2620
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 215 Inlägg
19 augusti 2011
bosabengt skrev:
Nitromast skrev:
Pavva skrev:

därför alla basar spelar ju olika. jag tror inte en låda som är avstämd på t.ex 45hz till jbl gt5 12" spelar bra med en t.ex orion hcca 12.2

Men han vill ju ha reda på avstämningen på lådan han har, han vill inte ha en låda uträknad till en bas!

Oookej.

men det är olika för alla basar,

han måste veta basens parametrar för att få reda på vilken frekvens den basen spelar bäst i i den lådan.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 augusti 2011
Pavva skrev:
bosabengt skrev:
Nitromast skrev:

Men han vill ju ha reda på avstämningen på lådan han har, han vill inte ha en låda uträknad till en bas!

Oookej.

han måste veta basens parametrar för att få reda på vilken frekvens den basen spelar bäst i i den lådan.

Men han vill fortfarande ha reda på lådans avstämning...
och nej, lådans avstämning är väl inte olika för olika basar, lådan är ju avstämd till en frekvens!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 augusti 2011
svampen92 skrev:
bosabengt skrev:
MekarVikke skrev:
Dämpningsull, brukar man bara använda det i slutna baslådor eller i reflex lådor också ?

Dämpull i sluten låda och dämpmatta i portad låda.  Å nej jag menar inte bitumen nu eller nån annan asfaltsmatta.

Vad blir skillnaden om man sätter t.ex dämpull i en portad låda?

Dämpullen kan flyga ur porten wink

79 Inlägg
19 augusti 2011
Nitromast skrev:
svampen92 skrev:
bosabengt skrev:

Dämpull i sluten låda och dämpmatta i portad låda.  Å nej jag menar inte bitumen nu eller nån annan asfaltsmatta.

Haha, de skulle vara en syn de big_smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 augusti 2011
MekarVikke skrev:
Nitromast skrev:
svampen92 skrev:

Haha, de skulle vara en syn de big_smile

Haha ja, men såklart, allt kommer ju inte bara i en smäll.. Men åker iväg o spelar någon timme o all ull i bagaget, inte kul smile

2 035 Inlägg
19 augusti 2011
svampen92 skrev:
bosabengt skrev:
MekarVikke skrev:
Dämpningsull, brukar man bara använda det i slutna baslådor eller i reflex lådor också ?

ja all ull lär ju komma ut efter ett tag. så därför limmar man fast dämpmatta i lådan.

Men ljudet blir ju lite annorlunda om du sätter i dämpmatta eller inte. JAG har iallafall upplevt en mera grumlig bas med dämpmatta så jag rev ur all dämpmatta och körde utan. funkade bra tycker jag. Sen när man tävlar i spl å gör det en del också.

Biljudsveteran sen 1984!

155 Inlägg
19 augusti 2011
Nä jag satte i dämpmatta i lådan fick ja ett "mjukare" ljud som lät mycke bättre till musik än innan.  tyckte även att de tryckte på bättre, (vilken även kan ha vart en förändring i avstämningen)

2 035 Inlägg
19 augusti 2011
TurtleRace skrev:
Nä jag satte i dämpmatta i lådan fick ja ett "mjukare" ljud som lät mycke bättre till musik än innan.  tyckte även att de tryckte på bättre, (vilken även kan ha vart en förändring i avstämningen)

Jag tror det är så att dämpmattan lurar basen eller hur det nu är att lådan är lite större dvs lägre avstämning och då tror man även att det låter högre.
är ju möjligt att du får ett "rundare" ljud men jag tycker själv att jag fick lite mer stuns i spelandet efter jag jag rivit ur allt. KOmmer nog inte att använda det igen.

Biljudsveteran sen 1984!

155 Inlägg
20 augusti 2011
jo har ju hört de att luften ska röra sig långsammare med dämpull på väggarna och lura basarna att lådan är större.  stämmer eller ej vet ja inte men hur som hellst så låter de annorlunda.   

jo men de blir rundare och dämpar attacken i basen.      De beror nog på lådan och basar man använder,  men de är iaf ett enkelt sätt att testa om man inte är helt nöjd med ljudet i baslådan.  Då de är billigt och väldigt enkelt att sätta dit o provlyssna och enkelt att ta bort om man blir missnöjd med ljudet.

Så helt klart värt att prova på även om de lät illa i en baslåda man testade,  behöver inte göra de på nästa smile

1 215 Inlägg
20 augusti 2011
Nitromast skrev:
Pavva skrev:
bosabengt skrev:

Oookej.

och nej, lådans avstämning är väl inte olika för olika basar, lådan är ju avstämd till en frekvens!

varför måste man ha högtalarelementets parametrar när man ska räkna ut en låda då?

Ubåtsingenjör
7 335 Inlägg
20 augusti 2011
Pavva skrev:
Nitromast skrev:
Pavva skrev:

varför måste man ha högtalarelementets parametrar när man ska räkna ut en låda då?

amen herregud ! bara sluta och inse att du har fel ...

Han ska inte räkna ut en ny låda utan vill endast veta hur hans låda som han har nu är avstämd.

3 466 Inlägg
20 augusti 2011
Pavva skrev:
Nitromast skrev:
Pavva skrev:

För att alla element inte trivs i lika stora lådor med samma avstämning?
Element beter sig olika i olika stora lådor och olika avstämningar. Parametrarna berättar vilken sorts låda den vill ha och hur stor. Då kan man använda olika program för att få fram en teoretisk frekvenskurva.

Men det är lådan du stämmer av och inte basen. Alltså har en låda samma avstämning vad du än stoppar i för bas.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 augusti 2011
M_icke_ skrev:
Pavva skrev:
Nitromast skrev:

Element beter sig olika i olika stora lådor och olika avstämningar. Parametrarna berättar vilken sorts låda den vill ha och hur stor. Då kan man använda olika program för att få fram en teoretisk frekvenskurva.

Men det är lådan du stämmer av och inte basen. Alltså har en låda samma avstämning vad du än stoppar i för bas.

blir de inte så att  lådan kmr peaka högre lr mindre  beroende på vad du har för bas då  lådan inte är rätt för den bas än om du skulle göra  en  låda till exakt basens parametrar +  vad för kupe storlek bilen har?
altså du får  inte lika mkt peak i basen  med rätt låda bredare  fekvens gång ?

1 215 Inlägg
20 augusti 2011
M_icke_ skrev:
Pavva skrev:
Nitromast skrev:

det kanske inte har framgått så bra men det är precis de du säger som jag har menat hela tiden?

Jag kan utveckla mitt förra inlägg:kan du förklara varför man måste ha högtalarelementets parametrar när man ska räkna ut en låda om du inte behöver veta dom för att ta reda på avstämningen på en låda som redan existerar?

vad jag menar är: du behöver parametrarna för att räkna ut avstämningen på en redan existerande låda och NEJ två olika basar spelar inte likadant i samma låda.
Senast redigerat av Pavva (20 augusti 2011)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 augusti 2011
Pavva skrev:
vad jag menar är: du behöver parametrarna för att räkna ut avstämningen på en redan existerande låda .

Nej.. det gör du inte. Basen är totalt ointressant om du behöver räkna ut avstämningen på LÅDAN..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 215 Inlägg
20 augusti 2011
Tokken skrev:
Pavva skrev:
vad jag menar är: du behöver parametrarna för att räkna ut avstämningen på en redan existerande låda .

Nej.. det gör du inte. Basen är totalt ointressant om du behöver räkna ut avstämningen på LÅDAN..

jadu jag vet inte..

förklara då varför man måste ha parametrarna på elementet när man ska räkna ut en låda om elementet är helt ointressant?

Alltså om en låda peakar(är det rätt ord?) en viss frekvens med bas A så peakar den samma med bas B ?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 augusti 2011
Pavva skrev:
NEJ två olika basar spelar inte likadant i samma låda.

Nej det är sant på sätt och vis men baslådans avstämningsfrekvens påverkas inte du byter bas i lådan mot
en helt annan modell, det enda som kan påverka är storleken på magneter och korgar.. men det handlar
om väldigt små marginaler.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 augusti 2011
Pavva skrev:
Tokken skrev:
Pavva skrev:

jadu jag vet inte..

förklara då varför man måste ha parametrarna på elementet när man ska räkna ut en låda om elementet är helt ointressant?

Alltså om en låda peakar(är det rätt ord?) en viss frekvens med bas A så peakar den samma med bas B ?

Vet du vad jag tycker du ska göra.. skaffa en bok som heter Loudspeaker Design Cookbook..
Köpte en på ljudia för en maaaaassa år sen. Sen kan du lära dig ALLT om baslådsdesginer
och om bashögtalarens uppbyggnad. SÅ fick jag lära mig.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 215 Inlägg
20 augusti 2011
Tokken skrev:
Pavva skrev:
NEJ två olika basar spelar inte likadant i samma låda.

Nej det är sant på sätt och vis men baslådans avstämningsfrekvens påverkas inte du byter bas i lådan mot
en helt annan modell, det enda som kan påverka är storleken på magneter och korgar.. men det handlar
om väldigt små marginaler.

okey men om man har 2 helt olika element MEN dom fyller samma volym så skulle dom ha likadana lådor/port vid samma avstämmning?

jag vill inte vara dryg, jag vill bara ha det bekräftat

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 augusti 2011
Pavva skrev:

Suck.. Nej, vi pratar fortfarande om avstämningen på en EXISTERANDE låda.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Sök