2419
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

DLS
1 147 Inlägg
22 juli 2011
Pexi92 skrev:
Tycker dedär med bandpass låter krångligt tongue blir att köra med den låda jag har nu och sen bygga om när jag hinner. Men frågan som ingen har svarat på ännu. Hur mycket vågar man kapa i hatthyllan?

Det är inte så konstigt. Det enda är att du har en skiljevägg mellan de slutna och kammaren. Jag hade byggt en bandpass om jag varit du. Bygger du portad ska du ha elementet och porten tillsammans i h-hyllan. Kör du bandpass räcker det att du sågar hål för porten.

Ålänning!
532 Inlägg
22 juli 2011
huntelaar skrev:
Pexi92 skrev:
Tycker dedär med bandpass låter krångligt tongue blir att köra med den låda jag har nu och sen bygga om när jag hinner. Men frågan som ingen har svarat på ännu. Hur mycket vågar man kapa i hatthyllan?

Det är inte så konstigt. Det enda är att du har en skiljevägg mellan de slutna och kammaren. Jag hade byggt en bandpass om jag varit du. Bygger du portad ska du ha elementet och porten tillsammans i h-hyllan. Kör du bandpass räcker det att du sågar hål för porten.

jo men jag skulle måsta bygga en 5/6e ordningens bandpass låda för den basen jag har och om jag i senare skede skall ha 2st 12" så blir det bättre med portad låda med porten mitt emellan elementen.

1 215 Inlägg
22 juli 2011
Jag ska bygga baslåda och jag har 3 alternativ på material.

vi har 12mm putsad granplyfa. jag har tillgång till press och lim så jag kan limma ihop två skivor så det blir 24mm.

vi har också 22mm golvspån.

spånskivan betalar jag 100-200:-/m2 tror jag. plyfan vet jag inte. om MDF är mycke bättre alternativ så köper jag det istället.

min fråga är: ska jag använda plyfan eller spånskivan? lådan ska bli 97 liter (2x12" och aeroport. basarna och porten ska spela åt samma håll).

jag har flera olika bandsågar, klyvar, kapar, fräsar osv så jag kan bearbeta dom lätt.

MVH/Pavva

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 juli 2011
Plyfan är ju relativt hård och borde vara lämpligast att bygga med, fördelen med MDF är om man ska göra mycke former och ha sig, då den är mer lättarbetad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 215 Inlägg
22 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Plyfan är ju relativt hård och borde vara lämpligast att bygga med, fördelen med MDF är om man ska göra mycke former och ha sig, då den är mer lättarbetad.

okey men jag ska bara ha en fyrkantig låda tongue

vet inte om det spelar någon roll men det är 5 lager plyfa.

borde jag förborra ?
Senast redigerat av Pavva (22 juli 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 juli 2011
Kör då dubbla lager plyfa, om du är lite händig så kan du ju även lägga hörnen om lott så blir det starkare och garanterat tätt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 215 Inlägg
22 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Kör då dubbla lager plyfa, om du är lite händig så kan du ju även lägga hörnen om lott så blir det starkare och garanterat tätt. smile

du menar att jag ska förskjuta skivan 12mm när jag limmar? tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
41 Inlägg
22 juli 2011
jag har varit inne på att köpa en B2 as12 tums bas och hade tänkt och driva den med ett mono slutsteg för c.a 3-4 tusen kronor har kollat in audison SR 1DK, men jag vet inte är som sagt nybörjare.

Jag har varit inne i dbakutens butik och han rekomenderade SPL som märke på en bas och han sa att han kunde ge mig ett bra pris.
Så det jag undrar vilken är "bäst" SPL Dynamics XTR-300D4 eller B2 AS12? är hellre  att det är åt "highfi" hållet.

Är SPL ett bra märke i jämfört med B2 tex? och tycker ni jag ska köpa ett SPL slutsteg eller satsa på audison sluteget?
kan även tillägga att jag ska också köpa ett par B2 Audio ES6.1 om det är till någon hjälp ?

:edit: basen som jag kunde få billigare är SPL Dynamics XTR-300D4 nån som har erfarenhet angånde den ?

jag lyssnar på house hiphop och popartisterna på topplistan typ..

// ber om ursäkt för felstavningar, jag har skrivsvårigheter och dyslexi. TACKSAM FÖR ALLA SVAR!

15 Inlägg
22 juli 2011
var kan man få tag i ett bra delningsfilter till diskanter??

MvH
Robin

176 Inlägg
22 juli 2011
Maxeffekt: 4000 W peak, 1000 W RMS
Talspole: långslående 4 tums, 100 mm Kapton.
Frekvensomfång   25 Hz - 2 KHz
Känslighet   102 +/- 2 dB
Talspole   4"  kapton
Magnetmassa   Y 35 240 oz
Fs 37 Hz
Impedans 4 ohm
Le   1.85
Qms   9.2
Qes   0.3
Qts   0.29
Vas   665.9 liter
Xmax   4.7 mm
Sd   1182 cm2
Helgjutet aluminum-chassi 

Diameter 475mm
Håldiameter 425mm
Djup 218.5mm

vilken låda ska jag ha ? sluten eller portad ?
Senast redigerat av volvo_turbo_v40 (22 juli 2011)

När pinnen går av på laddmätaren så är det dags att släppa lite på gasen :p

2 035 Inlägg
22 juli 2011
ArianH skrev:
jag har varit inne på att köpa en B2 as12 tums bas och hade tänkt och driva den med ett mono slutsteg för c.a 3-4 tusen kronor har kollat in audison SR 1DK, men jag vet inte är som sagt nybörjare.

Jag har varit inne i dbakutens butik och han rekomenderade SPL som märke på en bas och han sa att han kunde ge mig ett bra pris.
Så det jag undrar vilken är "bäst" SPL Dynamics XTR-300D4 eller B2 AS12? är hellre  att det är åt "highfi" hållet.

Är SPL ett bra märke i jämfört med B2 tex? och tycker ni jag ska köpa ett SPL slutsteg eller satsa på audison sluteget?
kan även tillägga att jag ska också köpa ett par B2 Audio ES6.1 om det är till någon hjälp ?

:edit: basen som jag kunde få billigare är SPL Dynamics XTR-300D4 nån som har erfarenhet angånde den ?

// ber om ursäkt för felstavningar, jag har skrivsvårigheter och dyslexi. TACKSAM FÖR ALLA SVAR!

B2 basen kan du ju fråga frippe_L om =O)  Han var nog nöjd. Det är ju en bra bas. Spelar tydligen både högt och finlir.
Audison är ju också finlir.

Jag har haft två xtr d4 12" och jag var nöjd. SÄljer den lådan nu med basar om du är intresserad.

SPL har bra steg och lämnar mycket effekt för pengen.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
22 juli 2011
volvo_turbo_v40 skrev:
Maxeffekt: 4000 W peak, 1000 W RMS
Talspole: långslående 4 tums, 100 mm Kapton.
Frekvensomfång   25 Hz - 2 KHz
Känslighet   102 +/- 2 dB
Talspole   4"  kapton
Magnetmassa   Y 35 240 oz
Fs 37 Hz
Impedans 4 ohm
Le   1.85
Qms   9.2
Qes   0.3
Qts   0.29
Vas   665.9 liter
Xmax   4.7 mm
Sd   1182 cm2
Helgjutet aluminum-chassi 

Diameter 475mm
Håldiameter 425mm
Djup 218.5mm

vilken låda ska jag ha ? sluten eller portad ?

PA bas eller? Den ska sitta i en portad låda vad jag kan se iallafall. Vad är det för bas då?

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
22 juli 2011
RX-850 skrev:
var kan man få tag i ett bra delningsfilter till diskanter??

MvH
Robin

Bygg ett eget. ett 6db filter är ju bara en kondensator ju fast du ska ju ha ett 12 db.

Biljudsveteran sen 1984!

41 Inlägg
22 juli 2011
men tror du det räcker med 1 SPL Dynamics XTR-300D4 ? för att få tillräckligt bra tryck i bilen? vad tyckte du ? jag är bara intresserad av en i så fall och en mindre låda, för vill ha kvar lite plats i bilen

och min fråga är vilken är bäst ? rent kvalité mässigt i hifi för jag vill höra musik också smile
lixom vad rekomenderar ni ? eller du  tongue vill gärna bli så nöjd som möjligt med de jag köper och inte ångra de smile

han på dbakuten erbjöd också en 6,5 högtalar kit för bättre pris med
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318253 denna tror jag

TACK SÅ mycket för hjälpen! uppskattas som bara den!

// ursäkta för felstavningar , har skrivsvårigheter och dyslexi
Senast redigerat av ArianH (22 juli 2011)

2 035 Inlägg
22 juli 2011
ArianH skrev:
men tror du det räcker med 1 SPL Dynamics XTR-300D4 ? för att få tillräckligt bra tryck i bilen? vad tyckte du ? jag är bara intresserad av en i så fall och en mindre låda, för vill ha kvar lite plats i bilen

och min fråga är vilken är bäst ? rent kvalité mässigt i hifi för jag vill höra musik också smile
lixom vad rekomenderar ni ? eller du  tongue vill gärna bli så nöjd som möjligt med de jag köper och inte ångra de smile

han på dbakuten erbjöd också en 6,5 högtalar kit för bättre pris med
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318253 denna tror jag

TACK SÅ mycket för hjälpen! uppskattas som bara den!

// ursäkta för felstavningar , har skrivsvårigheter och dyslexi

Jag hade 2 st 12" och det räckte till mig. Och en sådan räcker nog också bra.

Jag skulle köpa en AS12a och sen ett bra steg.

Biljudsveteran sen 1984!

750 Inlägg
22 juli 2011
ArianH skrev:

Spl är bra märke men b2 bättre enligt mig, av egna erfarenheter smile men båda duger!

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

21 761 Inlägg
22 juli 2011
huntelaar skrev:
ChriZtoffer skrev:
Bandpass ska så vitt jaf vet fungera till alla basar, skillnaden är den att en bas som passar slutna lådor passar i 4e ordningens bandpass (relativt enkel att räkna ut och bygga då det är bara en kammare som är portad) medans basar som passar portar vill ha en 6e ordningens bandpass (lite krångligare då båda kamrarna är portade).

Menar du inte 5e ordningens nu?

Jag checkade bara probox och fick fram en bra verkningsgrad.

Det är ofta förvirring angående olika benämningar, det handlar egentligen om två olika sätt att benämna de olika lådtyperna.

Vissa bilstereobyggare har en "egen" lådordning för alla lådtyper, där heter ovanstående lådor 5:e och 7:e ordningens LÅDA. Själva bandpasslådans benämning är dock 4:e och 6:e ordningens BANDPASSLÅDA. Denna benämning är enligt mig "den rätta". smile

En bandpasslåda med "hög" verkningsgrad kan lätt få peakat ljud, men det beror även lite på hur man designar lådan för att få den höga verkningsgraden.

41 Inlägg
22 juli 2011
men vad är det med b2 som är bättre ? är de hifi ljudet lr trycket ur basen ?

2 035 Inlägg
22 juli 2011
ArianH skrev:
men vad är det med b2 som är bättre ? är de hifi ljudet lr trycket ur basen ?

Jag vet då ingen skillnad.  Båda märken spelar både högt och bra.

Biljudsveteran sen 1984!

Sök