3881
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2011
Jo jag vet att man även kan få fasfel mellan olika register, speciellt om man kör olika branthet på delningen (har själv haft det problemet). Tänkte bara att jag skulle ge en kort enkel förklaring om vad fasfel är, utan att röra till det alltför mycket. wink

Jeqpe skrev:
ChriZtoffer skrev:
För att den är dimensionerad för dom förbrukare som finns i bilen från fabrik, då har man inte räknat med att det ska kopplas in extra slutsteg som drar en massa ström, kabeln är alltå underdimensionerad. Går såklart även bra att behålla original och komplettera med en extra.

jaha okej:D men kan man dra en jordkabel från slutsteget till batteriets jordpunkt?

Jajjamensan, det fungerar utmärkt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

147 Inlägg
5 maj 2011
Niklas1983 skrev:
Har en liten fundering IGEN smile
Jag ska ju instaler att gäng högtalare i bilen och har kommit fram till att jag vill montera in två steg i bilen till men jag skulle vilja ha på något sätt så att jag kan sätta på och stänga av dom som jag själv vill.
Så min fundering är det om jag kan koppla dit så kallade killerswitchar till remoten och använda strömbrytarna som en on/off knapp utan att stegen tar skada?

Du kan även koppla strömbrytaren mellan batteriets pluspol (med en säkring på kabel) och stegets remote, remoten ger nämligen 12V vid påslag så det fungerar precis lika bra ifall du vill kunna styra stegen separat.

Men ska kan jag alltså sätta dra om remoten till batteriets pluspol och inte gå via remoten på stereon?
Måste jag isåfall ha en speciel storlek på kabeln och på säkringen?

29 Inlägg
5 maj 2011
Tjenare. Har en ganska basic fråga här smile
Ska bygga en låda på 2 12"or till min camry. Frågan är bara vart man ska placera basen och vilket håll den ska spela åt? Vissa säger att man ska bygga dom i "sidorna" andra att man kör de längst in och spelar utåt in i skuffen och vissa menar på att man ställer den längst in ställd mot sätena.

THX.

DLS
1 147 Inlägg
5 maj 2011
Velocity007 skrev:
Ska bygga en låda på 2 12"or till min camry. Frågan är bara vart man ska placera basen och vilket håll den ska spela åt? Vissa säger att man ska bygga dom i "sidorna" andra att man kör de längst in och spelar utåt in i skuffen och vissa menar på att man ställer den längst in ställd mot sätena.

THX.

Testa är ett bra tips wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2011
Niklas1983 skrev:
Niklas1983 skrev:
Har en liten fundering IGEN smile
Jag ska ju instaler att gäng högtalare i bilen och har kommit fram till att jag vill montera in två steg i bilen till men jag skulle vilja ha på något sätt så att jag kan sätta på och stänga av dom som jag själv vill.
Så min fundering är det om jag kan koppla dit så kallade killerswitchar till remoten och använda strömbrytarna som en on/off knapp utan att stegen tar skada?

Du kan även koppla strömbrytaren mellan batteriets pluspol (med en säkring på kabel) och stegets remote, remoten ger nämligen 12V vid påslag så det fungerar precis lika bra ifall du vill kunna styra stegen separat.

Men ska kan jag alltså sätta dra om remoten till batteriets pluspol och inte gå via remoten på stereon?
Måste jag isåfall ha en speciel storlek på kabeln och på säkringen?

Du KAN ta strömmen från batteriet, men du KAN även ta den från remoten, spelar ingen roll när du kör en strömbrytare på kabeln. Det räcker gott och väl med 1,5mm2 kabel med 5-10A säkring.

Velocity007 skrev:

THX.

Camryn är en sedan va? Då brukar det generellt sett spela bäst när du låter allt spela in i kupén istället för ut i skuffen. Om du har skidlucka så kan du utnyttja den till att låta basen spela in genom, om du inte har skidlucka så blir det bandpasslåda med portarna upp genom hatthyllan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Jo jag vet att man även kan få fasfel mellan olika register, speciellt om man kör olika branthet på delningen (har själv haft det problemet). Tänkte bara att jag skulle ge en kort enkel förklaring om vad fasfel är, utan att röra till det alltför mycket. wink

Såg det tongue

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

49 Inlägg
5 maj 2011
Hallå.

Tänkte bara se om ni kan ge mig lite smakråd.
Ska köpa nytt framsystem till bilen och har kollat på 2 kit.
Powerbass S-5C och Helix B 52c. Nån som prövat nått av dessa? Inga värstinggrejer precis men kostar ju inte allt för mycket..

Eller om det finns nått annat kit för under 1000lappen som låter vettigt?

Mvh

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
6 maj 2011
ChriZtoffer skrev:

Jeqpe skrev:
ChriZtoffer skrev:
För att den är dimensionerad för dom förbrukare som finns i bilen från fabrik, då har man inte räknat med att det ska kopplas in extra slutsteg som drar en massa ström, kabeln är alltå underdimensionerad. Går såklart även bra att behålla original och komplettera med en extra.

jaha okej:D men kan man dra en jordkabel från slutsteget till batteriets jordpunkt?

Jajjamensan, det fungerar utmärkt. smile

gött gött! big_smile

Lobster knife fight

142 Inlägg
6 maj 2011
jahapp då blir det väl 3:e gången gillt då smile ställer om min fråga igen. har en bmw 318i e36 -92:a med 5,25:or orginal i hatthyllan smile det är bosch som har gjort dom. problemet är att ena högtalaren spelar mycket högre än den andra smile vad kan problemet vara ? tacksam för rena svar denna gång smile

3 466 Inlägg
6 maj 2011
klaus84 skrev:
Hallå.

Powerbass S-5C och Helix B 52c. Nån som prövat nått av dessa? Inga värstinggrejer precis men kostar ju inte allt för mycket..

Mvh

Tycker du ska kolla in DLS, deras billigare högtalare må inte se särskillt roliga ut men dom låter betydligt bättre än dom ser ut!

Annars finns dessa, låter sjuukt bra o 1200 för 2 par e inte så farligt heller..
http://www.blocket.se/kristianstad/4par … _8&w=0
Kan dock kräva en del modifiering..
Senast redigerat av M_icke_ (6 maj 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

49 Inlägg
6 maj 2011
M_icke_ skrev:
klaus84 skrev:
Hallå.

Mvh

Tycker du ska kolla in DLS, deras billigare högtalare må inte se särskillt roliga ut men dom låter betydligt bättre än dom ser ut!

Annars finns dessa, låter sjuukt bra o 1200 för 2 par e inte så farligt heller..
http://www.blocket.se/kristianstad/4par … _8&w=0
Kan dock kräva en del modifiering..

Kunde inte hålla mig så beställde powerbass kittet alldeles nyss.. Får pröva och se om det kan vara nått att ha.. big_smile ska bara hitta ett passande slutsteg till det också..

mvh

22 Inlägg
6 maj 2011
Tack Rigan, M_icke_ o Lonefox för snabba, bra och förståeliga svar.

Jag har en liten fråga till.
Jag tänker spela i en Crank it up tävling snart och jag undrar vilken låda av dehär jag kommer kunna lira högst med.

(Jag har läst att bandpass oftast spelar högst, men jag vill fråga bilstereo gudarna för konfirmation)

http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl … _1202D.pdf

MVH Mange

338 Inlägg
6 maj 2011
Kopplade in min bas innan, 2x2Ohm talspolar. Vet inte o m jag gjorde rätt för det fanns inget i manualen om detta. Hittade den här nu när jag kom hem, men så kopplade inte jag utan jag drog från den ena sidans plus och minus till den andra sidan och därifrån körde jag plus och minus. Alltså plus och minus från bara en sida, är det helt totalt fel då eller? tongue Vill ha den kopplad till 1Ohm alltså smile
http://www.bilstereoonline.se/images/stories/parallel.jpg
Så har inte jag, utan jag har spole 2 - till spole 1 - och spole 2 + till spole 1 + och sen från spole 1 + till steg + och sen från spole 1 - till steg -.
Senast redigerat av chilibyte (6 maj 2011)

21 761 Inlägg
6 maj 2011
erko4 skrev:
jahapp då blir det väl 3:e gången gillt då smile ställer om min fråga igen. har en bmw 318i e36 -92:a med 5,25:or orginal i hatthyllan smile det är bosch som har gjort dom. problemet är att ena högtalaren spelar mycket högre än den andra smile vad kan problemet vara ? tacksam för rena svar denna gång smile

Balansen var det alltså inte enligt det du skrev tidigare, då kan vi skippa den saken. Du kan ju prova att byta plats på högtalarkablarna, dvs sätta kablarna på höger högtalare till vänster högtalare och vice versa. Kolla om felet flyttar sig. smile

chilibyte skrev:
Kopplade in min bas innan, 2x2Ohm talspolar. Vet inte o m jag gjorde rätt för det fanns inget i manualen om detta. Hittade den här nu när jag kom hem, men så kopplade inte jag utan jag drog från den ena sidans plus och minus till den andra sidan och därifrån körde jag plus och minus. Alltså plus och minus från bara en sida, är det helt totalt fel då eller? tongue Vill ha den kopplad till 1Ohm alltså smile
http://www.bilstereoonline.se/images/st … rallel.jpg
Så har inte jag, utan jag har spole 2 - till spole 1 - och spole 2 + till spole 1 + och sen från spole 1 + till steg + och sen från spole 1 - till steg -.

Om jag har förstått rätt så har du kopplat så att det blir 1 Ohm, bara det att du drar ut båda kablarna från samma talspole istället för att dra ut plus från ena spolen och minus från andra spolen. Jag tolkar som att du har gjort rätt. smile

338 Inlägg
6 maj 2011
Drönirettab skrev:
chilibyte skrev:
http://www.bilstereoonline.se/images/st … rallel.jpg

Om jag har förstått rätt så har du kopplat så att det blir 1 Ohm, bara det att du drar ut båda kablarna från samma talspole istället för att dra ut plus från ena spolen och minus från andra spolen. Jag tolkar som att du har gjort rätt. smile

Ja precis, plus och minus från den ena spolen till den andra sen vidare till steget från en spole bara. Blev lite tveksam när alla bilder man ser på nätet har plus från en spole och minus från den andra. Men man tycker ju att det borde ju inte spela nån roll alls.

21 761 Inlägg
6 maj 2011
Mangoo92 skrev:
Jag tänker spela i en Crank it up tävling snart och jag undrar vilken låda av dehär jag kommer kunna lira högst med.

(Jag har läst att bandpass oftast spelar högst, men jag vill fråga bilstereo gudarna för konfirmation)

http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl … _1202D.pdf

MVH Mange

Utgår man enbart ifrån dessa lådor som visas i manualen så spelar basreflex och bandpass ungefär lika högt, dessutom är dessa förslag inte avsedda att spela högt med. Bandpasslådan är ju generellt svårare att få till och är mer beroende av rätta parametrar jämfört med basreflex, på så sätt kan nog basreflex vara enklare att lyckas med.

Labbning är mer eller mindre ett måste för att hitta rätt baspeak för en specifik bil. smile

21 761 Inlägg
6 maj 2011
chilibyte skrev:
Ja precis, plus och minus från den ena spolen till den andra sen vidare till steget från en spole bara. Blev lite tveksam när alla bilder man ser på nätet har plus från en spole och minus från den andra. Men man tycker ju att det borde ju inte spela nån roll alls.

Det är nog för att få så optimal fördelning av effekten som möjligt, en gissning dock.

908 Inlägg
6 maj 2011
Tjena smile Snabbt svar uppskattas!

Jag har en logitec bas till datorn, tror det är en 6" eller något.
Sedan har jag även 3st SPL V300S4 basar i en stor fin låda som står i rummet.
Tänkte om det funkar att koppla väck basen inne i logitec lådan och sedan dra + och - ifrån den till min baslåda? kommer detta funka? smile Och om det funkar, kommer det röra basarna nånting eller blir det så lite med effekt?

En fråga till, Om man kopplar + och - på batteriet ifrån slutsteget, borde inte lampan i slutsteget lysa då?

60 Inlägg
6 maj 2011
Jag håller på att byta ut orginalstereon i min Ford Mondeo. Tänkte ersätta den med en pioneer enhet som jag precis köpt, men när jag höll på och mecka i dag så märkte jag att kontakerna var helt olika !

Så min fråga är: Var köper man en adapter så att pionner enheten kan kopplas in ?

Är ganska fräsch på området, så jag hoppas ni förstår min fråga.

Tydligen är det nån slags "ISO-kablage" jag ska köpa ?

Det kommer alltid en ny trevlig lördag, men det kommer inte en ny trevlig ungdom.

21 Inlägg
6 maj 2011
Hejsan jag undrar lite om hur man bygger baslådor, det är nämligen så att jag har 3 stycken 10 basar i min golf 4 och jag undrar om det finns någon formel man kan följa efter dvs djup (liter?), ventilation, och kablar efter behov.

Jag hade kunnat köpa en "färdig" baslåda, men jag gillar att exprementera tills jag hittar det som passar mig fast jag kan inte mycket inom detta område.

Jag tackar för alla svar!

Gör som Ford KÖP VOLVO

Sök