2198
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 215 Inlägg
20 augusti 2011
Tokken skrev:
Vet du vad jag tycker du ska göra.. skaffa en bok som heter Loudspeaker Design Cookbook..
Köpte en på ljudia för en maaaaassa år sen. Sen kan du lära dig ALLT om baslådsdesginer
och om bashögtalarens uppbyggnad. SÅ fick jag lära mig.

jo jag lär nog göra det...

men det är alltså samma princip som ett avgasrör till en 2-taktsmotor?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 augusti 2011
Pavva skrev:
okey men om man har 2 helt olika element MEN dom fyller samma volym så skulle dom ha likadana lådor/port vid samma avstämmning?

Nej.. där hänger det på basens parametrar ja.. men har du redan en baslåda så behöver du inte basen
för att ge lådan dess avstämning.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

21 761 Inlägg
20 augusti 2011
Avstämningen på en basreflexlåda bestäms av portmåtten kombinerat med lådvolym, basens parametrar har inget med just detta att göra. Basens parametrar används för att räkna ut vilken lådvolym som kan tänkas passa och vilken avstämning som är lämplig att använda. smile

Jag tolkar som att jocki_ endast vill veta vilken avstämningsfrekvens tomlådan har för att avgöra ifall den kan tänkas passa till hans bas och/eller musiksmak, då är det sedan lätt att kika i ett beräkningsprogram hur kombinationen av lådvolym och avstämning verkar fungera ihop med basen.

1 215 Inlägg
20 augusti 2011
Tokken skrev:
Pavva skrev:
okey men om man har 2 helt olika element MEN dom fyller samma volym så skulle dom ha likadana lådor/port vid samma avstämmning?

Nej.. där hänger det på basens parametrar ja.. men har du redan en baslåda så behöver du inte basen

Men lådan utan bas är väl inte intressant? Det är väl avstämningen som räknas när du har en bas i lådan?

1 215 Inlägg
20 augusti 2011
Drönirettab skrev:
Avstämningen på en basreflexlåda bestäms av portmåtten kombinerat med lådvolym, basens parametrar har inget med just detta att göra. Basens parametrar används för att räkna ut vilken lådvolym som kan tänkas passa och vilken avstämning som är lämplig att använda. smile

Jag tolkar som att jocki_ endast vill veta vilken avstämningsfrekvens tomlådan har för att avgöra ifall den kan tänkas passa till hans bas och/eller musiksmak, då är det sedan lätt att kika i ett beräkningsprogram hur kombinationen av lådvolym och avstämning verkar fungera ihop med basen.

Tack smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 augusti 2011
Pavva skrev:
Tokken skrev:
Pavva skrev:

Men lådan utan bas är väl inte intressant? Det är väl avstämningen som räknas när du har en bas i lådan?

Ekar det här inne?

Avstämningen på en EXISTERANDE låda som är uträknad för en viss typ av bas behöver du inte basen
om du vet vilken frekvens lådan skall stämmas av till.. Basen är helt irrelevant!

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
20 augusti 2011
Tokken skrev:
Pavva skrev:
Tokken skrev:

Ekar det här inne?

Avstämningen på en EXISTERANDE låda som är uträknad för en viss typ av bas behöver du inte basen
om du vet vilken frekvens lådan skall stämmas av till.. Basen är helt irrelevant!

Tackar för det svaret! Då var jag för en gångs skull inte ute o cyklade.
Så till killen som ville veta sin avstämningsfrekvens, posta storlek på lådan samt längd och diameter på porten så räknar säkerligen någon snäll kunnig person ut det åt dig! smile

1 400 Inlägg
20 augusti 2011
TurtleRace skrev:
Nä jag satte i dämpmatta i lådan fick ja ett "mjukare" ljud som lät mycke bättre till musik än innan.  tyckte även att de tryckte på bättre, (vilken även kan ha vart en förändring i avstämningen)

Som du säger, När man dämpar lådan med tex ull så bromsas luften och basen blir lurad till att tro att det är en större låda , Det som händer är att du får ett mjukare(rundare) ljud och basen upplevs att gå djupare.

Dessvärre så kan det även uppfattas som att basen blir lite slö och tappar attack.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 augusti 2011
micke7406 skrev:
TurtleRace skrev:
Nä jag satte i dämpmatta i lådan fick ja ett "mjukare" ljud som lät mycke bättre till musik än innan.  tyckte även att de tryckte på bättre, (vilken även kan ha vart en förändring i avstämningen)

Som du säger, När man dämpar lådan med tex ull så bromsas luften och basen blir lurad till att tro att det är en större låda , Det som händer är att du får ett mjukare(rundare) ljud och basen upplevs att gå djupare.

Dessvärre så kan det även uppfattas som att basen blir lite slö och tappar attack.

Vilket är anledningen till varför jag själv personligen kör utam dämpmatta/ull i MINA lådor.

Sedan om vi snackar db så riskerar man att förlora tryck pga att ullen/mattan hindrar luftflöde....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
20 augusti 2011
Nu har vi fattat att jocki eller vad han hette ville ha lådans avstämning.
Men hur räknar man ut det??

Jag kan bara komma på en gång då man kan ha nytta av detta, å det måste ju vara då du har en existerande låda och vill se om den passar en viss bas.

Men säg att du räknar ut att avstämningen ligger 40 hz på lådan, å sen då??
Hur tar du reda på om basen kan sitta i den lådan??
För det kan ju vara vilken låda som helst, t ex en låda för fyra 15"are med en avstämning på 40 hz.
Jag  hajar bara inte vad du har för nytta utan att veta lådans avstämning.

Biljudsveteran sen 1984!

1 215 Inlägg
20 augusti 2011
bosabengt skrev:

Jag kan bara komma på en gång då man kan ha nytta av detta, å det måste ju vara då du har en existerande låda och vill se om den passar en viss bas.

För det kan ju vara vilken låda som helst, t ex en låda för fyra 15"are med en avstämning på 40 hz.
Jag  hajar bara inte vad du har för nytta utan att veta lådans avstämning.

+1

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 augusti 2011
Med risk för att låta grinig å så men..

http://www.wikihow.com/Read-a-Book

Känns som det är en neverending story.. ALLT ni vill veta finn i bokform..

Varning dock för det finns en chans att ni lär er något.

Om ni får ställa er frågan själv, varför tror NI att det funkar på ett visst sätt?
SEEK AND YOU SHALL FIND!
Senast redigerat av Tokken (20 augusti 2011)

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 augusti 2011
Det här med avstämning, kan det vara så att ju djupare en låda är avstämd desto djupare ner i registret spelar den, och tvärt om.
Vissa basar gillar djupare avstämning, andra inte..

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
20 augusti 2011
Tokken skrev:

Om ni får ställa er frågan själv, varför tror NI att det funkar på ett visst sätt?
SEEK AND YOU SHALL FIND!

Har du något tips på en bra "allround" bok om just billjud som du kan rekommendera personligen?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 augusti 2011
Nitromast skrev:
Tokken skrev:

SEEK AND YOU SHALL FIND!

Har du något tips på en bra "allround" bok om just billjud som du kan rekommendera personligen?

Allround å allround men Loudspeaker Design Cookbook.

http://www.hifikit.se/index.php?id=2965

MYCKET bra bok.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

21 761 Inlägg
20 augusti 2011
bosabengt skrev:

Det finns handberäkningsformler i diverse högtalarlitteratur, tex den bok som Tokken nämnde (har själv en sån bok, volym 5). Enklast är ju dock att använda ett lådberäkningsprogram, personligen gör jag aldrig uträkning med handberäkningsformler utan använder istället lådprogram eftersom man även kan se hur den teoretiska frekvenskurvan ser ut att bli.

bosabengt skrev:

Det är då man har nytta av basens parametrar, man skriver in dem i ett lådberäkningsprogram och ser bla hur den teoretiska frekvenskurvan blir och får då ett hum om ifall den aktuella lådan verkar fungera ihop med basen. smile

I just detta fall kan man säga att det "normala" lådberäkningsförfarandet blir bakvänt, dvs man har en redan färdig låda och kollar om en bas passar i den. "Normalt sett" brukar man ju först köpa basen och sedan räkna ut vilken låda man ska bygga till den.
Senast redigerat av Drönirettab (20 augusti 2011)

2 035 Inlägg
20 augusti 2011
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:

Det finns handberäkningsformler i diverse högtalarlitteratur, tex den bok som Tokken nämnde (har själv en sån bok, volym 5). Enklast är ju dock att använda ett lådberäkningsprogram, personligen gör jag aldrig uträkning med handberäkningsformler utan använder istället lådprogram eftersom man även kan se hur den teoretiska frekvenskurvan ser ut att bli.

bosabengt skrev:

Det är då man har nytta av basens parametrar, man skriver in dem i ett lådberäkningsprogram och ser bla hur den teoretiska frekvenskurvan blir och får då ett hum om ifall den aktuella lådan verkar fungera ihop med basen. smile

I just detta fall kan man säga att det "normala" lådberäkningsförfarandet blir bakvänt, dvs man har en redan färdig låda och kollar om en bas passar i den. "Normalt sett" brukar man ju först köpa basen och sedan räkna ut vilken låda man ska bygga till den.

tack för ett bra svar!   Det är ju det jag var ute efter att om man gör en låda, räknar ut avstämningen på den först så gör man ju allt bakvänt. dvs jag tycker inte det finns någon mening med det. Helt onödigt!!

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
20 augusti 2011
Tokken skrev:

SEEK AND YOU SHALL FIND!

Men hallå! Den länken du skrev beskriver ju bara hur ett barn ska läsa, eftersom det är ett barn som pekar i en bok. Hur ska vi stora människor lära sig att läsa liksom. ??

Biljudsveteran sen 1984!

2 656 Inlägg
20 augusti 2011
bosabengt skrev:
Tokken skrev:

SEEK AND YOU SHALL FIND!

Men hallå! Den länken du skrev beskriver ju bara hur ett barn ska läsa, eftersom det är ett barn som pekar i en bok. Hur ska vi stora människor lära sig att läsa liksom. ??

tror du förstog hans poäng så sluta spela allan

1 400 Inlägg
20 augusti 2011
Tokken skrev:

SEEK AND YOU SHALL FIND!

+1 cool

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Sök