Blir inte en 6" port lite lite till den lådan? Nu har jag inte räknat på det men det känns rent spontant som lite klent med en 6" port till tre 12" basar.
Mycket möjligt! men när man tittar på porten så funderar man nästan på att den inte är för liten alls, för den är stor(15cm brett hål, du har säkert sett en)
Blir inte en 6" port lite lite till den lådan? Nu har jag inte räknat på det men det känns rent spontant som lite klent med en 6" port till tre 12" basar.
Börjar närma sig för att bygga en portad låda åt mina vackra basar. Vill dock vara på säkra sidan o fråga om ni tror att denna låda kommer funka fint åt mina basar? Materialet kommer bli 19-25mm MDF skiva.
3 Styck SPL Dynamics V-300S4 "12. Basarna är lite över 15cm långa - 32cm breda. 1 Styck "6 Port. Är mest ute efter bra/skön bas, spela högt! Kommer sitta i en Volvo V70. Literantalet per STYCK på basarna ska vara 50L portad låda enligt SPL.
Kommer 5cm material räcka att ha imellan basarna utan att det går sönder eller liknande? Kan porten placeras nära basarna ovanifrån (bild)? hur långt ifrån "golvet" bör porten vara? Har det någon inverkan på ljudet om lådan endast är 31cm bred eller bör den vara bredare? Kommer bli en enklare förstärkning i lådan.
jag hade nog satsat på 3st 4"
Jag med, eller dubbla 6" för att verkligen vara på den säkra sidan. Med tanke på att jag egentligen skulle behöva dubbla 4" eller en 6" till min bas...
Finns det något sätt att räkna om rundport till 4kants port (slotport kanske det heter, jag vet inte riktigt)
Du räknar portarea..
Alltså har du en 6" så har den en portarea på ca 180cm2 vilket motsvarar en fyrkantig port med 10x18cm Dock har du inte rundningarna på en fyrkantig port vilket gör att den behöver vara lite större för att undvika flåsljud.
Ingenting förändras på längden på porten ?
Jag menar om jag har en 6" port som ska vara 200mm så kan jag ersätta den med en 100x180 mm port som är 200mm lång?
jag hade nog satsat på 3st 4"
Jag med, eller dubbla 6" för att verkligen vara på den säkra sidan. Med tanke på att jag egentligen skulle behöva dubbla 4" eller en 6" till min bas...
Tror ni verkligen att det kan behövas? Skulle 2st 6 portar fungera isf ? Måste änden på porten som går ner i lådan ha en tratt eller funkar det utan tratt där? tratt på ovansidan kommer användas.
Evilaudio: lådan kan jag inte göra större, om det inte blir för mycket LITER antal.
Tror ni verkligen att det kan behövas? Skulle 2st 6 portar fungera isf ? Måste änden på porten som går ner i lådan ha en tratt eller funkar det utan tratt där? tratt på ovansidan kommer användas.
Evilaudi: lådan kan jag inte göra större, om det inte blir för mycket LITER antal.
fast den volymen porten tar måste ju läggas till..
sen e lådan på bilden endast på 115 liter om man räknar innermått-
Tjena, jag har en BMW 528i e39. Ljudet till bilen är uselt just nu och jag kan ingenting om ljud. Jag har kollat upp storlekarna till högtalarna i bilen och de är 5,25" i hatthyllan och framme i bilen, sen nya diskanter fram då tänkte jag dessa http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ha52k.html från brl och till hatthyllan så tänkte jag http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … /225.html. Men nu till basen, vad rekommenderar ni? Två tolvor eller en? Jag har en budget på 12-15 tusen och då ska det vara ett helt system med huvudenhet och allt. Men om det är något som jag gillar så kan jag tänka mig betala mer för det Skulle varit schysst ifall ni hjälpte mig
Ingen som kan hjälpa mig? Kan ingenting om ljud, så skulle uppskattas!
Evilaudi: lådan kan jag inte göra större, om det inte blir för mycket LITER antal.
Har du ju helt rätt i! Har jag inte tänkt på
Jag själv fick till 133L när jag drog bort 2cm PGA materialet, dock räkna jag inte bort porten. Hur ska jag räkna för att ta bort port ytan?
"Måste änden på porten som går ner i lådan ha en tratt eller funkar det utan tratt där? tratt på ovansidan kommer användas."
Har du ju helt rätt i! Har jag inte tänkt på
Jag själv fick till 133L när jag drog bort 2cm PGA materialet, dock räkna jag inte bort porten. Hur ska jag räkna för att ta bort port ytan?
"Måste änden på porten som går ner i lådan ha en tratt eller funkar det utan tratt där? tratt på ovansidan kommer användas."
tratten I lådan e mycke viktigaren än den på utsidan..
tänkte höra om jag tänkt rätt med att koppla mitt nya ljudsytem enligt bild:
__________ l_Headunit_l l l l __________ ___________ lSlutseg Fram l l Slutsteg Bak l l l l _ _l____ _______ l ________ l Baslåda l lDF 1 K1l l DF 2 K2 l l l l l ___l__ ___l___ l Sys 1 l l Sys 2 l
DF 1 K1 = Delningsfilter 1 på kanal 1 DF 2 K2 = Delningsfilter 2 på kanal 2 Sys 1 = 3 vägssystem på vänster sida Sys 2 = 3 vägssystem på höger sida
Eller blir det bättre ljud om man kopplar:
__________ l_Headunit_l __l__ l Delningsfilter l l l l l l l l l l ___________ ___________ lSlutseg Fram l l Slutsteg Bakl l l l ___l____ _______ l ________ l Baslåda l lDF 1 K1l l DF 2 K2 l l l l l ___l__ ___l___ l Sys 1 l l Sys 2 l
har jag tänkt rätt och vilken av dessa ger bäst ljud?