2357
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

53 Inlägg
3 augusti 2011
evilaudio skrev:
Gissla skrev:
Hej tänkte bara höra, jag måste vänta innan jag får pengar över till grövre kablar.
Går det att koppla ihop 2 80ah batterier med 21mms kablar? Eller brinner dom upp?
Kommer fixa 50mm senare för dom ska flyttas men funkar detta tillsvidare? Vad kan hända?

/mvh

de funkar så länge du säkrar av kabeln i båda ändar.

Okej men hur blir det när dom står precis intill varandra.
Och ska man tex sätta dit plus kabeln först eller något sådant?

Tack för svar!

Ubåtsingenjör
7 337 Inlägg
3 augusti 2011
ChriZtoffer skrev:
CHEEVA skrev:
var köper man lösa amega 5,25 middar ? om det nu finns då

Tada! smile

Tackar smile de var ju fan dyrare än 6,5or , bättre att bygga om då !

BagarN
1 179 Inlägg
3 augusti 2011
CHEEVA skrev:
Mohawwk skrev:
tujbo skrev:
71L med 1 st 3" port blir nog svårt att hitta ett annat element som passar men om du lägger lite kraft på en låda så funkar Hertz SX380D riktigt bra och gillar mycket effekt.

Ett annat val är ju är ju annars Ground Zero Uranium serien

MDS basen ska helst ha 41l så det spelar nog inte sån roll wink vill inte att basen bara ska spela djupbas därför jag gjorde lådan lite större smile sen är lådan optimerad till Rockford Fosgates T1/T2 serie......
Okej finns det på din sida ?

om du gör lådan större spelar den väl ändå djupare bas ? rätta mig om jag har fel

kan även va anledningen till att din bas gick i sönder, så bygg en låda som är rätt så blir det nog mycket bättre

Jo, men jag fick höra att det spelar bättre takt med musik också? Aja skit samma...
Alltså den har inte gått sönder, det kom bara rök ifrån porten i säkert minst 5min.. Så tog ur basen och kolla och spolen, aj.. Och då hade den fått spela lugnt i några minuter + 5min väntetid... Men den funkar! Men kommer nog en ny bas som är optimerad för lådan snart! big_smile

DLS
1 147 Inlägg
3 augusti 2011
En större låda spelar djupare.

BagarN
1 179 Inlägg
3 augusti 2011
huntelaar skrev:

Visst gör den det? Varför har någon sagt till mig att den spelar bättre med musiken då? hmm

DLS
1 147 Inlägg
3 augusti 2011
Mohawwk skrev:
huntelaar skrev:

Visst gör den det? Varför har någon sagt till mig att den spelar bättre med musiken då? hmm

Diffust begrepp tycker jag. Basar och lådor ska man nog inte generalisera i onödan.

BagarN
1 179 Inlägg
3 augusti 2011
huntelaar skrev:
Mohawwk skrev:
huntelaar skrev:

Diffust begrepp tycker jag. Basar och lådor ska man nog inte generalisera i onödan.

Svenska? smile Hur menar du?

Meldem
4 137 Inlägg
3 augusti 2011
Har ett problem med min Stereo/iPod, vet inte vilket.
Iaf när jag jag kopplar in min iPod i min Kenwood KDC5051u (tror jag den heter) så knäpper det i framhögtalarna. När jag kör via Aux och Cd skiva, så knäpper det inget.
Vad kan detta bero på? En polare sa att det kunde bero på att iPoden laddas samtidigt via Usb. ? Men det ska ju inte störas tycker jag :S

311 Inlägg
3 augusti 2011
TouchOfRed skrev:
Har ett problem med min Stereo/iPod, vet inte vilket.
Iaf när jag jag kopplar in min iPod i min Kenwood KDC5051u (tror jag den heter) så knäpper det i framhögtalarna. När jag kör via Aux och Cd skiva, så knäpper det inget.
Vad kan detta bero på? En polare sa att det kunde bero på att iPoden laddas samtidigt via Usb. ? Men det ska ju inte störas tycker jag :S

Det går väl att stänga av laddning genom usb eller? Testa det och försök igen.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

Ubåtsingenjör
7 337 Inlägg
3 augusti 2011
Vad finns det för fördelar / nackdelar med ett klass a/b steg jämtemot ett klass d steg ?

16 197 Inlägg
3 augusti 2011
CHEEVA skrev:
Vad finns det för fördelar / nackdelar med ett klass a/b steg jämtemot ett klass d steg ?

klass AB låter oftast bättre än klass D, klass D drar mindre ström än klass AB.. dock finns de ytterst få klass D steg som spelar fullregister.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Ubåtsingenjör
7 337 Inlägg
3 augusti 2011
evilaudio skrev:
CHEEVA skrev:

klass AB låter oftast bättre än klass D, klass D drar mindre ström än klass AB.. dock finns de ytterst få klass D steg som spelar fullregister.

Okej smile så ett klass a/b mono block är inte helt fel då ? även om det drar lite mer ström

Hur funkar biltemas stora lastbils batteri till bilstereo bruk ? har fått tag på två stycken smile 12volts då såklart
Senast redigerat av CHEEVA (3 augusti 2011)

16 197 Inlägg
3 augusti 2011
CHEEVA skrev:
evilaudio skrev:
CHEEVA skrev:

Okej smile så ett klass a/b mono block är inte helt fel då ? även om det drar lite mer ström

Hur funkar biltemas stora lastbils batteri till bilstereo bruk ? har fått tag på två stycken smile

vilket monoblock tänkte du på?

själv kör jag bara med klass D monoblock.

Ubåtsingenjör
7 337 Inlägg
3 augusti 2011
evilaudio skrev:
CHEEVA skrev:
evilaudio skrev:

Hur funkar biltemas stora lastbils batteri till bilstereo bruk ? har fått tag på två stycken smile

tänkte på ett orion cobalt 800.1 ... tycker de verkar ganska pris värt ? kanske är ute och cyklar hehe

hur tror du batterierna funkar för detta ändamål ? Ska jag satsa på de eller köpa två andra ?

16 197 Inlägg
3 augusti 2011
CHEEVA skrev:
evilaudio skrev:
CHEEVA skrev:

tänkte på ett orion cobalt 800.1 ... tycker de verkar ganska pris värt ? kanske är ute och cyklar hehe

hur tror du batterierna funkar för detta ändamål ? Ska jag satsa på de eller köpa två andra ?

aha.. men de e så pass litet så de ska nog inte va nå problem.

ska du bara ha ett sånt så klarar du dig me ett batteri utan problem.

Ubåtsingenjör
7 337 Inlägg
3 augusti 2011
evilaudio skrev:
CHEEVA skrev:
evilaudio skrev:

Okej smile har två stycken sånna batterier så lastar in båda i förebyggande syfte hehe

Om du hade fått välja mellan audison SR 1D och orion coblat 800.1 vilket hade du då valt ? smile Steget ska driva en orion coblat bas, antingen en 15 eller en 12a

12an ska ha 200wrms och 15 ska ha 250wrms 4 ohms talspole på båda

16 197 Inlägg
3 augusti 2011
CHEEVA skrev:
evilaudio skrev:
CHEEVA skrev:

Okej smile har två stycken sånna batterier så lastar in båda i förebyggande syfte hehe

Om du hade fått välja mellan audison SR 1D och orion coblat 800.1 vilket hade du då valt ? smile Steget ska driva en orion coblat bas, antingen en 15 eller en 12a

12an ska ha 200wrms och 15 ska ha 250wrms 4 ohms talspole på båda

audioson utan tvekan smile

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
4 augusti 2011
Om man ska bygga dörrsidor med typ 6.5:or ska man ha nån speciell vinkel på dom? eller ska man spela och ställa in vinkel på dom efter  bilen och vad man själv tycker?. Vissa har ju dom som typ original högtalare rakt på om man säger, och vissa vinklar dom lite utåt. Tänkte om det var nått man skulle tänka på innan man börja med att göra dörrsidorna.

Tack för svar

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

16 197 Inlägg
4 augusti 2011
_Performance_ skrev:
Om man ska bygga dörrsidor med typ 6.5:or ska man ha nån speciell vinkel på dom? eller ska man spela och ställa in vinkel på dom efter  bilen och vad man själv tycker?. Vissa har ju dom som typ original högtalare rakt på om man säger, och vissa vinklar dom lite utåt. Tänkte om det var nått man skulle tänka på innan man börja med att göra dörrsidorna.

Tack för svar

lite kan man vilka dom.. vissa vinklar ju som FAN men till ingen nytta mer än att de ser för jävligt ut.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
4 augusti 2011
evilaudio skrev:
_Performance_ skrev:

Tack för svar

lite kan man vilka dom.. vissa vinklar ju som FAN men till ingen nytta mer än att de ser för jävligt ut.

Tack för det svaret big_smile. Har även en till fråga, Vid vilken Hz ska man ungefär dela diskanter?

Tack för svar

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Sök