (på samma sätt som du föreslog att han skulle mäta resistans) så ser man ifall det är något spänningsfall över kabeln eller ej. Helst ska multimetern då visa 0v.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
23 oktober 2010
http://img835.imageshack.us/img835/3953/sdc13262c.jpg
http://img8.imageshack.us/img8/2200/sdc13261y.jpg

Har inhandlat 4". Började greja med en baffel som jag tyckte blev så fin.  Har filat fräst å grejat, men har märkt att själva gallret blir för högt så att det kommer inte att gå.

Eller? Har någon gjort detta på sin SAAB och kan säga om det går. Vill inte fortsätta å fräsa osv om det ändå inte går.

Får väl stoppa ner 4" arna i org hål och på med org högt-galler.
Senast redigerat av bosabengt (23 oktober 2010)

Biljudsveteran sen 1984!

451 Inlägg
23 oktober 2010
Funderat på detta ett tag nu...
Hur mycket kan man modifiera en bils interiör och fortfarande kunna besiktiga den som vanligt?

T.ex. går det att besiktiga en bil där man rivit ut baksätet och byggt en basvägg? Alternativt går det att regga om den till något amatörbyggt eller liknande?

Det är redan jobbigt som det är med reservhjul och dylikt som måste finnas tillgängligt. Konstigt att allting skall kännas så besvärligt här i vårt avlånga land...

Designer.
1 260 Inlägg
23 oktober 2010
Rigan skrev:
Hur mycket kan man modifiera en bils interiör och fortfarande kunna besiktiga den som vanligt?

T.ex. går det att besiktiga en bil där man rivit ut baksätet och byggt en basvägg? Alternativt går det att regga om den till något amatörbyggt eller liknande?

Det är redan jobbigt som det är med reservhjul och dylikt som måste finnas tillgängligt. Konstigt att allting skall kännas så besvärligt här i vårt avlånga land...

Resevhjul, vad är det? Nått man kan äta?

Näe, du kan riva ur baksätet men du måste kunna visa bältena bak så dom kan kolla att dom funkar på besiktningen.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

451 Inlägg
23 oktober 2010
Känns för enkelt... Det är ALDRIG enkelt med SBP tongue
Vägning? Helbilsgodkännande? Omreggning?
Känns som om man måste regga som tvåsitsig i alla fall?

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
23 oktober 2010
Rigan skrev:

Min golf e inreggad med "Fastmonterad musikanläggning"

451 Inlägg
23 oktober 2010
Oj? Så du får alltså inte besiktiga den utan musikanläggningen? tongue
Var det några större bekymmer eller är det så enkelt som att ringa ett samtal och boka tid för omreggning?
Självklart måste väl allting vara ordentligt byggt & fastsatt samt inga skarpa plåtkanter får synas etc..

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
23 oktober 2010
Rigan skrev:
Oj? Så du får alltså inte besiktiga den utan musikanläggningen? tongue
Var det några större bekymmer eller är det så enkelt som att ringa ett samtal och boka tid för omreggning?
Självklart måste väl allting vara ordentligt byggt & fastsatt samt inga skarpa plåtkanter får synas etc..

Körde dit, dom kollade lite, och vägde den....smack smack så var det inskrivet

451 Inlägg
23 oktober 2010
Tack så mycket för svaret! Då var den saken ur världen smile
När vi ändå är inne i ämnet basväggar så skulle jag vilja passa på att bolla ett par funderingar.

I en liten bil (alla bilar blir i och för sig små med basvägg bakom förarsätet) som man har två 15" basar i avstämda till säg 35 hz, hur beter sig då dessa basar? Jag har hört (källkritik obefintlig) att man helst skall stämma av baslådor till ungefär 10 hz lägre än bilens peak för att få en bas som lirar bra med bilen... Här blir det nog närmare 20/30 hz under bilens peak om jag inte misstar mig?

Basar: 2x Kicker L7 15" 170L/bas, basarna delar på en slotport mitt emellan dem avstämd till 35 hz
Steg: ZX2500.
Placering: Basvägg bakom framsätena, slotport mitt i bilen.

Basar: 2x Kicker Soloclassic 8" 10L/bas, slutet
Steg: Kicker 850.4 (215 WRMS/bas i 2ohm)
Placering: dörrar alt. basvägg

Koaxialer: Ingen aning. förslagsvis 1 eller 2 par Kicker RS 6.5"
Steg: Kicker 850.4
Placering: Dörrar (glasfiber, dämpad)

Batterier: Så många som behövs
Generator: Större/fler
Kablar: 50 mm2 överallt 2st från batteri fram till batterier bak.
Kondensatorer: Vad är det?
Bil: troligtvis en mindre golf

Tror ni att detta skulle kunna spela all sorts musik? Jag lyssnar nämligen på allt från DMX (negerdunk) till Headhunterz ("rapp" bas, ca. 70hz) och Lasse Stefanz (wtf?)

Istället för att behöva komplettera med 8 tummare kanske man skall satsa på två zx 2500 steg och två soloX 10" alt orion 10"? Eller istället för två L7 basar sätter man en Orion 15"?

Bollar som sagt idéer men en extremt rolig musikbil kommer att bli verklighet på ett eller annat sätt i framtiden. Idéer är välkomna!

1 679 Inlägg
23 oktober 2010
Jag kör just nu med:
Ett Rockford Punch P300-1 steg 300rms vid 2ohm, men har hört att dessa är rätt bra ner specade.
2x12 Gas bas  600watt och 300rms

Vad tjänar jag mera på?
ett nytt steg eller nya basar?
Tycker det låter som om jag spelar dessa basar rätt hårt nu, men vill ha mera bas men inte spendera så jättemycket.
eller ska jag sälja detta och skaffa nåt nåt i typ 4000kr klassen smile

EDIT:
Eller finns det 2x10 basar med samma bastryck och ljud med färdig låda som passar in i "hyllan" mot baksäten i bagageutrymmet i en 740?
tänkte så man får mera plats?
kan ni tipsa om nå bra tio tums basar för detta?
och jag kör med samma slutsteg som jag har nu smile

Och kommar det kännas likadant?
för även om jag skulle hitta 2 tior med samma spec kommar det kännas likadant då två tolvor flyttar mera luft?

vart mycket text osv men hoppas på lite hjälp iaf smile
Senast redigerat av JimmyAndersson (24 oktober 2010)

4 693 Inlägg
24 oktober 2010
Rigan skrev:
Tack så mycket för svaret! Då var den saken ur världen smile
När vi ändå är inne i ämnet basväggar så skulle jag vilja passa på att bolla ett par funderingar.

I en liten bil (alla bilar blir i och för sig små med basvägg bakom förarsätet) som man har två 15" basar i avstämda till säg 35 hz, hur beter sig då dessa basar? Jag har hört (källkritik obefintlig) att man helst skall stämma av baslådor till ungefär 10 hz lägre än bilens peak för att få en bas som lirar bra med bilen... Här blir det nog närmare 20/30 hz under bilens peak om jag inte misstar mig?

Basar: 2x Kicker L7 15" 170L/bas, basarna delar på en slotport mitt emellan dem avstämd till 35 hz
Steg: ZX2500.
Placering: Basvägg bakom framsätena, slotport mitt i bilen.

Basar: 2x Kicker Soloclassic 8" 10L/bas, slutet
Steg: Kicker 850.4 (215 WRMS/bas i 2ohm)
Placering: dörrar alt. basvägg

Koaxialer: Ingen aning. förslagsvis 1 eller 2 par Kicker RS 6.5"
Steg: Kicker 850.4
Placering: Dörrar (glasfiber, dämpad)

Batterier: Så många som behövs
Generator: Större/fler
Kablar: 50 mm2 överallt 2st från batteri fram till batterier bak.
Kondensatorer: Vad är det?
Bil: troligtvis en mindre golf

Tror ni att detta skulle kunna spela all sorts musik? Jag lyssnar nämligen på allt från DMX (negerdunk) till Headhunterz ("rapp" bas, ca. 70hz) och Lasse Stefanz (wtf?)

Istället för att behöva komplettera med 8 tummare kanske man skall satsa på två zx 2500 steg och två soloX 10" alt orion 10"? Eller istället för två L7 basar sätter man en Orion 15"?

Bollar som sagt idéer men en extremt rolig musikbil kommer att bli verklighet på ett eller annat sätt i framtiden. Idéer är välkomna!

Skiter du i 8orna och 10orna så ska det nog låta bra.
Fast du behöver säkerligen ha minst 2 par koaxer om det ska ha en chans att hänga med.

Booyakasha!

451 Inlägg
24 oktober 2010
Tror nog att jag gör som så att jag bygger dörrarna först och ser om jag blir nöjd med responsen. Därefter kan man fundera på vad man skall sätta till 2500 steget. Just nu driver det en jbl p1222.. Låter bra fast man utnyttjar knappast steget tongue

1 679 Inlägg
24 oktober 2010
nu kommar en dum fråga, kommar säkert  bli utskrattad men är sugen på att veta smile
Om jag har dubbla tolvor på säg 500watt och 300rms
Spelar då dubbla tior likadant om även dom har 500watt och 300rms?

kör samma slutsteg till detta då smile
Känns som tolvorna ska spela högre men är osäker?
Nån som vill svara på detta? big_smile

Sök