1974
Sök

Bygget av en Saab coupé för banracing

Drömmen av att få köra riktig banracing har funnits sen länge. Kan en Saab vara ett bra insteg till att lära sig grunderna? Låt oss se

103 Visningar
Uppdaterades senast igår 21:12
84 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#1
Det är då en Saab 9-3 2.0t 1998 3 dörrars från fabrik

En enklare tråd på en bil jag köpte sommaren -23 av en som byggt på den i närmre 9 år. Det som var gjort utöver kosmetik var chassi, motorrenovering lite bromsar osv.
En helt optimal ingång till att lära sig köra bana tänkte jag direkt när jag såg annonsen. Största bonusen är helt klart att den inte var söndertrimmad utan den istället var aero BPU enkelt sagt.

Bilar är man som de flesta i dessa kretsar uppväxt med. Just racing är något som alltid fascinerat mig mer än tex drifting, rally och dragracing. Så detta blir en bra början på något som säkerligen kommer spåra ur till något orimligt i framtiden.
Tanken från början vet jag inte riktigt, mest att prova och se hur pass hårt mersmaken skulle slå. Det satt ett enklare ljudbygge, full inredning (med andra recarostolar fram) samt mycket ljudisolering. Allt det rök efter en första trackday på gelleråsen ihop med STCS. Därefter var det vinter och jag köpte på mig lite roligheter för att öka effekten. Blev extraktorgrenrör, 19T turbo, värre pump, spridare, mapsensor och E85. Bänkades aldrig med detta men setupen ärvdes från min 9000 som bänkades till 377whp 638wnm med original grenrör o div andra förhinder. Så den var tveklöst norr om det. Körde Sviestad i Maj 2024, väldigt rolig bana men en diff var i stort behov onekligen.

Var o hämtade en 4.05 låda med quaifediff och bytte till den samt laddade inför säsongsavslutning på gelleråsen. Tyvärr satt det original topplocksbult i, troligen ej efterdragna. Toppen lyfte iaf samt en moneyshift krökte avgasventilerna sensommaren -24 och den åkte in för ett motorlyft. Blev en bottenrenovering, planad topp, 12.9 bult och lite uppfräschning med penseln. Turbon var väldigt överbelastad eller hade fått sig en turn av lagerbank osv så den glappade smått oroväckande sidleds.
Blev därför en annan turbo av större kaliber.

Där är jag just nu!


84 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-307fa1fe2f97aa039545636b5f309070.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-3e55b1637553324c538e009632d0fc44.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-b2ed19c787677c9200a417fbbded9324.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-b79b9e66a0f4bdb78c9ba8a7ab80be7f.jpg

Fint skall det vara. Ventilkåpan ska lackas i samband med att jag efterdrar topplocksbultarna.


84 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-499b7331bbfc347d71c50e107a7fde8b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-57831fbc9fee2d3bfd03283d7ff77321.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-3f3fc5f318006d79645871ddb41df3f0.jpg

AN10 på filterhus för att kunna köra en annan oljekyl placerad bakom grillen.
Körde tidigare 9000 kylen som är exakt lika stor som denna jag köpte. Men hade problem att få slangar pressade till den så tog den enkla AN-vägen.

GTX2867R gen 2 0.86 PSR blev det för mig med garrett mvr 45mm wg som skall samarbeta ihop smile



Sök