1958
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

53 Inlägg
4 augusti 2011
Pexi92 skrev:
Gissla skrev:
Pexi92 skrev:

Alltså mellan batterierna om du har dem brevid varandra så behöver du inte ha säkring, men mellan fram och bakre batteribank måste du avsäkra kabeln. Detta så att ifall den skulle kortslutas så brinner säkringen och inte kabeln.

Okej tack för svar. Ne bygger i båten så dessa e de enda batterierna. smile

När jag ändå är här hur funkar det med laddare? Är det bara ladda som vanligt
På ena batteriet fast de är paralellkopplade?

Japp, men se till att båda batterier är i lika bra skick. Och skaffa dig en spänningsmätare så du ser att spänningen (volt) inte blir för lågt

Jo då det är likadana batterier smile men voltmätare den kopplar jag också till det ena batteriet bara va? smile
Tack för svar!

Ålänning!
532 Inlägg
4 augusti 2011
Gissla skrev:
Pexi92 skrev:
Gissla skrev:

Japp, men se till att båda batterier är i lika bra skick. Och skaffa dig en spänningsmätare så du ser att spänningen (volt) inte blir för lågt

Jo då det är likadana batterier smile men voltmätare den kopplar jag också till det ena batteriet bara va? smile
Tack för svar!

Ja det är ju parallelt så.

Ålänning!
532 Inlägg
4 augusti 2011
När du kopplar ihop dem parallelt så blir det som du skulle ha ett 12v batteri som är 160Ah

3 466 Inlägg
4 augusti 2011
Gissla skrev:
Pexi92 skrev:
Gissla skrev:
Alloj, ska koppla ihop 2 80ah batterier. Hur blir det med säkringar när de står precis intill varandra?

Skall man bara säkra av plus eller båda?

Det är kabelns tjocklek som avgör säkringsstorlek fortfarande va? smile

/mvh

Alltså mellan batterierna om du har dem brevid varandra så behöver du inte ha säkring, men mellan fram och bakre batteribank måste du avsäkra kabeln. Detta så att ifall den skulle kortslutas så brinner säkringen och inte kabeln.

I en båt behöver du inge säkringar på kablarna då du antagligen inte har en jordad metallkaross som kablarna kan kortsluta mot.. wink

för övrigt så ska man gärna "korsladda" batterierna , alltså ena batteriets plus och andra batteriets minus. Det är alltid bra o även koppla in allt så eftersom batterierna då dras lika mycket.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

53 Inlägg
4 augusti 2011
M_icke_ skrev:
Gissla skrev:
Pexi92 skrev:

I en båt behöver du inge säkringar på kablarna då du antagligen inte har en jordad metallkaross som kablarna kan kortsluta mot.. wink

för övrigt så ska man gärna "korsladda" batterierna , alltså ena batteriets plus och andra batteriets minus. Det är alltid bra o även koppla in allt så eftersom batterierna då dras lika mycket.

Okej tack för bra svar! Ja det låter ju logiskt, blir till att montera dit laddare å kablar i "kors" då. Finns det några nackdelar med detta eller är det bara positivt? smile

79 Inlägg
4 augusti 2011
Hejsan alla ljudexperter! big_smile
Har nyss köpt en 940 -97.a av en äldre herre som fortfarande hade kvar den gamla kassetspelaren..

Nu måste jag ju då köpa ny stereo, kanske några högtalare med, dessa ska isåfall passa i högtalarhålen så man slipper kapa i dörren.

Finns det några bra paket?
Hittade några på
http://www.brl.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ib … mp;filter=

Är de under 2000-2500 kr något att ha?
Vet ni andra några bättre paket?

Vet att jag ej får någon superstereo för detta priset.. men lite bas vore trevligt då techno lär förekomma i bilen!

Mvh! smile

BagarN
1 179 Inlägg
4 augusti 2011
KimGw skrev:
Hejsan alla ljudexperter! big_smile
Har nyss köpt en 940 -97.a av en äldre herre som fortfarande hade kvar den gamla kassetspelaren..

Nu måste jag ju då köpa ny stereo, kanske några högtalare med, dessa ska isåfall passa i högtalarhålen så man slipper kapa i dörren.

Finns det några bra paket?
Hittade några på
http://www.brl.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ib … mp;filter=

Är de under 2000-2500 kr något att ha?
Vet ni andra några bättre paket?

Vet att jag ej får någon superstereo för detta priset.. men lite bas vore trevligt då techno lär förekomma i bilen!

Mvh! smile

om man tittar på sidan så är väll http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … are-8.html helt okej...

230 Inlägg
4 augusti 2011
Har ett Herts ESK 165 kitsystem på ett hertz HE4 steg. Måste man använda delningsfiltrerna? vad händer om man inte gör det? Har fått höra att man inte ska ha dom.. Att det blir bättre utan

16 197 Inlägg
4 augusti 2011
jockmokk skrev:
Har ett Herts ESK 165 kitsystem på ett hertz HE4 steg. Måste man använda delningsfiltrerna? vad händer om man inte gör det? Har fått höra att man inte ska ha dom.. Att det blir bättre utan

då har du nog hört väldigt fel.. använder du inte nå filter till diskanterna så pajjar dom DIREKT, (om man nu inte delar aktivt vill säga)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

230 Inlägg
4 augusti 2011
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:

då har du nog hört väldigt fel.. använder du inte nå filter till diskanterna så pajjar dom DIREKT, (om man nu inte delar aktivt vill säga)

Okej kanske missuppfatta lite då.
Men räcker det att ha 1 delningsfilter?

16 197 Inlägg
4 augusti 2011
jockmokk skrev:
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:

Okej kanske missuppfatta lite då.
Men räcker det att ha 1 delningsfilter?

du måste ha ETT filter per sida..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

230 Inlägg
4 augusti 2011
Ah okej då förstår jag.
Så att ta bort dom så kommer det paja alltså.

Sen undrar jag hur jag ska koppla in en baslåda i bilen på mitt 4 kanaliga steg. Vill ju ha den på 2 av kanaler och då måste man brygga. Men hur gör man egentligen? Jag har ett Hertz He4 steg. Har läst Manualen/instruktionsboken men fattar fortfarande inte..

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
4 augusti 2011
jockmokk skrev:
Ah okej då förstår jag.

Sen undrar jag hur jag ska koppla in en baslåda i bilen på mitt 4 kanaliga steg. Vill ju ha den på 2 av kanaler och då måste man brygga. Men hur gör man egentligen? Jag har ett Hertz He4 steg. Har läst Manualen/instruktionsboken men fattar fortfarande inte..

Vad har du för bas?

230 Inlägg
4 augusti 2011
Nitromast skrev:
jockmokk skrev:
Ah okej då förstår jag.

Vad har du för bas?

Just nu igen bas alls, men ska prova en MDS fanatic av en kollega

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
4 augusti 2011
jockmokk skrev:
Nitromast skrev:
jockmokk skrev:
Ah okej då förstår jag.

Vad har du för bas?

Se till att du har en 4ohms spole eller dubbla 2 bara.. Du kan INTE belasta steget under 4ohm bryggat.
Det står i manualen hur du kopplar in dem eller hur? wink

230 Inlägg
4 augusti 2011
Nitromast skrev:
jockmokk skrev:
Nitromast skrev:

Vad har du för bas?

Se till att du har en 4ohms spole eller dubbla 2 bara.. Du kan INTE belasta steget under 4ohm bryggat.
Det står i manualen hur du kopplar in dem eller hur? wink

Tror det är 4 ohms spole.

Det som står i manualen fattar jag inte. Är inte särskilt bra på engelska, massa ljudord jag inte förstår

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
4 augusti 2011
Waahlvik skrev:
så jävla mört... beställde mds torque t3 slutsteg på postförskott och det kommer in 1-2 veckan i augusti. å nu står de att man inte får beställa de i postförskott...

nu har man väntat i veckor i onödan..

Och detta skriver du här för att?

Ubåtsingenjör
7 337 Inlägg
4 augusti 2011
Waahlvik skrev:
Nitromast skrev:
Waahlvik skrev:
så jävla mört... beställde mds torque t3 slutsteg på postförskott och det kommer in 1-2 veckan i augusti. å nu står de att man inte får beställa de i postförskott...

ni ska rekommendera ett nytt steg till mina gas alpha 1225x på 250wrms..

och inte från blekingebilradio.. fick aldrig mitt förra steg jag beställde därifrån.

http://dbakuten.se/detail-item_id-318347

har du ringt och snackat med de på blekingebilradio ??? brukar inte va några problem med de

ett annat tips är att läsa lite extra innan du beställer nästa gång
Senast redigerat av CHEEVA (4 augusti 2011)

750 Inlägg
4 augusti 2011
Waahlvik skrev:
Nitromast skrev:
Waahlvik skrev:

ni ska rekommendera ett nytt steg till mina gas alpha 1225x på 250wrms..

och inte från blekingebilradio.. fick aldrig mitt förra steg jag beställde därifrån.

Ni ska o ni ska... Fråga snällt annars får du nog inte mycket hjälp

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

Ubåtsingenjör
7 337 Inlägg
4 augusti 2011
Waahlvik skrev:
CHEEVA skrev:
Waahlvik skrev:
ni kanske kan rekommendera ett nytt steg till mina gas alpha 1225x på 250wrms?..

http://dbakuten.se/detail-item_id-318347

har du ringt och snackat med de på blekingebilradio ??? brukar inte va några problem med de

har ringt dit utan svar.

glömde säga att jag har max 2000kr att lägga ut.

okej låter konstigt....

http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA1K det borde funka ... vill du ha mer pulver är det bara att köpa 2

http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K eller detta

http://www.autohifi.se/?category_id=171 … B-ASA400-1 eller detta * 2
Senast redigerat av CHEEVA (4 augusti 2011)

Sök