Tack så mycket för svaret! Då var den saken ur världen
![smile](img/smilies/smile.png)
När vi ändå är inne i ämnet basväggar så skulle jag vilja passa på att bolla ett par funderingar.
I en liten bil (alla bilar blir i och för sig små med basvägg bakom förarsätet) som man har två 15" basar i avstämda till säg 35 hz, hur beter sig då dessa basar? Jag har hört (källkritik obefintlig) att man helst skall stämma av baslådor till ungefär 10 hz lägre än bilens peak för att få en bas som lirar bra med bilen... Här blir det nog närmare 20/30 hz under bilens peak om jag inte misstar mig?
Basar: 2x Kicker L7 15" 170L/bas, basarna delar på en slotport mitt emellan dem avstämd till 35 hz
Steg: ZX2500.
Placering: Basvägg bakom framsätena, slotport mitt i bilen.
Basar: 2x Kicker Soloclassic 8" 10L/bas, slutet
Steg: Kicker 850.4 (215 WRMS/bas i 2ohm)
Placering: dörrar alt. basvägg
Koaxialer: Ingen aning. förslagsvis 1 eller 2 par Kicker RS 6.5"
Steg: Kicker 850.4
Placering: Dörrar (glasfiber, dämpad)
Batterier: Så många som behövs
Generator: Större/fler
Kablar: 50 mm2 överallt 2st från batteri fram till batterier bak.
Kondensatorer: Vad är det?
Bil: troligtvis en mindre golf
Tror ni att detta skulle kunna spela all sorts musik? Jag lyssnar nämligen på allt från DMX (negerdunk) till Headhunterz ("rapp" bas, ca. 70hz) och Lasse Stefanz (wtf?)
Istället för att behöva komplettera med 8 tummare kanske man skall satsa på två zx 2500 steg och två soloX 10" alt orion 10"? Eller istället för två L7 basar sätter man en Orion 15"?
Bollar som sagt idéer men en extremt rolig musikbil kommer att bli verklighet på ett eller annat sätt i framtiden. Idéer är välkomna!