2740
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
8 augusti 2011
Thedriftking skrev:
förövrigt ligger lådan på ca 38L och en port på 3" 15cm, vad ligger avstämningen på?

Omkring 39-40 Hz får jag det till. smile

3 187 Inlägg
8 augusti 2011
Thedriftking skrev:
big-jepp skrev:
Thedriftking skrev:
skrotade gamla 8"aren idag och satte i en 12"are från mds, matar den just nu med ca 150w, och det låter hyffsat hög och fint, men känns lite slö ibland.. alltså hänger inte riktigt med i vissa låtar, hur kan man fixa det? mera effekt?

kör med för smala kablar till steget dock, ska byta till minst det tre dubbla, kanske blir det bättre?

är det för steg samt kablar?

steget har jag inget namn på ! men lämnar iaf 150wrms, ett 2kanals som är bryggat..
kablarna är typ 4mm2 eller nått sånt, väääldigt tunna iaf..
ska leta upp ett nytt steg på typ 300wrms ifall det inte blir bättre med nya kablar,

förövrigt ligger lådan på ca 38L och en port på 3" 15cm, vad ligger avstämningen på?

okaj, du gör rätt i att byta kablar, 4mm2 är typ högtalar kablar.. har du för säkring på kabeln?
vad är det för bas?

DLS
1 147 Inlägg
8 augusti 2011
christofer_k skrev:
huntelaar skrev:
Sitter middarna i plåt eller i dörrsida?

22mm spånskiva i dörrsidan

De kommer bli bättre och stabilare om den sitter i plåten. Den lilla spånskivan gör det stabilare men inte stabilt nog är mitt tycke.

Thedriftking
8 augusti 2011
Drönirettab: okej, tack.. verkar vara en vettig avstämming iaf

big-jepp: har säkring ja, en vid batteriet och en innan steget, vad bör jag ha för Ampere?
det är en MDS fanatic 12", en äldre, från 2005 ~

21 761 Inlägg
8 augusti 2011
Mohawwk skrev:
Okej... Hur menar du "om en 13mm skiva stoppas in i porten"

Man kan stoppa in en träskiva som är lika lång och hög som portens ena sidovägg, på så sätt minskas portarean och avstämningen sänks. Ett ganska enkelt sätt att ändra avstämningen hos en låda med slotport, men då gäller det ju att porten är rak.

Jag har tyvärr inte kollat om lådan kan göras tillräckligt bred/lång så att porten inte behöver vinklas, men hoppas det iaf.

3 187 Inlägg
8 augusti 2011
Thedriftking skrev:
Drönirettab: okej, tack.. verkar vara en vettig avstämming iaf

big-jepp: har säkring ja, en vid batteriet och en innan steget, vad bör jag ha för Ampere?
det är en MDS fanatic 12", en äldre, från 2005 ~

30 amp blir bra, dock svårt att svara på dina andra frågor då du inte vet vad de är för grejer.

BagarN
1 179 Inlägg
8 augusti 2011
Drönirettab skrev:
Mohawwk skrev:
Okej... Hur menar du "om en 13mm skiva stoppas in i porten"

Man kan stoppa in en träskiva som är lika lång och hög som portens ena sidovägg, på så sätt minskas portarean och avstämningen sänks. Ett ganska enkelt sätt att ändra avstämningen hos en låda med slotport, men då gäller det ju att porten är rak.

Jag har tyvärr inte kollat om lådan kan göras tillräckligt bred/lång så att porten inte behöver vinklas, men hoppas det iaf.

Okej, men om man skippar slotsport och kör 3", 4" eller 6" Aeroport då?

21 761 Inlägg
8 augusti 2011
Thedriftking skrev:
har säkring ja, en vid batteriet och en innan steget, vad bör jag ha för Ampere?

Beror på kabelarean, det är den som sätter gränsen för hur stor säkring det får sitta. Ur spänningsfallssynpunkt kan det faktiskt funka med nuvarande 4 mm2 kabel om steget ger ut 150 WRMS i bryggat läge, men det är för liten mariginal och dessutom kan du inte uppgradera slutsteget med den kabeln. Byte är att rekommendera, en ganska hyfsad area är 21 mm2. smile

21 761 Inlägg
8 augusti 2011
Mohawwk skrev:

4" blir inte alltför lång men får ganska hög lufthastighet om du vrider upp volymen ordentligt, 6" blir över halvmetern vid 45 Hz avstämning och över 70 cm vid 40 Hz. Dock är det ingen risk för flåsjud med en sån area. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 augusti 2011)

Thedriftking
8 augusti 2011
tänkte iaf byta kablar, både + och jord, sen dra ner till lokala ÅF , och se va dom säger om säkringar osv smile
men tack så mkt för all hjälp,

DLS
1 147 Inlägg
8 augusti 2011
Drönirettab:

Jag tittade på en låda med parametrar:
Vas: 42.5 L
FS: 31 Hz
QTS: 0.33

Med 10" Helix Precision 10 Bas

Fick en avstämning på 40.3 Hz med 3" rör på 250 mm. Lådan blev 28 Liter

Är det för låg avstämning tycker du?

BagarN
1 179 Inlägg
8 augusti 2011
Drönirettab skrev:
Mohawwk skrev:

4" blir inte alltför lång men får ganska hög lufthastighet om du vrider upp volymen ordentligt, 6" blir över halvmetern vid 45 Hz avstämning och över 70 cm vid 40 Hz. Dock är det ingen risk för flåsjud med en sån area. smile

Jävlar vad långt.... Vet inte hur låg avstämmning man ska ha heller....

2 035 Inlägg
8 augusti 2011
huntelaar skrev:
Drönirettab:

Det är en bra avstämning!

Biljudsveteran sen 1984!

DLS
1 147 Inlägg
8 augusti 2011
bosabengt skrev:
huntelaar skrev:
Drönirettab:

Det är en bra avstämning!

Enligt programmet, 94% verkningsgrad, jag kör på det cool

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
8 augusti 2011
huntelaar skrev:
christofer_k skrev:
huntelaar skrev:
Sitter middarna i plåt eller i dörrsida?

De kommer bli bättre och stabilare om den sitter i plåten. Den lilla spånskivan gör det stabilare men inte stabilt nog är mitt tycke.

om du vet hur  en audi 100 c4 dörr ser ut så  vet du wink är inte dubbel plåt pådomhära utan  yttre plåten å är vill jag inte ha nån högtalare så spelar de ju ut i naturen  sen har vi fönster ramen som de ej går att montera på  och tillslut dörrsidan..  plåten är dämpad + dörrsidorna de är stabila som fan och väger en hel del  just nu .

DLS
1 147 Inlägg
8 augusti 2011
christofer_k skrev:
huntelaar skrev:
christofer_k skrev:

om du vet hur  en audi 100 c4 dörr ser ut så  vet du wink är inte dubbel plåt pådomhära utan  yttre plåten å är vill jag inte ha nån högtalare så spelar de ju ut i naturen  sen har vi fönster ramen som de ej går att montera på  och tillslut dörrsidan..  plåten är dämpad + dörrsidorna de är stabila som fan och väger en hel del  just nu .

Hört talas om open air? wink

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
8 augusti 2011
huntelaar skrev:
christofer_k skrev:
huntelaar skrev:

jo men  tror inte de bliir så snyggt med en magnet utstickandes på utsidan av bilen wink  nej men  dörrsidorna är rejält dämpade dubbel lager asfaltmatta + såndära ljudämpnings matta 2cm  så att de just går att få dit dörrsidorna  sen har jag  kletat på en hel burk underreds massa på plåten smile men är inte trycker som saknas  utan  de är som att de spelar vid fötterna   så jag får inte ljudet de ska spela mot lyssnare  så därför tänkte jag om jag lägger igen "org hålet å gör en baffel av 6"  rör och plåt bafflar  och bultar fast den i dörrsidan  med högtalaren vinklad uppåt

21 761 Inlägg
8 augusti 2011
Mohawwk skrev:
Jävlar vad långt.... Vet inte hur låg avstämmning man ska ha heller....

Har inte haft någon Golf, men enligt vad jag har sett i diverse trådar så brukar tydligen 45 Hz ofta funka som "allround" till Golf (men kanske även "högt" om lådan görs stor), för djupbas kan 40 Hz passa. Andra som har byggt i en sån bil får nog ge mer råd. smile

2 035 Inlägg
8 augusti 2011
christofer_k skrev:
huntelaar skrev:
christofer_k skrev:

jo men  tror inte de bliir så snyggt med en magnet utstickandes på utsidan av bilen wink  nej men  dörrsidorna är rejält dämpade dubbel lager asfaltmatta + såndära ljudämpnings matta 2cm  så att de just går att få dit dörrsidorna  sen har jag  kletat på en hel burk underreds massa på plåten smile men är inte trycker som saknas  utan  de är som att de spelar vid fötterna   så jag får inte ljudet de ska spela mot lyssnare  så därför tänkte jag om jag lägger igen "org hålet å gör en baffel av 6"  rör och plåt bafflar  och bultar fast den i dörrsidan  med högtalaren vinklad uppåt

Fattar inte vad ni yrar om open air men men,
att vinkla upp högtalaren låter bara bökigt och ska inte behövas.

Biljudsveteran sen 1984!

DLS
1 147 Inlägg
8 augusti 2011
bosabengt: Det var mer ett skämt. Trodde han hade en mellanplåt han kunde fästa högtalaren i.

Sök