2200
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

41 Inlägg
20 augusti 2011
tjeenare Garaget ! tänkte skapa ny tråd men då kom jag på att jag har er proffs i denna så jag kan lika gärna fråga här smile

ska berätta vad jag har för grejer i min bil, SPL dynamics XTR- 300D4 12"bas , framsystem SPL dynamics SD- 6.2 framkitts system, SPL dynamics ICE - 1500D mono slutsteg och en KENWOOD DDX3058 dubbeldin touch huvudenhet. Bilen är en Passat 05 3bg kombi.
vet inte vad mer jag kan säga så de underlättar er att hjälpa mig

Jag har precis monterat in nya framhögtalare i min bil och det låter för jävligt dåligt ! de brusar och dom låter väldigt sprängda (det är nya högtalare). Vad kan man göra så det inte brusar så mycket ? och vad för instälningar borde jag ha på Basen högtalarna diskanten osv .. ni som har haft/har en sån stereo som jag vet jö hur de ser ut , jag hade lagt upp bild på inställningsmenyn men vet inte hur man laddar upp bilder tongue

tacksam för alla svar! MVH Arian.  /// Ni får ursäkta för stavfel eller meningsuppbyggnads fel jag har dyslexi samt skrivsvårigheter

2 035 Inlägg
20 augusti 2011
ekelund88 skrev:
bosabengt skrev:
Tokken skrev:
Med risk för att låta grinig å så men..

http://www.wikihow.com/Read-a-Book

Känns som det är en neverending story.. ALLT ni vill veta finn i bokform..

Varning dock för det finns en chans att ni lär er något.

Om ni får ställa er frågan själv, varför tror NI att det funkar på ett visst sätt?
SEEK AND YOU SHALL FIND!

Men hallå! Den länken du skrev beskriver ju bara hur ett barn ska läsa, eftersom det är ett barn som pekar i en bok. Hur ska vi stora människor lära sig att läsa liksom. ??

tror du förstog hans poäng så sluta spela allan

Ta det lugnt å grabba en bärs! Ja det är en bra bok!

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 augusti 2011
micke7406 skrev:
Tokken skrev:

Om ni får ställa er frågan själv, varför tror NI att det funkar på ett visst sätt?
SEEK AND YOU SHALL FIND!

+1 cool

+2 och då HATAR jag +-inlägg wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
20 augusti 2011
bosabengt skrev:
Det är ju det jag var ute efter att om man gör en låda, räknar ut avstämningen på den först så gör man ju allt bakvänt. dvs jag tycker inte det finns någon mening med det. Helt onödigt!!

Det kan man ju tycka förstås, men orsaken till detta kan iof vara att man inte vill eller har kunskap om att bygga egen låda. I så fall känns det enklare att köpa en färdigbyggd låda. smile

2 035 Inlägg
20 augusti 2011
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:
Det är ju det jag var ute efter att om man gör en låda, räknar ut avstämningen på den först så gör man ju allt bakvänt. dvs jag tycker inte det finns någon mening med det. Helt onödigt!!

Det kan man ju tycka förstås, men orsaken till detta kan iof vara att man inte vill eller har kunskap om att bygga egen låda. I så fall känns det enklare att köpa en färdigbyggd låda. smile

Om jag skulle köpa en baslåda, med basar plus låda så skulle jag efter ett tag vara nyfiken på att göra en egen låda å skippa den köpta. 
Är fortfarande lika trög och fattar inte vad du har för nytta av att veta lådans avstämning.

Du köper en låda från t ex mds, tom låda. åså räknar du ut att den ligger på 40 hz. åså köper du en hcca 12" å stoppar i. är avstämningen 40 hz då?  Det är väl basens avstämning som är intressant. Dvs den avstämning man får i win isd. Lr vilken avstämnimng får man i win isd?

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
20 augusti 2011
Basen har ingen avstämning, det är lådan som har en egen avstämning och sedan gör kombinationen av lådvolym+avstämningsfrekvens att basen beter sig på ett visst sätt i den lådan. Stoppar man in ett annat element i samma låda så kan detta element bete sig på ett helt annat sätt, orsaken är bla att elementets parametrar är annorlunda. Lådans avstämning är dock fortfarande samma. smile

2 035 Inlägg
20 augusti 2011
Drönirettab skrev:
Basen har ingen avstämning, det är lådan som har en egen avstämning och sedan gör kombinationen av lådvolym+avstämningsfrekvens att basen beter sig på ett visst sätt i den lådan. Stoppar man in ett annat element i samma låda så kan detta element bete sig på ett helt annat sätt, orsaken är bla att elementets parametrar är annorlunda. Lådans avstämning är dock fortfarande samma. smile

Okej.

Men vad är det för avstämning man får i ISD då?

Efter man skrivit in alla parametrar plus lådvolym och rörlängd så får man ju en avstämning.
Där använder väl programmet basens parametrar ådå kan det väl inte skriva ut lådans avstämning eftersom basen parametrar inte behövs till lådans avstämning.
Senast redigerat av bosabengt (20 augusti 2011)

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
20 augusti 2011
Lådans avstämning, alltid lådans avstämning. Med hjälp av lådans avstämning så "styr" man hur basen ska bete sig i den aktuella lådan, porten släpper ut vissa frekvenser så att de förstärker ljudbilden. smile

Fört att räkna ut lådans avstämning så behövs inte basens parametrar, men för att kunna visa en teoretisk frekvenskurva så måste basens parametrar skrivas in.
Senast redigerat av Drönirettab (20 augusti 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
20 augusti 2011
Programmet använder inte basens parametrar till att räkna ut avstämningen på lådan..

2 035 Inlägg
20 augusti 2011
Drönirettab skrev:
Lådans avstämning, alltid lådans avstämning. Med hjälp av lådans avstämning så "styr" man hur basen ska bete sig i den aktuella lådan, porten släpper ut vissa frekvenser så att de förstärker ljudbilden. smile

Okej då är jag med.

Är ju bara det att man måste ju välja en viss bas i det programmet för att kunna räkna ut lådans avstämning.
Men det är väl då basens parametrar som behövs till kurvan som visas i programmet.

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
20 augusti 2011
Ja, parametrarna är bara för att kunna visa frekvenskurvan. Nu var det ett tag sedan jag hade WinISD så jag minns inte exakt hur programmet är uppbyggt.

Eftersom programmet tydligen kräver att man först väljer ett element så förstår jag att du blir lite fundersam på vad som gäller, då kan man ju tolka det som att basens parametrar är nödvändiga för att även räkna ut lådans avstämning. Men så är det alltså inte. smile

Lite missförstånd kan man säga.

357 Inlägg
21 augusti 2011
nån som vet vad jag behöver för kablar till batteriet bak om jag ska driva mitt alpine mrp-m2000 (kabeln mellan + på batteri i fram och + på batteri i bak med andra ord)

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!

155 Inlägg
21 augusti 2011
bosabengt skrev:
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:

Om jag skulle köpa en baslåda, med basar plus låda så skulle jag efter ett tag vara nyfiken på att göra en egen låda å skippa den köpta. 
Är fortfarande lika trög och fattar inte vad du har för nytta av att veta lådans avstämning.

Om du skulle köpa en färdig baslåda ja,  men i största sannolikhet så är personen som ställde frågan inte som dig så då kan vi väl låta honom köpa en färdig låda då han kanske inte alls är intresserad av att bygga en egen smile   Men om han nu får svar på sin fråga kan den informationen väcka intresse för att testa att bygga en egen låda. smile

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
21 augusti 2011
Om man ska blanda högtalare i bilen, typ koaxialer och midbasar hur ska man koppla dom för att få det bra?. Ska jag köra koaxialer på en kanal på stereon. typ front? sen alla middar på Rear. (menar lågnivåutgångarna).

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

21 761 Inlägg
21 augusti 2011
heedlund93 skrev:
nån som vet vad jag behöver för kablar till batteriet bak om jag ska driva mitt alpine mrp-m2000 (kabeln mellan + på batteri i fram och + på batteri i bak med andra ord)

Jag skulle nog vilja ha minst 35 mm2 kabel, men gärna grövre. smile

21 761 Inlägg
21 augusti 2011
_Performance_ skrev:
Om man ska blanda högtalare i bilen, typ koaxialer och midbasar hur ska man koppla dom för att få det bra?. Ska jag köra koaxialer på en kanal på stereon. typ front? sen alla middar på Rear. (menar lågnivåutgångarna).

Ska koaxialerna sitta i framdörrarna/panelen eller är det även i bakdörrarna?

DLS
1 147 Inlägg
21 augusti 2011
Nitromast skrev:
Tokken skrev:

SEEK AND YOU SHALL FIND!

Har du något tips på en bra "allround" bok om just billjud som du kan rekommendera personligen?

Denna är bra:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ilstereo/#

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
21 augusti 2011
Drönirettab skrev:
_Performance_ skrev:

Ska koaxialerna sitta i framdörrarna/panelen eller är det även i bakdörrarna?

har inte bestämt mig hur dom ska sitta än. men om vi säger att dom både ska sitta bak och fram?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

21 761 Inlägg
21 augusti 2011
Många anser att framsystemet ska vara viktigast eftersom musiken ska höras framifrån, eventuella bakhögtalare kan istället drivas av stereons inbyggda effekt för att inte "höras" alltför mycket. I ditt fall skulle främre koaxialer och middar köras på slutsteg, bakre koaxar körs alltså på stereons effekt. Middarna borde väl köras på rear kan jag tänka mig.

Men det är ju du själv som avgör, en del vill att även bakre högtalare ska höras lika mycket som främre och då drivs även dessa högtalare av ett steg. smile

3 466 Inlägg
21 augusti 2011
bosabengt skrev:
Drönirettab skrev:

Okej då är jag med.

Är ju bara det att man måste ju välja en viss bas i det programmet för att kunna räkna ut lådans avstämning.
Men det är väl då basens parametrar som behövs till kurvan som visas i programmet.

Vill du bara räkna ut en teoretisk avstämning så väljer du helt enkelt bara den första basen som kommer upp, alltså en ACI-SV12. Jag har ingen som helst aning om vad detta är för element men det spelar ingen som helst roll. Därefter väljer du portad låda och skriver in en nettovolym och portstorlek samt avstämningsfrekvens så räknar den ut portlängd till dej. Om du så tänker göra lådan 10l eller 1000l så spelar det ingen roll vilken bas du räknar ut lådan med för lådan kommer ha samma avstämning vad du än sätter för bas i den.

Testa i programmet att göra identiska lådor med flera helt olika element så ser du att avstämningen är samma men frekvenskurvorna kan gå totalt olika.

Och nyttan med att veta var en låda som man redan har är avstämd är ganska enkel, är den avstämd för högt så kan basen ta skada av djupa frekvenser och är den avstämd för lågt så kan basen tappa på det övre registret.

Vill du sedan se hur pass stor "peak" en låda har med en viss bas så kan man använda sig av basens parametrar i programmet och på så sätt se vilken låda som i teorin skulle spela jämnast i registret och var eventuella peakar hamnar. Detta är dock bara teoretiskt och kan skilja en hel del mot verkligheten..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök