2619
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
8 augusti 2011
http://www.garaget.org/?car=19283&image=378246

TT har nog lite fler byggbilder tror jag. rätt likt en audi 100 tror jag nog.

Biljudsveteran sen 1984!

BagarN
1 179 Inlägg
8 augusti 2011
Drönirettab skrev:
Mohawwk skrev:
Jävlar vad långt.... Vet inte hur låg avstämmning man ska ha heller....

Har inte haft någon Golf, men enligt vad jag har sett i diverse trådar så brukar tydligen 45 Hz ofta funka som "allround" till Golf (men kanske även "högt" om lådan görs stor), för djupbas kan 40 Hz passa. Andra som har byggt i en sån bil får nog ge mer råd. smile

Okej okej.. Titta runt lite på RF sida och hitta en låda som tydligen passar denna bas som ligger på 49.55l med en 4" x 9" port som du kanske nämnde förut ? Blir nog den, avstämningen är på 40Hz smile men 19mm MDF låter tunt.... Dubbla bafflar ?

21 761 Inlägg
8 augusti 2011
huntelaar skrev:
Enligt programmet, 94% verkningsgrad, jag kör på det cool

Ser ut att spela ganska allround, inte så stor peak. Det gäller dock att ha helt jämna skarvar mellan rör och trattar om du tänker vrida upp volymen ordentligt, lufthastigheten kan bli hög. smile

Mohawwk skrev:
Okej okej.. Titta runt lite på RF sida och hitta en låda som tydligen passar denna bas som ligger på 49.55l med en 4" x 9" port som du kanske nämnde förut ? Blir nog den, avstämningen är på 40Hz smile men 19mm MDF låter tunt.... Dubbla bafflar ?

Testa den om du vill, de bör ju veta vilken låda som funkar till basen. Dubbla bafflar är nog inte helt fel, men det borde även funka med enkel. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 augusti 2011)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
8 augusti 2011
bosabengt skrev:
http://www.garaget.org/?car=19283&image=378246

TT har nog lite fler byggbilder tror jag. rätt likt en audi 100 tror jag nog.

samma kaross som 100/a6 samma bil. a6 är en faceliftad 100  med nyare motor altenativ

kanske  skippar vinkeln och bara höjjer upp mid/basen upp där  under handtaget lr just framför. borde bli  lite bättre tycker man ju..

DLS
1 147 Inlägg
8 augusti 2011
Drönirettab: Hur är det med trattar?

BagarN
1 179 Inlägg
8 augusti 2011
Mohawwk skrev:

Testa den om du vill, de bör ju veta vilken låda som funkar till basen. Dubbla bafflar är nog inte helt fel, men det borde även funka med enkel. smile

Jo dom borde ju veta det...
Lika bra att köra dubbla när man ändå är på gång smile har ju ingen tidspress så detta blir nog jävligt bra smile men.. Ska man köra 3 kantslist i hörnen när det är aeroport ?

21 761 Inlägg
8 augusti 2011
huntelaar skrev:
Drönirettab: Hur är det med trattar?

Vad menar du? Hänger inte med där. hmm

Mohawwk skrev:
Ska man köra 3 kantslist i hörnen när det är aeroport ?

Att ha lister i alla hörn ska ju göra att luften rör sig "lättare utan motstånd" i teorin. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 augusti 2011)

Thedriftking
8 augusti 2011
Ni har inget tips på nån låt som peakar (säger man så?) vid ca 40hz?
ska se hur högt jag spelar i min bil med det jag har nu, och lådan va avstämd för ca 40hz +-2hz

DLS
1 147 Inlägg
8 augusti 2011
Drönirettab: Trattar i båda ändarna? tongue

2 035 Inlägg
8 augusti 2011
Thedriftking skrev:
ska se hur högt jag spelar i min bil med det jag har nu, och lådan va avstämd för ca 40hz +-2hz

Kör ton!

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
8 augusti 2011
bosabengt skrev:
Thedriftking skrev:

Kör ton!

fast om avstämningen ligger på 40hz så ligger inte  lådans peak vid 40 hz..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
8 augusti 2011
huntelaar skrev:
Trattar i båda ändarna? tongue

Jo, det bör vara i båda ändar för att undvika flåsljud. smile

2 035 Inlägg
8 augusti 2011
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:
Thedriftking skrev:

Kör ton!

nej precis.  då kan man ju köra ett svep och se vart man peakar.

Biljudsveteran sen 1984!

954 Inlägg
8 augusti 2011
burpa is the shit big_smile i ditt läge där wink

bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Kör ton!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 augusti 2011
Mohawwk skrev:
Drönirettab skrev:
Mohawwk skrev:
Jävlar vad långt.... Vet inte hur låg avstämmning man ska ha heller....

Har inte haft någon Golf, men enligt vad jag har sett i diverse trådar så brukar tydligen 45 Hz ofta funka som "allround" till Golf (men kanske även "högt" om lådan görs stor), för djupbas kan 40 Hz passa. Andra som har byggt i en sån bil får nog ge mer råd. smile

Så du har fått hem den nu iaf! smile Skönt att veta, Eftersom jag vet hur kraftig basen är och hur den spelar så skulle jag nog satsat på 22mm MDF. Men den färdiga ritning som de har med en slot port, även kallad "powerfull enclosure" tycker jag verkar riktigt mäktigt! Enda anledningen till att jag inte gjorde den själv var för att bagageutrymmet i en 740 är ganskaså begränsat! smile Speciellt om man ska ha 2 tongue

BagarN
1 179 Inlägg
9 augusti 2011
Nitromast skrev:
Mohawwk skrev:
Drönirettab skrev:

Så du har fått hem den nu iaf! smile Skönt att veta, Eftersom jag vet hur kraftig basen är och hur den spelar så skulle jag nog satsat på 22mm MDF. Men den färdiga ritning som de har med en slot port, även kallad "powerfull enclosure" tycker jag verkar riktigt mäktigt! Enda anledningen till att jag inte gjorde den själv var för att bagageutrymmet i en 740 är ganskaså begränsat! smile Speciellt om man ska ha 2 tongue

Yes! Okej, såg en annan ritning med 4"x9" aeroport, då blir lådan på 44,55l  tror nog det blir de smile slotsport lådan blir så jävla stor... Men bygger den och så testar jag båda lådorna och ser vilken som låter bäst smile
Och tror nog det blir 19mm MDF och dubbel baffel smile orkar verkligen inte åka 5mil för att få tag i en 22mm MDF.....

Thedriftking
9 augusti 2011
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Kör ton!

har fixat ett "slow sweep" 10hz->200hz, ska testa den i bilen sen när jag har ny stereo som tar usb + aux så jag kan köra spotify osv,

+ skaffat fram "enskilda hz"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 augusti 2011
Thedriftking skrev:
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:

har fixat ett "slow sweep" 10hz->200hz, ska testa den i bilen sen när jag har ny stereo som tar usb + aux så jag kan köra spotify osv,

Fast, spotify på mobilen blir ganska dåligt ljud! Märks riktigt ordentligt! smile
Helt andra frekvenser på basljud!

BagarN
1 179 Inlägg
9 augusti 2011
Nitromast skrev:
Thedriftking skrev:
bosabengt skrev:

Fast, spotify på mobilen blir ganska dåligt ljud! Märks riktigt ordentligt! smile

Så dåligt blir det inte.. Visst det går inte att dra på lika bra som om man har USB men det funkar om man ska åka långt och inte vill lyssna högt smile
Youtube finns det videor från 100hz-5hz (vet inte vem som vill testa 5hz men men..)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
9 augusti 2011
Nitromast skrev:
Thedriftking skrev:
bosabengt skrev:

Så du menar att en 40Hz ton är en helt annan ton i MP3-form?
Eller MP3 kanske är fel men komprimerat kan vi säga.
Senast redigerat av Tokken (9 augusti 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Sök