Mossan1 skrev:
@"Brådhis":
Hade bilen gått i trafik hade saken varit klar. Men den har stått.
Vi vet inte hur bilen har stått.
Har den stått ute blir det ofta vatten i oljan.
Kanske rent av stått ute utan motorhuv....?
Allmänna skicket på bilen är okänt.
Onormalt med rök när man startar bil som stått är mer regel än undantag. Bevisar inget för mig på en påstådd 5min färd.
Jag själv hade alla dagar I veckan lagt 199kr på olja och ca 100kr på filter för att testa.
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj … gJg4PD_BwE Det istället för att ge sig på toppen så omedelbart. Uteslutet är det verkligen inte, men ändå inget man gör i onödan.
Hur grå är oljan nu?
Grått klet under oljelocket är ingen fara.
Grå smet när man drar upp stickan är avsevärt värre.
Då ska man omvärdera det hela kanske, men så har inte jag uppfattat det hela.
Känns som omfattningen av "grått" är ganska okänd.
Samt, det kanske finns fler fel på bilen som man kanske finner under denna provkörning som gör att bilen eventuellt omvärderas som helhet?
Bra att veta innan man river isär den.
Känns som 300kr är värt det.
Men det är JAG!
Andras åsikter kan skilja och bör värderas individuellt av trådskaparen.
Blir nya oljan grå genast så avbryts det hela och man kan riva av toppen med vetskapen att det inte är i onödan.
Samt har bättre koll på bilen som helhet. Det kan lätt bli följdjobb av topplyft. Avdragna skruvar och annat man gärna slipper om man kan.
Det är "enkelt" att byta, men bilen är nu jättegammal med allt negativt det innebär. Slippery slope!
Förutsätter att den kan köras, eftersom den kördes hem.