2816
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

40 Inlägg
28 augusti 2011
ska köpa ett Zachry K1200D (mono) som är stabilt i 2ohm även 1ohm, tänkte driva 2st 12" basar med de (inte köpt basarna än) så undrar nu vilka spolar basarna ska ha för att belasta steget med 2ohm, har hittat basar som jag är intresserad av som har 2x4ohm. skulle de funka? eller som sagt vilka spolar på basar ska jag leta efter.

är totalt kass på att koppla på slutsteg sad

21 761 Inlägg
28 augusti 2011
2x2 Ohm ska det vara. smile

139 Inlägg
28 augusti 2011
Basar med 2x4ohm går bara att koppla till 1 eller 4 ohm, men om steget är stabilt i ett ohm skulle jag kört på det! Här kan du lätt se hur du ska koppla annars http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 augusti 2011
Om effekten räcker till i 2Ohm (700Wrms ska steget ge då) så är det ingen större vits att köra det i 1Ohm, kommer dra mer ström och ha sämre kontroll på basarna. Så ett par lättdrivna basar med dubbla 2Ohms spolar eller enkla 4Ohms borde bli kanon. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

40 Inlägg
28 augusti 2011
de borde ju räcka till, tanken är 2st http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … r-p372045/ hittar dock ingen rms effekt nånstans på internet på dom. men tycker de borde ligga på 300-350rms då räcker ju steget i 2ohm, eller ja de blir perkfekt med 2ohm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 augusti 2011
Om du ska ha dom så har du ju inte så mycket till val, då är det dubbla 4Ohms spolar som gäller och få bör du köra steget i 1Ohm så dom får nog med effekt, antar att dom 800W som är angivna är max så 1200Wrms till två såna bör funka skapligt, hade säkert funkat med ännu mer också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

21 761 Inlägg
28 augusti 2011
De där basarna kan ju spela högt i rätt låda, finns även folk som har tävlat med dem. Ljudkvaliteten vet jag inte riktigt hur den är dock. smile

DLS
1 147 Inlägg
28 augusti 2011
Någon mer än jag som har problem med skramlande innerspegel vid höga ljudnivåer?

16 197 Inlägg
28 augusti 2011
Drönirettab skrev:
De där basarna kan ju spela högt i rätt låda, finns även folk som har tävlat med dem. Ljudkvaliteten vet jag inte riktigt hur den är dock. smile

fast lyssnar man på 90% av de bilar som e på utställningar så tror man fan att folk e tondöva..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

40 Inlägg
28 augusti 2011
De behöver inte vä just dom. Fastnade bara för dom lite. Tänkte ca 1k per bas o dessa har fått bra omdöme. Ska användas i bruksbil. Men vill kunna dra på lite samtidigt. Kom gärna med förslag på andra basar max 1.1k styck och 12" ska sitta i sluten låda på ca 100 liter
Senast redigerat av jaghardittnamn (28 augusti 2011)

75 Inlägg
28 augusti 2011
Sitter å grumlar lite över att få mer bas i hemmet, har nu ett par Dynavoice m-85, förstärkare XTZ A100d3, och subbas XTZ w12.16. Redan nu är det mycke bas, mycket av saker i rummet skakar osv, men jag vill ha mer.. sitter å funderar lite, sugen på att köpa 3 basar till men är orolig att utsignalen på stereoförstärkaren är för låg.. samt att varje bas kostar ca 4000 kr styck, vad är det bästa i basväg man kan få för ca 20k? Behöver inte köpa bättre högtalare för resten av registret smile går inte prata med dom i närheten som det är, det räcker för mig smile

Kollade lite på cervin vega HFA 21SX, men med en vikt på ca 80 kg är det väldigt otympligt.. något i PA väg hade ju varit bra så man kan ta dom med en pirra eller så om man ska ha med dom till fest, då vill man ju ogärna ha typ fanér som kan gå sönder.. smile

Alternativt om man kan få tag på ett par bra tomma lådor, typ 4x12 eller någonting, har en RE SRX i bilen som lådor riktigt bra och spelar lågt, kanske kan köpa 3 sånna till och sen köpa 2 PA slutsteg istället?

Tips är välkommet big_smile
Senast redigerat av Anders142 (28 augusti 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 augusti 2011
Du får nog bättre svar på din fråga på t.ex. Min Hembio då det här är ett BILljudsforum. wink Så vi håller gärna diskussionerna till billjud här tack.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

75 Inlägg
28 augusti 2011
ChriZtoffer skrev:
Du får nog bättre svar på din fråga på t.ex. Min Hembio då det här är ett BILljudsforum. wink Så vi håller gärna diskussionerna till billjud här tack.

Jo jag tänkte det smile tänkte posta där också, men håller man på med ljud i bilen kan jag tänka mig att någon kanske gör det i hem/festlokal också big_smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 augusti 2011
evilaudio skrev:
Drönirettab skrev:

fast lyssnar man på 90% av de bilar som e på utställningar så tror man fan att folk e tondöva..tongue

Första "ljudtävlingen" jag var på var det en snubbe som körde fram sin bil, drog på nån stenhård metallåt öppnade dörren och såg skithäftig ut. Det enda som hördes var ett sinnessjukt distat framsystem medans basen försökte spela ikapp...

53 Inlägg
28 augusti 2011
Hej jag har en http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=99 bas som jag driver med ett http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=102 steg bryggat i min båt.

Jag har den i en http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=118 låda som jag portat med en 3" aero port i båda ändar (20cm långt)

Lådan blev då nästan enligt DLS direktiv (28liter portad)

Men nu till problemet, den "klipper" / "slår igenom" väldigt ofta även fast jag dragit ner gain och har filter enligt instruktionsboken (grundinställning med bas) HPF ca 30 Hz samt LPF vid runt 70 Hz.

Detta sker när jag spelar högt såklart men vad kan det bero på?

Fel mått på låda? Dåligt steg? Hjälp tack smile

/Mvh
Senast redigerat av Gissla (28 augusti 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 augusti 2011
6" port till en 10"?! yikes Enligt förslaget ska det vara en 7cm port, alltså ungefär 3"! Din låda är antagligen väldigt högt avstämd, därför slår basen lätt igenom. Har inget program att kolla med just nu men avstämningen ligger nog vääääldigt högt, en bit upp i midbasområdet iaf.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

53 Inlägg
28 augusti 2011
ChriZtoffer skrev:
6" port till en 10"?! yikes Enligt förslaget ska det vara en 7cm port, alltså ungefär 3"! Din låda är antagligen väldigt högt avstämd, därför slår basen lätt igenom. Har inget program att kolla med just nu men avstämningen ligger nog vääääldigt högt, en bit upp i midbasområdet iaf.

Oj!! Ber om ursäkt menade 3" port, är lite trött såhär på söndagen, sorry. Men är röret för långt endå?

/Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 augusti 2011
Dåså, då är det som det ska vara. Om det är själva röret som är 20cm så blir det nog totalt något över dom rekommenderade 23cm, så då blir avstämningen något lägre och risken minskar för att basen ska slå igenom av den anledningen. Då är det nog antagligen steget som är för klent istället, du har inget annat att testa med? Kollart så att spänningen (vid stegets plintar) håller sig på en acceptabel nivå även när du spelar högt?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

53 Inlägg
28 augusti 2011
ChriZtoffer skrev:
Dåså, då är det som det ska vara. Om det är själva röret som är 20cm så blir det nog totalt något över dom rekommenderade 23cm, så då blir avstämningen något lägre och risken minskar för att basen ska slå igenom av den anledningen. Då är det nog antagligen steget som är för klent istället, du har inget annat att testa med? Kollart så att spänningen (vid stegets plintar) håller sig på en acceptabel nivå även när du spelar högt?

Hmm, har bara ett sämre 4 kanals steg, kanske kan låna polarens mono steg ock testa. Strömmen ska det inte vara något problem med, 2st 80 ah batt med 50mm´s kabel. Iof delar jag den 50mm i dist block till 20mms och sen till ett andra 4ch steg men borde inte vara det?
Hmm får fundera lite mer på vad det kan vara sad

BagarN
1 179 Inlägg
28 augusti 2011
Gissla skrev:
ChriZtoffer skrev:

Hmm, har bara ett sämre 4 kanals steg, kanske kan låna polarens mono steg ock testa. Strömmen ska det inte vara något problem med, 2st 80 ah batt med 50mm´s kabel. Iof delar jag den 50mm i dist block till 20mms och sen till ett andra 4ch steg men borde inte vara det?
Hmm får fundera lite mer på vad det kan vara sad

Men har inte båtar 24v?

Sök