skrotade gamla 8"aren idag och satte i en 12"are från mds, matar den just nu med ca 150w, och det låter hyffsat hög och fint, men känns lite slö ibland.. alltså hänger inte riktigt med i vissa låtar, hur kan man fixa det? mera effekt?
kör med för smala kablar till steget dock, ska byta till minst det tre dubbla, kanske blir det bättre?
är det för steg samt kablar?
steget har jag inget namn på ! men lämnar iaf 150wrms, ett 2kanals som är bryggat.. kablarna är typ 4mm2 eller nått sånt, väääldigt tunna iaf.. ska leta upp ett nytt steg på typ 300wrms ifall det inte blir bättre med nya kablar,
förövrigt ligger lådan på ca 38L och en port på 3" 15cm, vad ligger avstämningen på?
okaj, du gör rätt i att byta kablar, 4mm2 är typ högtalar kablar.. har du för säkring på kabeln? vad är det för bas?
Okej... Hur menar du "om en 13mm skiva stoppas in i porten"
Man kan stoppa in en träskiva som är lika lång och hög som portens ena sidovägg, på så sätt minskas portarean och avstämningen sänks. Ett ganska enkelt sätt att ändra avstämningen hos en låda med slotport, men då gäller det ju att porten är rak.
Jag har tyvärr inte kollat om lådan kan göras tillräckligt bred/lång så att porten inte behöver vinklas, men hoppas det iaf.
Okej... Hur menar du "om en 13mm skiva stoppas in i porten"
Man kan stoppa in en träskiva som är lika lång och hög som portens ena sidovägg, på så sätt minskas portarean och avstämningen sänks. Ett ganska enkelt sätt att ändra avstämningen hos en låda med slotport, men då gäller det ju att porten är rak.
Jag har tyvärr inte kollat om lådan kan göras tillräckligt bred/lång så att porten inte behöver vinklas, men hoppas det iaf.
Okej, men om man skippar slotsport och kör 3", 4" eller 6" Aeroport då?
har säkring ja, en vid batteriet och en innan steget, vad bör jag ha för Ampere?
Beror på kabelarean, det är den som sätter gränsen för hur stor säkring det får sitta. Ur spänningsfallssynpunkt kan det faktiskt funka med nuvarande 4 mm2 kabel om steget ger ut 150 WRMS i bryggat läge, men det är för liten mariginal och dessutom kan du inte uppgradera slutsteget med den kabeln. Byte är att rekommendera, en ganska hyfsad area är 21 mm2.
4" blir inte alltför lång men får ganska hög lufthastighet om du vrider upp volymen ordentligt, 6" blir över halvmetern vid 45 Hz avstämning och över 70 cm vid 40 Hz. Dock är det ingen risk för flåsjud med en sån area.
4" blir inte alltför lång men får ganska hög lufthastighet om du vrider upp volymen ordentligt, 6" blir över halvmetern vid 45 Hz avstämning och över 70 cm vid 40 Hz. Dock är det ingen risk för flåsjud med en sån area.
Jävlar vad långt.... Vet inte hur låg avstämmning man ska ha heller....
De kommer bli bättre och stabilare om den sitter i plåten. Den lilla spånskivan gör det stabilare men inte stabilt nog är mitt tycke.
om du vet hur en audi 100 c4 dörr ser ut så vet du är inte dubbel plåt pådomhära utan yttre plåten å är vill jag inte ha nån högtalare så spelar de ju ut i naturen sen har vi fönster ramen som de ej går att montera på och tillslut dörrsidan.. plåten är dämpad + dörrsidorna de är stabila som fan och väger en hel del just nu .
De kommer bli bättre och stabilare om den sitter i plåten. Den lilla spånskivan gör det stabilare men inte stabilt nog är mitt tycke.
om du vet hur en audi 100 c4 dörr ser ut så vet du är inte dubbel plåt pådomhära utan yttre plåten å är vill jag inte ha nån högtalare så spelar de ju ut i naturen sen har vi fönster ramen som de ej går att montera på och tillslut dörrsidan.. plåten är dämpad + dörrsidorna de är stabila som fan och väger en hel del just nu .
Hört talas om open air?
jo men tror inte de bliir så snyggt med en magnet utstickandes på utsidan av bilen nej men dörrsidorna är rejält dämpade dubbel lager asfaltmatta + såndära ljudämpnings matta 2cm så att de just går att få dit dörrsidorna sen har jag kletat på en hel burk underreds massa på plåten men är inte trycker som saknas utan de är som att de spelar vid fötterna så jag får inte ljudet de ska spela mot lyssnare så därför tänkte jag om jag lägger igen "org hålet å gör en baffel av 6" rör och plåt bafflar och bultar fast den i dörrsidan med högtalaren vinklad uppåt
Jävlar vad långt.... Vet inte hur låg avstämmning man ska ha heller....
Har inte haft någon Golf, men enligt vad jag har sett i diverse trådar så brukar tydligen 45 Hz ofta funka som "allround" till Golf (men kanske även "högt" om lådan görs stor), för djupbas kan 40 Hz passa. Andra som har byggt i en sån bil får nog ge mer råd.
Hört talas om open air?
jo men tror inte de bliir så snyggt med en magnet utstickandes på utsidan av bilen nej men dörrsidorna är rejält dämpade dubbel lager asfaltmatta + såndära ljudämpnings matta 2cm så att de just går att få dit dörrsidorna sen har jag kletat på en hel burk underreds massa på plåten men är inte trycker som saknas utan de är som att de spelar vid fötterna så jag får inte ljudet de ska spela mot lyssnare så därför tänkte jag om jag lägger igen "org hålet å gör en baffel av 6" rör och plåt bafflar och bultar fast den i dörrsidan med högtalaren vinklad uppåt
Fattar inte vad ni yrar om open air men men, att vinkla upp högtalaren låter bara bökigt och ska inte behövas.