1855
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

BagarN
1 179 Inlägg
25 augusti 2011
jockmokk skrev:
ah jag körde bara på fullt på allting ja (nästan allting), så inte så konstigt kanske. Få bli nya grejer nästa lön och då försöka ställa in rätt tongue
Höger diskant och vänster mellanregister funkar iallfall :smile

Tänker inte kommentera det där sista tongue

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 augusti 2011
Mohawwk skrev:
jockmokk skrev:
ah jag körde bara på fullt på allting ja (nästan allting), så inte så konstigt kanske. Få bli nya grejer nästa lön och då försöka ställa in rätt tongue

Tänker inte kommentera det där sista tongue

Det lät nästan som något positivt wink

535 Inlägg
26 augusti 2011
huntelaar skrev:
ChriZtoffer skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:
http://www.biltema.se/ProductImages/36/ … 9214_m.jpg
Kan sån här ljuddämpning ha någon negativ inverkan på ljudet om man sätter det i dörrarna till framsystemet?

Tror att dom där mattorna binder fukt, i övrigt så är det nog ingen fara nej, fast dom dämpar ju inte direkt plåtskrammel som en butylmatta gör.

Skumgummimaterial som fyller ut "tomrummet" mellan plåt och dörrsida funkar skitbra. ALLT mitt skrammel försvann när jag fick för mig att stoppa silent coat sound absorber i dörren. Sen tätar det också och den enda inverkan man fick göra var att skruva i några fler skruv.

Jag har dämpat dörren med silent coat för att få bort plåtskrammel. Tänkte försöka få bort mer väg/vindljud med skumgummimattan. Men i så fall kör jag på med mer dämpning! Jag får väl impregnera dom med linolja eller något.

Motorer utan turbo.....suger!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 augusti 2011
Lemmy_Kilmister skrev:
huntelaar skrev:
ChriZtoffer skrev:

Tror att dom där mattorna binder fukt, i övrigt så är det nog ingen fara nej, fast dom dämpar ju inte direkt plåtskrammel som en butylmatta gör.

Skumgummimaterial som fyller ut "tomrummet" mellan plåt och dörrsida funkar skitbra. ALLT mitt skrammel försvann när jag fick för mig att stoppa silent coat sound absorber i dörren. Sen tätar det också och den enda inverkan man fick göra var att skruva i några fler skruv.

Jag har dämpat dörren med silent coat för att få bort plåtskrammel. Tänkte försöka få bort mer väg/vindljud med skumgummimattan. Men i så fall kör jag på med mer dämpning! Jag får väl impregnera dom med linolja eller något.

Väg vindljud?
Vad dörrarna gäller.......byt dina gummilister.
På golvet skulle jag rekomendera ngt sådant här ovanpå vibrationsdämpande matta:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ringsfilt/

Och för att vara elak...........detta har tagits upp ett flertal gånger på forumet.

Vibrationsdämpande + ljuddämpande = en riktigt trevlig upplevelse....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

535 Inlägg
26 augusti 2011
Ljudisoleringsfilt har jag redan köpt till golvet. Så det ska också dit! Ska dämpa all plåt först, tror inte jag behöver byta några lister efter det. smile
Ursprungliga frågan var ju dock om dämpningen i dörrarna kan påverka ljudet. Tror inte det har tagits upp lika många gånger som hur man ljuddämpar bilen.

BagarN
1 179 Inlägg
26 augusti 2011
Lemmy_Kilmister skrev:
Ljudisoleringsfilt har jag redan köpt till golvet. Så det ska också dit! Ska dämpa all plåt först, tror inte jag behöver byta några lister efter det. smile
Ursprungliga frågan var ju dock om dämpningen i dörrarna kan påverka ljudet. Tror inte det har tagits upp lika många gånger som hur man ljuddämpar bilen.

Jag har dämpat mina dörrar med 1 lager, kommer ett till och så jäkla stor skillnad gör det inte, ska isolera golvet ordentligt sen när man kan riva all stolar och sånt, då ska nog Golfen bli tyst smile

7 241 Inlägg
26 augusti 2011
Lemmy_Kilmister skrev:

För vind/vägljud gör vibrationsdämpande mattor inte ngt o tala om.
Så det korta svaret blir NEJ på den frågan.
Men skrammel och felaktigt spelande högtalare (eftersom dörrsidan spelar med högtalaren så låter högtalaren fel) så gör det MKT nytta.

Men vägbuller överlag så kan man även använda sig av tex. extra tockt lager med underredsmassa, även i hjulhusen innanför innerskärmen. Man kan även blåsa på på innerskärmen med.....detta hjälper en del iaf.....

2 035 Inlägg
26 augusti 2011
Ja köp 1kg underredsmassa eller varför inte 20 kg så börjar du pensla.

Biljudsveteran sen 1984!

7 241 Inlägg
26 augusti 2011
bosabengt skrev:

Den sprutbara går snabbare tongue

2 035 Inlägg
26 augusti 2011
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

ja ännu bättre. men yr som f i en dörrsida. Med massa kan du ju ta en öl samtidigt.

Biljudsveteran sen 1984!

7 241 Inlägg
26 augusti 2011
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

ja ännu bättre. men yr som f i en dörrsida. Med massa kan du ju ta en öl samtidigt.

Pratar vi om samma områden?
Nej.
Läs om och läs rätt vad jag skrivit.....

535 Inlägg
26 augusti 2011
Lemmy_Kilmister skrev:
Ursprungliga frågan var ju dock om dämpningen i dörrarna kan påverka ljudet.

För att undvika missförstånd, det är ljudet från högtalarna jag pratar om, inte vägen. wink
Tackar för svaren i alla fall. Lite underredsmassa hade kanske inte skadat. Bara att ta fram sprutan och stoppa ner i hinken och köra ju. smile Om det inte går att ta en öl samtidigt spelar ingen roll, enda alkoholen jag köper används som rengöringsmedel.

3 466 Inlägg
27 augusti 2011
jockmokk skrev:

Då ska du nog ta de fruktansvärt lugnt med volymen eftersom du antagligen snedbelastar steget ganska bra.. Sen vet man aldrig om du har någon kortslutning någon stans om du har eldat grejjerna. Jag brukar rekommendera att man ALDRIG spelar med ett steg som man har trasiga högtalare/filter på....

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

230 Inlägg
27 augusti 2011
M_icke_ skrev:
jockmokk skrev:

Då ska du nog ta de fruktansvärt lugnt med volymen eftersom du antagligen snedbelastar steget ganska bra.. Sen vet man aldrig om du har någon kortslutning någon stans om du har eldat grejjerna. Jag brukar rekommendera att man ALDRIG spelar med ett steg som man har trasiga högtalare/filter på....

Det låter så pass illa nu så man vill inte spela högt ändå

Får Kanske byta plats på grejerna då. Ha en en diskant och ett mellanregister till det delningsfiltret som funkar, och sedan koppla ur dom andra så inte steget tar någon skada

139 Inlägg
27 augusti 2011
Har tänkt att bygga en ny låda till min Kicker comp vr 12" bas som drivs av ett kicker zx 400.1. Försökte med bassbox pro att räkna ut en låda men det bara kraschar hela tiden så därför ber jag om hjälp här istället. Tänkte köra en portad låda avstämd till ca 40 hz.
Basen; Kicker Comp vr
12" 30cm
Impedans 2 ohm DVC
400w rms
Känslighet 86,7 dB 1W/1M
frekv.omf. 22 - 300 Hz
Vas: 99.382L
Qts: 0,531
Fs: 23,51
Xmax: 12,73mm
BL Faktor: 12,87T.m

Tack på förhand smile

3 466 Inlägg
27 augusti 2011
jockmokk skrev:
M_icke_ skrev:
jockmokk skrev:

Det låter så pass illa nu så man vill inte spela högt ändå

Får Kanske byta plats på grejerna då. Ha en en diskant och ett mellanregister till det delningsfiltret som funkar, och sedan koppla ur dom andra så inte steget tar någon skada

Steget blir fortfarande snedbelastat så länge du inte bryggar de. Sen sa du ju själv att de va delningsfiltret som brann, då hjälper de nog inte o koppla om.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
27 augusti 2011
svampen92 skrev:
Har tänkt att bygga en ny låda till min Kicker comp vr 12" bas som drivs av ett kicker zx 400.1. Försökte med bassbox pro att räkna ut en låda men det bara kraschar hela tiden så därför ber jag om hjälp här istället. Tänkte köra en portad låda avstämd till ca 40 hz.
Basen; Kicker Comp vr
12" 30cm
Impedans 2 ohm DVC
400w rms
Känslighet 86,7 dB 1W/1M
frekv.omf. 22 - 300 Hz
Vas: 99.382L
Qts: 0,531
Fs: 23,51
Xmax: 12,73mm
BL Faktor: 12,87T.m

Tack på förhand smile

60 liter netto med 4" port, röret görs 12 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. smile

Om du vill så kan du börja med 20 cm långt rör (ca 35 Hz) och lyssna hur det låter, sedan kapar du några cm i taget tills du blir nöjd.

139 Inlägg
27 augusti 2011
Tack så mycket! ett 4" rör borde väl ta upp ca 0,82l/dm om jag räknat rätt, hur mycket tar basen upp, ca 2 liter?

21 761 Inlägg
27 augusti 2011
0,95 liter per decimeter tar 4" rör upp, ytterdiametern brukar vara ca 11 cm. Basen tar tydligen upp 2 liter enligt info på Kickers hemsida, jag brukar annars räkna på runt 2,5 liter för en "normalfet" 12" bas. smile

139 Inlägg
27 augusti 2011
Drönirettab skrev:
0,95 liter per decimeter tar 4" rör upp, ytterdiametern brukar vara ca 11 cm. Basen tar tydligen upp 2 liter enligt info på Kickers hemsida, jag brukar annars räkna på runt 2,5 liter för en "normalfet" 12" bas. smile

Okej, tacka så mycket, blir nog bra det här smile

Sök