1981
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

109 Inlägg
24 augusti 2011
Nitromast skrev:
TaXUS skrev:
Ska eventuellt uppgradera mitt ljud från en klen 12 tums kicker tills två 10or. Så här hade jag tnkt mig för att hålla nere kostnaderna:
Om jag köper två 10 tums basar (plus sladdar å allt) nästa gång ELMIA hålls så köper jag ett begagnat slutsteg på blocket tex.
Låter detta och isånnafall, ni som kanske har erfarenhet av dessa basar (tänkte mig fr10w basarna), vad behöver slutsteget ha för specifikationer för att spela på bra med två fr10w? Tänkte också försöka bygga lådan själv och om de inte blir bra så köper jag en klar låda. smile

Vad är det för en Kicker bas du har?

Det är en 12 tums Kicker ES(eller E5) med ett Kicker zx125.1 steg.

BagarN
1 179 Inlägg
24 augusti 2011
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:

aceton e mycke starkare än tinner iaf..

Då beror det tydligen på vad man ska använda det till.

Själv tycker jag att aceton är som vatten och förtunning är jävla bra.

Finns kanske olika aceton?

EDIT: Kanske tänker på lacknafta

aceton löse upp tex polyester (å även andra plaster) de gör varken tinner eller lacknafta.

lacknafta innehåller ju olja så de e rätt värdelöst att tvätta med.

Suttit hela Jävla dan med kniv.. Men ska göra rent med aceton då jag fått bort all matta nu smile

2 035 Inlägg
24 augusti 2011
Mohawwk skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Då beror det tydligen på vad man ska använda det till.

Själv tycker jag att aceton är som vatten och förtunning är jävla bra.

Finns kanske olika aceton?

EDIT: Kanske tänker på lacknafta

aceton löse upp tex polyester (å även andra plaster) de gör varken tinner eller lacknafta.

Suttit hela Jävla dan med kniv.. Men ska göra rent med aceton då jag fått bort all matta nu smile

du har väl lite bensin till hands. Kanske för starkt men brukar lösa upp en del =OP

Biljudsveteran sen 1984!

BagarN
1 179 Inlägg
24 augusti 2011
bosabengt skrev:
Mohawwk skrev:
evilaudio skrev:

du har väl lite bensin till hands. Kanske för starkt men brukar lösa upp en del =OP

Grannen kör tankbil och just igår så körde han Aceton, vilket resultera att han hade 5l hemma lol

21 761 Inlägg
24 augusti 2011
TaXUS skrev:

Det borde ju helt klart trycka på mer med dubbla MDS FRW10 jämfört med nuvarande Kicker ES12, men kanske lådan du har inte funkar optimalt eller att ljudet inte kommer in i kupen ordentligt. Har kikat litegrann på ES12 och jag kan tänka mig ända upp till 100-110 liter för den basen om den ska trycka på "rejält" (iaf förhållandevis rejält med tanke på relativt litet Xmax). smile

109 Inlägg
25 augusti 2011
Drönirettab skrev:
TaXUS skrev:

Det borde ju helt klart trycka på mer med dubbla MDS FRW10 jämfört med nuvarande Kicker ES12, men kanske lådan du har inte funkar optimalt eller att ljudet inte kommer in i kupen ordentligt. Har kikat litegrann på ES12 och jag kan tänka mig ända upp till 100-110 liter för den basen om den ska trycka på "rejält" (iaf förhållandevis rejält med tanke på relativt litet Xmax). smile

Kör med Kickers original låda till min ES12 så att byta till 2 FR10W borde göra sjuk skillnad tycker jag.

535 Inlägg
25 augusti 2011
http://www.biltema.se/ProductImages/36/medium/36-9214_m.jpg
Kan sån här ljuddämpning ha någon negativ inverkan på ljudet om man sätter det i dörrarna till framsystemet?

Motorer utan turbo.....suger!

Dope MF
213 Inlägg
25 augusti 2011
Jag är ute efter ett 4-kanalssteg och vill gärna ha tips på bra sådana.
Skall driva ett Hertz ESK 165 Kitsystem samt ett par Hertz ECX 690.

Får kosta max 2500:-

Ålänning!
532 Inlägg
25 augusti 2011
Gnomen skrev:
Jag är ute efter ett 4-kanalssteg och vill gärna ha tips på bra sådana.
Skall driva ett Hertz ESK 165 Kitsystem samt ett par Hertz ECX 690.

Får kosta max 2500:-

Audison SR4 spelar rysligt bra smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 augusti 2011
Lemmy_Kilmister skrev:
http://www.biltema.se/ProductImages/36/ … 9214_m.jpg
Kan sån här ljuddämpning ha någon negativ inverkan på ljudet om man sätter det i dörrarna till framsystemet?

Tror att dom där mattorna binder fukt, i övrigt så är det nog ingen fara nej, fast dom dämpar ju inte direkt plåtskrammel som en butylmatta gör.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
25 augusti 2011
ChriZtoffer skrev:
Nu är visserligen 3Ohms basar rätt så ovanliga men om det är 2st basar så skulle det kunna vara lämpligt med ett steg som lämnar 400-800Wrms i 1,5 eller 6Ohm. Om man parallellkopplar två talspolar som var och en har en impedans på 3Ohm så blir det 1,5Ohm, om man istället seriekopplar dom så blir det 6Ohm. Det är då den belastning som blir på steget och steget ger därmed ut upp till en viss effekt.

Tackar! Blev lite klarare smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

DLS
1 147 Inlägg
25 augusti 2011
ChriZtoffer skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:
http://www.biltema.se/ProductImages/36/ … 9214_m.jpg

Tror att dom där mattorna binder fukt, i övrigt så är det nog ingen fara nej, fast dom dämpar ju inte direkt plåtskrammel som en butylmatta gör.

Skumgummimaterial som fyller ut "tomrummet" mellan plåt och dörrsida funkar skitbra. ALLT mitt skrammel försvann när jag fick för mig att stoppa silent coat sound absorber i dörren. Sen tätar det också och den enda inverkan man fick göra var att skruva i några fler skruv.

230 Inlägg
25 augusti 2011
jockmokk skrev:
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:

Är dom bättre än Hertz ESK165 enligt dig och dina erfarenheter?

har tyvär inte testat hertz så ja kan inte uttala mig.. men tycker att SPL SD kiten låter riktigt trevligt å spelar behaglig midbas om man dämpar dörren seriöst..

Okje, jag har inte dämpat så jätte mycket. Köpte ett silent coat 8pack på blekinge och satte på dörrarna. Mer än så har jag inte gjort.

Men finns det nånting man kan göra för att unvika att högtalrna blir brända igen? hmm

Bumpar denna fråga

Igår började även delningsfiltret brinna big_smile
Spelade på ganska hög volym och sen small det från delningfiltret och det började ryka.
Så hur gör man för att undvika allt det här?

Fattar ju att det har med watt och grejer men när det står att steget leverar 4x75 watt i 4 ohm och högtalarna tål 100 watt RMS så borde man väl kunna dra på max volym?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 augusti 2011
jockmokk skrev:
jockmokk skrev:
evilaudio skrev:

har tyvär inte testat hertz så ja kan inte uttala mig.. men tycker att SPL SD kiten låter riktigt trevligt å spelar behaglig midbas om man dämpar dörren seriöst..

Okje, jag har inte dämpat så jätte mycket. Köpte ett silent coat 8pack på blekinge och satte på dörrarna. Mer än så har jag inte gjort.

Men finns det nånting man kan göra för att unvika att högtalrna blir brända igen? hmm

Bumpar denna fråga

Spelade på ganska hög volym och sen small det från delningfiltret och det började ryka.

Fattar ju att det har med watt och grejer men när det står att steget leverar 4x75 watt i 4 ohm och högtalarna tål 100 watt RMS så borde man väl kunna dra på max volym?

Max Volym = Väldigt distad signal!
Så nej absolut inte max på stereon och steget vilket jag antar att din mening av "max volym" var! smile

230 Inlägg
25 augusti 2011
Nitromast skrev:
jockmokk skrev:
jockmokk skrev:

Bumpar denna fråga

Så nej absolut inte max på stereon och steget vilket jag antar att din mening av "max volym" var! smile

Ja det stämmer. Men jag tyckte det lät ganska bra ändå. Körde spotify på mobilen via AUX, kan det ha nått med detta att göra?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 augusti 2011
jockmokk skrev:
Nitromast skrev:
jockmokk skrev:

Bumpar denna fråga

Ja det stämmer. Men jag tyckte det lät ganska bra ändå. Körde spotify på mobilen via AUX, kan det ha nått med detta att göra?

För att undvika det så ställer man dels in grejerna vettigt (klarar man det inte själv får man ta till hjälp) sedan använder man sunt förnuft och då det börjar låta illa så SÄNKER man......
'Nuff said.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
25 augusti 2011
Lonefox skrev:
jockmokk skrev:
Nitromast skrev:

För att undvika det så ställer man dels in grejerna vettigt (klarar man det inte själv får man ta till hjälp) sedan använder man sunt förnuft och då det börjar låta illa så SÄNKER man......
'Nuff said.....

Är det nån  gräns man ska hålla sig inom , typ under 25 på stereon eller nått?. Och jag vet alla stereon är ju olika. men bara undra om det fanns nån gräns..?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 augusti 2011
_Performance_ skrev:
Lonefox skrev:
jockmokk skrev:

'Nuff said.....

Är det nån  gräns man ska hålla sig inom , typ under 25 på stereon eller nått?. Och jag vet alla stereon är ju olika. men bara undra om det fanns nån gräns..?

Ja.
Ha gainen lågt.......höj stereon tills det börjar låta illa....sänk då ner igen tills det låter rent.
Gör därefter likadant med gain på steget...då har du gjort en bra grundinställning.

Dock brukar jag gå på 2/3 av maxvolymen då man fortfarande får lite mer utrymme uppåt innan det börjar låta illa vilket kan vara bra om man lyssnar på musik med låg inspelningsvolym....då kan man höja det där sista som saknas....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
25 augusti 2011
Lonefox skrev:
_Performance_ skrev:
Lonefox skrev:

'Nuff said.....

Ja.
Ha gainen lågt.......höj stereon tills det börjar låta illa....sänk då ner igen tills det låter rent.
Gör därefter likadant med gain på steget...då har du gjort en bra grundinställning.

Dock brukar jag gå på 2/3 av maxvolymen då man fortfarande får lite mer utrymme uppåt innan det börjar låta illa vilket kan vara bra om man lyssnar på musik med låg inspelningsvolym....då kan man höja det där sista som saknas....

Tack big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

230 Inlägg
25 augusti 2011
ah jag körde bara på fullt på allting ja (nästan allting), så inte så konstigt kanske. Få bli nya grejer nästa lön och då försöka ställa in rätt tongue
Höger diskant och vänster mellanregister funkar iallfall :smile

Sök