3354
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

16 197 Inlägg
24 juni 2011
Softis skrev:
Köp den större modellen. Dom kostar ju ändå lika mycket!

fast mycke effekt är inte alltid bra,  mycke effekt har en stor "bieffekt".. de drar mer ström.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 juni 2011
GTO14001 klarar dom med lätthet så länge som du bara matar ut en ren signal. Det krävs alltså ström och en någorlunda vettig huvudenhet. Såna finns även till bra pris på blocket ibland.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
24 juni 2011
evilaudio skrev:
Softis skrev:

fast mycke effekt är inte alltid bra,  mycke effekt har en stor "bieffekt".. de drar mer ström.

Jo, men känns dumt att betala lika mycket pengar för ett steg med mindre effekt.
Skulle jag själv aldrig göra, men å andra sidan så skulle jag ge steget den ström det vill ha.

Mer effekt är alltid bra så länge man har ström och kablar som kan ge steget vad det behöver.

Booyakasha!

890 Inlägg
24 juni 2011
Baslådan buktar ut i takt med hur basen slår varför?? det är även där portarna sitter e lådan för klen då?

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

16 197 Inlägg
24 juni 2011
Softis skrev:
evilaudio skrev:
Softis skrev:

Jo, men känns dumt att betala lika mycket pengar för ett steg med mindre effekt.
Skulle jag själv aldrig göra, men å andra sidan så skulle jag ge steget den ström det vill ha.

Mer effekt är alltid bra så länge man har ström och kablar som kan ge steget vad det behöver.

fast då måste man ju köpa mer batterier samt kablar..  då blir de lätt några tusen till som man kanske inte räknat med.

fast ja skulle nog själv köpa de stora steget,

ville mest påpeka att stora steg med mycke effekt är inte alltid bra.. har man inte ström så de räcker så kan de i slutändan bli så att de stora steget lämnar mindre effekt än de mindre eftersom de mindre inte alls behöver lika mycke ström.

16 197 Inlägg
24 juni 2011
stoltosmart skrev:
Baslådan buktar ut i takt med hur basen slår varför?? det är även där portarna sitter e lådan för klen då?

om lådan flexar så e den på tok för klen..   ju mer lådan flexar ju mindre spelar basarna.

890 Inlägg
24 juni 2011
evilaudio skrev:
stoltosmart skrev:

om lådan flexar så e den på tok för klen..   ju mer lådan flexar ju mindre spelar basarna.

o kanske dax för ny lådan

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
24 juni 2011
bilen är en audi 100 c4  och fram har jag stabilt monterat spl dynamics 5.2 kitt och bak har jag nå gas 6,5  steget till dom är ett focal solid 4  och hun är en alpine cde-123r  och de låter rätt så bra.. men  drar man på rätt rejält närmare max vol på stereon så  låter de rätt brummligt ..

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
25 juni 2011
evilaudio skrev:
Softis skrev:
evilaudio skrev:

fast då måste man ju köpa mer batterier samt kablar..  då blir de lätt några tusen till som man kanske inte räknat med.

ville mest påpeka att stora steg med mycke effekt är inte alltid bra.. har man inte ström så de räcker så kan de i slutändan bli så att de stora steget lämnar mindre effekt än de mindre eftersom de mindre inte alls behöver lika mycke ström.

Köpte ett banner 92ah batteri som ska ersätta originalet. det lär väll vara ok med ström för det stora steget iallafall?

sen kablarna är ju tillräckligt stora, det vet ju du örjan smile

16 197 Inlägg
25 juni 2011
Piratstikins skrev:
evilaudio skrev:
Softis skrev:

Köpte ett banner 92ah batteri som ska ersätta originalet. det lär väll vara ok med ström för det stora steget iallafall?

sen kablarna är ju tillräckligt stora, det vet ju du örjan smile

ska du köra de stora steget + de 2 andra du har så anser ja att ett batteri e lite väl klent. .

1 581 Inlägg
25 juni 2011
Har en fråga angående hög/låg-nivåomvandlare.
Hjälper min bror att koppla in baslåda i hans bmw och allt gick bra tills dess att +/- kom i kontakt med varandra på omvandlare pga kablarna var för breda. Lödde på små kabelsnuttar i ändarna och kopplade in signalen igen men nu spelar inte basen alls. Steget lyser, omvandlaren lyser men basen rör sig inte alls. Antog att omvandlaren hade rykt så köpte en ny och kopplade in idag men fortfarande inget ljud från basen. Kollat alla lödningar och kontakter och allt har bra kontakt. Så någon idé på vad som kan fela eller om steget kanske gått sönder? Alla säkringar är hela iaf, och protection lampan lyser inte så steget verkar felfritt.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 juni 2011
Testa att koppla in en högtalare/bas direkt på kablarna in till omvandlaren för att se så det finns signal där. Om dom har kortslutits så kan nån del i förstärkaren som kablarna är kopplade till ha gått sönder.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 581 Inlägg
25 juni 2011
ChriZtoffer skrev:
Testa att koppla in en högtalare/bas direkt på kablarna in till omvandlaren för att se så det finns signal där. Om dom har kortslutits så kan nån del i förstärkaren som kablarna är kopplade till ha gått sönder.

Går ut och testar då

1 581 Inlägg
25 juni 2011
Är lite osäker på hur du vill att jag ska koppla, här är bild på hur den ser ut och 12 volt är inkopplat och remote, sen har jag då höger högtalare inkopplad på R +/- och ska jag då koppla basen på samma poler eller hur tänkte du?
http://blekingebilradio.se/PICTURE/10033-14-connetion_sli2_003.jpg

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 juni 2011
Du kopplar ur dom kablar som du anslutit till omvandlarens ingångar, högnivåingångarna alltså. Dom kopplar du sen till en högtalare eller bas för att se så det finns signal.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 581 Inlägg
25 juni 2011
ChriZtoffer skrev:
Du kopplar ur dom kablar som du anslutit till omvandlarens ingångar, högnivåingångarna alltså. Dom kopplar du sen till en högtalare eller bas för att se så det finns signal.

Men jag måste ju fortfarande ha en signal från stereon, menar du då att jag ska koppla basens +/- på samma plintar som dem från bakhögtalarens plintar? Men då blir ju signalen inte igenom omvandlaren utan bara som att jag kopplat basen till samma som bakhögtalaren? Kanske lät krångligt men som sagt jag är inte helt hundra på hur du menar att det ska kopplas för att testa omvandlaren.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 juni 2011
Du tar alltså signalen från bakhögtalarna till omvandlaren? Isåfall, får du fortfarande ljud ur bakhögtalarna?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 581 Inlägg
25 juni 2011
ChriZtoffer skrev:
Du tar alltså signalen från bakhögtalarna till omvandlaren? Isåfall, får du fortfarande ljud ur bakhögtalarna?

Ja precis, ja bakhögtalaren spelar också, jag har lött på en till kabel bara o dragit vidare till omvandlaren.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 juni 2011
Okej, men då kan man ju enkelt konstatera att felet ligger i omvandlaren eller steget. Och eftersom att du nu har testat med en annan omvandlare med samma resultat så är det då steget som är trasigt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

79 Inlägg
26 juni 2011
Tjena,! Vilket  av dom hära baspaketen ska jag satsa på till fiestan !?

12 "  ?
http://www.autoviihde.com/paketit/basso … ti-10.html

Eller 2st 10" ?
http://www.autoviihde.com/paketit/basso … tti-8.html

Om du hittar ngt annat på denna sida som inte överskrider 200 € ( 2000 kr) ngt. för mycket så ä de bara att tillämpa tongue

Vill ha bra ljud för någorlunda billig peng tongue

Sök