för 4 timmar sedan
Trådstartare
Det är då en Saab 9-3 2.0t 1998 3 dörrars från fabrik
En enklare tråd på en bil jag köpte sommaren -23 av en som byggt på den i närmre 9 år. Det som var gjort utöver kosmetik var chassi, motorrenovering lite bromsar osv.
En helt optimal ingång till att lära sig köra bana tänkte jag direkt när jag såg annonsen. Största bonusen är helt klart att den inte var söndertrimmad utan den istället var aero BPU enkelt sagt.
Bilar är man som de flesta i dessa kretsar uppväxt med. Just racing är något som alltid fascinerat mig mer än tex drifting, rally och dragracing. Så detta blir en bra början på något som säkerligen kommer spåra ur till något orimligt i framtiden.
Tanken från början vet jag inte riktigt, mest att prova och se hur pass hårt mersmaken skulle slå. Det satt ett enklare ljudbygge, full inredning (med andra recarostolar fram) samt mycket ljudisolering. Allt det rök efter en första trackday på gelleråsen ihop med STCS. Därefter var det vinter och jag köpte på mig lite roligheter för att öka effekten. Blev extraktorgrenrör, 19T turbo, värre pump, spridare, mapsensor och E85. Bänkades aldrig med detta men setupen ärvdes från min 9000 som bänkades till 377whp 638wnm med original grenrör o div andra förhinder. Så den var tveklöst norr om det. Körde Sviestad i Maj 2024, väldigt rolig bana men en diff var i stort behov onekligen.
Var o hämtade en 4.05 låda med quaifediff och bytte till den samt laddade inför säsongsavslutning på gelleråsen. Tyvärr satt det original topplocksbult i, troligen ej efterdragna. Toppen lyfte iaf samt en moneyshift krökte avgasventilerna sensommaren -24 och den åkte in för ett motorlyft. Blev en bottenrenovering, planad topp, 12.9 bult och lite uppfräschning med penseln. Turbon var väldigt överbelastad eller hade fått sig en turn av lagerbank osv så den glappade smått oroväckande sidleds.
Blev därför en annan turbo av större kaliber.
Där är jag just nu!